Tak for spørgsmålet.
Altså, EU har introduceret en ny metode til at måle bilers brændstoføkonomi.
Det er det, der hedder worldwide harmonized light vehicles test procedure, WLTP, altså en verdensomspændende harmoniseret letbilstestprocedure, som fremadrettet skal afløse den nuværende målemetode, som hedder NEDC-metoden.
Den forkortelse kan jeg ikke redegøre for, men det er så den, den nye målemetode skal afløse.
Og den nye metode er taget i brug for personbiler, der er blevet typegodkendt i EU fra den 1.
september sidste år, og den vil blive indfaset de kommende år.
Frem mod 2020 vil forbrugerne have mulighed for at sammenligne bilernes målte brændstofforbrug mellem de to standarder, og herefter vil WLTP-metoden være fuldt indfaset.
Det er en metode, der udmærker sig ved, at den i højere grad afspejler reel kørsel i forhold til den nuværende metode.
Og skiftet mellem de to metoder synes jo altså at være udtryk for sund fornuft, og det er i øvrigt det, hr.
Henning Hyllested efterspørger.
Derfor skal vi selvfølgelig også tage højde for den nye målemetode i det afgiftsregime, vi har, og hvis den nye målemetode giver anledning til skvulp i bilbeskatningen, vil jeg naturligvis drøfte det med de partier, der står bag aftalen, og se på, hvordan vi får neutraliseret de ændringer sådan, at det, vi har aftalt i forhold til bilbeskatning, også bliver gennemført.
Herunder – som hr.
Henning Hyllested spørger ind til – at de penge, som vi får ind fra registreringsafgiften og har regnet med kommer ind, også kommer ind i de kommende år, når sådan en ny standardiseret testmetode bliver taget i brug.