I forlængelse af evalueringen af forsøgsordningen med at erstatte understøttende undervisning med konfirmationsforberedelse bedes ministeren oplyse:
a. Er der udarbejdet analyser af, om de positive resultater ved rammeforsøget skyldes, at man har reduceret længden af børnenes skoledag, og ikke at man har erstattet understøttende undervisning med konfirmationsforberedelse?
b. Hvor meget sparer en skole alt andet lige ved at lade konfirmationsforberedelse være en del af den kompenserende undervisning (under hensyntagen til, hvor mange klasser der er per årgang, og hvor mange elever der deltager m.v.)?
c. Hvor mange lærerstillinger sparer en skole alt andet lige ved at lade konfirmationsforberedelse være en del af den kompenserende undervisning (under hensyntagen til, hvor mange klasser der er per årgang, og hvor mange elever der deltager m.v.)?
d. Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse, modtager kvalificeret understøttende undervisning, i stedet for f.eks. blot at blive placeret sammen med andre årgange eller få fri?
e. Vil ministeren fremover også betragte undervisning i andre religioner eller ved humanistisk konfirmation som tid, der kan indgå i opgørelsen af understøttende undervisning?
f. Vil det være muligt at undlade at betragte undervisning i forbindelse med andre religiøse ritualer eller ved humanistisk konfirmation som understøttende undervisning, uden at bryde menneskerettighedskonventionernes forbud mod diskrimination i adgang til økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder ud fra religiøst eller livssynsmæssigt tilhørsforhold?
g. Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren fremover vil skelne mellem undervisning og den forkyndelse, der ligger i oplæring til en bestemt religions praksis og livssyn?
Dato: 31-01-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne:
folkeskolen