Mange tak.
Og tak til hr.
Rasmus Prehn for spørgsmålet.
Jeg er meget optaget af, hvordan vi får flere til at vælge en erhvervsuddannelse.
Adgangen til faglært arbejdskraft er vigtig for at sikre, at virksomhederne kan få den arbejdskraft, de efterspørger, både på kort og langt sigt.
Regeringen har ikke ændret ved ambitionen om, at flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse.
Med erhvervsuddannelsesreformen blev der fastsat et mål om, at 25 pct.
af eleverne i 2020 skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9.
eller 10.
klasse.
I år er søgningen til erhvervsuddannelserne for første gang i flere år steget, så der nu er 19,4 pct.
af eleverne fra 9.
eller 10.
klasse, der vælger en erhvervsuddannelse.
Men det er stadig for få.
Region Nordjylland er helt i front i forhold til at trække gennemsnittet op, da søgningen i regionen er på 24,2 pct.
og dermed den region i landet med det højeste gennemsnitlige søgetal.
Det skal sammenlignes med, at der er kommuner, f.eks.
i Nordsjælland, hvor under 5 pct.
af eleverne fra grundskolen søger en erhvervsuddannelse.
Det er en større kulturændring at udfordre de unge i deres uddannelsesvalg, så de søger mod erhvervsuddannelserne og ikke pr.
automatik vælger en gymnasial uddannelse.
En vigtig brik i at ændre søgningen er muligheden for at gennemføre uddannelsen som en eux-uddannelse, dvs.
at opnå både erhvervs- og studiekompetence.
Og den mulighed findes også på vvs-energiuddannelsen.
Der ses en stigning i antallet af elever, der vælger en eux.
Det er mit håb og min forventning, at det også vil slå igennem på en vvs-energiuddannelse.
Udskolingen er helt central i forhold til at sikre, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse, og derfor indleder vi i dag drøftelser i folkeskoleforligskredsen om, hvordan praksisfagligheden i udskolingen kan styrkes.
Allerede fra august indfører vi desuden en ny praksisfaglig dimension af uddannelsesparathedsvurderingen, som kan sikre opmærksomhed på elevernes praksisfaglige kompetencer.
Regeringen og Dansk Folkeparti har med finansloven for 2018 indgået aftale om at følge udviklingen på erhvervsuddannelsesområdet tæt med henblik på at vurdere, om der er behov for at iværksætte yderligere initiativer for at styrke erhvervsuddannelserne, set i lyset af den stagnerende søgning fra grundskolen og den faldende tilgang samlet set.
Regeringen har derfor besluttet at igangsætte en analyse af søgningen til erhvervsuddannelsesområdet, herunder kommunal variation i søgningsmønstre samt udfordringer og muligheder i udskolingen, f.eks.
i forhold til praksisfaglighed i undervisningen.
Herudover undersøges vejledningsindsatsens betydning for forskellige kommunale 10.-klassetilbud samt brobygnings- og praksisrettede aktiviteter i udskolingen.
Når analyserne er færdige, vil vi have et bedre grundlag for at kunne gøre status og drøfte, hvad vi kan gøre for at øge søgningen til erhvervsuddannelserne, herunder vvs-energiuddannelsen.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at der med trepartsaftalen fra 2016 blev indført fordelsuddannelser, som er uddannelser, hvor der er særlig gode muligheder for at få praktikplads og job.
Vvs-energiuddannelsen er både i 2017 og 2018 udpeget som fordelsuddannelse, og jeg forventer, at det kan få flere til at få øjnene op for, at vvs-energiuddannelsen er en attraktiv uddannelse.