Fremsat den 19. februar 2019 af Lisbeth Bech Poulsen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fremme af medarbejderejede virksomheder
Folketinget pålægger regeringen at
fremlægge et udspil til, hvordan medarbejderejede
virksomheder kan fremmes gennem forskellige tiltag som bl.a.
lovgivning om en særlig selskabsform for medarbejderejede
virksomheder og en klar beskrivelse af medarbejderejernes
rettigheder.
Bemærkninger til forslaget
Der er ikke mange medarbejderejede
virksomheder i Danmark eller i de fleste andre lande. Det på
trods af at en del forskning viser, at medarbejderejede
virksomheder er mere produktive end kapitalejede virksomheder. I
Storbritannien, Spanien, Italien og USA findes dog en hel del
virksomheder, som er fuldt eller delvis medarbejderejede.
Der er flere grunde til, at der ikke er mange
medarbejderejede virksomheder i Danmark. Det kan være
svært at skaffe kapital, der vil være usikkerhed om
indkomsten (lønnen), og der er en række problemer
forbundet med udskiftninger i medarbejdergruppen. Disse problemer
forstærkes af, at der ikke findes lovgivningsmæssige
eller institutionelle løsninger, der understøtter
ægte medarbejdereje. Mens der er megen lovgivning, der
understøtter andre virksomhedsformer (f.eks.
aktieselskaber), og som på forskellig vis sikrer personer med
lønmodtagerstatus, er det uklart, om en ansat i en
medarbejderejet virksomhed fuldt ud betragtes som
lønmodtager med tilhørende rettigheder.
SF ønsker, at der gennemføres en
række initiativer med sigte på at løse disse
problemer bedst muligt. Det kan omfatte:
1. Lovgivning om en skræddersyet
selskabsform for medarbejderejede virksomheder (MEV'er).
2. Lønmodtagerstatus for medarbejdere i
MEV'er.
3. Forbedret adgang til kapital gennem
udskydelse af skat og boafgift, garantiordning m.v.
Der er generelt en overvejelse om, hvor mange
krav der skal være opfyldt, før en virksomhed skal
betragtes som medarbejderejet. Jo flere krav, der skal opfyldes, jo
færre medarbejderejede virksomheder vil der komme.
SF ønsker derfor, at der kun stilles
nogle få, centrale krav. Et krav skal være, at alle
medarbejdere med en vis anciennitet (f.eks. 3 måneder eller
derover) skal tilbydes at være medejere med en rimelig
indflydelse. »Rimelig« skal defineres nærmere,
men det skal udelukke, at en lille del af medarbejderne kan
opnå dominerende indflydelse.
Virksomheder, der ønsker at gå
videre, f.eks. ved at lade alle medarbejdere have lige stor
indflydelse, skal have mulighed for det. Det vil svare til
andelsbevægelsens princip om at stemme efter hoveder ikke
høveder. Det behøver således ikke at være
sådan, at den enkelte medarbejderejers stemmevægt
afspejler den pågældendes indskud i virksomheden. SF
mener ikke, at princippet om helt lige indflydelse skal være
et generelt krav. På denne måde vil der være
mulighed for at få afprøvet forskellige varianter, der
får lov til at vokse op fra neden.
1. Lovgivning om en
skræddersyet selskabsform for medarbejderejede virksomheder
(MEV'er)
Selv om medarbejdereje kan tage mange former,
vil det være hensigtsmæssigt at tilbyde en bestemt og
egnet lovfastsat selskabsform, som banker, leverandører,
kunder m.fl. kan komme til at kende og forholde sig til.
Tilsvarende, som at aktieselskaber og anpartsselskaber er beskrevet
i lovgivningen og forbundet med en række krav til
ledelsesform, kapital etc. En lovbestemt selskabsform for
medarbejdereje skal dog ikke forhindre nogen i at vælge helt
andre (lovlige) modeller.
Det kunne f.eks. fastsættes, at en MEV
skal bestå af to niveauer: Et holdingselskab organiseret som
aktie- eller anpartsselskab, hvor aktierne eller anparterne i
holdingselskabet helt eller overvejende ejes af medarbejderne
kollektivt, og hvor holdingselskabet ejer selve virksomheden.
Fordelen ved en sådan konstruktion med
to adskilte niveauer vil være, at der kan fastsættes
regler for indbetalinger og udbetalinger til og fra
holdningsselskabet. Det betyder f.eks., at en bank får en
sikkerhed for, at medarbejderne ikke tømmer selskabet for
værdier (f.eks. ved at give sig selv store
lønbonusser), hvilket formentlig vil være en
forudsætning for at opnå banklån. Det kunne
f.eks. fastsættes, at der skal indbetales en procentdel af
lønnen (f.eks. mindst 10 pct.) til holdningsselskabet,
indtil der er opbygget en egenkapital af en vis størrelse -
og at der i tilfælde af underskud, som ikke kan dækkes
ind af egenkapitalen, uden at denne kommer under en fastsat
grænse, skal optages forhandlinger med eksterne
kapitalindskydere (banker etc.). Man kan også forestille sig,
at der fastsættes nærmere regler for
lønfastsættelse, der gælder, så
længe en bank eller anden investor er involveret (jf.
nedenstående om overenskomster).
For at sikre, at der reelt er medarbejdereje,
kan det kræves, at medarbejderne kollektivt enten ejer over
50 pct. af aktierne, eller at der foreligger en plan for i
løbet af få år at nå dette mål, og
at dette er nedfældet i en aktionæroverenskomst. Ideelt
skal medarbejderne eje det hele, og ejerskabet skal være
fordelt på alle medarbejdere, jf. ovenfor.
Der skal kunne udbetales udbytte, og der skal
fastsættes regler for, hvordan udbytte fordeles (forudsat
kravet til egenkapital er opfyldt m.v.). Blandt mange muligheder er
f.eks. lige udbyttebetaling til alle ansatte, hvor
»lige« defineres under hensyntagen til det antal timer,
den enkelte medarbejder har arbejdet i det pågældende
år (det vil sige, at der f.eks. skal betales mindre udbytte
til deltidsansatte og ansatte, der ikke har været ansat hele
året), udbyttebetaling proportionalt med lønnen i
året eller udbyttebetaling efter en fordelingsnøgle,
der tilgodeser, at man har været ansat i nogle år
(f.eks. med udgangspunkt i antal timer de sidste 3 år).
Tankegangen her er, at værdi skabt i et givet år ofte
stammer fra arbejde udført i foregående år.
Ejerandel kan også tænkes at indgå (ligesom i en
traditionel virksomhed).
Der vil i forlængelse heraf være
brug for at fastsætte regler for, hvilke rettigheder
medarbejdere, der forlader virksomheden, skal have. Skal de f.eks.
kunne trække en andel af egenkapitalen ud, og skal de have
ret til en andel i udbytte f.eks. 1 eller 2 år frem, eller
skal de ikke have udbytte efter fratræden? Det kan i
høj grad være op til den enkelte MEV at beslutte,
hvilke regler der skal gælde, men det bør være
et krav, at alle MEV'er har fastsat regler herom, og der bør
være retningslinjer herfor, så det bl.a. sikres, at
virksomheden ikke pludselig drænes for likviditet (det kan
f.eks. sikres ved at fastsætte, at udtræk sker i form
af afbetaling over en årrække).
Der skal også fastsættes
betingelser for, hvad der skal gælde i forhold til nye
medarbejdere. Det bør være muligt, såfremt
stifterne ønsker det, at nye medarbejdere indtræder
med fulde rettigheder, f.eks. efter 3 måneder. Alternativt
kan det fastsættes, at der for nye medarbejdere beregnes et
»indskud« på basis af virksomhedshedens
værdi - fastsat efter simple regler - og at dette indskud
»arbejdes af« i form af mindre udbytteudbetaling,
større løntilbagehold m.v. Det må ikke
være et krav, at nyansatte lægger et kontant indskud,
da det vil udelukke mange.
Endelig er der brug for at overveje, hvad der
skal ske, i tilfælde af at medarbejderne ikke ønsker
eller ikke kan - f.eks. på grund af dårlig
økonomi - videreføre virksomheden, herunder hvilke
regler der skal gælde i forhold til betalingsstandsning og
konkurs.
2. Lønmodtagerstatus for medarbejdere i
MEV'er
Der en række fordele ved at have status
som lønmodtager. Det gælder i forhold til ferielov,
funktionærlov, arbejdsskadeerstatning, ret til dagpenge (hvor
kravene til selvstændige er anderledes) og sikkerhed i form
af Lønmodtagernes Garantifond m.v. Det vil fremme
medarbejderejede virksomheder, såfremt de fleste eller alle
disse fordele kan bevares for de ansatte. Det skal
undersøges, hvordan rettighederne kan sikres på en
transparent måde, herunder om der er brug for enkelte
justeringer, som følge af at de ansatte også er ejere
af virksomheden. Udgangspunktet bør være, at de
ansatte betragtes som lønmodtagere frem for som
selvstændige.
I den forbindelse skal det også udredes,
hvilke udfordringer det kan give at indplacere ansatte i
medarbejderejede virksomheder i overenskomstsystemet, herunder
hvordan der kan skabes adgang til, at en del af indtjeningen sker i
form af andel af overskud og lign. frem for fast løn. Dette
bør drøftes med fagforeningerne, men behøver
ikke resultere i lovgivning.
3. Forbedret adgang
til kapital gennem udskydelse af skat og boafgift, garantiordning
m.v.
Et centralt problem for en MEV vil - ligesom
for andre virksomheder - være fremskaffelse af kapital, men
problemet er mere akut for MEV'er, fordi det ikke eller kun i
begrænset omfang kan løses ved at få en
»kapitalist« til at indskyde ansvarlig kapital i
virksomheden.
For at lette denne problemstilling kan man
forestille sig følgende:
- Der bliver mulighed for at skyde en del af
lønnen ind i virksomheden - f.eks. 10 pct. - og den
indskudte løndel beskattes først, når den
senere trækkes ud af virksomheden.
- Ved virksomheder, der overdrages til
medarbejderne i forbindelse med en tidligere ejers død, kan
boafgift betales i form af aktier, der efterhånden kan
sælges til MEV'en.
- Ved overdragelse skal det kunne aftales, at
den tidligere ejer eller ejerkreds gradvis betales ud af
virksomheden med en aktionæroverenskomst el.lign., der giver
den tidligere ejer en passende sikkerhed for at få sine
penge, men begrænser vedkommendes indflydelse (så
indflydelsen tilfalder de ansatte).
- Vækstfonden - eller eventuelt en
særlig fond oprettet til formålet - skal have
særlige muligheder for at stille garantier for lån til
MEV'er.
Endelig vil selve MEV-konstruktionen
gøre det mere gennemskueligt for banker,
realkreditinstitutter m.fl. at yde lån til MEV'er, fordi der
vil være nogle spilleregler, der begrænser (men ikke
fjerner) risikoen. Det vil f.eks. være klart, hvornår
ejerne kan (og især ikke kan) trække penge ud af
virksomheden ud over normal løn, etc.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om fremme
af medarbejderejede virksomheder
(Beslutningsforslag nr. B 104)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.