Fremsat den 28. februar 2019 af Pelle Dragsted (EL),
Peder Hvelplund (EL), Rune Lund (EL),
Nikolaj Villumsen (EL) og Øjvind Vilsholm (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en strukturkommission til
vurdering af muligheder for en opdeling af systemisk vigtige
finansielle institutter
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af denne folketingssamling at nedsætte en
finansiel struktur-kommission, der har til formål at
undersøge muligheder for og vurdere fordele og ulemper ved
en opdeling af systemisk vigtige finansielle institutter.
Bemærkninger til forslaget
Gennem de seneste årtier er
koncentrationen af ejerskabet i finanssektoren vokset markant.
Koncentrationen skyldes dels en fusionsbølge mellem de
største banker og spare- og andelskasser, der er blevet
omdannet til aktieselskaber, dels fusionen af realkreditinstitutter
og banker. Traditionelt har der eksisteret en opdeling mellem
banker og realkreditinstitutter i Danmark. Men denne
»brandmur« blev ophævet som følge af
ændringer i loven om banker og sparekasser og implementering
af et EU-direktiv i 1990, der gjorde det muligt for bankerne at
drive realkreditvirksomhed gennem datterselskaber.
Resultatet ses tydeligt i dag: Bankerne er
blevet »Too Big To Fail«, og ganske få
finansielle megakoncerner sidder på størstedelen af et
stadig mere monopollignende finansmarked.
Problemerne herved er mangeartede. Tydeligst
mærker vi det i de markant stigende gebyrer og bidragssatser
til skade for borgere, landbrug og småerhverv. Men mest
bekymrende er den risiko, at det kan påføre den danske
statskasse store tab og føre til langvarige kreditklemmer
for dansk økonomi, hvis det trods skærpet tilsyn og
kapitalkrav kommer til et sammenbrud i de systemisk vigtige
finansielle institutioner (SIFI'er). Danmark ville igen stå i
den situation, som vi gjorde i kølvandet på
finanskrisen (2007), at den danske stat ville være
nødsaget til at redde bankerne ved at træde til med
kapital på fælleskassens bekostning.
Denne statsgaranti betyder desuden, at
SIFI'erne ikke længere selv bærer den fulde risiko af
deres egne dispositioner. Dermed opstår der en såkaldt
moral hazard, og det vil sige, at banken anspores til at
opføre sig mindre forsigtigt og mere risikovilligt, end den
ellers ville have gjort, hvis den selv skulle stå med
regningen, når det gik galt.
Danske Banks og Nordeas involvering i
hvidvasksager og skatteunddragelse og den stigende vækst i
risikable udlån i de store banker kan næppe forklares
uden at erkende den betydning, som moral hazard spiller.
Fra et demokratisk perspektiv er det
også et problem, at en meget lille gruppe beslutningskraftige
bestyrelses- og direktionsmedlemmer sætter rammerne for
vitale dele af den danske økonomi.
Når sjældent ufejlbarlige
bankdirektioner og -bestyrelser driver fondsmæglervirksomhed,
realkreditvirksomhed og pensionskasse, kan problemer affødt
i det ene område smitte af på andre områder i
finanssektoren. Set fra et globalt perspektiv er smitteeffekten
desto mere alvorlig. Danske storbanker er sårbare over for
finansiel uro i udlandet - ikke mindst i Europa, hvor væksten
i udlånet til udenlandske låntagere op til finanskrisen
var halvanden gange større end væksten i udlån
til hjemlige låntagere.
Det er på denne baggrund, at
Enhedslisten gerne vil indføre - og på visse
områder genindføre - regler, der begrænser de
store finanskoncerners omfang og aktiviteter.
Udenlandske erfaringer med opdeling af
bankvirksomhed
Op gennem historien har mange lande som et
økonomisk forsigtighedsprincip opført
»brandmure« mellem diverse bankaktiviteter, typisk
mellem bank- og investeringsvirksomhed.
Den af navn mest velkendte
»brandmur« var den amerikanske Glass-Steagall Act, som
mellem 1933 og 1999 sikrede en kirurgisk opdeling mellem bank- og
investeringsvirksomhed, sidenhen også forsikringsvirksomhed
(»Banking Act of 1933 (Glass-Steagall)«, Federal
Reserve History, den 22. november 2013, Julia Maues). Forordningen
blev afskaffet i 1999 (»Financial Entropy and the Optimality
of Over-Regulation«, Griswold Center for Economic Policy
Studies Working Paper No. 424, november 2014, Alan Blinder), men
forslag om at genindføre den er blevet rejst i både
USA og andre lande i kølvandet på den seneste
finanskrise. Så sent som i 2016 var en genindførsel af
Glass-Steagall en del af valgplatformen for både Demokraterne
og Republikanerne (»Democrats and Republicans agree:
Reinstate Glass-Steagall«, Brookings Institution, den 24.
januar 2016, Elaine Kamarck, og »Moving Beyond Calls for a
»New Glass-Steagall««, Issues in Governance
Studies, No. 51, september 2012, Philip Wallach).
Det seneste amerikanske initiativ om
bankopdeling er fremsat af den demokratiske senator Bernie Sanders
med lovforslaget »Too Big to Fail, Too Big to Exist
Act« (»Summary of the Too Big to Fail, Too Big to Exist
Act, 2018«). Med det foreslås en opdeling af de
største finanshuse, der har en samlet balance på over
3 pct. af bnp. Det ville konkret føre til en opdeling af
seks amerikanske finanshuse: JP Morgan Chase, Citigroup, Wells
Fargo, Goldman Sachs, Bank of America, og Morgan Stanley. Bankerne
vil, hvis forslaget vedtages, få 2 år til at
omstrukturere sig og sælge dele af deres virksomhed fra.
Sanders har opbakning til ideen fra det tidligere medlem af
bestyrelsen for den amerikanske centralbank Dan Tarullo (Tale ved
»Distinguished Jurist Lecture«, University of
Pennsylvania Law School, Philadelphia, Pennsylvania, den 10.
oktober 2012, Dan Tarullo). Og i samklang hermed har den tidligere
cheføkonom i IMF Simon Johnson foreslået, at den
enkelte banks samlede udlån ikke må være
større end 2 pct. af det amerikanske bnp (»A Size Cap
for the Largest U. S. Banks«, 2016, Simon Johnson).
I EU var der også i perioden efter
finanskrisen drøftelser om at dele de største
finanskoncerner op. En kommission med den finske
nationalbankdirektør, Erkki Liikanen, i spidsen, der skulle
komme med forslag til strukturreformer i banksektoren, foreslog i
den såkaldte Liikanenrapport, at EU-lovgivning skulle
kræve opdeling af de største bankers aktiviteter,
således at investeringsbankerne blev mere adskilt fra den
almindelige bankdrift. Anbefalingerne blev dog aldrig omsat til lov
ikke mindst på grund af effektivt lobbyarbejde fra den
europæiske finanssektor (»Ten Years After: Back to
Business as Usual«, den 15. september 2018, Finance Watch,
Christian M. Stiefmüller), men flere lande gennemførte
mere eller mindre vidtgående regler for adskillelse af
finanssektorens aktiviteter.
Storbritannien er det land, der er gået
længst. Her har man gennemført en såkaldt
ringfencing, der kræver, at alle storbanker med et samlet
indlån på over 25 mia. GBP skal have adskilt
traditionelle kunderettede kerneaktiviteter fra deres øvrige
aktiviteter.
Manøvren med at udskille
kerneaktiviteter betegnes som ringfencing, fordi man så at
sige slår ring om småspareres og små
erhvervsdrivendes indlån for at sikre, at de er beskyttet mod
begivenheder i andre, mere risikoudsatte dele af banken (»The
implementation of ring-fencing: consultation on legal structure,
governance and the continuity of services and facilities«,
Consultation Paper 19/14, Bank of England, Prudential Regulation
Authority, oktober 2014).
Danske erfaringer med opdeling
Herhjemme i Danmark var der indtil 1990 en
skarp lovsikret adskillelse mellem pengeinstitutter og bl.a.
realkredit- og forsikringsvirksomhed.
Et mindretal i Rangvidudvalget, der i 2012
blev nedsat til at undersøge årsagerne til
finanskrisen, anbefalede da også, at der igen blev
indført en øvre grænse for størrelsen af
danske finansielle institutter, og at en hensigtsmæssig
løsning tilpasset de danske forhold kunne være et krav
til megakoncernerne om, at balancen reduceres gennem frasalg af
f.eks. realkreditvirksomhed (»Den finansielle krise i
Danmark: årsager, konsekvenser og læring«,
Erhvervs- og Vækstministeriet, 2013).
I Enhedslistens udspil fra januar 2019 om
reformer i finanssektoren (»En finanssektor, som tjener
flertallet - Enhedslistens forslag til strukturreformer i den
danske finanssektor«, 2019. Heri: »Split de finansielle
koncerner op«) foreslås en model for, hvordan en
opsplitning af danske SIFI'er kunne se ud. Enhedslisten
foreslår for det første, at pengeinstitutter og
realkredit m.v. opdeles i separate koncerner. Desuden
foreslår Enhedslisten et loft over pengeinstitutters aktiver,
så de maksimalt må udgøre det, der svarer til 20
pct. af bnp. Det ville indebære, at f.eks. Danske Bank skulle
frasælge eller udskille en række datterselskaber i
selvstændige virksomheder med en anden ejerkreds.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en strukturkommission til vurdering af
muligheder for en opdeling af systemisk vigtige finansielle
institutter.
(Beslutningsforslag nr. B 112)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.