Det er ikke realistisk, at EU 11-landene vil acceptere en ændring af inddrivelsesdirektivet, og løsningen på problemet må således søges løst gennem national lovgivning.
Det er ikke rimeligt, at den danske stat stiller en gratis uddannelse til rådighed med SU-støtte til udenlandske studerende, og SKAT efterfølgende ikke kan inddrive den SU-gæld, som danske statsborgere har betalt.
Det er uretfærdigt, at danske studerende tvinges til at betale deres SU-gæld tilbage, fordi de bor i Danmark, og SKAT derfor kan komme efter dem, mens udenlandske studerende kan flytte ud af landet og på den måde løbe fra regningen.
Det er mærkeligt, at EU-Domstolen kræver, at Danmark udbetaler lån til studerende fra andre medlemslande, uden at den danske stat har lov til at inddrive gælden efterfølgende.
Det betyder, at den danske stat kun har pligten til at udbetale SU-lån uden at have rettigheden til at få pengene tilbage igen.
For mig at se viser det, at det aldrig har været meningen, at udenlandske studerende skulle kunne optage SU-lån – det er en fortolkning, som EU-Domstolen har trukket ned over hovedet på medlemsstaterne.
Vi taler jo ikke om et lille beløb.
Det drejer sig om 400 mio.
kr.
i misligholdt SU-gæld fra udenlandske studerende.
Som jeg har læst af skatteministerens egne tal om børnechecken, fik børn bosat i udlandet 200 mio.
kr.
i 2013.
Her taler vi om et dobbelt så stort beløb, nemlig 400 mio.
kr., som udenlandske studerende skylder den danske stat.
Og det er jo ikke engang hele beløbet:
De 400 mio.
kr.
er kun den misligholdte gæld – udenlandske studerende har optaget lån for i alt 2 mia.
kr., og gælden bare vokser og vokser.
Har ministeren også afskrevet de 2 mia.
kr., eller har ministeren tænkt sig at ændre SU-reglerne, så færre udenlandske studerende kan optage SU-lån?