Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 553
Offentligt
2045231_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Transport-, bygnings- og boligministeren
11. april 2019
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 553
I VVM-redegørelsen fra januar 2018 (”VVM-redegørelse – Høringsudgave - Ny bane til
Billund ”, Banedanmark) står der på s. 46: ”Det er i dag kun omkring tre til fire procent af
de rejsende til Billund Lufthavn, der rejser med kollektiv transport. Det er lavt sammenlig-
net med andre lufthavne i samme størrelse. Ny bane til Billund vurderes at kunne forøge
antallet af rejsende, der benytter kollektiv transport, til fem-seks procent ”. På samme side
er antallet af rejsende via Billund Lufthavn estimeret til omkring fire millioner (det reelle
antal var 3,5 mio. ud og ind af lufthavnen i 2018). Tre til fire pct. af fire millioner rejsende
svarer til mellem 120.000 og 160.000 rejsende med kollektiv transport. Fem til seks pct.
svarer til 200.000 til 240.000 rejsende. På s. 10 i beslutningsgrundlaget for Billund-banen
fra december 2018 (”Ny bane til Billund – Beslutningsgrundlag”, Banedanmark) står der
følgende om passagergrundlaget for Billund-banen: ”Jernbanen til Billund vurderes at bli-
ve brugt af omkring 1,0 millioner rejsende årligt i 2025, hvilket er sammenligneligt med
f.eks. Svendborgbanen. Heraf forventes cirka 0,6 mio. rejser årligt fra Billund Lufthavn og
0,4 mio. rejser årligt fra Billund by.”. I DR P4 Trekanten den 25. marts 2019 udtalte luft-
havnsdirektør Jan Hessellund, at der med Billundbanen ville ske en firedobling af antallet
af rejsende til lufthavnen med kollektiv transport fra fem procent til 20 pct. Vil ministeren i
forlængelse heraf redegøre for følgende:
• Hvordan de fem-seks pct. kollektivt rejsende i VVM-redegørelsen - svarende til mellem
200.000 og 240.000 rejsende – i Beslutningsgrundlaget fra december 2018 bliver til 0,6
mio. rejser?
• Om der enten er fejl i VVM-redegørelsen eller i beslutningsgrundlagets beregning af
passagergrundlaget?
• Hvordan trafikprognosen i VVM-redegørelsen og beslutningsgrundlaget for december
2018 er udarbejdet? Og hvordan VVM-redegørelsen og beslutningsgrundlaget når frem til
hver sit resultat?
Svar bedes sendt elektronisk til [email protected].
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1