Tak for det, og tak for ministerens besvarelse.
Ja, det var et langt spørgsmål, men det er jo slet ikke ukendt for ministeren, for der har været afholdt samråd, og der har været stillet masser af udvalgsspørgsmål, spørgsmål her i salen osv.
Men det er vigtigt at få alle tingene og alle tallene med.
Desværre svarer ministeren, at regeringen ikke ønsker at få den her økonomiske gevinst, for regeringen er jo ikke med i Togfonden DK, og derfor kan man så ingenting sige.
Det synes jeg egentlig er forkert.
Det er okay, at ministeren ikke ønsker at opnå den her besparelse, og det er vel egentlig også okay, at man i regeringen ikke – for at sige det mildt – er store tilhængere af kollektiv transport, men jeg synes ikke, det er okay, at man ikke fortæller Folketinget om, hvornår der skal træffes en beslutning, hvis det er, vi skal opnå de her store økonomiske gevinster.
Ministeren kender dem jo så godt.
Jeg står her med et talepapir, som ministeren har brugt over for Folketingets Transportudvalg, hvor ministeren har fortalt, hvordan Vejdirektoratet har oplyst, at der blandt fagfolk med kendskab til de to projekter er bred enighed om, at der vil være væsentlige økonomiske gevinster ved samtidig anlæggelse og koordinering mellem de to projekter, og at det altså er mere end de her 500 mio.
kr.
– en halv milliard – som samfundet kan spare, hvis man planlægger og tænker sig ordentligt om.
Så spørger jeg bare:
Hvornår er det, at der skal handles?
Hvornår skal der træffes en beslutning?
Hvis ikke regeringen vil være med til det, hvornår skal Folketinget så tage en beslutning, for at man i samfundet kan opnå at få glæde af de her store gevinster?