Tusind tak for det, formand, og tak for ordet.
Jeg har glædet mig til den her debat, vi skal have i aften.
Det massive folkelige engagement i klimasagen, som borgerforslaget er et vidnesbyrd om, er virkelig opløftende og nødvendigt.
Borgerforslaget i sig selv er mere end opløftende, for det indeholder mange gode forslag, som flugter rigtig godt med regeringens politik.
Regeringen vil fortsat sikre, at Danmark kan være en drivende kraft i udviklingen af en europæisk og international klimapolitik, som understøtter en ambitiøs implementering af Parisaftalen.
Det er også netop det engagement og den profil, som gør, at Danmark vil være en central aktør i forberedelsen af FN-generalsekretærens klimatopmøde i New York til efteråret.
Borgerforslaget passer samtidig rigtig godt sammen med regeringens plan om, at vi i næste samling vil fremsætte forslag til en ny klimalov.
Her giver det selvfølgelig sig selv, at 2050-målet om klimaneutralitet fra energiaftalen skal skrives ind i loven – et mål, som er helt i overensstemmelse med Parisaftalen.
Samtidig vil regeringen nu igangsætte en stor høring af danskerne, hvor alle kan komme til orde med indspark til klimapolitikken og til den nye klimalov.
Jeg vil starte dialogen med danskerne i de kommende uger og måneder.
Det glæder jeg mig meget til, for jeg ved, at mange danskere har noget på hjerte, og jeg tænker og handler med, når det kommer til at løse klimaudfordringen.
Regeringen vil nu se nærmere på alle elementer i borgerforslaget og i arbejdet med at skrive en ny klimalov.
Og som sagt er der rigtig mange gode ligheder mellem borgerforslaget og regeringens klimapolitik.
Dem vil jeg gøre lidt ud af at forklare i aften.
I borgerforslaget lægges der meget stor vægt på, at Danmark lever op til Parisaftalen.
Her er forslaget helt på linje med regeringens politik.
Danmark er forpligtet af Parisaftalen gennem EU.
Vi lever op til Parisaftalen ved at levere på de klimamål, vi har i EU i 2030.
Men regeringen arbejder også hårdt for, at EU senest i 2020 skal styrke sit bidrag til Parisaftalen.
Med regeringens klima- og luftudspil er Danmark godt på vej mod at opfylde sit klimamål i EU i 2030 for ikkekvotebelagte udledninger.
Med udspillet er der lagt op til en samlet plan for målopfyldelsen med bidrag fra både konkrete initiativer på den korte bane, mere langsigtede tiltag og en styrket forskningsindsats.
Udspillets initiativer og transportmål kan give et bidrag til målopfyldelsen i EU på 32 mio.
t CO
2
med effekterne af regeringens mål for omstillingen af personbiler og busser.
Det samlede reduktionsbehov i de ikkekvotebelagte sektorer, også kaldet biler, bønder og boliger, vurderes at være på mellem 32 og 37 mio.
t CO
2
.
Vi når altså med regeringens ambitiøse indsats rigtig langt i forhold til at opfylde målet.
Borgerforslaget gør meget ud af, at klimahensynet skal tænkes ind i alle sektorer, og det vil regeringen også sikre.
Konkret tager vi med udspillet bl.a.
fat på de klimabelastende biler.
Indtil nu er CO
2
-udledningerne fra bilerne kun gået en vej, og det er opad, men regeringen tager nu fat på udfordringen, mere end nogen anden regering har gjort.
Regeringens mål er, at der ikke sælges flere nye traditionelle benzin- og dieselbiler efter 2030, og fra 2035 skal der ikke sælges nye pluginhybridbiler.
Med målet sender vi sammen med en række andre ansvarlige lande et klart signal til bilindustrien, til EU og til resten af verden om, at vi vil have grønne biler på vejene.
Vi vil samtidig hjælpe udbredelsen af elbiler med en række tiltag herhjemme.
Vi har i dag offentliggjort den kommission, der skal komme med forslag til en samlet strategi for udbredelsen af grønne biler i stor skala i Danmark.
Det er det eneste rigtige, når vi skal nytænke et nyt område, hvor staten hvert år får ca.
50 mia.
kr.
i indtægter til velfærdssamfundet.
Samtidig vil regeringen presse på for, at EU får en plan for udfasning af benzin- og dieselbiler.
Danmark får ikke noget ud af at gå enegang her.
Vi er nødt til at sende et fælles stærkt signal i EU for at presse bilindustrien.
Vi skal heller ikke glemme busserne.
Her er regeringens mål, at alle busser i byerne hverken udleder CO
2
eller forurenende stoffer i 2030.
Det synes jeg også er et ambitiøst mål.
Vi er nu i dialog med kommunerne om, hvordan vi bedst muligt griber den udfordring an.
For vi er meget enige med borgerforslaget i, at kommunerne også har en stor rolle at spille i klimaindsatsen.
I udspillet tager vi også fat på landbruget.
Også her har vi et mere omfattende katalog af initiativer, end nogen tidligere regering har fremlagt.
Danmark har i dag et af de mest ambitiøse og miljøvenlige og effektive landbrug i Europa, men vi mangler de gode klimaløsninger, som vel at mærke ikke går ud over landbrugsproduktionen.
Vi er nødt til at forske og udvikle nye løsninger, og derfor har regeringen sat 90 mio.
kr.
af til en ambitiøs klimaforskningsindsats i landbruget.
Så har vi netop lanceret et stærkt klimapartnerskab med Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening.
Samtidig skal vi nu se på, hvordan landbruget konkret kan bidrage til at opfylde Danmarks reduktionsmål for 2030 og målet om klimaneutralitet senest i 2050.
Hvis Danmark skal nå i mål med at være et klimaneutralt samfund i 2050, er vi også nødt til at øge CO
2
-optaget i Danmark.
Derfor vil regeringen bl.a.
også afsætte 100 mio.
kr.
til forskning i optag og lagring af CO
2
.
Hvis vi skal nå i mål, er det også meget vigtigt, at vi har alle danskere med.
Regeringen har derfor afsat 24 mio.
kr.
til at styrke en klimavenlig adfærd gennem forbrugervalg og adfærd i hverdagen.
Med udgangspunkt i et klimamærke skal kampagnen gøre det lettere for danskerne at træffe grønne valg.
Vi er nu i fuld gang med at tilrettelægge indsatsen.
Det er en indsats, der er i fuld overensstemmelse med borgerforslagets fokus på folkeoplysning og undervisning.
Regeringen har også lagt en ambitiøs plan for, hvordan vi når i mål med vores klimamål i 2030, og vi har lagt de rigtige linjer ud for at nå i mål med udfordringen i 2050, og vi vil i sagens natur sikre, at vi når helt i mål med fastlagte løbende opgørelser frem mod 2030, der skal sikre, at vi holder kursen.
Vi vil i det hele taget følge udviklingen i Danmarks udledning af drivhusgasser meget nøje, og det er ud fra et meget velfunderet fagligt grundlag, som borgerforslaget netop lægger vægt på.
Borgerforslaget fremhæver også, at der løbende skal ses på klimaeffekterne af nye tiltag.
Regeringen er i den forbindelse også åben over for klare retningslinjer for opgørelsen af klimaeffekten af nye lovforslag.
Jeg er enig med borgerforslaget i, at Danmark fortsat skal satse på at udvikle klimaløsninger, så vi kan forblive et foregangsland for resten af verden på det grønne område.
Det har vi skabt et solidt fundament for med energiaftalen.
Her aftalte vi, at midlerne til forskning og udvikling og demonstration inden for energiteknologi og klima skal øges til 1 mia.
kr.
i 2024.
Så har vi jo som nævnt også igangsat en ambitiøs klimaforskningsindsats i landbruget, og det er den helt rigtige satsning.
Forskning, udvikling og demonstration af nye grønne løsninger fremmer ikke alene den grønne omstilling i Danmark, men i hele verden, og det skaber grundlag for vækst og arbejdspladser i hele Danmark.
Endelig er jeg selvfølgelig meget enig i borgerforslagets princip om, at Danmark også fortsat skal være en drivkraft i den internationale klimapolitik.
Regeringen arbejder derfor på en lang række fronter for at sikre en ambitiøs implementering af Parisaftalens målsætninger.
Retningen i EU i de kommende år bliver her helt afgørende.
Her arbejder regeringen aktivt for, at EU sætter en klar retning for klimaneutralitet, når der skal fastsættes en ny langsigtet klimastrategi.
Regeringen vil arbejde hårdt for, at EU lægger de helt rigtige arbejdsspor ud, så vi kan udvikle de løsninger, der gør, at vi når målet om klimaneutralitet senest i 2050.
Det gælder f.eks.
på transportområdet, hvor EU som tidligere nævnt har en meget vigtig rolle, hvis vi skal presse bilindustrien.
Så arbejder regeringen for, at EU skal fastholde sit vigtige globale lederskab.
Det skal bl.a.
sikres, ved at EU senest i 2020 styrker sit bidrag til Parisaftalen.
Med COP24 i Katowice veloverstået har vi bl.a.
via en aktiv europæisk indsats fået et regelsæt, der skal gøre Parisaftalen til virkelighed.
Det er en af de store klimapolitiske sejre, vi har høstet i 2018.
Konkret har Danmark i klimaforhandlingerne spillet en rolle for at sikre, at ambitionsmekanismen kom på plads, en mekanisme, der skal sikre, at alle parter skal øge deres klimaambitioner over tid.
Det kommende år vil der fortsat være fokus på behovet for at øge det globale ambitionsniveau, hvis vi skal begrænse klimaforandringerne.
Det skal bl.a.
ske i regi af FN's generalsekretærs klimatopmøde i september 2019, hvor Danmark har fået en vigtig rolle som leder af energisporet.
Fra dansk side fortsætter vi også vores vigtige bilaterale samarbejder på energiområdet med 15 af verdens største økonomier.
Her bruger vi vores danske erfaringer inden for bl.a.
vedvarende energi og energieffektivisering til at hjælpe landene med at omstille deres energisektorer.
Det er en indsats, der virkelig rykker, hvis 15 af verdens største økonomier følger Danmarks eksempel.
Endelig leder Danmark arbejdet med at få mere finansiering og flere investeringer ind i den grønne omstilling.
Her deler vi vores erfaringer med at mobilisere private investorer i omstillingen til renere energisystemer med resten af verden.
Investeringer i energiomstilling er netop et af vores fokuspunkter for klimatopmødet til september.
Danmark er altså en grøn supermagt og en drivende kraft i den globale klimaindsats, og vi er i regeringen helt enige med borgerforslaget i, at vi skal blive ved med at gå foran.
Jeg synes, at regeringen har lagt de rigtig linjer ud for at sikre, at Danmark og resten af verden kan sikre en ambitiøs implementering af Parisaftalen, og jeg er glad for, at rigtig mange af elementerne i det fremlagte borgerforslag flugter med regeringens politik.
Det ligger mig meget på sinde, at vi har en klimalov, der understøtter den danske klimaindsats bedst muligt.
Men nu vil regeringen se nærmere på alle elementer i borgerforslaget i arbejdet med at skrive en ny klimalov.
Vi forholder os lige nu åbent til alle forslag, og jeg takker varmt for borgerforslaget og ser også frem til et bidrag fra den kommende høring af danskerne.
Jeg ser frem til arbejdet med at skrive en ny klimalov og til at inddrage alle danskere i udformningen af fremtidens klimapolitik.