Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 7. december 2017
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2017 og var til 1. behandling den 24. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 30. juni 2017 dette
udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2016-17) EFK alm.
del - bilag 300. Den 16. november 2017 sendte energi-, forsynings-
og klimaministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget finder det utilfredsstillende, at der er
så stor usikkerhed om, hvilke omkostninger den aktuelle
regulering vil medføre. Det er uholdbart, at regeringen ikke
er i stand til at kvalificere nærmere, hvad lovgivningen
medfører, inden den vedtages. Det oplyses, at omkostningerne
forventes at være mellem 42,2 og 183,8 mio. kr., hvilket i
sig selv et bredt spænd, men når ministeren tillige
afviser, at reguleringen efterfølgende vil blive indrettet,
så udgifterne holdes under det estimerede niveau, kan der
være brug for at genbekræfte aftalen, når de
endelige forslag til datakrav og de deraf følgende udgifter
er fastlagt.
S, EL, ALT, RV og SF ønsker på
den baggrund, at Energitilsynet skal udforme en redegørelse
og oversende den til Folketinget, hvori Energitilsynet beskriver,
hvordan dets forslag til datakrav til opfyldelse af de forskellige
formål i de politiske aftaler opnås, og herunder
vurderer, hvilke omkostninger det vil resultere i. Dette skal ske,
inden kravene til data (herunder ensretning af
omkostningsopgørelser og værdisættelse af
aktiver) for de forskellige selskabstyper og de forskellige
reguleringsmodeller, der er aftalt i stemmeaftalerne,
udmøntes i bekendtgørelsen. Hjemmel til at indhente
data skal følge kriterier om proportionalitet. Det vil sige,
at datakravene skal udformes med de mindst indgribende
foranstaltninger for at kunne leve op til de politiske aftalers
flerdelte formål. Det er oplyst, at implementeringen af de
nye regler (omlægning af regnskabsår, ændring af
omkostningsindberetninger efter en standardkontoplan og
opgørelse af aktiver i henhold til et pris- og
levetidskatalog) vil føre til en samlet omkostning på
1,1-4,4 mio. kr. for otte navngivne kommercielle virksomheder og
yderligere samlet 41,1-179,4 mio. kr. for 262 ikkekommercielle
virksomheder. Det er det niveau, som både Folketinget og de
berørte virksomheder må lægge til grund, indtil
andet oplyses.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget bemærker herudover, at EL og ALT ikke kan
støtte lovforslaget.
Formålet med lovforslaget er at give
Energitilsynet en hjemmel til at tilvejebringe et datagrundlag, der
kan anvendes til at udvikle en ny økonomisk regulering af
fjernvarmesektoren, hvor ministeren som eneste mål har, at
der skal reduceres med 2,3 mia. kr. i fjernvarmeudgifterne.
Kunne man forvente et lovforslag, som har
andre bundlinjer end den rent økonomiske? Ja, energi-,
forsynings- og klimaministeren har under COP23 i Bonn underskrevet
en aftale om, at kul skal udfases af energiforsyningen senest i
2030. EL og ALT finder det vigtigt, at kul udfases hurtigst muligt.
Ørsted har meddelt, at det sker på to
kraftværker senest i 2023. Så har vi to kommunalt ejede
værker, Fynsværket og Nordjyllandsværket, der
mangler en plan for udfasning af kul. Det bliver interessant at se,
hvordan det skal ske: Hvordan gøres det bedst, hvordan
kommer vi bedst frem til at reducere CO2-udledningen hurtigst muligt, så vi
kommer frem til at have en CO2-neutral fjernvarme? Det er også
rimeligt at se på, hvordan det gøres billigst muligt.
Der er sikkert mange måder at erstatte kullene med andre
energikilder på. Lovforslaget har desværre udelukkende
fokus på, at man vil have et eller andet
økonomistyringssystem, som tager udgangspunkt i
McKinseyrapportens løse antagelser, og hvor man kan komme
frem til at lave en benchmarking, hvor man så vil reducere
udgifterne med 2,3 mia. kr.
Enhedslisten og Alternativet støtter
en effektiv fjernvarmeforsyning med høj forsyningssikkerhed,
hvor bæredygtighed og CO2-reduktioner er i fokus, samtidig med at
omstillingen til mere anvendelse af geotermisk energi, store
varmepumper, solfangeranlæg og bedre udnyttelse af el fra den
vedvarende energi fremmes på den billigste måde for
forbrugerne.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Mikkel Dencker (DF) fmd. Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen
(DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Claus Kvist
Hansen (DF) Marianne Bredal (V) Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla
Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Per Husted (S) Jens Joel
(S) Kirsten Brosbøl (S) Claus Larsen-Jensen (S) Karin
Gaardsted (S) nfmd. Søren
Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Rasmus Nordqvist
(ALT) Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV)
Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 93
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 93
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om garanti for, at de administrative
omkostninger for erhvervslivet ikke vil overskride det estimerede
beløb, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke otte virksomheder der
betragtes som kommercielle, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorvidt det
effektiviseringspotentiale på 2,3 mia. kr., der omtales i
fjernvarmeaftalen af 2/6-17, alene er et potentiale, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om garanti for, at lovforslaget ikke
vil medføre unødige investeringer i nye dyre
it-systemer, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til BL - Danmarks Almene
Boligers bemærkning i sit høringssvar om konsekvenser
af ændringerne af varmevirksomhedernes
varmeregnskabsår, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om Energitilsynet forventer og vil
bestræbe sig på at sikre, at omkostningerne for
erhvervslivet maksimalt ender på 42,2 mio. kr., til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvilke otte virksomheder man har
kategoriseret som kommercielle virksomheder, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvordan branchen vil blive
inddraget i processen med udarbejdelsen af en standardiseret
konteringsvejledning, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om bekræftelse af, at
stemmeaftalen af 7/4-16 er gældende, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorvidt den økonomiske
regulering af fjernvarmesektoren med indtægtsrammer
træder i kraft i 2021, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om oversendelse af den juridiske
vurdering, der ligger til grund for, at en bestemt brancheforening
er placeret i bemærkningerne til det lovforslag, der skal
udmønte den politiske aftale om regulering af
fjernvarmesektoren, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvilket retsgrundlag Dansk Energi
har for at udmønte effektiviseringskravet for selskaber, der
ikke er medlem af Dansk Energi, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvilke sanktionsmuligheder Dansk
Energi har over for de selskaber, som brancheforeningen er sat til
at administrere, men som ikke er medlem i brancheforeningen, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå |
|