Fremsat den 20. februar 2019 af Karina Adsbøl (DF),
Pernille Bendixen (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Susanne Eilersen (DF),
Søren Espersen (DF),
Morten Marinus (DF),
Karin Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en ekspertgruppe på
anbringelsesområdet
Folketinget pålægger regeringen
inden sommeren 2019 at nedsætte en hurtigt arbejdende
ekspertgruppe til kulegravning af anbringelsesområdet.
Ekspertgruppen skal undersøge, hvordan retssikkerheden for
henholdsvis børn, forældre, barnets netværk i
øvrigt og plejeforældre sikres, og hvordan kvaliteten
af sagsbehandlingen og myndighedsudøvelsen sikres, herunder
hvorvidt sagsbehandlerne har et tilstrækkeligt højt
fagligt niveau, og hvorvidt kommunernes børn og ungeudvalg
er den rette instans til at træffe afgørelser om
anbringelser, eller hvorvidt det vil være bedre at overlade
afgørelseskompetencen til f.eks. det nye familieretlige
system.
Ekspertgruppen skal være bredt sammensat
af fagpersoner, organisationer, tidligere anbragte og andre med
særlig ekspertise inden for anbringelsesområdet.
Ekspertgruppens sammensætning, frist for
ekspertgruppens aflevering af rapport og ekspertgruppens rapport og
anbefalinger skal forelægges de partier, som støtter
dette beslutningsforslag. Ekspertgruppens anbefalinger skal
efterfølgende forhandles.
Bemærkninger til forslaget
I september 2018 udgav tænketanken
Justitia rapporten »Tvangsanbringelser - retssikkerhed i en
kompliceret beslutningsproces«. Justitia har i rapporten
undersøgt processen, fra kommunen bliver opmærksom
på et barns mistrivsel, til beslutningen om tvangsanbringelse
er truffet, med særlig fokus på de retsgarantier, som
skal sikre familiernes retssikkerhed. I rapporten identificeres en
række retssikkerhedsmæssige udfordringer ved den
nuværende ordning, som bl.a. omfatter:
- Manglende eller
mangelfuld vejledning, når forældre skal beslutte, om
deres barn skal anbringes frivilligt for derved at undgå en
tvangsanbringelse.
- Afgørelse
om tvangsanbringelse træffes af børn- og ungeudvalg,
der ikke er uafhængig af den forvaltning, som har oplyst og
behandlet sagen.
- Akutte
afgørelser træffes af en lokalpolitiker uden faglig
viden om området.
- Børnene
inddrages ikke tilstrækkeligt i deres egen sag.
Rapporten fremsætter en række
anbefalinger til, hvordan tvangsanbringelsesprocessen kan forbedres
og retssikkerheden for børn og forældre kan styrkes,
og den primære løsning på de
retssikkerhedsmæssige udfordringer er ifølge Justitia
at henlægge afgørelsesprocessen til det nye
familieretlige system. Her kan familieretshuset oplyse sagen og yde
støtte til børnene, mens afgørelsen
træffes af familieretterne i de 24 retskredse.
På tilsvarende vis viste en intern
undersøgelse i 2017 af sagsbehandlingen på
anbringelsesområdet i Københavns Kommune, at der var
fejl i samtlige 77 undersøgte sager (»Intern kommunal
undersøgelse afslører fejl i samtlige
anbringelsessager«, dr.dk, den 28. maj 2017). I flere sager
manglede børnefaglige undersøgelser, handleplaner
blev ikke udarbejdet, og børnene blev ikke inddraget i
samtaler om deres anbringelse. Der er ellers tale om regler, som
skal følges, når kommunen modtager underretninger om
udsatte børn og kommunen skal vurdere, hvorvidt der skal
iværksættes indsatser over for barnet.
Problemet med at overholde lovgivningen i
anbringelsessager er dog langtfra ny. I 2016 var det 10 år
siden, at anbringelsesreformen blev indført. Af
Statsrevisorernes beretning nr. 21/2015 om indsatsen over for
anbragte børn fremgår det, at Statsrevisorerne finder
det kritisabelt, at Social- og Indenrigsministeriet efter 10
års indsats ikke kan dokumentere, at kommunernes
sagsbehandling i forhold til anbringelse af børn er blevet
bedre, eller at indsatsen har haft den tilsigtede effekt.
Statsrevisorerne kritiserer også, at kommunernes
sagsbehandling i mange anbringelsessager ikke overholder lovens
krav om børnesamtaler, handleplaner og børnefaglige
undersøgelser.
I flere år har der således
været et stort negativt fokus på
anbringelsesområdet, bl.a. også som følge af
sager beskrevet i medierne. Senest er offentligheden blevet bekendt
med en sag fra Guldborgsund Kommune, hvor en tvist mellem en drengs
plejeforældre og kommunen betød, at drengen - Andreas
- skulle flytte fra sit hjem hos plejeforældrene og i stedet
bo på en institution imod sin og
forældremyndighedsindehaverens vilje (»Kommune tvang
Andreas væk fra sin plejefamilie - nu får han lov til
at blive«, TV Øst, den 23. januar 2019). Uenigheden
mellem kommunen og plejefamilien opstod angiveligt, da kommunen
fremsendte en ny ansættelseskontrakt, ifølge hvilken
plejefamilien skulle gå ned i løn. Det lykkedes
plejeforældrene og Guldborgsund Kommune at blive enige om
rammerne for en ny kontrakt, men Andreas blev på intet
tidspunkt inddraget i sagen, som loven ellers foreskriver.
Sagen fra Guldborgsund Kommune er blot den
seneste i en lang række af sager, hvor plejebørn
pludselig fjernes fra deres anbringelsessted fra den ene dag til
den anden. Det er for Dansk Folkeparti helt uforståeligt, at
kommunerne ikke vægter barnets tarv og tilknytning til
plejefamilien. Derfor foreslår Dansk Folkeparti, at en
ekspertgruppe skal kulegrave hele anbringelsesområdet med det
formål at få sat en stopper for de mange
anbringelsessager, hvor enten kommunerne ikke overholder
lovgivningen, eller hvor der eventuelt skal ske justeringer i
lovgivningen med henblik på at styrke retssikkerheden for
henholdsvis børn, forældre, barnets netværk i
øvrigt og plejeforældre, og få en grundig
undersøgelse af, hvorvidt afgørelseskompetencen i
anbringelsessager bør overlades til det nye familieretlige
system eller et andet organ.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en ekspertgruppe på
anbringelsesområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 105)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.