I VVM-redegørelsen fra januar 2018 (”VVM-redegørelse – Høringsudgave - Ny bane til Billund ”, Banedanmark) står der på s. 46: ”Det er i dag kun omkring tre til fire procent af de rejsende til Billund Lufthavn, der rejser med kollektiv transport. Det er lavt sammenlignet med andre lufthavne i samme størrelse. Ny bane til Billund vurderes at kunne forøge antallet af rejsende, der benytter kollektiv transport, til fem-seks procent ”. På samme side er antallet af rejsende via Billund Lufthavn estimeret til omkring fire millioner (det reelle antal var 3,5 mio. ud og ind af lufthavnen i 2018). Tre til fire pct. af fire millioner rejsende svarer til mellem 120.000 og 160.000 rejsende med kollektiv transport. Fem til seks pct. svarer til 200.000 til 240.000 rejsende. På s. 10 i beslutningsgrundlaget for Billund-banen fra december 2018 (”Ny bane til Billund – Beslutningsgrundlag”, Banedanmark) står der følgende om passagergrundlaget for Billund-banen: ”Jernbanen til Billund vurderes at blive brugt af omkring 1,0 millioner rejsende årligt i 2025, hvilket er sammenligneligt med f.eks. Svendborgbanen. Heraf forventes cirka 0,6 mio. rejser årligt fra Billund Lufthavn og 0,4 mio. rejser årligt fra Billund by.”. I DR P4 Trekanten den 25. marts 2019 udtalte lufthavnsdirektør Jan Hessellund, at der med Billundbanen ville ske en firedobling af antallet af rejsende til lufthavnen med kollektiv transport fra fem procent til 20 pct. Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for følgende:
• Hvordan de fem-seks pct. kollektivt rejsende i VVM-redegørelsen - svarende til mellem 200.000 og 240.000 rejsende – i Beslutningsgrundlaget fra december 2018 bliver til 0,6 mio. rejser?
• Om der enten er fejl i VVM-redegørelsen eller i beslutningsgrundlagets beregning af passagergrundlaget?
• Hvordan trafikprognosen i VVM-redegørelsen og beslutningsgrundlaget for december 2018 er udarbejdet? Og hvordan VVM-redegørelsen og beslutningsgrundlaget når frem til hver sit resultat?
Dato: 11-04-2019
Status: Ikke besvaret
Emne:
DSB