Grønlandsudvalget (GRU) Alm. del

Samling: 2018-19 (1. samling)

Spørgsmål 33

Hvilke administrative opgaver løser Politiet i Grønland på vegne af Rigsombuddet, herunder hvor mange administrative ressourcer er der forbundet med dette og hvad vil det koste at flytte opgaverne til grønlandske myndigheder? Der henvises til, at Politiet i Grønland løser en række administrative opgaver, herunder håndterer de faderskabssager, registrerer biler og laver pas til borgere. En del af disse opgaver ville kunne løses nemmere, mere tidssvarende og nogle steder måske billigere, hvis de blev løst ved andre grønlandske myndigheder. Politiet i Grønland er eneste statslige myndighed, som er til stede i de fleste bosteder i Grønland, og derfor er en række opgaver placeret hos Politiet, selvom de kunne være placeret i f.eks. borgerservice, Skattestyrelsen m.v. Det kunne frigøre nogle ressourcer hos Politiet i Grønland, at en del af disse opgaver blev flyttet andetsteds hen. De ressourcer kunne bruges til at løse andre politiopgaver.
Dato: 19-12-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne: politi og retsvæsen

Endeligt svar

Dokumentdato: 11-01-2019
Modtaget: 11-01-2019
Omdelt: 14-01-2019

GRU alm. del - svar på spm. 33 om, hvilke administrative opgaver Politiet løser i Grønland på vegne af Rigsombuddet, og omkostninger ved at flytte opgaverne til grønlandske myndigheder, fra justitsministeren

Besvarelse 33 (Alm. del) GRU (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 19-12-2018
Modtaget: 19-12-2018
Omdelt: 19-12-2018

Spm. om, hvilke administrative opgaver Politiet løser i Grønland på vegne af Rigsombuddet, og omkostninger ved at flytte opgaverne til grønlandske myndigheder, til justitsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version