Skriftlig fremsættelse (15. november
2017)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning (Standardisering af regnskabsføring og
dataindberetning m.v. for varmeforsyningsvirksomheder til brug for
en ny økonomisk regulering)
(Lovforslag nr. L 93)
Lovforslaget udmønter første
del af den nye økonomiske regulering i fjernvarmesektoren,
der følger af de politiske stemmeaftaler af 7. april 2016 og
2. juni 2017. Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe
et datagrundlag således, at Energitilsynet kan udvikle den
nye økonomiske regulering af fjernvarmesektoren. Dette har
vist sig at være nødvendigt, da de eksisterende data,
som fjernvarmevirksomhederne indberetter, ikke er
tilstrækkelige til, at Energitilsynet kan udvikle den nye
regulering. Lovforslaget gennemfører herved stemmeaftalernes
punkter om standardiserede omkostninger og indberetning af data til
Energitilsynet.
Lovforslaget er dermed en
forudsætning for at kunne udvikle den nye økonomiske
regulering, der skal bidrage til at realisere
målsætningen om at effektivisere fjernvarmesektoren for
2,3 mia. kr. fra 2025. Det foreslås med lovforslaget, at
Energitilsynet bemyndiges til at fastsætte regler om
varmeforsyningsvirksomhedernes regnskabsføring og
budgettering samt udarbejdelse af en standardkontoplan. Den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at Energitilsynet
bl.a. fastsætter krav til virksomhederne om, at regnskab og
budget udarbejdet efter varmeforsyningsloven skal følge
kalenderåret. Bestemmelsen vil endvidere medføre, at
Energitilsynet udarbejder en standardkontoplan og fastsætter
krav om, at virksomhederne skal anvende denne kontoplan ved
anmeldelse efter varmeforsyningslovens regler. Der vil endvidere
kunne stilles krav om opgørelse af virksomhedernes aktiver
ved et pris- og levetidskatalog eller lignende.
Formålet er at sikre ensartede
anmeldelser til Energitilsynet, så det bliver muligt at
sammenligne virksomhedernes omkostninger. Det er en
forudsætning for udviklingen af den nye økonomiske
regulering, herunder sammenligning af effektivitet, udvikling af
indtægtsrammer og benchmarkingmodel, at der tilvejebringes et
tilstrækkeligt datagrundlag fra virksomhederne.
Energitilsynet vil endvidere med
lovforslaget få kompetence til at undtage visse virksomheder
helt eller delvist fra kravene om ensretning af data bl.a. af
hensyn til virksomhedernes administrative byrder.
Med forslaget sikres det endvidere, at
energi-, forsynings- og klimaministeren har hjemmel til at kunne
undtage visse varmeforsyningsvirksomheder helt eller delvist fra de
af ministeren fastsatte regler om driftsmæssige afskrivninger
og omkostningsfordeling, bl.a. af hensyn til virksomhedernes
administrative byrder.
Lovforslaget må forventes at
afføde administrative byrder for fjernvarmesektoren i form
af nye dataindberetningskrav. Dog skal engangsomkostninger
forbundet med at omstille til lovforslagets nye krav ses i forhold
til de årlige og varige effektiviseringsmål for hele
sektoren på 2,3 mia. kr. fra 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.