Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 13. marts 2018
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 8
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2017 og var til 1. behandling den 24. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 20. september 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 472 (folketingsåret
2016-17). Den 15. november 2017 sendte sundhedsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Danske Regioner,
Peter Hansen, Dragør og
Øfeldt Centrene.
Sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Teknisk gennemgang
Sundhedsministeren har den 1. marts 2018
over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 39
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af 1
spørgsmål, som forventes besvaret af
sundhedsministeren inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
længe kæmpet for at få ændret
patientskadeerstatningssystemet, så fejlbehandlede patienter,
der i god tro har fået udbetalt en erstatning, ikke
efterfølgende risikerer at skulle tilbagebetale
erstatningen, jf. beslutningsforslag B 68 (2016-17). Nu er det
lykkedes at ændre patientskadeerstatningssystemet og frede
udbetalte erstatninger gældende fra den 1. juli 2018 - Dansk
Folkeparti så dog gerne, at lovforslaget trådte i kraft
straks. Dansk Folkeparti har været meget optaget af, at der
skulle findes en holdbar og rimelig løsning på
tilbagebetalingsproblematikken, så patienterne får lov
til at beholde den erstatning, som de har fået udbetalt, og
det er netop det, der fremadrettet kommer til at ske med dette
lovforslag.
Nogle regioner har direkte budgetteret med
at føre sager mod de fejlbehandlede patienter med henblik
på at få omgjort afgørelserne i Ankenævnet
for Patienterstatningen og derefter kunne kræve allerede
udbetalte erstatninger tilbagebetalt. Også afgørelser,
som ingen af parterne har påklaget inden for ankefristen,
kunne Ankenævnet for Patienterstatningen ændre med den
konsekvens, at patienten risikerede at blive pålagt et
tilbagebetalingskrav.
Som fejlbehandlet patient har man
altså ikke kunnet vide sig sikker på at kunne beholde
den erstatning, som man har fået udbetalt, heller ikke
når afgørelsen ikke var påklaget. Dansk
Folkeparti har fundet det dybt urimeligt, at patienten risikerer at
miste den erstatning, som patienten har modtaget i god tro, endda
flere år efter udbetalingen af erstatningen. Derfor har Dansk
Folkeparti anmodet ministeriet om et svar på, hvor i loven
det står, at regionerne er forpligtet til at kræve
beløbet tilbagebetalt. Dansk Folkeparti vil i den
forbindelse endvidere gerne gøre opmærksom på
højesteretsdommen om patienterstatning afgjort den 7.
december 2017, jf. sagsnr. 84/2017 og 185/2017. I en
højesteretsdom er der ikke taget stilling til, hvorvidt den
erstatningspligtige kan kræve alle forudgående
patienterstatninger tilbagebetalt. En tidligere dom angav, at det
beroede på en selvstændig vurdering, om den
erstatningspligtige kunne kræve tilbagebetaling.
Dansk Folkeparti finder det
uhensigtsmæssigt, at man som fejlbehandlet patient kan
risikere at miste hele sin erstatning, såfremt man
påklager beløbsstørrelsen på
erstatningen. Advokatsamfundet har i sit høringssvar
skrevet, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt,
at en patients klage for at forhøje en tilkendt erstatning
indebærer en risiko for at miste retten til den allerede
udbetalte erstatning, og at der som følge heraf vil
være få patienter, der tør løbe den
risiko. Dansk Folkeparti vil derfor følge antallet af
påklagede afgørelser fremadrettet.
Dansk Folkeparti har også
problematiseret, at denne ændring af
patientskadeerstatningssystemet skal finansieres af de selv samme
patienter, som er blevet fejlbehandlet i sundhedssystemet, med en
egenbetaling. Det kunne være ønskeligt, at
såfremt man som patient fik medhold, blev man også
fritaget for egenbetaling.
Lovforslaget indeholder flere gode
elementer, bl.a. også en udvidelse af ordningen,
således at alle behandlingsskader påført af
autoriserede sundhedspersoner og personer, der handler på
disses vegne, omfattes. Det foreslås desuden, at patienter,
der får en psykisk skade efter brug af et lægemiddel,
får mulighed for at søge erstatning efter
patientskadeerstatningsordningen.
Dansk Folkeparti er bekymret for, hvilke
konsekvenser det kan medføre, at lovforslaget er
ændret i forhold til opsættende virkning, således
at regionerne blot kan klage for at få opsættende
virkning. Det mener Dansk Folkeparti ikke skal være en
standardprocedure.
Dansk Folkeparti mener bl.a., at
regionernes praksis skal følges nøje, herunder hvilke
sager der bliver anket. Det bedste ville være, at man,
når man som patient fik en afgørelse om, at man var
berettiget til erstatning, kunne tro på den
afgørelse.
Med hensyn til patienterstatning kunne det
også overvejes at udbetale f.eks. 10 pct. af erstatningen til
patienten i tilfælde af erstatningspligtiges klage.
Desværre bliver patienter ofte nødsaget til at hyre en
advokat for at få hjælp til at køre en
sådan sag. Det er meget dyrt og burde ikke være
nødvendigt. Mange af patienterne har mistet en
arbejdsindtægt og står ofte i en meget usikker
økonomisk situation.
Dansk Folkeparti havde gerne set, at
regionerne var blevet pålagt at rette henvendelse til
patienter, som har tilbagebetalt deres erstatning, så de
patienter, der har mulighed for det, kan få genoptaget deres
erstatningssag, jf. L 98 - spørgsmål nr. 39.
Dansk Folkeparti støtter
lovforslaget, da det er en klar forbedring, at der nu fremadrettet
sættes en stopper for at opkræve allerede udbetalte
erstatninger.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»01. I §
19, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk.
1-3« til: »stk. 1, 3 og 4«.
02. I
§ 19, stk. 7, der bliver stk. 8,
ændres »stk. 5« til: »stk.
6«.«
[Lovteknisk tilpasning af
henvisninger]
2) I
den under nr. 18 foreslåede § 33 a indsættes i stk. 2 efter »afgive«:
»oplysninger«, og efter »foreligget«:
»eller der ikke var afgivet urigtige oplysninger«.
[Sproglig præcisering]
3) Nr.
25 affattes således:
»25. I §
55, stk. 2, 1. pkt., ændres »kapitel 2, til at
behandle« til: »kapitel 3, til at behandle,
oplyse«.«
[Konsekvensrettelse]
4) I
den under nr. 27 foreslåede § 55 a indsættes i stk. 2, 1. pkt., efter »afgive«:
»oplysninger«, og efter »foreligget«:
»eller der ikke var afgivet urigtige oplysninger«.
[Sproglig præcisering]
5) I
den under nr. 27 foreslåede § 55 a ændres i stk. 2, 2. pkt., »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »Sundhedsministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil,«.
[Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelse]
6) I
det under nr. 33 foreslåede § 58 b, stk. 2, 2. pkt., ændres
»Klage« til: »Klagen«.
[Sproglig præcisering]
7)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
58 b indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Stk. 2, 2. pkt., gælder ikke for erstatning og
godtgørelse for tandskader, der er tilkendt af andre private
institutioner end Patienterstatningen, og som sundhedsministeren
har indgået aftale med efter § 19, stk.
6.««
[Præcisering af, at
opsættende virkning ikke gælder tandskader]
Til § 4
8) I
stk. 3, 1. pkt., ændres
»33« til: »33 og 03«.
[Konsekvensændring som
følge af indsættelse af nr. 03 i § 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at det med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås, at der i § 19 indsættes et nyt stk.
2.
Det foreslås på den baggrund,
at henvisningen til stk. 1-3 i lovens § 19, stk. 4, der med
lovforslaget bliver stk. 5, ændres til »stk. 1, 3 og
4«.
Det foreslås samtidig, at
henvisningen til stk. 5 i lovens § 19, stk. 7, der med
lovforslaget bliver stk. 8, ændres til »stk.
6«.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig
præcisering og en præcisering af omstændighederne
i forbindelse med afgørelser, som Patienterstatningen eller
Ankenævnet for Patienterstatningen træffer i
tilfælde af patienters eller pårørendes
afgivelse af urigtige oplysninger.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse af
bemyndigelsesbestemmelsen som følge af den under
lovforslagets nr. 24 foreslåede ændring af § 55,
stk. 1.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig
præcisering og en præcisering af omstændighederne
i forbindelse med afgørelser, som Patienterstatningen eller
Ankenævnet for Patienterstatningen træffer i
tilfælde af patienters eller pårørendes
afgivelse af urigtige oplysninger.
Til nr. 5
Det er sundhedsministeren, der
ifølge lovens § 54, stk. 2, foretager beregning og
udbetaling af lægemiddelskadeerstatninger. Sundhedsministeren
kan dog ifølge bestemmelsen bemyndige andre, herunder
private, til at foretage beregning og udbetaling af erstatninger
m.v.
På den baggrund skønnes det
mest hensigtsmæssigt, at den formelle kompetence til at
stille krav om tilbagebetaling af udbetalt erstatning og
godtgørelse efter den foreslåede bestemmelse i §
55 a, stk. 2, placeres hos sundhedsministeren, men således at
ministeren kan bemyndige andre til at varetage opgaven. Opgaven
påtænkes således i praksis varetaget af Styrelsen
for Patientsikkerhed.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig
konsekvensændring, som følge af at bestemmelsen
indsættes som 2. pkt. i § 58, stk. 2.
Til nr. 7
I medfør af det foreslåede
§ 58 b, stk. 4, gælder det foreslåede § 58 b,
stk. 2, 2. pkt., om, at en klage ikke tillægges
opsættende virkning for sager om erstatning og
godtgørelse, der er tilkendt af andre private institutioner
end Patienterstatningen, og som sundhedsministeren har
indgået aftale med efter lovens § 19, stk. 5, der ved
lovforslaget bliver stk. 6.
Det er således ikke hensigten, at den
foreslåede § 58 b, stk. 2, 2. pkt., skal gælde i
sager om erstatning og godtgørelse for tandskader, der er
tilkendt i henhold til afgørelser fra
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og
Tandskadeankenævnet, der behandles i et særskilt
system.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 7.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V) Marianne Bredal (V) Jacob Jensen
(V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Claus
Larsen-Jensen (S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn
Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Marlene Borst Hansen (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 98
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Henvendelse af 15/11-17 fra Øfeldt
Centrene | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 27/11-17 fra Peter Hansen,
Dragør | 6 | Henvendelse af 7/12-17 fra Øfeldt
Centrene | 7 | Henvendelse af 13/12-17 fra Danske
Regioner | 8 | Henvendelse af 15/12-17 fra Peter Hansen,
Dragør | 9 | Henvendelse af 19/12-17 fra Øfeldt
Centrene | 10 | 1. udkast til betænkning | 11 | Ændringsforslag fra
sundhedsministeren | 12 | 2. udkast til betænkning | 13 | Ændringsforslag fra
sundhedsministeren | 14 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 98
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/11-17 fra Øfeldt Centrene, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/11-17 fra Peter Hansen, Dragør, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til Advokatsamfundets
høringssvar, hvor de skriver, at det er
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt for patienterne at
påklage beløbsstørrelsen over en erstatning, og
at der vil være få patienter, der tør
løbe den risiko, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om kommentar til høringssvarene
fra Advokatsamfundet og en række andre høringsparter,
der påpeger det samme: at ændringer i
patienterstatningssystemet skal finansieres af patienterne, og at
lovforslaget i forhold til lægemiddelskader er en direkte
forringelse, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvilke konsekvenser
opsættende virkning får over for de patienter, som er
blevet fejlbehandlet i vores sundhedssystem, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvordan ministeren vil
følge regionernes praksis fremadrettet, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren vil overveje, at
patienten skal have f.eks. 10 eller 20 pct. af erstatningen
udbetalt i tilfælde af erstatningspligtiges klage, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
loven både gælder som led i erhverv eller fritid, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om redegørelse for
regelsættet for privathospitaler, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm., om det er de samme regler, der
gælder, uanset hvor i sundhedssystemet der sker fejl, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvornår loven får
indvirkning fra, og om den skaderamte kan genrejse sin sag,
såfremt de har modtaget et erstatningstilbagebetalingskrav,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/12-17 fra Øfeldt Centrene, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/12-17 fra Danske Regioner, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvordan patienterne gøres
opmærksom på, at de kan have betalt deres erstatning
uretmæssigt tilbage til regionen, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvilket ansvar regionerne har over
for patienter, som de måtte have krævet en udbetalt
erstatning uretmæssigt tilbage fra, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvornår en sag er
forældet, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvor mange patienter der har eller
er i gang med at tilbagebetale en tidligere godkendt erstatning til
en region, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm., om opsættende virkning vil
medføre længere sagsbehandling og således
betyde, at der vil gå længere tid, inden en patient kan
få udbetalt sin eventuelle erstatning, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/12-17 fra Peter Hansen, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 20 | Spm. om, hvilke saglige hensyn der
gør det nødvendigt at tillægge patientens klage
over størrelsen af tilkendt erstatning opsættende
virkning, når regionen ikke finder anledning til at klage,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvorfor det anses for rigtigt, at
de foreslåede regler i klage- og erstatningsloven på
dette punkt skal være anderledes end de tilsvarende regler i
arbejdsskadesikringsloven, efter hvilke det alene er
arbejdsskadeforsikringsselskabets klage, der har opsættende
virkning, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvor mange af de påklagede
afgørelser, som er påklaget af patienterne, der
angår størrelsen af tilkendt erstatning henholdsvis
klage over afslag på anerkendelse af anmeldt skade, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvor lang tid Kammeradvokaten har
fået til at vurdere rækkevidden af de to domme om
tilbagebetaling af patienterstatning, som Højesteret afsagde
den 7. december 2017, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvorfor regionerne skal være
erstatningsansvarlige for privatansatte autoriserede
sundhedspersoner, når regionerne ikke har
instruktionsbeføjelse over og dermed kontrol med, hvad de
pågældende udfører i arbejdsøjemed, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om redegørelse for det mere
principielle i, at lovforslaget skaber konkurrenceforvridning, idet
det offentlige bliver erstatningsansvarlige sammenholdt med, at
andre private firmaer selv må tegne arbejdsgiverforsikring,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om baggrunden for, at lovforslaget
lægger op til, at det ikke skal påhvile den private
arbejdsgiver at tegne en dækkende forsikring for de ansatte,
som er autoriserede sundhedspersoner, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm., om ministeren kan garantere, at
regionernes merudgifter i forbindelse med lovforslaget ikke kommer
til at berøre de midler, som ellers skulle bruges til at
behandle patienter på danske hospitaler, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om redegørelse for ministeriets
nærmere beregninger, der ligger til grund for lovforslagets
økonomiske konsekvenser for det offentlige på samlet
20,4 mio. kr., set i lyset af Danske Regioners beregning er
væsentlig anderledes, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 29 | Spm., om ændringen af
arbejdsgiveransvaret i lovforslaget er i tråd med de
almindelige principper i dansk erstatningsansvar om
arbejdsgiveransvar, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. om oversendelse af oplægget fra
den tekniske gennemgang den 1/3-18, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm., om det er muligt at foretage
tilføjelser til bemærkninger til lovforslaget, hvis
der efter fremsættelse af forslaget er indtruffet relevante
begivenheder som f.eks. afgørelser fra Højesteret om
tilbagebetaling af erstatning, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 32 | Spm. om redegørelse for antallet af
sager samt udfaldet af sagerne hos Ankenævnet for
Patienterstatning de seneste 5 år, hvor patienten/de
pårørende har klaget over dele af eller hele
erstatningens størrelse, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvilken betydning de seneste
Højesteretsdomme af 7. december 2017 om tilbagebetaling af
erstatning har for lovforslaget, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm., om afgørelsen i to sager om
tilbagebetaling af erstatning, giver ministeren anledning til at
overveje, om det nuværende forslag tager tilstrækkelig
højde for Højesterets afgørelser, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvordan potentielle berørte
personer bliver informeret om konsekvenserne af de seneste
Højesteretsdomme af 7. december 2017 om tilbagebetaling af
erstatning, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det er en målsætning indført af regeringen, at
der alene skal være to faste implementeringsdatoer om
året for erhvervsrettede lovforslag, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå | 37 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
et flertal i Folketinget kan beslutte, at et erhvervsrettet
lovforslag skal have en anden ikrafttrædelsesdato end 1.
januar og 1. juli, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det alene er, fordi at regeringen har besluttet, at erhvervsrettet
lovforslag skal implementeres på faste datoer, at dette
forslag ikke foreslås at træde i kraft tidligere end 1.
juli 2018, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm., om ministeren vil pålægge
regionerne, at de skal henvende sig til de patienter, som kan
få genoptaget deres patienterstatningssag, til
sundhedsministeren |
|