Fremsat den 15. november 2017 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Forlængelse af perioden for
økonomisk sikkerhed i
ægtefællesammenføringssager samt ophævelse
af den særlige lette adgang til domstolsprøvelse i
sager om familiesammenføring med børn)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »forsørge
ansøgeren,«: »i en periode på 10
år«.
2. § 52,
stk. 1, nr. 1 og 2, ophæves.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 1-3.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2018.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
finder ikke anvendelse på ansøgninger om
opholdstilladelse, der er indgivet før lovforslagets
fremsættelse. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. § 1, nr. 2,
finder ikke anvendelse for endelige administrative
afgørelser, der er truffet forud for lovens
ikrafttræden. For sådanne afgørelser finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås den
periode, som der i ægtefællesammenføringssager
skal stilles økonomisk sikkerhed for, fastsat til 10
år, dvs. 2 år længere end den tidsmæssige
betingelse for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse. For- slaget skal ses i lyset af en række
administrative og praktiske udfordringer som følge af, at
der ved udløbet af en stillet økonomisk sikkerhed
enten skal ske en forlængelse af den tidligere stillede
sikkerhed eller stilles en ny sikkerhed, indtil udlændingen
opnår tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny
opholdstilladelse på andet grundlag.
Herudover foreslås det, at
den særlige lette adgang til domstolsprøvelse i visse
sager om familiesammenføring med børn ophæves,
da der efter oprettelsen af Udlændingenævnet ikke
længere er de samme retssikkerhedsmæssige grunde til at
sikre, at der i sager om familiesammenføring af børn
til herboende forældre, er en særlig let adgang til
domstols- prøvelse.
2. Forlængelse af
den periode et beløb skal stilles som økonomisk
sikkerhed i
ægtefællesammenføringssager
2.1. Gældende
ret
Efter udlændingelovens §
9, stk. 4, 1. pkt., skal familiesammenføring med en
ægtefælle eller samlever, medmindre ganske
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed,
afgørende taler derimod, betinges af, at den herboende
person, som det påhviler at forsørge ansøgeren,
stiller økonomisk sikkerhed for 50.000 kr. (2012-niveau)
(54.289,48 kr. i 2017-niveau) til dækning af eventuelle
fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik eller integrationsloven til ansøgeren.
Familiesammenføring er således normalt betinget af, at
ægtefællen eller samleveren i Danmark stiller
økonomisk sikkerhed til dækning af eventuelle
fremtidige offentlige udgifter til hjælp til
ansøgeren.
Efter udlændingelovens §
9 c, stk. 1, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse
til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed og, hvis udlændingen er under 18
år, hensynet til barnets tarv, taler derfor. Medmindre
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed og,
hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets
tarv, taler derimod, betinges opholdstilladelse efter § 9 c,
stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til
en herboende person bl.a. af, at den herboende person stiller
økonomisk sikkerhed, jf. § 9, stk. 4, 1. pkt.
Er en opholdstilladelse betinget
af, at den herboende person har skullet stille økonomisk
sikkerhed, jf. § 9, stk. 4, og ydes der senere
ansøgeren hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven, skal kommunalbestyrelsen, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 23, 1. pkt., tvangsinddrive
det beløb, der er stillet til sikkerhed, som betaling for
hjælpen. Tvangsinddrivelse finder ikke anvendelse for
offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik og integrationsloven, som ydes ansøgeren,
efter at den pågældende er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller en ny opholdstilladelse på andet
grundlag, jf. udlændingelovens § 9, stk. 23, 2. pkt.
Kravet om økonomisk
sikkerhedsstillelse blev indført ved lov nr. 365 af 6. juni
2002 om ændring af udlændingeloven og
ægteskabsloven med flere love. Det fremgår af
bemærkningerne til udlændingelovens § 9, stk. 4,
jf. Folketingstidende 2001-2002, 2. samling, tillæg A, side
4004, at sikkerhedsstillelsen ikke vil skulle stilles for en klart
afgrænset periode, men vil skulle dække offentlige
udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven, der ydes, indtil ansøgeren meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny
opholdstilladelse på et andet grundlag. Hjælp, der ydes
efter dette tidspunkt, vil ikke skulle dækkes af
sikkerhedsstillelsen.
Udlændingelovens § 9,
stk. 4, er ændret ved lov nr. 402 af 1. juni 2005, der
indførte mulighed for at få beløbet, der skal
stilles som sikkerhed, nedsat med halvdelen, når
udlændingen havde bestået en afsluttende prøve i
dansk eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved uddannelsens
afslutning. Ved lov nr. 571 af 31. maj 2010 blev denne mulighed
indskrænket, så den alene var forbeholdt
udlændinge, der havde bestået en afsluttende
prøve i dansk. Ved lov nr. 601 af 14. juni 2011 blev
beløbet, der skal stilles som økonomisk sikkerhed,
hævet fra 50.000 kr. (2002-niveau, hvilket i 2011-niveau var
63.413,39 kr.) til 100.000 kr. (2011-niveau). Ved lov nr. 418 af
12. maj 2012 blev bl.a. det beløb, der skal stilles som
økonomisk sikkerhed, tilbageført til 50.000 kr.
(2012-niveau).
I medfør af § 9, stk.
4, 2. pkt., fastsætter udlændinge- og
integrationsministeren nærmere regler om den
økonomiske sikkerhed.
I bekendtgørelse nr. 646 af
21. juni 2012 om sikkerhedsstillelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 4, eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9,
stk. 4, til dækning af offentlige udgifter til hjælp
efter lov om aktiv social politik eller integrationsloven, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 1463 af 15. december
2014, er der fastsat nærmere regler om den økonomiske
sikkerhedsstillelse. Det fremgår af § 4, stk. 2, i
bekendtgørelsen, at den økonomiske sikkerhed kan
stilles i form af enten en anfordringsgaranti stillet af et
pengeinstitut eller en deponeringskonto i et pengeinstitut, hvori
kommunalbestyrelsen har pant.
Udlændingestyrelsen meddeler
skriftligt sikkerhedsstilleren, at der skal stilles
økonomisk sikkerhed. Når den økonomiske
sikkerhed er stillet, meddeler den pågældende
kommunalbestyrelse herefter Udlændingestyrelsen, at den har
modtaget sikkerhedsstillelsen. Samtidig afgiver kommunalbestyrelsen
en udtalelse til Udlændingestyrelsen om, hvorvidt
sikkerhedsstillelsen opfylder de krav, der er fastsat i
bekendtgørelse om sikkerhedsstillelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 4, eller § 9 c, stk. 1,
2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til dækning af offentlige
udgifter til hjælp efter lov om aktiv social politik eller
integrationsloven. Udlændingestyrelsen lægger som
udgangspunkt kommunalbestyrelsens udtalelse til grund ved sin
afgørelse af, om udlændingen skal meddeles
opholdstilladelse, jf. § 7 i bekendtgørelsen.
Det følger af § 6, stk.
1, i bekendtgørelsen, at sikkerhedsstillelsen skal
gælde i 5 år regnet fra det anslåede tidspunkt
for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, til
udlændingen. Kravene til sikkerhedsstillelsens
ikrafttrædelsesdato og udløbsdato fastsættes af
Udlændingestyrelsen i forbindelse med
Udlændingestyrelsens anmodning til sikkerhedsstilleren om at
stille sikkerhed.
Det fremgår endvidere af
§ 6, stk. 3, i bekendtgørelsen, at hvis
udlændingen ikke opnår tidsubegrænset
opholdstilladelse efter 5 år, skal sikkerhedsstilleren stille
en ny sikkerhed for 50.000 kr. (2012-niveau), eller den
sikkerhedsstillelse, som allerede er stillet, skal forlænges
og i den forbindelse fastsættes til 50.000 kr. (2012-niveau).
Er den tidligere sikkerhed af kommunalbestyrelsen blevet nedsat,
skal en ny sikkerhed eller en forlængelse af sikkerheden
alene stilles for det beløb, som den tidligere sikkerhed er
nedsat til. Sikkerheden skal gælde eller forlænges i
minimum en periode svarende til den periode, hvori
udlændingen får forlænget sin opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller §
9 c, stk. 1.
I medfør af § 20 i
bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 finder reglerne i
bekendtgørelse nr. 1405 af 30. november 2010 anvendelse i
sager, hvor udlændingen har indgivet ansøgning om
eller er meddelt opholdstilladelse inden den 15. maj 2012. Dog
finder reglerne i bekendtgørelse nr. 934 af 5. september
2006 anvendelse i sager, hvor der inden den 1. januar 2011 er
stillet økonomisk sikkerhed og efterfølgende på
grundlag heraf meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c,
stk. 1.
Efter § 6, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 934 af 5. september 2006 skal
sikkerhedsstillelsen gælde i 7 år regnet fra det
anslåede tidspunkt for meddelelse af opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c,
stk. 1, til udlændingen. Sikkerhedsstillelsen skal ikke
efterfølgende forlænges.
Efter § 6, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1405 af 30. november 2010 skal
sikkerhedsstillelsen gælde i 4 år regnet fra det
anslåede tidspunkt for meddelelse af opholdstilladelse. Efter
§ 6, stk. 3, skal sikkerhedsstilleren stille en ny sikkerhed,
eller den sikkerhedsstillelse, som allerede er stillet, skal
forlænges, hvis udlændingen ikke opnår
tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 år.
Sikkerheden skal gælde eller forlænges i minimum en
periode svarende til den periode, hvori udlænd-ingen
får forlænget sin opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c,
stk. 1.
Efter udlændingelovens §
11, stk. 3, nr. 1, er det i dag som udgangspunkt et
grundlæggende krav for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse, at udlændingen har boet lovligt her i
landet i mindst 8 år og i hele denne periode har haft
opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p. Hvis
opholdstilladelsen er meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller
§ 9 c, stk. 1, 1. pkt., på baggrund af ægteskab
eller fast samlivsforhold, anses betingelsen kun for opfyldt, hvis
opholdstilladelsen er meddelt på grundlag af samme
ægteskab eller samlivsforhold.
Kravet om, at udlændingen
skal have boet lovligt her i landet mindst 8 år, stilles ikke
i visse tilfælde. Således kan en udlænding bl.a.
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter
mindst 4 års lovligt ophold i Danmark, hvis udlændingen
opfylder de grundlæggende betingelser i
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 2-9, og samtlige 4
supplerende betingelser i § 11, stk. 4, nr. 1-4, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 5.
2.2. Ministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Som det fremgår under pkt.
2.1, skal sikkerhedsstillelsen dække offentlige udgifter til
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven, der ydes, indtil ansøgeren meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny
opholdstilladelse på et andet grundlag.
Den økonomiske sikkerhed
stilles i dag for 5 år. Hvis udlændingen ikke inden for
denne periode opnår tidsubegrænset opholdstilladelse,
skal der stilles en ny sikkerhed, eller den tidligere stillede
sikkerhed skal forlænges, jf. § 6 i
bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012.
De gældende regler
indebærer således, at den herboende reference i sager,
hvor der er stillet krav om økonomisk sikkerhed, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 4, 1. pkt., vil skulle
forlænge sikkerhedsstillelsen eller stille en ny sikkerhed,
idet det som udgangspunkt ikke er muligt for en
ægtefællesammenført udlænding at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse inden
udløbet af de 5 år, som sikkerhedsstillelsen i
første omgang er stillet for. Det medfører et
væsentligt antal sager om økonomisk
sikkerhedsstillelse hos Udlændingestyrelsen og
kommunerne.
De gældende regler
indebærer endvidere, at der i forbindelse med
sagsbehandlingen af ansøgninger om forlængelse af
opholdstilladelse vil kunne opstå en periode, hvor der ikke
er en gyldig økonomisk sikkerhed, som bopælskommunen
kan inddrive, indtil Udlændingestyrelsen på
afgørelsestidspunktet påser, at der er stillet en ny
økonomisk sikkerhed, eller den oprindelige
sikkerhedsstillelse er forlænget.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet finder, at de gældende regler om
varigheden af den periode, der skal stilles økonomisk
sikkerhed for i ægtefællesammenføringssager,
medfører en uhensigtsmæssig administrativ byrde for
såvel borgere som for Udlændingestyrelsen og
kommunerne, ligesom formålet med ordningen kan forspildes
ved, at der er perioder, hvor den økonomiske sikkerhed ikke
er gyldig.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet foreslår på den baggrund, at
den økonomiske sikkerhed, der stilles i
ægtefællesammenføringssager, fremover skal
stilles for en afgrænset periode på 10 år.
Ved at indføre krav om, at
den økonomiske sikkerhed skal stilles for en periode
på 10 år, hvilket vil indebære en fordobling af
den periode på 5 år, som sikkerheden i dag stilles for,
sikres det, at sikkerhedsstillelsen ikke udløber, inden
udlændingen kan opfylde den tidsmæssige betingelse i
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Derved sikres det også, at
der ikke i forbindelse med Udlændingestyrelsens behandling af
en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse
kan opstå en periode, hvor den økonomiske sikkerhed
ikke er gyldig.
Derudover sikres det, at der ikke
sker unødig afkortning af varigheden af en forlængelse
af en opholdstilladelse som følge af, at den
økonomiske sikkerhedsstillelse udløber.
Idet det foreslås, at der
fremover skal stilles økonomisk sikkerhed for en
væsentlig længere periode end i dag og for 2 år
længere end den tidsmæssige betingelse for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, foreslås det
samtidig, at der ikke fremover stilles krav om forlængelse af
en tidligere stillet sikkerhed eller en ny sikkerhed, selvom
udlændingen ikke måtte have opnået
tidsubegrænset opholdstilladelse efter 10 års ophold.
For de udlændinge, der ikke har opnået
tidsubegrænset opholdstilladelse efter 10 års ophold,
vil forslaget således betyde, at der ikke længere vil
være stillet en økonomisk sikkerhed til dækning
af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter
lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
Vedtages lovforslaget, vil reglerne
i bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 om
sikkerhedsstillelse efter udlændingelovens § 9, stk. 4,
eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til
dækning af offentlige udgifter til hjælp efter lov om
aktiv social politik eller integrationsloven, blive ændret i
overensstemmelse med lovforslaget. Det forudsættes i den
forbindelse, at økonomisk sikkerhed, som er stillet
før den 1. januar 2011, som hidtil ikke vil skulle
forlænges eller stilles på ny i forbindelse med en
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, jf. § 6 i
bekendtgørelse nr. 934 af 5. september 2006.
Det forudsættes endvidere, at
bekendtgørelsen ændres, så økonomisk
sikkerhed, som er stillet i perioden fra den 1. januar 2011 indtil
lovens ikrafttræden, vil skulle forlænges,
således at den samlede periode, hvor der er stillet
sikkerhed, udgør 10 år, uanset for hvilken periode
opholdstilladelsen forlænges med. Har den herboende
ægtefælle eksempelvis ved meddelelse af
førstegangstilladelsen stillet sikkerhed for 5 år,
skal denne sikkerhed forlænges med yderligere 5 år. For
en person, der allerede har stillet sikkerhed for en samlet periode
på 10 år eller mere, vil sikkerheden ikke skulle
forlænges yderligere, men kan bringes til ophør,
uanset at den pågældende udlænding ikke har
opnået tidsubegrænset opholdstilladelse.
Hermed sikres en mere
hensigtsmæssig administration for Udlændingestyrelsen
og kommunerne, idet kommunerne bl.a. ikke længere vil skulle
godkende forlængelser af den økonomiske sikkerhed
eller en ny sikkerhed, og idet Udlændingestyrelsen ikke vil
skulle tage højde for varigheden af sikkerhedsstillelsen ved
forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, og § 9 c, stk.
1. Endvidere lettes den administrative byrde for borgerne, idet
processen vil blive enklere for ansøgere og referencer.
Den økonomiske
sikkerhedsstillelse vil som i dag skulle frigives, når
udlændingen opnår tidsubegrænset
opholdstilladelse eller en opholdstilladelse på andet
grundlag.
Vedtages lovforslaget, vil reglerne
i bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 blive ændret
i overensstemmelse med lovforslaget.
Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
3. Ophævelse af den særlige lette adgang til
domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med
børn
3.1. Gældende ret
I medfør af
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, kan der efter
ansøgning gives opholdstilladelse til et ugift
mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark fastboende
person eller dennes ægtefælle, når barnet bor hos
forældremyndighedens indehaver og ikke gennem fast
samlivsforhold har stiftet selvstændig familie, og når
den i Danmark fastboende person opfylder en række yderligere
betingelser.
Udlændingestyrelsens
afgørelser om afslag på opholdstilladelse,
nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse,
inddragelse eller bortfald af en opholdstilladelse efter § 9,
stk. 1, nr. 2, kan indbringes for Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 52 b, stk. 1 og 3.
Udlændingenævnets
afgørelser er endelige inden for det administrative system,
jf. udlændingelovens § 52 a, stk. 8. Det betyder, at
nævnets afgørelser ikke kan påklages til
udlændinge- og integrationsministeren.
Udlændingenævnets afgørelser kan i
overensstemmelse med grundlovens § 63 indbringes for
domstolene.
Herudover kan endelige
administrative afgørelser om nægtelse af
opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald,
inddragelse eller nægtelse af forlængelse af
sådanne tilladelser, inden 14 dage efter, at
afgørelsen er meddelt udlændingen, af denne
kræves indbragt til prøvelse for den ret, hvor
udlændingen har bopæl, eller hvis udlændingen
ikke har bopæl noget sted i riget, for Københavns
Byret, jf. udlændingelovens § 52, stk. 1, nr. 1 og
2.
Sagen indbringes for retten af
Udlændingestyrelsen, der fremsender sagens akter med
oplysning om den påklagede afgørelse, en kort
redegørelse for de omstændigheder, der
påberåbes, samt sagens bevisligheder, jf.
udlændingelovens § 52, stk. 2.
Efter udlændingelovens §
52, stk. 3, drager retten omsorg for sagens oplysning og
træffer selv bestemmelse om afhøring af
udlændingen og vidner, om tilvejebringelse af andre
bevismidler og om, hvorvidt sagen skal behandles mundtligt.
Udebliver udlændingen uden lovligt forfald, afgør
retten, om afgørelsen kan prøves uden
udlændingens tilstedeværelse, eller om sagen skal
afvises eller udsættes.
3.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Udlændinge- og
Integrationsministeriet finder, at der med etableringen af
Udlændingenævnet ikke længere er de samme
retssikkerhedsmæssige grunde til at sikre, at der i sager om
familiesammenføring af børn til herboende
forældre, er en særlig let adgang til
domstolsprøvelse.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet lægger herved vægt på, at
Udlændingenævnet er et uafhængigt kollegialt
domstolslignende forvaltningsorgan.
Efter udlændingelovens §
52 a, stk. 1, består Udlændinge-nævnet af 1
formand og næstformand (formandskabet) og andre medlemmer.
Udlændingenævnets formand skal være landsdommer
eller højesteretsdommer, og næstformændene skal
være dommere. De andre medlemmer skal være advokater
eller gøre tjeneste i Udlændinge- og
Integrationsministeriet, jf. udlændingelovens § 52 a,
stk. 2. Kompetencen til at beskikke formand,
næstformænd og andre nævnsmedlemmer er tillagt
Udlændingenævnets formandskab, jf.
udlændingelovens § 52 a, stk. 3. Dommerne beskikkes
efter udpegning af vedkommende retspræsident, advokaterne
beskikkes efter indstilling fra Advokatrådet, og de
medlemmer, der gør tjeneste i Udlændinge- og
Integrationsministeriet, beskikkes efter indstilling fra
udlændinge- og integrationsministeren.
Udlændingenævnet er som
en offentlig forvaltningsmyndighed undergivet det almindelige
officialprincip, således at det generelt påhviler
nævnet at sikre, at sagerne er tilstrækkeligt oplyst,
førend der træffes afgørelse i den konkrete
sag.
Efter udlændingelovens § 52 a, stk. 6, medvirker ved
Udlændingenævnets behandling af en klage formanden
eller en næstformand, en advokat og et medlem, der gør
tjeneste i Udlændinge- og Integrationsministeriet, jf. dog
§ 52 c, stk. 5 og 6, hvorefter bl.a. klager, der ikke
indeholder spørgsmål af større eller principiel
betydning, kan behandles af formanden alene eller af den, som
formanden bemyndiger dertil.
Møderne i
Udlændingenævnet ledes af Udlændingenævnets
formand eller en af næstformændene. Nævnets
medlemmer er uafhængige og kan ikke modtage eller søge
instruktion fra den beskikkende eller indstillende myndighed eller
organisation, jf. udlændingelovens § 52 a, stk. 1, 2.
pkt. Medlemmerne bedømmer den enkelte sag i
Udlændingenævnet på grundlag af sagens faktiske
omstændigheder og det relevante retsgrundlag ud fra deres
personlige vurdering og faglige indsigt.
En klage behandles som udgangspunkt
på skriftligt grundlag, jf. udlændingelovens § 52
c, stk. 4, 1. pkt. Hvor særlige grunde taler derfor, kan
Udlændingenævnet dog bestemme, at sagens parter og
andre indkaldes til mundtlig behandling, jf. udlændingelovens
§ 52 c, stk. 4, 2. pkt. Det vil f.eks. kunne være
relevant i sager, hvor der er behov for at vurdere
ansøgerens troværdighed.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet lægger endvidere vægt på,
at det er Udlændingestyrelsens erfaring, at det kun er helt
undtagelsesvist, at retten ophæver en indbragt
afgørelse om børnesammenføring.
Det er Udlændinge- og
Integrationsministeriets vurdering, at retssikkerheden for de
involverede parter i en sag om familiesammenføring af
børn til herboende forældre i nødvendigt omfang
varetages ved muligheden for administrativ rekurs til
Udlændingenævnet samt ved den almindelige adgang til
domstolsprøvelse, der følger af grundlovens §
63.
Det foreslås på den
baggrund, at den særlige lette adgang til
domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med
børn ophæves.
Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser og begrænsede positive
administrative konsekvenser for det offentlige, når
forslagets elementer er indfaset.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil betyde, at den
økonomiske sikkerhed i
ægtefællesammenføringssager ikke vil skulle
forlænges af den herboende reference, men i stedet vil skulle
stilles for en længere periode end i dag.
Derudover vil lovforslaget betyde,
at den særlige lette adgang til domstolsprøvelse i
sager om familiesammenføring med børn ophæves.
Det betyder, at de berørte borgere fremover vil skulle
anvende den almindelige adgang til domstolsprøvelse, der
følger af grundlovens § 63, hvorefter det bl.a. vil
være borgeren selv, der skal indbringe sagen for
domstolene.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 15. september 2017 til den 13. oktober 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Amnesty
International, Børnerådet, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fredsfonden,
FinansDanmark, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes
Landsstyre, HK/ Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik, Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes
Landsforening, Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten
for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome,
Retspolitisk Forening, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen,
Samtlige byretter, SOS mod Racisme, Udlændingenævnet,
UNHCR Regional Representation for Northern Europe, Work-live-stay
southern Denmark, Ægteskab Uden Grænser, Aarhus Erhverv
/ International Community og 3 F.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Begrænsede, når forslagets
elementer er indfaset. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vil betyde, at den herboende
reference i ægtefællesammenføringssager fremover
ikke vil skulle forlænge den stillede økonomiske
sikkerhed. Sikkerhedsstillelsen vil i stedet skulle stilles for en
længere periode end i dag. | Lovforslaget vil betyde, at den
særlige lette adgang til domstolsprøvelse i sager om
familiesammenføring med børn ophæves, hvilket
betyder, at de berørte borgere fremover vil skulle anvende
den almindelige adgang til domstolsprøvelse, der
følger af grundlovens § 63. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter udlændingelovens §
9, stk. 4, 1. pkt., skal opholdstilladelse efter § 9, stk. 1,
nr. 1, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed, afgørende taler derimod, betinges af, at
den herboende person, som det påhviler at forsørge
ansøgeren, stiller økonomisk sikkerhed for 50.000 kr.
(2012-niveau) til dækning af eventuelle fremtidige offentlige
udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven til ansøgeren.
Medmindre særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed og, hvis udlændingen er
under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler derimod,
betinges opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, som
følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende
person endvidere bl.a. af, at den herboende person stiller
økonomisk sikkerhed, jf. § 9, stk. 4, 1. pkt.
Sikkerhedsstillelsen stilles i dag
for 5 år, jf. § 6, stk. 1, i bekendtgørelse om
sikkerhedsstillelse efter udlændingelovens § 9, stk. 4,
eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til
dækning af offentlige udgifter til hjælp efter lov om
aktiv social politik eller integrationsloven. Sikkerheden skal
gælde eller forlænges i minimum en periode svarende til
den periode, hvori udlændingen får forlænget sin
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, jf. § 6, stk. 3, i
bekendtgørelsen.
Kravet om økonomisk
sikkerhedsstillelse ophører som udgangspunkt først,
når udlændingen opnår tidsubegrænset
opholdstilladelse eller en opholdstilladelse på andet
grundlag.
Det følger af den
foreslåede ændring af udlændingelovens § 9,
stk. 4, 1. pkt., at den økonomiske sikkerhed, der stilles i
sager om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9,
stk. 1, nr. 1, og § 9 c, stk. 1, fremover skal stilles for en
afgrænset periode på 10 år.
Den foreslåede ændring
indebærer således, at der fremover vil skulle stilles
økonomisk sikkerhed for 10 år, og at
sikkerhedsstillelsen ikke herefter skal fornys eller
forlænges.
Vedtages lovforslaget, vil reglerne
i bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 blive ændret
i overensstemmelse med lovforslaget.
Den økonomiske
sikkerhedsstillelse vil som i dag skulle frigives, når
udlændingen opnår tidsubegrænset
opholdstilladelse eller en opholdstilladelse på andet
grundlag.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
I medfør af
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, kan der efter
ansøgning gives opholdstilladelse til et ugift
mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark fastboende
person eller dennes ægtefælle, når barnet bor hos
forældremyndighedens indehaver og ikke gennem fast
samlivsforhold har stiftet selvstændig familie, og når
den i Danmark fastboende person opfylder en række yderligere
betingelser.
Efter udlændingelovens §
52, stk. 1, nr. 1 og 2, kan endelige administrative
afgørelser om nægtelse af opholdstilladelse efter
§ 9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald, inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af sådanne tilladelser,
inden 14 dage efter, at afgørelsen er meddelt
udlændingen, af denne kræves indbragt til
prøvelse for den ret, hvor udlændingen har
bopæl, eller hvis udlændingen ikke har bopæl
noget sted i riget, for Københavns Byret.
Sagen indbringes for retten af
Udlændingestyrelsen, der fremsender sagens akter med
oplysning om den påklagede afgørelse, en kort
redegørelse for de omstændigheder, der
påberåbes, samt sagens bevisligheder, jf.
udlændingelovens § 52, stk. 2.
Efter udlændingelovens §
52, stk. 3, drager retten omsorg for sagens oplysning og
træffer selv bestemmelse om afhøring af
udlændingen og vidner, om tilvejebringelse af andre
bevismidler og om, hvorvidt sagen skal behandles mundtligt.
Udebliver udlændingen uden lovligt forfald, afgør
retten, om afgørelsen kan prøves uden
udlændingens tilstedeværelse, eller om sagen skal
afvises eller udsættes.
Med lovforslaget foreslås
det, at udlændingelovens § 52, stk. 1, nr. 1 og 2,
ophæves.
Den foreslåede ændring
indebærer således, at endelige administrative
afgørelser om nægtelse af opholdstilladelse efter
§ 9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald, inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af sådanne tilladelser
ikke længere vil være omfattet af den særlige
lette adgang til domstolsprøvelse, som følger af
udlændingelovens § 52.
Endelige administrative
afgørelser om nægtelse af opholdstilladelse efter
§ 9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald, inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af sådanne tilladelser
vil fortsat kunne indbringes for domstolene i medfør af den
almindelige adgang til domstolsprøvelse, der følger
af grundlovens § 63.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. marts 2018.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 2, medfører, at
ændringen i § 1, nr. 1, ikke finder anvendelse på
ansøgninger om opholdstilladelse, der er indgivet før
lovforslagets fremsættelse. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Det bemærkes, at det med
lovforslaget forudsættes, at bekendtgørelse om
sikkerhedsstillelse efter udlændingelovens § 9, stk. 4,
eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til
dækning af offentlige udgifter til hjælp efter lov om
aktiv social politik eller integrationsloven, vil blive
ændret, så økonomisk sikkerhed, som er stillet i
perioden fra den 1. januar 2011 og indtil lovens
ikrafttræden, vil skulle forlænges eller stilles
på ny i forbindelse med forlængelse af
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, således, at den samlede
periode, hvor der er stillet sikkerhed, udgør 10 år,
uanset for hvilken periode opholdstilladelsen forlænges med.
For en person, der allerede har stillet sikkerhed for en samlet
periode på 10 år eller mere, vil sikkerheden efter
udløb ikke skulle forlænges yderligere.
Økonomisk sikkerhed, som er
stillet før den 1. januar 2011 vil, som hidtil, ikke skulle
forlænges eller stilles på ny i forbindelse med en
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, jf. § 6 i
bekendtgørelse nr. 934 af 5. september 2006.
Vedtages lovforslaget, vil reglerne
i bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 blive ændret
i overensstemmelse med lovforslaget.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 3, medfører, at ophævelsen
af adgang til domstolsprøvelse i medfør af
udlændingelovens § 52 ikke finder anvendelse for
endelige administrative afgørelser, der er truffet
før lovens ikrafttræden.
For sådanne afgørelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Det betyder, at
der fortsat vil være adgang til domstolsprøvelse i
medfør af udlændingelovens § 52 af endelige
administrative afgørelser om nægtelse af
opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald,
inddragelse eller nægtelse af forlængelse af
sådanne tilladelser af afgørelser, såfremt
afgørelsen er truffet inden lovens ikrafttræden.
Til §
3
Det følger af
udlændingelovens § 66, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes kraft for disse
landsdele med de afgivelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger. Det
foreslås derfor, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 9.
--- | | | Stk. 2-3. --- | | | Stk. 4. Opholdstilladelse efter stk. 1,
nr. 1, skal, medmindre ganske særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, afgørende taler derimod,
betinges af, at den herboende person, som det påhviler at
forsørge ansøgeren, stiller økonomisk
sikkerhed for 50.000 kr. tildækning af eventuelle fremtidige
offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik eller integrationsloven til ansøgeren, jf.
stk. 23. Udlændinge-, integrations- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om den økonomiske
sikkerhed. Det angivne beløb er fastsat i 2012-niveau og
reguleres fra og med 2013 én gang årligt den 1. januar
efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. | | 1. I § 9, stk. 4, 1. pkt., indsættes
efter »forsørge ansøgeren,«: »i en
periode på 10 år«. | Stk. 5-37. --- | | | | | | § 52.
Endelige administrative afgørelser efter § 46 kan inden
14 dage efter, at afgørelsen er meddelt udlændingen,
af denne kræves indbragt til prøvelse for den ret,
hvor udlændingen har bopæl, eller, hvis
udlændingen ikke har bopæl noget sted i riget, for
Københavns byret, hvis afgørelsen går ud
på: | | 2. § 52, stk. 1, nr. 1 og 2, ophæves. Nr. 3-5 bliver herefter nr. 1-3. | 1) nægtelse af opholdstilladelse
med mulighed for varigt opholdefter § 9, stk. 1, nr. 2, | | | 2) bortfald, inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af en sådan
tilladelse, | | | 3) bortfald efter § 21 b, hvis
udlændingen | | | a) er statsborger i et andet nordisk
land og har fast bopæl her i landet eller | | | b) er omfattet af EU-reglerne, jf.
§ 2, | | | 4) udvisning efter § 25 b, af en
udlænding, som er omfattet af EU-reglerne, jf. § 2,
eller | | | 5) udvisning efter § 25 a af en
udlænding, som: | | | a) er statsborger i et andet nordisk
land og har fast bopæl her i landet eller | | | b) er omfattet af EU-reglerne, jf.
§ 2. | | | Stk. 2-7. --- | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2018. Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på ansøgninger
om opholdstilladelse, der er indgivet før lovforslagets
fremsættelse. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse. Stk. 3.
§ 1, nr. 2, finder ikke anvendelse for endelige administrative
afgørelser, der er truffet forud for lovens
ikrafttræden. For sådanne afgørelser finder de
hidtil gældende regler anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | | | | |
|