Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
1999753_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. januar 2019
Økonomikontoret
Morten Søndergård Pe-
dersen
2018-0032/09-0027
963239
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 33 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Søren Pape Poulsen
/
Adam Abdel Khalik
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvilke administrative opgaver Politiet løser i Grønland på vegne af Rigsombuddet, og omkostninger ved at flytte opgaverne til grønlandske myndigheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 33 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Hvilke administrative opgaver løser Politiet i Grønland på
vegne af Rigsombuddet, herunder hvor mange administrative
ressourcer er der forbundet med dette og hvad vil det koste at
flytte opgaverne til grønlandske myndigheder? Der henvises til,
at Politiet i Grønland løser en række administrative opgaver,
herunder håndterer de faderskabssager, registrerer biler og laver
pas til borgere. En del af disse opgaver ville kunne løses nem-
mere, mere tidssvarende og nogle steder måske billigere, hvis
de blev løst ved andre grønlandske myndigheder. Politiet i
Grønland er eneste statslige myndighed, som er til stede i de fle-
ste bosteder i Grønland, og derfor er en række opgaver placeret
hos Politiet, selvom de kunne være placeret i f.eks. borgerser-
vice, Skattestyrelsen m.v. Det kunne frigøre nogle ressourcer
hos Politiet i Grønland, at en del af disse opgaver blev flyttet an-
detsteds hen. De ressourcer kunne bruges til at løse andre poli-
tiopgaver.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har indhentet en udtalelse fra Grønlands Po-
liti.
Grønlands Politi har bl.a. oplyst, at politiet – uden for Nuuk, hvor Rigsom-
budsmanden i Grønland har kontor – bistår Rigsombudsmanden i Grønland
med en række sagsskridt i visse civilretlige sager.
Det drejer sig om grundlæggende vejledning og vilkårsforhandlinger i sager
om skilsmisse og separation ved bevilling. I adoptionssager yder politiet li-
geledes grundlæggende vejledning, ligesom politiet afholder samtaler samt
udarbejder notat til brug for indgivelse af ansøgning.
Desuden yder politiet grundlæggende vejledning samt praktisk hjælp ved-
rørende sager om fri proces, udbetaling af umyndiges midler, navnesager,
forældremyndighed og indfødsret ved erklæring.
Grønlands Politi varetager herudover en række øvrige civilretlige opgaver,
hvor afgørelseskompetencen ikke ligger hos Rigsombudsmanden i Grøn-
land. Det drejer sig bl.a. om fogedsager og sager om pas og kørekort samt
visse sagsskridt i faderskabssager.
2
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvilke administrative opgaver Politiet løser i Grønland på vegne af Rigsombuddet, og omkostninger ved at flytte opgaverne til grønlandske myndigheder, til justitsministeren
1999753_0003.png
2.
Grønlands Politi har udarbejdet en opgørelse over antallet af ægteskabs-,
skilsmisse- og adoptionssager i perioden 2014-2018, hvor Grønlands Politi
har ydet bistand til Rigsombudsmanden i Grønland:
Årstal
2014
2015
2016
2017
2018
Ægteskabssager
47
35
33
26
40
Skilsmissesager
265
200
186
172
143
Adoptionssager
28
30
35
43
36
I alt
340
265
254
241
219
Sager om fri proces, udbetaling af umyndiges midler, navnesager, forældre-
myndighed og indfødsret ved erklæring er ikke medtaget i opgørelsen, idet
der ikke er et tilstrækkeligt datagrundlag. Det er umiddelbart vurderingen,
at det drejer sig om få sager.
Opgørelsen er baseret på tal fra Avannarleq, der er Grønlands Politis jour-
naliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Op-
gørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed. Det er derudover Grøn-
lands Politis vurdering, at der ikke i alle tilfælde, hvor der ydes vejledning
eller udleveres et ansøgningsskema, oprettes en sag i politiets sagsbehand-
lingssystem.
Kategorien ægteskabssager omfatter forskellige situationer i relation til æg-
teskabssager, inden der er begæret skilsmisse eller separation.
Kategorien skilsmissesager omfatter sager, hvor der er begæret skilsmisse
eller separation.
Kategorien adoptionssager omfatter sager, hvor Grønlands Politi afholder
samtaler med adoptanter, adoptivbørn og adoptivbarnets biologiske foræl-
dre.
Grønlands Politi vurderer umiddelbart, at den tid politiet bruger alene på
konkrete sagsbehandlingsskridt og samtaler i forbindelse med ægteskabs-,
skilsmisse- og adoptionssager pr. sag, kan opgøres således:
Ægteskabssager:
Skilsmissesager:
Adoptionssager:
1-2 timer
1-2 timer
2-4 timer
3
GRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvilke administrative opgaver Politiet løser i Grønland på vegne af Rigsombuddet, og omkostninger ved at flytte opgaverne til grønlandske myndigheder, til justitsministeren
Opgørelsen er behæftet med betydelig usikkerhed, da der ikke findes tids-
opgørelser eller er foretaget tidsstudier.
Opgørelsen omfatter bl.a. ikke forberedelse af sagerne, ligesom opgørelsen
ikke omfatter ressourceforbrug til kompetenceudvikling, undervisning, vej-
ledning mv. Derudover indgår de ressourcer, der – udover selve sagsbehand-
lingen – er forbundet med bygdebesøg, ikke i opgørelsen.
Det skønnes på den baggrund, at Grønlands Politi anvender ca. 2 årsværk til
at bistå Rigsombudsmanden i Grønland med behandlingen af civilretlige sa-
ger. Det bemærkes, at skønnet er behæftet med usikkerhed.
3.
Når det i Grønland – i modsætning til i Danmark – er politiet, der bidra-
ger til at løse en række opgaver på det civilretlige område, skal det ses i sam-
menhæng med, at der er tale om opgaver, som vedrører sagsområder, som
endnu ikke er overtaget af Grønlands Selvstyre, og som derfor administre-
res af en rigsmyndighed.
Samtidig er Grønlands Politi den eneste rigsmyndighed, der er til stede i alle
byer i Grønland, hvilket muliggør, at borgerne i Grønland ved personlig hen-
vendelse kan få grundlæggende vejledning og kan komme til samtale i ci-
vilretlige sager, uden at de skal rejse til Nuuk.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke planer om at ændre på Grøn-
lands Politis opgaveportefølje på det civilretlige område.
Selvstyreloven indebærer, at Grønlands Selvstyre kan bestemme, at de sags-
områder, der fremgår af lovens bilag, skal overgå til selvstyret med den kon-
sekvens, at selvstyret får den lovgivende og udøvende magt på området samt
overtager finansieringen af områderne. Hvis selvstyret overtager f.eks.
færdselsområdet eller familieretten, vil det herefter være op til selvstyret at
beslutte, hvordan de grønlandske myndigheder skal organisere sig, hvorle-
des behandlingen af sagerne skal foregå mv. De udgifter, der er forbundet
med de grønlandske myndigheders behandling af disse sager, afhænger bl.a.
af disse forhold.
4