R 2 Udenrigsministerens redegørelse om samarbejdet i Arktis.

Afgivet af: Udenrigsminister Anders Samuelsen (LA)
Samling: 2017-18
Status: Forhandlet

Baggrundsmateriale

Udvalgsområde: Europaudvalget og Nordisk Råd
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Kongeriget Danmarks Strategi for Arktis 2011- 2020: Danmark, Grønland & Færøerne
Udenrigsministeriet, 2011

Ilulissaterklæringen
[Udenrigsministeriet], [2008]

Ottowa Declaration
Arctic Council, 1996

Danmarks nationale strategi for rummet: vækst gennem styrket samarbejde
Regeringen, 2016

Declaration concerning the prevention of unregulated high seas fishing in the Arctic Ocean: draft
Udenrigsministeriet, 2015

Rådets konklusioner om Arktis
Udenrigsrådet, 20. juni 2016

JOINT STAFF WORKING DOCUMENT : Implementing EU External Policy on Indigenous Peoples
SWD (2016) 340
EU's Udenrigsrepræsentant, Europa-Kommissionen, 2016

Rådets konklusioner om oprindelige folk
Udenrigsrådet, 15. maj 2017

EU Action Plan on Human Rights and Democracy
Rådet for Den Europæiske Union, 2015
EU's handlingsplan vedrørende menneskerettigheder og demokrati 2015-2019

Arktisk samarbejdsprogram 2015-2017
Nordisk Ministerråd, 2014

"Nordisk Partnerskab for Arktis" : Nordisk Ministerråds arktiske samarbejdsprogram 2018-2021
I: Ministerrådsforslag om Nordisk Partnerskab for Arktis - Nordisk Ministerråds arktiske samarbejdsprogram 2018-2021
Norden.org

Aftale om styrkelse af Forsvarsministeriets fremtidige opgaveløsning i Arktis
Aftale indgået den 8. december 2016 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om styrkelse af Forsvarsministeriets fremtidige opgaveløsning i Arktis
Forsvarsministeriet, 2016

Marine environmental risk assessment Greenland
Defence Command, 2015
Havmiljørisikoanalyse

Principaftale indgået mellem Naalakkersuisoq for Selvstændighed, Natur, Miljø og Landbrug Suka K. Frederiksen og Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen om forureningsbekæmpelse i farvande ved Grønland
Naalakkersuisut, 2017

Bedre balance: statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder
Regeringen, 2015

Snow, Water, Ice, Permafrost in the Arctic (SWIPA) - 2017
Arctic Monitoring and Assessment Programme (AMAP)
AMAP.no, 2017

Minamata Convention on Mercury
United Nations Environment Programme (UNEP)

Chemicals of Emerging Arctic Concern : Summary for Policy-makers
Policy-relevant findings of the AMAP 2017 assessments of Chemicals of Emerging Arctic Concern (CEAC)
AMAP, 2017

Strategi for forskning og uddannelse vedrørende Arktis
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2016

Fremme af kommercielt erhvervssamarbejde mellem Grønland og Danmark
Erhvervs- og Vækstministeriet, 2015
Relevante love og regler
Bekendtgørelse nr. 142 af 21. november 1996 af konvention af 5. juni 1992 om den biologiske mangfoldighed (Biodiversitetskonventionen)

Bekendtgørelse nr. 29 af 14. oktober 2004 af Stockholmkonventionen af 22. maj 2001 om persistente organiske miljøgifte

Bekendtgørelse nr. 81 af 8. september 1994 af overenskomst af 14. juni 1993 med Finland, Island, Norge og Sverige om fælles nordisk arbejdsmarked for visse personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet, Arjeplog-aftalen

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (EØS-relevant tekst)

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om ændring af direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og forordning (EU) nr. 1024/2012 om det administrative samarbejde ved hjælp af informationssystemet for det indre marked ( »IMI-forordningen« ) EØS-relevant tekst

Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.