Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 27. februar 2018
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2017 og var til 1. behandling den 24. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 8. september 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 459 (folketingsåret
2016-17). Den 15. november 2017 sendte sundhedsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Krista Lejbølle Eskesen,
Herning,
Hans Holmsgaard m.fl. og
Kristendemokraterne.
Sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Udvalget bemærker, at patientens
autonomi og selvbestemmelsesret er helt fundamentale principper i
sundhedsvæsenet.
Dette blev også understreget af
partierne (S, DF, V, LA, ALT, RV, SF og K), som stemte for
vedtagelsen af lov nr. 655 af 8. juni 2017 om anvendelse af tvang
ved somatisk behandling af varigt inhabile (lovforslag nr. L 185),
da det i kølvandet på vedtagelsen af denne lov blev
fremhævet, at der skulle tages initiativ til at øge
selvbestemmelsen for patienter i forhold til fravalg af behandling,
jf. betænkning over lovforslag nr. L 185, afgivet af
Sundheds- og Ældreudvalget den 30. maj 2017.
Partierne tilkendegav således, at det
var afgørende, at der - sideløbende med etableringen
af den lovgivningsmæssige ramme for anvendelse af tvang ved
somatisk behandling af varigt inhabile - skulle arbejdes med at
styrke patienters selvbestemmelsesret inden for
sundhedsvæsenet, jf. enigheden herom blandt regeringen og
satspuljepartierne i forbindelse med forhandlingerne om den
nationale demenshandlingsplan.
Partierne fremhævede ligeledes deres
enighed om, at patienter skal have øgede muligheder for at
tilkendegive ønsker om fravalg af behandling, herunder
livsforlængende behandling, ligesom partierne tilkendegav, at
patienter - mens de er habile - skal kunne fravælge, at der
kan anvendes tvang efter den nye lov om anvendelse af tvang ved
somatisk behandling af varigt inhabile, hvis patienten en dag
måtte blive varigt inhabil.
Med den politiske aftale af 6. september
2017 indgået mellem regeringen og alle Folketingets partier
om palliativ sedering og øget selvbestemmelse for patienter
i forhold til fravalg af behandling, herunder livsforlængende
behandling, blev enigheden om at styrke patienters muligheder for
fravalg af behandling yderligere cementeret.
Med det foreliggende lovforslag etableres
det lovgivningsmæssige fundament for de elementer i aftalen,
som styrker patientens selvbestemmelsesret i forhold til fravalg af
behandling.
Det gælder for det første
retten til - som habil og ikke-uafvendeligt døende patient -
i en aktuel behandlingssituation at fravælge en
livsforlængende behandling. Det vil med lovforslaget og en
planlagt ændring af de faglige vejledninger blive slået
fast, at en sådan patient i en aktuel behandlingssituation
på fyldestgørende informeret grundlag altid kan
kræve en allerede påbegyndt livsnødvendig
behandling afbrudt, også selv om det betyder, at patienten
umiddelbart efter afbrydelsen af behandlingen vil afgå ved
døden. Det slås samtidig fast, at en afbrydelse af
behandlingen ikke vil være en overtrædelse af
straffelovens drabsbestemmelser, selvom patienten umiddelbart efter
afbrydelsen af behandlingen afgår ved døden.
Udvalget finder det særdeles
tilfredsstillende, at loven vil betyde, at alle habile personer -
uanset diagnose og helbredstilstand - kan afvise, at en behandling
indledes, ligesom patienten kan forlange en igangværende
behandling bragt til ophør, uanset om dette betyder, at
patienten derved vil afgå ved døden. At der samtidig
skabes klarhed om forholdet til straffelovens drabsbestemmelser for
de sundhedspersoner, som måtte blive bedt om at afbryde en
behandling, er efter udvalgets opfattelse ligeledes særdeles
positivt.
Udvalget skal fremhæve, at udvalget
finder det relevant, at der med lovforslaget etableres en mulighed
for, at sundhedspersoner ikke er forpligtet til at afbryde en
behandling af en habil og ikkeuafvendeligt døende patient,
hvis dette måtte stride imod den sundhedspersonens etiske
opfattelse af sundhedspersoners forpligtelse til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed. Udvalget understreger i den forbindelse
vigtigheden af, at en sådan sundhedsperson efter forslaget i
givet fald vil være forpligtet til at henvise patienten til
en sundhedsperson, som kan efterkomme patientens
selvbestemmelse.
Udvalget er opmærksomt på, at
høringsparter har påpeget vigtigheden af, at der
sikres en fyldestgørende information og støtte til en
patient i forbindelse med beslutninger om fravalg af
livsforlængende behandling, og at man kunne overveje at
fastsætte en aldersgrænse eller indføre
betænkningstid, ligesom det er påpeget, at der
bør sikres en grundig vurdering af patientens habilitet.
Udvalget noterer sig derfor med
tilfredshed, at regeringen i bemærkningerne til lovforslaget
har fremhævet, at det vil være naturligt, at
lægen i en sådan situation indgående
spørger til baggrunden for patientens ønske, og at
lægen sikrer sig, at patienten har fået relevant
information om sin tilstand og konsekvenserne ved en afbrydelse af
behandlingen. Det fremgår ligeledes af lovforslaget, at det
efter omstændighederne vil kunne være relevant at
inddrage andre sundhedspersoner i dialogen med patienten, give
patienten betænkningstid, inddrage patientens
pårørende (særlig - men ikke udelukkende - hvis
patienten er under 18 år) eller foretage andre tiltag, der
kan bidrage til at sikre, at patienten har forstået og kan
overskue konsekvenserne af sin anmodning.
Med dette in mente finder udvalget det
væsentligt at understrege, at patientens selvbestemmelse i
forhold til fravalg af livsforlængende behandling vejer
tungest.
Lovforslaget etablerer derudover en
behandlingstestamenteordning, som er en udbygning af
livstestamenteordningen, og som giver patienter mulighed for i
forhold til eventuelle fremtidige behandlingssituationer i et
behandlingstestamente at tilkendegive ønsker om henholdsvis
fravalg af livsforlængende behandling i tre specifikke
situationer, hvoraf den ene er ny, og et ønske om fravalg af
behandling omfattet af lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile.
Et behandlingstestamente får kun
betydning, hvis en patient måtte komme i en situation, hvor
den pågældende er ude af stand til at udøve sin
selvbestemmelse i en konkret situation, som er omfattet af
behandlingstestamentet. En habil patients beslutning vil med andre
ord altid gå forud for en eventuel tilkendegivelse i et
behandlingstestamente, der således først vil kunne
få betydning, hvis patienten ikke i situationen selv kan
udtrykke sine ønsker.
Alle tilkendegivelser i et
behandlingstestamente vil være bindende for sundhedspersonen,
som således skal respektere patientens ønsker og
dermed undlade at indlede eller fortsætte behandling.
En patient vil dog kunne beslutte i et
behandlingstestamente at give sine pårørende eller sin
værge eller fremtidsfuldmægtig det afgørende ord
i forhold til fravalg af tvangsmæssig somatisk behandling som
varigt inhabil og fravalg af livsforlængende behandling som
ikkeuafvendeligt døende.
Udvalget er opmærksomt på, at
en række høringsparter har udtalt sig kritisk om det
forhold, at man som patient ved oprettelse af et
behandlingstestamente skal kunne fravælge behandling i
medfør af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling
af varigt inhabile.
Høringsparterne finder bl.a., at det
vil stride imod formålet med lov om anvendelse af tvang ved
somatisk behandling af varigt inhabile, dvs. at drage omsorg for
den varigt inhabile og ikke udsætte ham eller hende for
unødig smerte og lidelse. Det er ligeledes blevet
påpeget, at det forhold, at tilkendegivelser i et
behandlingstestamente er bindende for sundhedspersonen, vil kunne
få uønskede konsekvenser, herunder også fordi
man, efter at man er blevet inhabil, ikke har mulighed for at
ændre sit valg i et behandlingstestamente.
Udvalget støtter formålet med
lovforslaget, som er at styrke patientens selvbestemmelsesret i
forhold til fravalg af behandling. Det gælder også
fravalg af tvangsmæssig somatisk behandling som varigt
inhabil.
Udvalget fremhæver i den forbindelse
det element i lovforslaget, der giver en patient mulighed for at
give sine pårørende eller sin værge eller
fremtidsfuldmægtig det afgørende ord.
Ved udnyttelse af denne nyskabelse, som
ikke findes i dag i livstestamenteordningen, men som kendes fra
organdonationsområdet, vil man derfor som patient kunne
overlade det til en person, som man har tillid til, at sikre, at
ens beslutning om fravalg af tvangsmæssig behandling kun
effektueres i det omfang, som man har ønsket.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
titlen indsættes efter »sundhedsloven« »og
lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 655 af 8. juni 2017 om anvendelse af
tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile fortages
følgende ændring:
1. I
§ 5, stk. 4, indsættes efter
»livstestamente«: »eller
behandlingstestamente«.«
[Konsekvens som følge af den
forslåede behandlingstestamenteordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
2, hvorved der foreslås en ændring af lov om anvendelse
af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile, foreslås
en ændring af lovforslagets titel.
Med den foreslåede ændring vil
det fremgå, at der med lovforslaget både foreslås
ændringer af sundhedsloven og af lov om anvendelse af tvang
ved somatisk behandling af varigt inhabile.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Det følger af § 5, stk. 4, i
lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile, at beslutninger om tvangsbehandling efter denne lovs
§ 4 skal overholde tilkendegivelser i patientens
livstestamente.
Ved en vedtagelse af lovforslag nr. L 99 om
ændring af sundhedsloven (Øget selvbestemmelse for
patienter i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse
af en behandlingstestamenteordning) vil den nuværende
livstestamenteordning den 1. januar 2019 blive omlagt til en
behandlingstestamenteordning.
Livstestamenter, som er oprettet inden den
1. januar 2019, vil dog fortsat være gyldige.
Det foreslås på den baggrund,
at det anføres i § 5, stk. 4, i lov om anvendelse af
tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile, at beslutninger
om tvangsbehandling efter § 4 skal overholde tilkendegivelser
i patientens livstestamente eller behandlingstestamente, jf.
sundhedslovens § 26.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at beslutninger om tvangsbehandling skal overholde
patientens tilkendegivelser, uanset om disse er tilkendegivet i et
livstestamente eller i et behandlingstestamente.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V) Marianne Bredal (V) Jacob Jensen
(V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Claus
Larsen-Jensen (S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn
Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Marlene Borst Hansen (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 99
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Henvendelse af 3/11-17 fra Hans Holmsgaard
m.fl. | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 3/1-18 fra
Kristendemokraterne | 6 | Henvendelse af 22/1-18 fra Krista
Lejbølle Eskesen, Herning | 7 | Ændringsforslag fra
sundhedsministeren | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 99
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/11-17 fra Hans Holmsgaard m.fl., til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/1-18 fra Kristendemokraterne, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/1-18 fra Krista Lejbølle Eskesen, Herning, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
|