Tak for spørgsmålet.
Det er jo ikke lang tid siden, jeg fik et lignende spørgsmål fra Folketingets Skatteudvalg, og mit svar i dag følger i hvert fald den linje, der er lagt i det.
Andet ville også være overraskende.
Jeg tror, spørgeren er bekendt med indholdet af svaret, for jeg tror, det var spørgeren, der spurgte, nemlig hr.
Hans Kristian Skibby.
Men inden jeg svarer på spørgsmålet, vil jeg godt præcisere en ting:
Det er i dag ikke lovpligtigt at tegne en kaskoforsikring for sin båd.
Det er ikke tilfældet.
Det er faktisk ikke lovpligtigt.
Det er valgfrit, om en bådejer ønsker at tegne en kaskoforsikring, og i praksis vil det ofte være de større både, der kaskoforsikres.
Dermed er der ikke noget, som det også fremgår af mit svar på spørgerens spørgsmål nr.
47 via Skatteudvalget, der tyder på, at afgiftsforhøjelsen i 2013 har medført en væsentlig øget udflagning, hvor både flyttes til Sverige eller Tyskland med henblik på at undgå afgift.
I årene inden afgiftsforhøjelsen i 2013 udviste indtægterne fra afgiften en faldende tendens, men siden 2013 er den blevet nogenlunde stabiliseret.
Så må man jo tilføje, at selv om jeg godt kan være enig med spørgeren i, at det er uhensigtsmæssigt med indflagning og udflagning af skibe, er det jo ikke i sig selv ulovligt at ind- eller udflage et skib, fordi man på den måde kan minimere sine driftsomkostninger.