Fremsat den 28. februar 2019 af Karsten Hønge (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af straffelovens bestemmelse om
menneskehandel
Folketinget pålægger regeringen
inden årets udgang at fremsætte forslag om at
ændre straffelovens § 262 a (menneskehandel),
således at bestemmelsens område udvides til også
at omfatte arbejde, der uden at være tvangsarbejde indeholder
elementer af grov udnyttelse og umenneskelig behandling, og
således at tvangsbegrebet udvides til at omfatte arbejde
under urimelige vilkår eller utålelige vilkår.
Bestemmelsen skal desuden afspejle, at der tages højde for,
hvorvidt en person er blevet udnyttet på baggrund af
personlig og/eller økonomisk sårbarhed og på
denne baggrund har udført arbejde under urimelige
vilkår.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 104,
folketingsåret 2014-15 (1. samling), tillæg A, B 104
som fremsat, og tillæg F, møde 80 kl. 18.10.
Der har gennem årene været flere
afsløringer, hvor udenlandske ansatte lever og arbejder i
Danmark under umenneskelige forhold og er lokket hertil under
falske forudsætninger, og hvis arbejdskraft udnyttes groft af
bagmænd. Senest afslørede Fagbladet 3F og DR i
vinteren 2019, at seks udenlandske byggearbejdere ifølge
Center mod Menneskehandel har været udsat for menneskehandel
til tvangsarbejde på to store boligbyggerier i Holbæk.
Dertil kommer, at Center mod Menneskehandel har vurderet, at 74
personer har været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde
i Danmark i perioden fra 2009 til 2018. Alligevel viser en
opgørelse fra Rigspolitiet, at ikke én bagmand blevet
dømt ved en dansk domstol for menneskehandel til
tvangsarbejde (»Menneskehandel: 74 ofre - men ingen
dømte bagmænd«, fagbladet3f.dk, den 3. februar
2019).
SF har tidligere, i foråret 2015,
fremsat et beslutningsforslag med samme formål på
baggrund af bl.a. den såkaldte garagesag og kældersag.
I de pågældende sager var der tale om mennesker, der
levede under uhumske forhold uden ordentlig adgang til toilet, bad
og køkken. Endvidere er disse personer i helt uhørt
grad blevet underbetalt (B 104, folketingsåret 2014-15 (1.
samling), forslag til folketingsbeslutning om ændring af
straffelovens bestemmelse om menneskehandel).
I lyset af at det stadig synes umuligt at
dømme bagmænd for menneskehandel, mener SF, at
lovgivningen bør revideres, således at bagmænd i
højere grad kan dømmes efter straffelovens § 262
a. Det hænger ikke sammen, at der kan identificeres 74 ofre
for menneskehandel, men ingen dømte. Det foreslås
derfor, at kriteriet for tvangsarbejde fjernes som et absolut
kriterium, og at det i stedet skal vurderes, hvorvidt arbejdet
indeholder elementer af grov udnyttelse og umenneskelig behandling,
at tvangsbegrebet udvides, og at der skal tages stilling til,
hvorvidt en person er blevet udnyttet på baggrund af
personlig og/eller økonomisk sårbarhed.
Der henvises i øvrigt til, at den
belgiske lovgivning i højere grad giver mulighed for at
dømme bagmænd, idet uanstændige menneskelige
vilkår anses for at udgøre menneskehandel
(»Menneskehandel: 74 ofre - men ingen dømte
bagmænd«, fagbladet3f.dk, den 3. februar 2019).
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af straffelovens bestemmelse om menneskehandel.
(Beslutningsforslag nr. B 115)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.