Fremsat den 19. februar 2019 af Lisbeth Bech Poulsen (SF),
Jacob Mark (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpede krav til
kviklånsudbyderne og forbedrede rettigheder for forbrugerne
ved optagelse af kviklån
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der skal sikre strammere regler for
udbyderne af kviklån og bedre rettigheder for forbrugerne ved
optagelse af kviklån.
Lovforslaget skal bl.a.
1. skabe større gennemsigtighed for
forbrugeren,
2. skærpe reglerne for reklamer for
kviklån i det offentlige rum,
3. sætte et loft over renter og gebyrer
og
4. sætte et loft over, hvor mange
kviklån og hvor stor en samlet gæld en låntager
kan optage.
Bemærkninger til forslaget
Alt for mange mennesker fristes til at optage
dyre lån, f.eks. for at finansiere et forbrugsgode. Det er en
illusion at tro, at låntagere altid er klar over, hvor dyrt
det er at optage lån. Der er masser af dokumentation for, at
mange mennesker handler impulsivt og kortsigtet. F.eks. viser
rapporten »Markedet for kviklån«, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, 2015, at mere end 40 pct. af de forbrugere, der
har prøvet at optage mindre forbrugslån på
maksimum 12.000 kr., efterfølgende fortryder, at de optog
lånet. Endvidere er mange ikke i stand til at gennemskue og
beregne konsekvenserne. Der er således al mulig grund til at
tro, at mange af netop de mennesker, der optager lån med en
meget høj rente eller årlig omkostning i procent
(ÅOP), handler irrationelt. Dyre lån optaget uden
overblik over konsekvenserne fører i mange tilfælde
til en stor gældsbyrde, som kan være
ødelæggende for økonomien, især hos
mennesker med små indkomster.
På den baggrund foreslår SF, at
regeringen skal pålægges at fremsætte lovforslag,
der skal indføre skærpede krav til
kviklånsudbyderne og bedre rettigheder for forbrugerne ved
optagelse af kviklån.
SF mener, at et sådant lovforslag bl.a.
skal
1. skabe større gennemsigtighed for
forbrugeren,
2. skærpe reglerne for reklamer for
kviklån i det offentlige rum,
3. sætte et loft over renter og gebyrer
og
4. sætte et loft over, hvor mange
kviklån og hvor stor en samlet gæld en låntager
kan optage.
Ad punkt 1
Udbydere af kviklån skal være
forpligtigtet til klart og tydeligt at oplyse det fulde
tilbagebetalingsbeløb, både i kroner og procent. Det
er vigtigt, at låntageren er korrekt oplyst om, hvilke
vilkår der gør sig gældende for at optage
lånet, og hvilke betingelser aftalen indgås
på.
Kviklån optages ofte nemt og hurtigt.
Derfor skal det også være lige så nemt at indfri
sin gæld, som det er at optage den. Det betyder, at der ikke
må være skyhøje gebyrer og komplicerede regler
for tilbagebetaling af gælden. Forslaget skal sikre, at
kviklånsvirksomhederne giver låntageren mulighed for at
indfri gælden på én gang uden
nævneværdige gebyrer, og låntageren skal tydeligt
oplyses om denne mulighed ved optagelse af lånet.
Ad punkt 2
Ofte er reklamer for kviklån formuleret
på en måde, så vilkår og
tilbagebetalingsbeløb står skrevet med en langt mindre
iøjnefaldende skrift end lånebeløbet. En metode
der af forslagsstillerne anses for at være misledende for
forbrugeren.
Kviklån markedsføres ofte som
lette og ufarlige. Ofte er markedsføringen aggressivt rettet
mod sårbare eller udsatte grupper, ligesom der ses eksempler
på, at reklamerne for kviklån sættes i
forbindelse med reklamer for Oddset, kasino, eller andre
spilletjenester. Denne form for udnyttelse af personers
økonomisk vanskelige situation er urimelig og en uetisk
markedsføringsmetode og skal derfor begrænses markant.
Det er værd at nævne, at Google har bandlyst reklamer
for kviklån (se artiklen »Google dropper annoncer for
kviklån«, DR, den 4. juni 2016). Her tager Google et
etisk ansvar, som forslagsstillerne gerne ser at Danmark lader sig
inspirere af.
Ad punkt 3
Loftet skal gælde for både de
årlige omkostninger i procent (ÅOP) og de ekstra
omkostninger, der bliver pålagt ved misligholdelse af et
kviklån (morarenter og gebyrer). Det skal ikke være
muligt for kviklånsvirksomheder at have det som en
forretningsstrategi bevidst at udbyde lån til dårlige
betalere og derved kunne tjene stort på de gebyrer, der
pålægges, når gælden ikke betales inden for
den korte frist. Et ÅOP-loft er en administrativt enkel
løsning til at give virksomhederne et incitament til at
kreditvurdere kunderne grundigt. Det skyldes, at de ikke vil kunne
indhente tab på nogle kunder ved at have en høj pris
på de andre kunder, der betaler. Konkurrencen blandt
»seriøse« finansvirksomheder skal stadig kunne
fungere under et loft.
Ad punkt 4
Forslaget skal forhindre, at personer med
misligholdte kviklån ikke optager nye lån for at betale
gamle lån af. Derfor ønskes en begrænsning
på, hvor mange lån der kan optages. Desuden bør
der være et loft over, hvor stor en gæld der samlet kan
optages ved denne låntype. Ved optagelse af lån skal
låntagerne derfor registreres i et kommende nationalt
register, og lånudbyderne skal påse, at den enkelte
låntager ikke overskrider grænserne. Låntager
skal give samtykke hertil forud for optagelse af lånet.
Forslagsstillerne diskuterer gerne de
præcise metoder og lofter. Det vigtigste er at sikre en
forbedring af forbrugerens vilkår ved optagelse af
kviklån.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skærpede krav til kviklånsudbyderne og forbedrede
rettigheder for forbrugerne ved optagelse af kviklån.
(Beslutningsforslag nr. B 103)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.