Fremsat den 1. marts 2019 af Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et nedskæringsstop i ældreplejen
og økonomisk kompensation til kommunerne for væksten i
antallet af ældre borgere
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. maj 2019 at fremsætte lovforslag om et
nedskæringsstop i ældreplejen med virkning fra 2020 og
frem til 2023. Foruden et nedskæringsstop, der
medfører, at der ikke skæres yderligere i de
offentlige budgetter til ældrepleje, skal lovforslaget sikre,
at kommunerne skal kompenseres økonomisk i forhold til
væksten i antallet af ældre pr. kommune, under
forudsætning af at kommunerne rent faktisk øger deres
udgifter på ældreområdet. Pengene fordeles efter
stigningen i antallet af ældre pr. kommune, og eventuelle
overskydende penge, der ikke anvendes af kommuner, som enten ikke
har søgt om at blive kompenseret økonomisk eller har
fået afslag, eksempelvis fordi de ikke har øget
udgifterne, i takt med at antallet af ældre i befolkningen er
steget, disponeres til andre initiativer, der kan styrke
ældreplejen.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 39, folketingsåret 2016-17. Der
henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2016-17, tillæg A, B 39 som fremsat, og
tillæg F, møde 62 kl. 10:38.
I de senere år har vi set, at flere
ældre kan klare sig længere i eget hjem helt uden eller
med begrænset hjælp fra kommunen. Det er efter
Socialistisk Folkeparti en glædelig udvikling, men
udviklingen er desværre også blevet misbrugt til at
gennemføre nedskæringer, som også har ramt
ældre, der har brug for mere og bedre hjælp i hjemmet.
F.eks. viste en kortlægning fra ÆldreSagen i april
2017, at der er skåret 20 pct. i hjemmehjælpen siden
2008 - en nedskæring, der ikke kun kan forklares som
følge af stigende brug af rehabilitering i
ældreplejen. Der henvises til analysen »Ældre i
tal. Hjemmehjælp til ældre - 2017« udgivet af
Ældre Sagen, oktober 2018,
https://www.aeldresagen.dk/presse/pressemateriale/dokumentation/2018-aeldre-i-tal-hjemmehjaelp-2017.
Nedskæringerne er trods
værdighedsmilliard og tilskud til indretning af
køkkener fortsat med vedtagelsen af budget for 2019 i mange
kommuner. FOA's budgetundersøgelse fra november 2018 viser,
at der fortsat sker nedskæringer på normeringer og
reduktioner i den praktiske hjælp såsom
rengøring m.v. Derudover nævner de også
beskæringer af den såkaldte klippekortsordning, og en
del kommuner har øget brugerbetalingen på
kørsel af ældre til træning. Der henvises til
analyse af »Udviklingen i kommunale udgifter til
ældrepleje fra 2018 til 2019«, udgivet af FOA i februar
2019,
https://www.foa.dk/forbund/presse/rapporter-undersoegelser/kommune-region/2019.
Med forslaget om et nedskæringsstop i
ældreplejen vil SF sætte en stopper for disse
nedskæringer. Det vil skabe tryghed for den enkelte
ældre og dennes pårørende at vide, at der ikke
fjernes penge pr. ældre i kommunen, og at
nedskæringsstoppet betyder, at der ikke sker yderligere
forringelser på ældreområdet. Forslaget skal
samtidig sikre, at den økonomiske gevinst ved »sund
aldring« ikke anvendes til at finansiere nedskæringer,
men at de besparede midler anvendes til løbende forbedringer
for de ældre, der har brug for hjælp af høj
kvalitet og større valgfrihed.
Med forslaget vil SF derfor sætte en
stopper for nedskæringer i ældreplejen, idet der i de
senere år er blevet skåret ned i ældreplejen i
mange kommuner. Ældremilliarden fra finansloven for 2014 og
værdighedsmilliarden fra finansloven for 2016 har kun delvis
rettet op på dette. Der henvises til analyse af
»Udviklingen i kommunale udgifter til ældrepleje fra
2018 til 2019«, udgivet af FOA i februar 2019.
I de kommende år vil antallet af
ældre fortsætte med at stige. Fra 2019 til 2023 vil der
komme 83.000 flere ældre (65+), hvilket svarer til 9 pct. For
dem på 85 år eller ældre er stigningen på
13,5 pct. eller svarende til 16.657 kr., jf. Danmarks Statistiks
befolkningsprognose.
Nærmere indhold
Nedskæringsstoppet i ældreplejen
foreslås gennemført, ved at der ikke skæres
yderligere i de offentlige budgetter til ældreplejen, og ved
at hver enkelt kommune herudover får tilført ekstra
penge, i takt med at antallet af ældre i kommunen stiger.
Stigningen beregnes i forhold til 2019, hvor
den kommunale økonomi er lagt fast med aftalen om
kommunernes økonomi. Der tages højde for
aldersfordelingen i gruppen af ældre, således at flere
f.eks. 90-årige udløser flere penge end flere f.eks.
70-årige. Det samlede beløb til kompensation forventes
at være ca. 1,1 mia. kr. i 2020 stigende til 4,8 mia. kr. i
2023. Beløbene er baseret på befolkningsudviklingen,
jf. Danmarks Statistiks befolkningsprognose, og de gennemsnitlige
kommunale serviceudgifter pr. ældre i tre alderskategorier,
jf. Økonomi- og Indenrigsministeriets opgørelse
vedrørende kommunal udligning. Der er tale om en udgift, der
følger af den demografiske udvikling på området,
og som finansieres af en del af det økonomiske
råderum.
SF foreslår, at pengene fordeles til den
enkelte kommune efter antallet af ældre i kommunen, men at
pengene kun udbetales, hvis kommunen kan dokumentere rent faktisk
at have øget sine udgifter til ældre i forhold til
2019-budgettet. Det vil dermed set fra kommunens side være
gratis at forbedre forholdene for kommunens ældre
borgere.
Beslutningsforslaget pålægger
regeringen at fremsætte forslag om et nedskæringsstop i
ældreplejen som angivet. I den forbindelse
pålægges Sundheds- og Ældreministeriet at
udarbejde en beregningsmodel til beregning af fordelingen af
pengene til kommunerne, hvor der tages hensyn til antallet af
ældre og aldersfordelingen og til, at kommunerne skal bruge
et beløb svarende som minimum til deres tildelte
»ældreservicetilskud« for at få udbetalt
det fulde tilskud. Bruger kommunen mindre, får den
tilsvarende mindre i tilskud. Skulle enkelte kommuner vælge
ikke at anvende pengene, skal de politiske partier i Folketinget,
der står bag et nedskæringsstop i ældreplejen og
et løft af ældreområdet, tage stilling til,
hvordan pengene på anden vis kan komme de ældre til
gode. Det kan f.eks. være i form af en højere
ældrecheck, forbedringer på sundhedsområdet af
særlig betydning for ældre og/eller særlige
projekter eller tiltag på det kommunale område.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
nedskæringsstop i ældreplejen og økonomisk
kompensation til kommunerne for væksten i antallet af
ældre borgere.
(Beslutningsforslag nr. B 116)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.