Fremsat den 15. november 2017 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Videreførelse af adgangen til
opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig
erhvervsvirksomhed)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 9 a,
stk. 2, nr. 10, affattes således:
»10) hvis innovative forretningsplan
med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed
er positivt vurderet af et uafhængigt ekspertpanel nedsat af
Erhvervsstyrelsen, og som er omfattet af en kvote, jf. stk.
14,«.
2. I
§ 9 a, stk. 14, 1. pkt.,
ændres »50« til: »75«.
3. I
§ 9 a, stk. 15, 2. pkt.,
ændres »ekspertpanelet« til: »det
uafhængige ekspertpanel«, og »Erhvervs- og
Vækstministeriet« ændres til:
»Erhvervsstyrelsen«.
4. § 48
h affattes således:
»En forretningsplan efter § 9 a,
stk. 2, nr. 10, afvises af Erhvervsstyrelsen, hvis den ikke er
egnet til bedømmelse ved det uafhængige ekspertpanel.
Afgørelsen om afvisning kan ikke påklages.
Stk. 2. Det
uafhængige ekspertpanels vurdering af en forretningsplan
efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, og stk. 15, kan påklages
til et nyt uafhængigt ekspertpanel nedsat af
Erhvervsstyrelsen. Den nye vurdering kan ikke
påklages.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 26. juni 2014 indgik den daværende regering
(Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) "Aftale om en reform af
international rekruttering - Lettere adgang til
højtkvalificeret arbejdskraft" med Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti. Det fremgår af aftalen, at reformen
skal styrke virksomhedernes konkurrencevilkår og dermed
fundamentet for at skabe vækst og velfærd i
Danmark.
Det indgik bl.a. i aftalen som noget nyt at indføre en
3-årig forsøgsordning, "Start Up Denmark", for
innovative udenlandske iværksættere, der vil starte
selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark. Med ordningen
ønskede aftalepartierne at gøre Danmark til et mere
attraktivt land for dygtige internationale
iværksættere, der kan skabe nye succesfulde
virksomheder og dermed bidrage til vækst og arbejdspladser i
Danmark. Der blev fastsat en kvote, så der i
forsøgsperioden maksimalt kan komme 50
iværksættere ind på ordningen årligt. Start
Up ordningen trådte i kraft den 1. januar 2015.
2. Baggrund
Formålet med Start Up ordningen er at tiltrække
internationale iværksættere med innovative
forretningsidéer, der kan skabe nye succesfulde virksomheder
og bidrage til vækst og arbejdspladser i Danmark.
Det fremgår af den politiske aftale, at Start Up ordningen
er en 3-årig forsøgsordning. Ordningen udløber
dermed den 31. december 2017. Regeringen ønsker, at Danmark
fortsat skal kunne tiltrække dygtige og innovative
udenlandske iværksættere, som kan bidrage med nye
idéer, internationalt netværk og viden om nye markeder
til det danske iværksættermiljø samt til at
skabe vækst og velfærd i Danmark.
De foreløbige erfaringer viser, at Start Up ordningen
henover forsøgsperioden er blevet til en velfungerende
ordning for meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til
udenlandske iværksættere med innovative
forretningsidéer. For at opnå opholds- og
arbejdstilladelse under ordningen skal iværksætteren
først have vurderet sin forretningsplan af et ekspertpanel
nedsat af Erhvervsministeriet. Hvis vurderingen er positiv kan
iværksætteren efterfølgende søge opholds-
og arbejdstilladelse i Styrelsen for International Rekruttering og
Integration. Ekspertpanelet har i perioden fra den 1. januar 2015
til den 1. august 2017 godkendt 94 forretningsplaner, og Styrelsen
for International Rekruttering og Integration har i samme periode
meddelt 56 opholds- og arbejdstilladelser.
Regeringen foreslår med lovforslaget at videreføre
Start Up ordningen og samtidig at justere ordningen på
baggrund af de hidtidige erfaringer med ordningen.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Videreførelse og justering af Start Up
ordningen
3.1.1. Gældende ret
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 1,
at der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på
grundlag af beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2. Efter udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 10, kan der efter ansøgning gives
opholdstilladelse til en udlænding, hvis forretningsplan med
henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er
positivt vurderet af et ekspertpanel nedsat af Erhvervsministeriet,
og som er omfattet af en kvote.
For at kunne søge opholdstilladelse efter Start Up
ordningen skal iværksætteren således have
vurderet sin forretningsplan af et uafhængigt ekspertpanel.
Ekspertpanelet består af erfarne konsulenter fra det
regionale erhvervsfremmesystem med erfaring i at vurdere
forretningsplaner og rådgive
iværksættervirksomheder. Hver forretningsplan bliver i
dag vurderet af fem konsulenter. Ekspertpanelets godkendelse har en
gyldighed på 3 måneder.
Ekspertpanelet vurderer ikke forretningsplaner til
selvstændige erhvervsvirksomheder inden for
restaurationsbranchen, mindre handels-, import- og
eksportvirksomhed, detailhandel, herunder kiosker, og lignende.
Forretningsplanerne uploades elektronisk til en webportal under
Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen varetager
sekretariatsbistanden af ekspertpanelet (Start Up Denmark
sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen, herefter sekretariatet ved
Erhvervsstyrelsen). Sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen foretager
en indledende screening af sagerne. Er der tale om sprogligt eller
informationsmæssigt meget mangelfulde forretningsplaner eller
forretningsplaner knyttet til selvstændige
erhvervsvirksomheder inden for restaurationsbranchen, mindre
handels-, import- og eksportvirksomhed, detailhandel, herunder
kiosker, og lignende, afvises forretningsplanerne.
Ekspertpanelets vurdering af en forretningsplan kan
påklages til Erhvervsstyrelsen. Dette fremgår af
udlændingelovens § 48 h. Hvis en iværksætter
påklager ekspertpanelets vurdering, forelægger
sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen klagen for et nyt
uafhængigt ekspertpanel. Det nye ekspertpanel består af
et nyt sæt konsulenter, der ikke har bidraget til den
første vurdering.
Hvis forretningsidéen vurderes positivt af det
uafhængige ekspertpanel, kan udlændingen sende en
ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse til Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, jf.
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10. Styrelsen
lægger ved behandling af ansøgningen ekspertpanelets
vurdering uprøvet til grund. Arbejdstilladelsen
stedfæstes til beskæftigelse i virksomheden, jf. §
26, stk. 1, 1. pkt., jf. § 25, stk. 1, i bekendtgørelse
om udlændinges adgang her til landet
(udlændingebekendtgørelsen), jf. bekendtgørelse
nr. 1197 af 26. september 2016. Det bemærkes, at et team
på op til to personer kan søge opholds- og
arbejdstilladelse på baggrund af en godkendt
forretningsplan.
Som det gælder for de øvrige ordninger om
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, kan der
meddeles opholdstilladelse til medfølgende familie til en
udlænding med opholdstilladelse efter Start Up ordningen.
Dette følger af udlændingelovens § 9 m, stk.
1.
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 4,
1. pkt., at opholdstilladelse efter bl.a. Start Up ordningen er
betinget af, at udlændingen og personer, der meddeles
opholdstilladelse som følge af familiemæssig
tilknytning til udlændingen, ikke modtager hjælp efter
lov om aktiv socialpolitik.
Opholdstilladelse efter ordningen er endvidere betinget af, at
udlændingens forsørgelse og forsørgelsen af
personer, der meddeles opholdstilladelse som følge af
familiemæssig tilknytning til udlændingen, er sikret
gennem egne midler det første år af opholdet her i
landet, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 2. pkt.
Ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse efter Start Up ordningen skal indgives digitalt.
Dette følger af § 2, stk. 1, nr. 9, i
bekendtgørelse om brug af obligatorisk selvbetjening for
indgivelse af ansøgning til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration i henhold til udlændingeloven,
jf. bekendtgørelse nr. 737 af 12. juni 2017.
Opholdstilladelse efter ordningen meddeles for en 2-årig
periode med mulighed for forlængelse i 3 år ad gangen,
jf. udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 10.
Når tilladelsen skal forlænges, sender
iværksætteren en status på virksomhedens
udvikling til ekspertpanelet, som vurderer, om virksomheden er
etableret og i al væsentlighed fortsat lever op til den
forretningsplan, der i første omgang dannede baggrund for
ekspertpanelets vurdering, jf. udlændingelovens § 9 a,
stk. 15. Der kan eksempelvis blive lagt vægt på, om
virksomheden har fået udviklet en prototype, har fået
kunder, har rejst risikovillig kapital m.v.
Som udgangspunkt består ekspertpanelet i
forlængelsessager af én konsulent. Konsulenten kan i
tvivlstilfælde indkalde iværksætteren til et
interview, hvor en repræsentant for sekretariatet ved
Erhvervsstyrelsen deltager som observatør. Hvis der herefter
fortsat er tvivl om, hvorvidt virksomheden er etableret og i al
væsentlighed lever op til forretningsplanen, udvides
ekspertpanelet med to eksperter, således at det består
af tre konsulenter. Ekspertpanelets vurdering har en gyldighed
på 3 måneder. Vurderingen kan påklages til
Erhvervsstyrelsen, jf. udlændingelovens § 48 h.
Hvis det uafhængige ekspertpanel vurderer, at virksomheden
fortsat i al væsentlighed lever op til den oprindelige
forretningsplan, kan udlændingen sende en ansøgning om
forlængelse af opholds- og arbejdstilladelse til Styrelsen
for International Rekruttering og Integration sammen med
ekspertpanelets vurdering. Ansøgningen om forlængelse
af opholds- og arbejdstilladelse skal dog indgives, inden
udlændingens opholdstilladelse udløber, også
selvom ekspertpanelets vurdering endnu ikke foreligger. Styrelsen
for International Rekruttering og Integration lægger
ekspertpanelets vurdering uprøvet til grund.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan
bl.a. inddrage en opholds- og arbejdstilladelse meddelt efter Start
Up ordningen, hvis grundlaget for ansøgningen eller
opholdstilladelsen er urigtigt eller ikke længere er til
stede, eller hvis udlændingen undlader at overholde de
betingelser, der er fastsat for opholdstilladelsen eller for
arbejdstilladelsen. Det følger af udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 1 og 3. Det kan f.eks. være, hvis
virksomheden går konkurs.
Afslag på opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse samt inddragelse af opholdstilladelse efter Start
Up ordningen kan påklages til Udlændingenævnet,
jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 1 og 2.
Ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse og
forlængelse af opholds- og arbejdstilladelse efter Start Up
ordningen er gebyrfinansieret. Gebyrsatsen for at indgive en
førstegangsansøgning og en ansøgning om
forlængelse er i 2017 fastsat til 2.315 kr., jf. § 5,
stk. 3, nr. 1, i bekendtgørelse om indbetaling og
tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og
klager på studie- og erhvervsområdet, jf.
bekendtgørelse nr. 1764 af 27. december 2016. Indgivelse af
en klage over afslag på opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse efter ordningen er i 2017
fastsat til 830 kr., jf. § 5, stk. 7, i bekendtgørelse
om indbetaling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive
ansøgninger og klager på studie- og
erhvervsområdet.
I forsøgsperioden er der fastsat en kvote, så der
maksimalt kan komme 50 udlændinge ind på ordningen
årligt, jf. herved udlændingelovens § 9 a, stk.
14, 1. pkt. Hvis kvoten ikke udnyttes, falder den bort, jf. §
9 a, stk. 14, 2. pkt. Hvis kvoten opfyldes inden udgangen af et
kalenderår, vil Erhvervsstyrelsen lukke for modtagelse af
forretningsplaner for resten af det år med genåbning
pr. 1. januar det følgende år. Tilsvarende vil der
ikke før det følgende kalenderår kunne meddeles
opholds- og arbejdstilladelse. Allerede indsendte forretningsplaner
vil således afvente bedømmelse til genåbning af
ordningen. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
behandler ansøgningerne om opholds- og arbejdstilladelse i
den rækkefølge, de modtages i styrelsen.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og de foreslåede
ændringer
Den 3-årige forsøgsperiode, der i aftalen om en
reform af international rekruttering er aftalt for Start Up
ordningen, udløber den 31. december 2017. Regeringen
ønsker en videreførelse af ordningen for at sikre, at
Danmark fortsat kan tiltrække dygtige og innovative
udenlandske iværksættere, der kan skabe nye succesfulde
virksomheder og dermed bidrage til vækst og arbejdspladser i
Danmark.
Det foreslås derfor, at Start Up ordningen
videreføres.
Samtidig foreslås det - på baggrund af de hidtidige
erfaringer - at justere Start Up ordningen på en række
punkter.
I dag kan Start Up ordningen benyttes af et team på to
personer, der ønsker at starte virksomhed sammen, men ikke
af et team på flere personer end to. Inden for
teknologidrevet iværksætteri, som ordningen bl.a. skal
fremme, er det ofte forekommende, at der er mere end to stiftere i
et team. Ordningen afskærer derfor i dag potentielt en
række kompetente teams i at søge til Danmark.
Det foreslås derfor at øge loftet for personer i et
team, således at teams på op til tre personer, der
ønsker at starte virksomhed sammen, kan søge efter
Start Up ordningen via en fælles forretningsplan.
Forslaget betyder, at op til tre personer fremadrettet vil kunne
få opholds- og arbejdstilladelse efter Start Up ordningen
på baggrund af en positiv vurdering foretaget af
ekspertpanelet.
Start Up ordningen er i dag underlagt en kvote, hvorefter
maksimalt 50 udlændinge kan komme ind på ordningen
årligt. Som det fremgår af afsnit 2, er kvoten ikke
blevet opbrugt i de snart 3 år, hvor ordningen har
eksisteret.
En udvidelse fra to til tre personer, der kan søge
opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af en positiv
vurdering fra ekspertpanelet, vil dog kunne sætte kvoten
under pres. Endvidere ønsker regeringen at sende et signal
om, at Danmark er åbent for innovative
iværksættere.
Det foreslås derfor, at kvoten forhøjes til 75.
Det foreslås også at præcisere, at
sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen ved en eventuel fuld udnyttelse
af kvoten administrativt kan forlænge gyldighedsperioden af
allerede godkendte forretningsplaner til 1. februar det
følgende år. Dette kan blive relevant i de
tilfælde, hvor en forretningsplan er godkendt, men hvor den
årlige kvote er opfyldt, og iværksætteren endnu
ikke har ansøgt om opholds- og arbejdstilladelse.
I dag er det fem erfarne konsulenter fra det regionale
erhvervsfremmesystem med erfaring i at vurdere forretningsplaner og
rådgive iværksættervirksomheder, som vurderer, om
en forretningsplan har potentiale. Det betyder, at kun konsulenter
fra de regionale væksthuse i dag kan optages som medlemmer af
ekspertpanelet. For at sikre et tilstrækkeligt og bredere
rekrutteringsgrundlag, foreslås det, at der fremadrettet
også skal kunne rekrutteres personer til ekspertpanelet
blandt personer med tilsvarende erfaring i at bedømme
forretningsplaner, f.eks. erfarne danske business angels og andre
professionelle, der udbyder risikovillig kapital i form af blandt
andet seed- og venture-investeringer.
I forlængelse heraf foreslås det endvidere, at
antallet af konsulenter, der benyttes til at vurdere hver enkelt
forretningsplan, ændres fra fem til minimum tre
konsulenter.
Forsøgsperioden har vist, at spredningen i
karaktergivningen blandt konsulenterne er lille, hvilket indikerer,
at konsulenterne er relativt enige i vurderingerne. En nedjustering
af antallet af konsulenter fra fem til minimum tre konsulenter kan
således ske uden negative konsekvenser for ansøgerne
og kvaliteten af de godkendte forretningsplaner. Samtidig
understøtter forslaget et tilstrækkeligt
rekrutteringsgrundlag til ekspertpanelet.
Iværksættere uploader forretningsplanerne
elektronisk til en webportal under Erhvervsstyrelsen
(www.startupdenmark.info), der sekretariatsbetjener ekspertpanelet.
Som led i sekretariatsbetjeningen foretages en indledende screening
af forretningsplanerne. De foreløbige erfaringer med Start
Up ordningen har vist, at kvaliteten af de uploadede
forretningsplaner ikke i alle tilfælde har et
tilstrækkeligt niveau til, at ekspertpanelet kan foretage sin
faglige vurdering. Det kan f.eks. være, hvis det sproglige
eller informationsmæssige niveau i det fremsendte materiale
er utilstrækkeligt til at foretage en vurdering. I disse
tilfælde afviser sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen
forretningsplanen.
Det bemærkes, at forretningsplaner fra selvstændige
erhvervsvirksomheder inden for restaurationsbranchen, mindre
handels-, import- og eksportvirksomhed, detailhandel, herunder
kiosker, og lignende, som i dag også vil blive afvist.
Den indledende screening har til formål at betjene
ordningens målsætning om at tiltrække
iværksættere med potentiale til at skabe vækst og
beskæftigelse i Danmark og at sikre, at ekspertpanelets
konsulenter bruger deres bedømmelsestid på
seriøse forretningsidéer med
udviklingspotentiale.
Det foreslås, at det i udlændingeloven
præciseres, at sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen kan afvise
mangelfulde forretningsplaner. Det foreslås endvidere, at en
afvisning som følge af screening ikke skal kunne
påklages. En afvisning udelukker ikke, at der kan
ansøges på ny.
Sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen fastlægger i
samarbejde med ekspertpanelet bedømmelseskriterierne for
vurdering af forretningsplanerne. Der anvendes fem kriterier. Der
ses på, hvor innovativ forretningsplanen er, hvor attraktivt
markedet er, skaleringsgraden af forretningsplanen og
iværksætterens kompetencer til at indfri
forretningsplanen. Desuden anlægger ekspertpanelet i et femte
kriterium en helhedsbetragtning af den givne forretningsplan med
henblik på at vurdere virksomhedens bidrag til at fremme
ordningens formål. Kriterierne justeres løbende efter
behov og er offentligt tilgængelige på webportalen.
Når en forretningsplan godkendes, kan
iværksætteren søge om en opholds- og
arbejdstilladelse hos Styrelsen for International Rekruttering og
Integration. Opholds- og arbejdstilladelse meddeles for en
2-årig periode med mulighed for forlængelse i 3
år ad gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 16, stk. 10.
Ekspertpanelets godkendelse af forretningsplanen har en
gyldighed på 3 måneder, og iværksætteren
skal derfor søge om en opholds- og arbejdstilladelse inden
udløbet af den 3 måneders periode.
De foreløbige erfaringer med Start Up ordningen har vist,
at en del iværksættere, som har fået deres
forretningsplan godkendt af ekspertpanelet, ikke ansøger om
en opholds- og arbejdstilladelse efterfølgende. Dette
skyldes bl.a., at forretningsplanernes gyldighedsperiode på 3
måneder er for kort tid for iværksætterne til at
forberede flytningen til Danmark.
For at understøtte, at dygtige og innovative udenlandske
iværksættere, der har fået deres forretningsplan
godkendt, etablerer deres virksomhed i Danmark, vil ekspertpanelets
godkendelse af en forretningsplan fremadrettet have en gyldighed
på 6 måneder fra godkendelsesdatoen.
Hermed gives godkendte ansøgere yderligere 3
måneder til at planlægge etableringen af en ny
tilværelse i Danmark.
Det følger af udlændingelovens § 48 h, at
ekspertpanelets afslag på godkendelse af en forretningsplan
kan påklages til Erhvervsstyrelsen. Det foreslås, at
det præciseres i udlændingeloven, at en forretningsplan
ved klage over ekspertpanelets afslag på godkendelse
forelægges et nyt sæt konsulenter i ekspertpanelet, der
ikke tidligere har vurderet forretningsplanen. Den nye vurdering
kan ikke påklages.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget er en videreførelse af Start Up ordningen
med mindre justeringer på baggrund af de hidtidige erfaringer
med ordningen. Behandlingen af sager om opholds- og
arbejdstilladelse med henblik på at drive selvstændig
erhvervsvirksomhed vil fortsat ske i Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Udgifterne forbundet med
sagsbehandlingen vil fortsat blive gebyrfinansieret, jf.
lovforslagets afsnit 3.1.1.
Sagsbehandlingen vedrørende klager over en
afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse med henblik
på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed truffet af
Styrelsen for International Rekruttering og Integration varetages
af Udlændingenævnet. Klagesagsbehandlingen forventes at
medføre meget begrænsede merudgifter, der afholdes
inden for Udlændingenævnets eksisterende
økonomiske ramme.
Til brug for Erhvervsstyrelsens varetagelse af
sekretariatsfunktionen i Start Up ordningen er der afsat 2,0 mio.
kr. årligt i perioden 2018-2021, heraf 0,5 mio. kr.
årligt i lønsum. Bevillingen er indbudgetteret
på forslag til finanslov for 2018 under § 8.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil have betydning for tredjelandsstatsborgeres
retssikkerhed, da det foreslås, at Erhvervsstyrelsens
afvisning af en forretningsplan, der ikke er egnet til
bedømmelse ved det uafhængige ekspertpanel, ikke skal
kunne påklages til anden administrativ myndighed.
Ved indgivelse af en ansøgning om opholds- og
arbejdstilladelse og indgivelse af ansøgning om
forlængelse af opholds- og arbejdstilladelse efter Start Up
ordningen skal der betales et gebyr, der i 2017 er fastsat til
2.315 kr. Ved indgivelse af en klage over afslag på
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse efter
ordningen skal der betales et gebyr, der i 2017 er fastsat til 830
kr., jf. afsnit 3.1.1.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. september
2017 til den 5. oktober 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aarsome, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, CEPOS, Cevea, Copenhagen Capacity, CPHFTW,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Skibsmæglerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk iværksætterforening,
Danske Advokater, Danske Havne, Danske Regioner, Danske
Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Kooperative Arbejdsgiver og interesseorganisation i Danmark, De
Regionale Arbejdsmarkedsråd, Det Faglige Hus, DI,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbundet
af Offentlige Ansatte, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Frie Funktionærer, FTF, Færøernes Landsstyre,
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), HK, Håndværksrådet,
HORESTA, Indvandrerrådgivningen, Innovationsfonden, Institut
for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater Landsorganisationen i Danmark,
Ledernes Hovedorganisation, Politiforbundet i Danmark,
Producentforeningen - The Danish Producers Association,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, PROSA - Forbundet af It-professionelle,
Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske Minoriteter,
Samtlige byretter, SOS mod Racisme, Sundhedskartellet, Sø-
og Handelsretten, Udlændingenævnet, Væksthus
Hovedstadsregionen, Væksthus Midtjylland, Væksthus
Nordjylland, Væksthus Sjælland, Væksthus
Syddanmark og 3F.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget er en videreførelse af
Start Up ordningen med justeringer på baggrund af de
hidtidige erfaringer med ordningen. Behandlingen af sager om
opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed vil fortsat ske i Styrelsen
for International Rekruttering og Integration. Udgifterne forbundet
med sagsbehandlingen vil fortsat blive gebyrfinansieret. Sagsbehandlingen vedrørende klager
over en afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse med
henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed
truffet af Styrelsen for International Rekruttering og Integration
varetages af Udlændingenævnet og forventes at
medføre meget begrænsede merudgifter, der afholdes
inden for Udlændingenævnets eksisterende
økonomiske ramme. Til brug for Erhvervsstyrelsens
varetagelse af sekretariatsfunktionen i Start Up ordningen er der
afsat 2,0 mio. kr. årligt i perioden 2018-2021, heraf 0,5
mio. kr. årligt i lønsum. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører
sagsbehandling i Styrelsen for International Rekruttering og
Integration samt klagesagsbehandling i
Udlændingenævnet. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget vil have betydning for
tredjelandsstatsborgeres retssikkerhed, da det foreslås, at
Erhvervsstyrelsens afvisning af en forretningsplan, der ikke er
egnet til bedømmelse ved det uafhængige ekspertpanel,
ikke skal kunne påklages til anden administrativ
myndighed. Ved indgivelse af en ansøgning om
opholds- og arbejdstilladelse og forlængelse af opholds- og
arbejdstilladelse efter Start Up ordningen skal der betales et
gebyr. Tilsvarende gælder ved indgivelse af klage over afslag
på opholds- og arbejdstilladelse og forlængelse af
opholds- og arbejdstilladelse. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ | | X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 10, at der kan gives opholdstilladelse til en udlænding
på grundlag af beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed, hvis udlændingens forretningsplan med
henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er
positivt vurderet af et ekspertpanel nedsat af Erhvervsministeriet,
og hvis udlændingen er omfattet af en kvote.
Den 3-årige forsøgsperiode, der i aftalen om en
reform af international rekruttering er aftalt for Start Up
ordningen, udløber den 31. december 2017. Med forslaget om
at nyaffatte udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 10, foreslås det, at Start Up ordningen
videreføres.
Forslaget indebærer, at udenlandske
iværksættere, der har en innovativ forretningsplan, som
er positivt vurderet af et uafhængigt ekspertpanel nedsat af
Erhvervsstyrelsen, og som er omfattet af en kvote, kan få
opholds- og arbejdstilladelse til at starte selvstændig
erhvervsvirksomhed i Danmark. Det bemærkes, at kvoten i dag
er fastsat til 50 opholdstilladelser om året. Med
lovforslaget foreslås det at hæve kvoten fra 50 til 75.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
Forslaget indebærer endvidere, at det i bestemmelsen
præciseres, at det kun er innovative forretningsplaner, der
kan danne grundlag for en positiv vurdering af ekspertpanelet, og
at ekspertpanelet er uafhængigt. Det svarer til, hvad der
gælder i dag.
I dag kan Start Up ordningen benyttes af et team på to
personer, der ønsker at starte virksomhed sammen, men ikke
af et team på flere personer end to. Det foreslås at
øge loftet for personer i et team, således at teams
på op til tre personer, der ønsker at starte
virksomhed sammen, kan søge efter Start Up ordningen via en
fælles forretningsplan. Der henvises til afsnit 3.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ekspertpanelet nedsat af Erhvervsstyrelsen består i dag af
fem erfarne konsulenter fra det regionale erhvervsfremmesystem med
erfaring i at vurdere forretningsplaner og rådgive
iværksættervirksomheder.
Det foreslås, at der fremadrettet også skal kunne
rekrutteres personer til ekspertpanelet blandt personer med
tilsvarende erfaring i at bedømme forretningsplaner, f.eks.
erfarne danske business angels og andre professionelle, der udbyder
risikovillig kapital i form af blandt andet seed- og
venture-investeringer.
I forlængelse heraf vil antallet af konsulenter, der
benyttes til at vurdere hver enkelt forretningsplan, ændres
fra fem konsulenter til minimum tre konsulenter.
Der henvises til afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Iværksættere uploader forretningsplanerne
elektronisk til en webportal under Erhvervsstyrelsen
(www.startupdenmark.info), der sekretariatsbetjener ekspertpanelet.
Som led i sekretariatsbetjeningen foretager Erhvervsstyrelsen en
indledende screening af forretningsplanerne. Forretningsplaner, der
ikke er egnet til bedømmelse ved ekspertpanelet, afvises.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen fastlægger i
samarbejde med ekspertpanelet bedømmelseskriterierne for
vurdering af forretningsplanerne. Der anvendes fem kriterier. Der
ses på, hvor innovativ forretningsplanen er, hvor attraktivt
markedet er, skaleringsgraden af forretningsplanen og
iværksætterens kompetencer til at indfri
forretningsplanen. Desuden anlægger ekspertpanelet i et femte
kriterium en helhedsbetragtning af den givne forretningsplan med
henblik på at vurdere virksomhedens bidrag til at fremme
ordningens formål. Kriterierne justeres dog løbende
efter behov og er offentligt tilgængelige på
webportalen.
Ekspertpanelets vurdering af en forretningsplan kan
påklages til et nyt uafhængigt ekspertpanel, som
nedsættes af Erhvervsstyrelsen. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Ekspertpanelets positive vurdering af en forretningsplan har i
dag en gyldighed på 3 måneder fra godkendelsesdatoen.
For at understøtte, at dygtige og innovative udenlandske
iværksættere, der har fået deres forretningsplan
godkendt, etablerer deres virksomhed i Danmark, vil ekspertpanelets
godkendelse af en forretningsplan fremadrettet have en gyldighed
på 6 måneder fra godkendelsesdatoen. Ved en eventuel
fuld udnyttelse af kvoten vil sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen
administrativt kunne forlænge gyldighedsperioden af allerede
godkendte ansøgninger til 1. februar det følgende
år. Dette kan blive relevant i de tilfælde hvor en
forretningsplan er godkendt, men hvor den årlige kvote er
opfyldt, og iværksætteren endnu ikke har ansøgt
om opholds- og arbejdstilladelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og afsnit 3.1.2
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Når en forretningsplan vurderes positivt kan
iværksætteren søge om en opholds- og
arbejdstilladelse hos Styrelsen for International Rekruttering og
Integration. Opholds- og arbejdstilladelse meddeles for en
2-årig periode med mulighed for forlængelse i 3
år ad gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 16, stk. 10. Styrelsen for International Rekruttering og
Integration lægger ekspertpanelets vurdering uprøvet
til grund.
Meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til at starte
selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark vil som i dag
være betinget af, at iværksætteren og dennes
eventuelle medfølgende familie ikke modtager hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik, jf. udlændingelovens §
9 a, stk. 4, 1. pkt.
Opholdstilladelse vil endvidere som i dag være betinget
af, at iværksætterens forsørgelse og
forsørgelsen af eventuel medfølgende familie er
sikret gennem egne midler det første år af opholdet
her i landet, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 2.
pkt. Det fremgår af udlændingebekendtgørelsens
§ 22, stk. 1, at betingelsen i udlændingelovens § 9
a, stk. 4, 2. pkt., om, at forsørgelsen af udlændinge,
der meddeles opholdstilladelse som følge af
familiemæssig tilknytning til hovedpersonen
(medfølgende familie), er sikret gennem egne midler det
første år af opholdet her i landet, anses for opfyldt,
hvis hovedpersonen på ansøgningstidspunktet
dokumenterer at råde over midler, der svarer til
kontanthjælpssatsen for enlige ikke-forsørgere over 30
år i et år. Hvis iværksætterens familie
kommer med til Danmark, afhænger kravet til midler af, hvilke
familiemedlemmer, der er tale om. Der henvises til
udlændingebekendtgørelsens § 22, stk. 1, nr.
1-4.
Når tilladelsen skal forlænges, sender
iværksætteren som i dag en status på
virksomhedens udvikling til ekspertpanelet, som vurderer, om
virksomheden er etableret og i al væsentlighed fortsat lever
op til den forretningsplan, der i første omgang dannede
baggrund for ekspertpanelets vurdering, jf. udlændingelovens
§ 9 a, stk. 15. Der kan eksempelvis blive lagt vægt
på, om virksomheden har fået udviklet en prototype, har
fået kunder, har rejst risikovillig kapital m.v. Der henvises
til lovforslagets § 1, nr. 3.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan
bl.a. inddrage en opholds- og arbejdstilladelse meddelt efter Start
Up ordningen, hvis grundlaget for ansøgningen eller
opholdstilladelsen er urigtigt eller ikke længere er til
stede, eller hvis udlændingen undlader at overholde de
betingelser, der er fastsat for opholdstilladelsen eller for
arbejdstilladelsen. Det følger af udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 1 og 3. Det kan f.eks. være, hvis
virksomheden går konkurs.
Afslag på opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse samt inddragelse af opholdstilladelse efter Start
Up ordningen kan påklages til Udlændingenævnet,
jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 1 og 2. Det
svarer til, hvad der gælder i dag.
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 14,
at en opholdstilladelse efter Start Up ordningen kan gives inden
for en årlig kvote på 50. Det følger endvidere,
at hvis kvoten ikke udnyttes, falder den bort.
Med ændringen af udlændingelovens § 9 a, stk. 14, 1. pkt., foreslås
det, at den nuværende kvote forhøjes fra 50 til 75.
Den foreslåede ændring indebærer, at der i et
kalenderår højst vil kunne gives 75 opholdstilladelser
med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed,
jf. § 9 a, stk. 2, nr. 10.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil som
i dag behandle ansøgningerne om opholds- og
arbejdstilladelse i den rækkefølge, de modtages i
styrelsen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og afsnit 3.1.2
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 15,
at en opholdstilladelse efter Start Up ordningen kan
forlænges, hvis erhvervsvirksomheden er etableret og i al
væsentlighed fortsat lever op til den forretningsplan, efter
hvilken opholdstilladelsen oprindelig blev givet.
Med forslaget i § 1, nr. 3, præciseres det i § 9
a, stk. 15, at ekspertpanelet, som vurderer
iværksætterens forretningsplan, er nedsat af
Erhvervsstyrelsen, og at ekspertpanelet er uafhængigt.
Når en opholdstilladelse skal forlænges, skal
iværksætteren som i dag sende en status på
virksomhedens udvikling til et uafhængigt ekspertpanel nedsat
af Erhvervsstyrelsen. Ekspertpanelet vurderer, om virksomheden er
etableret og i al væsentlighed fortsat lever op til den
forretningsplan, der oprindeligt dannede baggrund for
ekspertpanelets vurdering. Der kan eksempelvis blive lagt
vægt på, om virksomheden har fået udviklet en
prototype, har fået kunder, har rejst risikovillig kapital
m.v.
Som udgangspunkt består ekspertpanelet i
forlængelsessager af én konsulent. Konsulenten kan i
tvivlstilfælde indkalde iværksætteren til et
interview, hvor en repræsentant for sekretariatet ved
Erhvervsstyrelsen deltager som observatør. Hvis der herefter
fortsat er tvivl om, hvorvidt virksomheden er etableret og i al
væsentlighed lever op til den oprindelige forretningsplan,
udvides ekspertpanelet med to eksperter, således at det
består af tre konsulenter.
Det svarer til, hvad der gælder i dag.
Ekspertpanelets vurdering har i dag en gyldighed på 3
måneder. Gyldighedsperioden vil fremadrettet være 6
måneder. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
Vurderingen kan påklages til et nyt uafhængigt
ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Hvis det uafhængige ekspertpanel vurderer, at virksomheden
fortsat i al væsentlighed lever op til den oprindelige
forretningsplan, kan udlændingen sende en ansøgning om
forlængelse af opholds- og arbejdstilladelse til Styrelsen
for International Rekruttering og Integration sammen med
ekspertpanelets vurdering. Ansøgningen skal dog indgives,
inden udlændingens opholdstilladelse udløber,
også selvom ekspertpanelets vurdering endnu ikke foreligger.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
lægger ekspertpanelets vurdering uprøvet til
grund.
Opholdstilladelse efter ordningen kan som i dag forlænges
for en periode på op til 3 år ad gangen, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 10.
Til nr. 4
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 10, at der kan gives opholdstilladelse til en udlænding
på grundlag af selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis
udlændingens forretningsplan med henblik på at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt vurderet af et
ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen, og hvis udlændingen
er omfattet af en kvote.
Iværksættere, der ønsker at starte
selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark, skal således
som det første have vurderet deres forretningsplan af et
ekspertpanel.
Dette sker ved, at iværksætterne uploader
forretningsplanerne elektronisk til en webportal under
Erhvervsstyrelsen (www.startupdenmark.info), der
sekretariatsbetjener ekspertpanelet. Som led i
sekretariatsbetjeningen foretager Erhvervsstyrelsen en indledende
screening af forretningsplanerne. De foreløbige erfaringer
med Start Up ordningen har vist, at kvaliteten af de uploadede
forretningsplaner ikke i alle tilfælde har et
tilstrækkeligt niveau til, at ekspertpanelet kan foretage sin
faglige vurdering. Det kan f.eks. være, hvis det sproglige
eller informationsmæssige niveau i det fremsendte materiale
er utilstrækkeligt til at foretage en vurdering. I disse
tilfælde afviser sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen
forretningsplanen.
Det bemærkes, at forretningsplaner fra selvstændige
erhvervsvirksomheder inden for restaurationsbranchen, mindre
handels-, import- og eksportvirksomhed, detailhandel, herunder
kiosker, og lignende, som i dag også vil blive afvist.
Den indledende screening har til formål at betjene
ordningens målsætning om at tiltrække
iværksættere med potentiale til at skabe vækst og
beskæftigelse i Danmark og til at sikre, at ekspertpanelets
konsulenter bruger deres bedømmelsestid på
seriøse forretningsidéer med
udviklingspotentiale.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 48 h, stk. 1, 1. pkt.,
foreslås det, at det i udlændingeloven
præciseres, at Erhvervsstyrelsen kan afvise en
forretningsplan, hvis den ikke er egnet til bedømmelse ved
det uafhængige ekspertpanel. Det svarer til, hvad der
gælder i dag.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 48 h, stk. 1, 2. pkt.,
foreslås det, at Erhvervsstyrelsens afgørelse om at
afvise en forretningsplan efter den foreslåede bestemmelse i
§ 48 h, stk. 1, 1. pkt., ikke kan påklages.
Forslaget indebærer, at Erhvervsstyrelsens
afgørelse om at afvise en forretningsplan ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed. Der henvises i
øvrigt til afsnit 3.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det følger af den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 48 h, at ekspertpanelets vurdering af
en forretningsplan efter Start Up ordningen kan påklages til
Erhvervsstyrelsen, og at dette gælder både for
ekspertpanelets første vurdering af en forretningsplan og
for ekspertpanelets vurdering i forbindelse med en
forlængelsesansøgning.
Hvis en iværksætter påklager ekspertpanelets
vurdering, forelægger sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen
klagen for et nyt uafhængigt ekspertpanel. Det nye
ekspertpanel består af et nyt sæt konsulenter, der ikke
har bidraget til den første vurdering.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 48 h, stk. 2, 1. pkt.,
foreslås det at præcisere i udlændingeloven, at
en klage over det uafhængige ekspertpanels vurdering af en
forretningsplan bliver behandlet af et nyt uafhængigt
ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen.
Forslaget indebærer en præcisering af, at en klage
forelægges et nyt uafhængigt ekspertpanel - nedsat af
Erhvervsstyrelsen - som ikke tidligere har vurderet
forretningsplanen.
Efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 48 h, stk. 2, 2. pkt., kan det
ny-nedsatte ekspertpanels nye vurdering ikke påklages.
Forslaget indebærer, at det ny-nedsatte uafhængige
ekspertpanels vurdering ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. januar 2018.
Der vil dermed være en uafbrudt videreførelse af
Start Up ordningen.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010, foretages
følgende ændringer: | § 9
a. --- Stk. 2. Der
kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, 1-9)--- | | 1. § 9 a, stk. 2, nr. 10, affattes
således: | 10) hvis forretningsplan med henblik
på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt
vurderet af et ekspertpanel nedsat af Erhvervs- og
Vækstministeriet, og som er omfattet af en kvote, jf. stk.
14, Stk.
3-13--- | | "10) hvis innovative forretningsplan med
henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er
positivt vurderet af et uafhængigt ekspertpanel nedsat af
Erhvervsstyrelsen, og som er omfattet af en kvote, jf. stk.
14," | Stk. 14.
Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 10, kan gives inden for en
årlig kvote på 50. Hvis kvoten i 1. pkt. ikke udnyttes,
falder den bort. | | 2. I § 9 a, stk. 14, 1. pkt., ændres
"50" til: "75". | Stk. 15. En
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 10, kan forlænges, hvis
erhvervsvirksomheden er etableret og i al væsentlighed lever
op til den forretningsplan, efter hvilken opholdstilladelsen
oprindelig blev givet. Vurderingen efter 1. pkt. foretages af
ekspertpanelet nedsat af Erhvervs- og Vækstministeriet. Stk.
16-22--- | | 3. I § 9 a, stk. 15, 2. pkt., ændres
"ekspertpanelet" til: "det uafhængige ekspertpanel", og
"Erhvervs- og Vækstministeriet" ændres til:
"Erhvervsstyrelsen". | § 48 h.
Vurderingen af en forretningsplan efter § 9 a, stk. 2, nr. 10,
og stk. 15, kan påklages til Erhvervsstyrelsen. | | 4. § 48 h affattes således: "En forretningsplan efter § 9 a,
stk. 2, nr. 10, afvises af Erhvervsstyrelsen, hvis den ikke er
egnet til bedømmelse ved det uafhængige ekspertpanel.
Afgørelsen om afvisning kan ikke påklages. Stk. 2. Det
uafhængige ekspertpanels vurdering af en forretningsplan
efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, og stk. 15, kan påklages
til et nyt uafhængigt ekspertpanel nedsat af
Erhvervsstyrelsen. Den nye vurdering kan ikke påklages.
" | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2018. | | | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|