Fremsat den 14. november 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Ordningen med ret til sygedagpenge ved
livstruende, alvorlig sygdom gøres permanent)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 826 af 23. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 24 a, stk. 6, ændres
»I perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 31.
december 2017 kan en person, der er omfattet af stk. 1, i stedet
for et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse« til: »En person, der er
omfattet af stk. 1, kan i stedet for et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse«.
2. I
§ 24 b, stk. 1, ændres
»I perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 31.
december 2017 kan en person, der er i jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, vælge« til:
»En person, der er i jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan vælge«.
3. § 24 c,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
gøre den ordning, som i perioden fra den 1. januar 2016 til
og med den 31. december 2017 giver ret til sygedagpenge til
personer med en livstruende, alvorlig sygdom, permanent.
Den daværende regering
(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti), indgik den 18. december 2013 forlig med Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om en
reform af sygedagpengesystemet - Økonomisk sikkerhed for
sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Med reformen, som blev udmøntet ved lov
nr. 720 af 25. juni 2014, blev den gældende
forlængelsesregel i § 27, stk. 1, nr. 5, i lov om
sygedagpenge ændret, idet forlængelsesmuligheden ikke
skulle være begrænset til personer med en livstruende
sygdom i terminalfasen, men også omfatte personer, der har en
livstruende, alvorlig sygdom i tidligere sygdomsfaser, dvs.
personer, for hvem man ikke har klarhed over, hvilket forløb
sygdommen vil få.
Partierne bag sygedagpengereformen
gennemførte ved § 4, nr. 1, i lov nr. 1486 af 23.
december 2014 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og forskellige andre love (Reform af
beskæftigelsesindsatsen, et fælles og intensiveret
kontaktforløb, uddannelsesløft, styrket
rådighed og målretning af virksomhedsrettede tilbud
m.v.) en ændring af reglerne. Ved ændringen blev §
24 a indsat i lov om sygedagpenge. § 24 a betyder, at
personer, der bliver syge igen efter en kortere periode som
raskmeldte, og som på første nye sygedag allerede har
modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger i de 9 forudgående
kalendermåneder - og dermed er omfattet af lovens
tidsbegrænsning for sygedagpenge - får ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, hvis
de opfylder beskæftigelseskravet over for kommunen.
Partierne bag reformen besluttede den 10.
marts 2015 at udvide muligheden for, at personer med en
livstruende, alvorlig sygdom kan få ret til sygedagpenge
fremfor et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse. Dette skete ved at indføre en
midlertidig ordning med ret til sygedagpenge ved livstruende,
alvorlig sygdom. Den midlertidige ordning løber fra den 1.
januar 2016 til og med den 31. december 2017.
Den midlertidige ordning blev
gennemført ved en ændring i lov om sygedagpenge ved
§ 1, nr. 5 - 7, i lov nr. 1868 af 29. december 2015 om
ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik og lov om ferie (Midlertidig periode med ret
til sygedagpenge ved livstruende, alvorlig sygdom m.v.).
Ved ændringen blev § 24 a, stk. 6
og 7, indsat i lov om sygedagpenge. Ændringen betyder, at en
person, som får en livstruende, alvorlig sygdom, og som
opfylder beskæftigelseskravet overfor kommunen, får ret
til sygedagpenge fra kommunen, uanset om personen på
første fraværsdag er omfattet af
tidsbegrænsningen, fordi personen allerede har modtaget
sygedagpenge i en periode på mere end 22 uger inden for de 9
forudgående kalendermåneder.
Ved ændringen blev endvidere indsat
§§ 24 b og 24 c i lov om sygedagpenge. § 24 b sikrer
- også som en midlertidig ordning - at en person, der er
overgået til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, og som under
jobafklaringsforløbet får en livstruende, alvorlig
sygdom, får ret til sygedagpenge fra kommunen. § 24 c
regulerer ophøret af sygedagpenge, når personen ikke
længere har en livstruende, alvorlig sygdom, eller ved
ophøret af den midlertidige ordning pr. 31. december
2017.
Det er i begge tilfælde en betingelse,
at personen opfylder beskæftigelseskravet for ret til
sygedagpenge fra kommunen. Det er endvidere en betingelse, at en
læge vurderer, at personen har en livstruende, alvorlig
sygdom.
Det foreslås ved dette lovforslag, at
reglerne i § 24 a, stk. 6, og § 24 b, stk. 1,
ændres fra at være en midlertidig ordning, der
gælder i perioden 1. januar 2016 - 31. december 2017, til en
permanent ordning, og at reglerne om ophør af sygedagpenge
ved ophøret af den midlertidige ordning ligeledes
ændres. Derudover foretages ingen andre ændringer i
retten til sygedagpenge ved livstruende, alvorlig sygdom.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Midlertidig
ordning med ret til sygedagpenge for personer, som på
første sygefraværsdag er omfattet af
tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge,
og som har en livstruende, alvorlig sygdom
Efter gældende regler ophører
udbetalingen af sygedagpenge efter udløbet af en
kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge i mere
end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder, jf.
§ 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge. Det betyder, at en
person, der på første fraværsdag er omfattet af
denne tidsbegrænsning, ikke er berettiget til sygedagpenge
fra kommunen, uanset at den pågældende opfylder lovens
beskæftigelseskrav og øvrige betingelser.
Efter § 24 a, stk. 1, i lov om
sygedagpenge, har en sådan person ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ved § 1, nr. 5, i lov nr. 1868 af 29.
december 2015 blev der indført en midlertidig ordning,
således at personer, der har en livstruende, alvorlig sygdom,
og som ville have haft ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis de
havde været fri af tidsbegrænsningen i § 24, stk.
1, i lov om sygedagpenge, kunne få sygedagpenge.
Det fremgår således af § 24
a, stk. 6, i lov om sygedagpenge, at i
perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2017
kan en person, der er omfattet af lovens § 24 a, stk. 1, i
stedet for et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse vælge at modtage sygedagpenge,
hvis en læge vurderer, at personen har en livstruende,
alvorlig sygdom.
Kommunens afgørelse om ret til
sygedagpenge i disse tilfælde forudsætter, at der er en
konkret, individuel lægelig dokumentation for, at den
sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom. Sædvanligvis
i form af en statusattest fra den praktiserende læge eller
anden behandlende læge. En kommunalt ansat
lægekonsulent kan ikke foretage denne vurdering.
Udtrykket livstruende, alvorlig sygdom er
indsat i lov om sygedagpenge ved § 1, nr. 27, i lov nr. 720 af
25. juni 2014, som udmønter sygedagpengereformen. Den
dagældende forlængelsesregel i § 27, stk. 1, nr.
5, gav ret til forlængelse af perioden med udbetaling af
sygedagpenge, når den sygemeldte havde en livstruende sygdom,
hvor de lægelige behandlingsmuligheder ansås for
udtømte. Bestemmelsen blev udvidet til at omfatte personer,
hvor en læge vurderer, at den sygemeldte har en livstruende,
alvorlig sygdom. Intentionen med ændringen var, at
forlængelsesmuligheden ikke kun - som tidligere - skal
være begrænset til personer med en livstruende sygdom i
terminalfasen, men også omfatte personer, der har en
livstruende, alvorlig sygdom i tidligere sygdomsfaser. Det vil sige
også personer, for hvem man ikke har klarhed over, hvilket
forløb sygdommen vil få.
Som det fremgår af bemærkningerne
til lov nr. 720 af 25. juni 2014, skal kommunens afgørelse
om forlængelse af sygedagpengeudbetalingen som følge
af en livstruende, alvorlig sygdom ske på baggrund af en
konkret, individuel lægelig vurdering af, om der foreligger
en livstruende, alvorlig sygdom. Sædvanligvis i form af en
statusattest fra den praktiserende læge eller anden
behandlende læge. En kommunalt ansat lægekonsulent kan
ikke foretage denne vurdering. Som eksempel på diagnoser og
sygdomme, der kan betragtes som sygdomme med livstruende og
alvorligt forløb, kan nævnes sygdomstilfælde som
kræft, Amyotrofisk lateralsklerose (ALS) og sværere
psykoser. Der henvises til Folketingstidende 2013-2014, A, L 194
som fremsat, side 58.
I principafgørelse 30-15 har
Ankestyrelsen slået fast, at det er en forudsætning for
forlængelse efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr.
5, at borgeren aktuelt har en sygdom, der er livstruende og
alvorlig. Bestemmelsen finder derfor ikke anvendelse i
tilfælde, hvor en borger har en alvorlig lidelse, som
medfører, at borgeren fremtidigt har en øget risiko
for at få en livstruende sygdom.
I principafgørelse 68-16 har
Ankestyrelsen slået fast, at kommunens afgørelse om
forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge som følge
af en livstruende, alvorlig sygdom skal ske på baggrund af en
konkret, individuel lægelig vurdering, som ikke udelukkende
baserer sig på en diagnose. I tilfælde af alvorlig
sygdom med et fremadskridende forløb, som over en
årrække kan eller vil få et dødeligt
udfald, kan der ikke ske forlængelse af udbetalingen af
sygedagpenge, hvis sygdommen er på et sådant tidligt
stadie, at den ikke kan anses som livstruende. Ligeledes kan der
ikke ske forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge i
tilfælde, hvor den sygemeldte ikke aktuelt er ramt af en
livstruende, alvorlig sygdom, men hvor der er risiko for
tilbagefald af en livstruende, alvorlig sygdom.
Retten til sygedagpenge for
lønmodtagere, som er omfattet af den midlertidige ordning,
jf. § 24 a, stk. 6, indtræder efter reglerne i § 33
i lov om sygedagpenge om, hvornår en lønmodtager har
ret til sygedagpenge fra kommunen. For selvstændige
erhvervsdrivende indtræder retten til sygedagpenge fra
første fraværsdag, jf. den gældende § 24 a,
stk. 7, i lov om sygedagpenge.
2.1.2. Midlertidig
ordning med ret til sygedagpenge for personer, som er i
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, og
som får en livstruende, alvorlig sygdom
Ved § 1, nr. 6, i lov nr. 1868 af 29.
december 2015 blev der indført en midlertidig ordning,
således at personer, som er i et jobafklaringsforløb,
og som får en livstruende, alvorlig sygdom, har ret til at
vælge at overgå til at modtage sygedagpenge, hvis
personen opfylder beskæftigelseskravet for ret til
sygedagpenge fra kommunen.
Det fremgår således af § 24
b, stk. 1, i lov om sygedagpenge, at en person med en livstruende,
alvorlig sygdom, der er i jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, i perioden fra den 1. januar 2016 til
og med den 31. december 2017 kan vælge at overgå til at
modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis en læge vurderer, at
personen har en livstruende, alvorlig sygdom, og personen opfylder
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, jf.
§§ 32, 34 eller 42, på det tidspunkt, hvor det
vurderes, at uarbejdsdygtigheden, jf. § 7, skyldes en
livstruende, alvorlig sygdom.
Opfyldelse af beskæftigelseskravet vil
f.eks. kunne ske, hvis personen - såfremt personen ikke var
uarbejdsdygtig på grund af sygdom - ville være
berettiget til at modtage arbejdsløshedsdagpenge fra
arbejdsløshedskassen, jf. § 32, stk. 1, nr. 2, i lov om
sygedagpenge. Endvidere vil en person, som fortsat er i
ansættelse og modtager løn under
jobafklaringsforløbet, kunne opfylde
beskæftigelseskravet i lovens § 32, stk. 1, nr. 1, og en
person ansat i fleksjob vil kunne opfylde
beskæftigelseskravet i lovens § 32, stk. 1, nr. 6.
Ud over betingelsen om, at
beskæftigelseskravet skal være opfyldt, er det et helt
grundlæggende krav, at personen er uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge.
Det fremgår af de gældende regler
i § 24 b, stk. 2, i lov om sygedagpenge, at en person har ret
til sygedagpenge fra kommunen fra det tidspunkt, hvor personen af
en praktiserende eller anden behandlende læge vurderes at
have en livstruende, alvorlig sygdom. Dette gælder
såvel for lønmodtagere som for selvstændige
erhvervsdrivende. Det er en betingelse, at personen anmoder om
sygedagpenge senest 8 uger efter lægen har vurderet, at
personen har en livstruende, alvorlig sygdom. Hvis personen
indgiver anmodningen senere, bliver der først ret til
sygedagpenge fra den dag, hvor personen indgiver sin anmodning.
2.1.3. Ophør
af retten til sygedagpenge, når personer, der er omfattet af
den midlertidige ordning, ikke længere har en livstruende,
alvorlig sygdom
Efter de gældende regler skal kommunen
træffe afgørelse om ophør af udbetalingen af
sygedagpenge til en person, der er omfattet af den midlertidige
ordning, når en læge har vurderet, at personen ikke
længere har en livstruende, alvorlig sygdom, jf. § 24 c,
stk. 1, 1. pkt., i lov om sygedagpenge. Den sygemeldte har ved
fortsat uarbejdsdygtighed på grund af sygdom, der nu ikke
længere er livstruende og alvorlig, ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
§ 24 c, stk. 1, 2. pkt., i lov om sygedagpenge. Dermed er
personen i tilfælde af fortsat uarbejdsdygtighed sikret det
samme forsørgelsesgrundlag som en person, der ikke havde en
livstruende, alvorlig sygdom på første nye sygedag,
eller efter overgangen til jobafklaringsforløb.
Det fremgår ligeledes af de
gældende regler, at når den midlertidige ordning
udløber den 31. december 2017, skal personer, som er
omfattet af den midlertidige ordning, overgå til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
§ 24 c, stk. 1, 3 pkt., i lov om sygedagpenge. Derved er det
sikret, at formålet med den midlertidige ordning
imødekommes, og at personen stilles ydelsesmæssigt som
før indførelsen af den midlertidige ordning.
2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af kommunernes
registreringer, at der i 2016 var knap 50 personer, som var
omfattet af den midlertidige ordning med ret til sygedagpenge ved
livstruende, alvorlig sygdom.
Partierne bag sygedagpengereformen
ønsker at ordningen videreføres. Derfor
foreslås det, at ordningen med ret til sygedagpenge ved
livstruende, alvorlig sygdom gøres permanent.
Det foreslås således, at de
nugældende regler i sygedagpengelovens § 24 a, stk. 6,
om at en person, der har en livstruende, alvorlig sygdom, og som
ville have haft ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis personen
havde været fri af tidsbegrænsningen i lovens §
24, stk. 1, kan vælge at modtage sygedagpenge i stedet for et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse,
gøres permanente. Det er fortsat et krav, at en læge
har vurderet, at personen har en livstruende, alvorlig sygdom.
Det foreslås endvidere, at de
nugældende regler i sygedagpengelovens § 24 b, stk. 1,
hvorefter en person, der er i jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan vælge at overgå til at
modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis en læge vurderer, at
personen har en livstruende, alvorlig sygdom, og personen opfylder
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, jf.
§§ 32, 34 eller 42, på det tidspunkt, hvor det
vurderes, at uarbejdsdygtigheden, jf. § 7 i lov om
sygedagpenge, skyldes en livstruende, alvorlig sygdom, gøres
permanente.
Som en konsekvens af at gøre den
midlertidige ordning permanent, mister § 24 c, stk. 1, 3.
pkt., sit indhold. Derfor foreslås det, at § 24 c, stk.
1, 3. pkt., ophæves.
Det foreslås, at ordningen gøres
permanent fra tidspunktet for udløbet af den midlertidige
ordning den 31. december 2017.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget indebærer, at personer med en
livstruende, alvorlig sygdom ved en ny sygemelding på et
tidspunkt, hvor de er omfattet af sygedagpengelovens
tidsbegrænsning, får ret til sygedagpenge i stedet for
et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Endvidere indebærer forslaget, at personer, som er i et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, og
som får en livstruende, alvorlig sygdom, får ret til at
overgå til sygedagpenge, hvis beskæftigelseskravet er
opfyldt.
Det skønnes ud fra de kommunale
registreringer over antallet af personer, som i 2016 har
været omfattet af den midlertidige ordning, at ca. 50
berørte personer årligt vil blive omfattet af
forslaget.
Forslaget indebærer øgede
offentlige udgifter til sygedagpenge, men samtidig mindskede
udgifter til ressourceforløbsydelse. Forslaget
indebærer yderligere marginale merudgifter til drift,
herunder udgifter til indhentning af
lægeerklæringer.
I nedenstående tabel ses de samlede
direkte økonomiske konsekvenser af lovforslaget i
2018-2021.
Den skitserede løsning skønnes
at indebære merudgifter på ca. 0,9 mio. kr. i 2018 og
fremover, jf. tabel 1. Det skønnes, at merudgiften til
staten udgør 0,2 mio. kr. i 2018 og fremover, mens
merudgiften til kommunerne skønnes at udgøre 0,7 mio.
kr. i 2018 og fremover. Der skønnes ingen udgifter til
regionerne.
De samlede nettoudgifter indeholder offentlige
merudgifter til sygedagpenge på 4,6 mio. kr. samt
administration i forbindelse med revurdering og
lægeerklæringer. De administrative konsekvenser
forventes dog at være marginale og dermed falde under
bagatelgrænsen for administrative udgifter. De samlede
nettoudgifter indeholder endvidere offentlige mindreudgifter
på 3,6 mio. kr. til ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb.
Tabel
1. Offentlige udgifter i forbindelse
med lovforslaget før skat og tilbageløb opgjort
på henholdsvis statslige og kommunale udgifter | Mio. kr. 2017-priser | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | I alt | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | Heraf | | | | | -Stat | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | Sygedagpenge (20 pct.
refusion) | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | Ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb (20 pct.refusion) | -0,7 | -0,7 | -0,7 | -0,7 | -Kommuner | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | Udgifter til
sygedagpenge (Øvrige
indkomstoverførsler) | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | Udgifter til
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
(BG) | -2,9 | -2,9 | -2,9 | -2,9 |
|
Tabel 2 giver en oversigt over de samlede
udgifter til lovforslaget, når der er taget højde for
skatter og tilbageløb. Det skitserede forslag forventes at
medføre merudgifter på 0,4 mio. kr. efter skat og
tilbageløb i 2018 og frem.
Tabel
2. Offentlige udgifter i forbindelse
med lovforslaget efter skat og tilbageløb | Mio. kr. 2017-priser | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | I alt | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | Merudgifter til ydelse efter skat og
tilbageløb via afgiftssystemet | 0,4 | 04 | 0,4 | 0,4 | Merudgifter til drift | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
De offentlige merudgifter på 0,9 mio.
kr. i 2018 og fremover finansieres ved midler fra
satspuljeforhandlingerne for 2018.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget vil blive forhandlet med KL.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Der vil være meget begrænsede
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet som
følge af, at arbejdsgivere, der udbetaler løn under
sygdom til en sygemeldt medarbejder, der overgår fra
jobafklaringsforløb til sygedagpenge, vil modtage refusion
svarende til sygedagpenge i stedet for den mindre ydelse i
jobafklaringsforløb.
Der vil være meget begrænsede
økonomiske konsekvenser til finansiering af ATP for private
arbejdsgivere.
Der vil være meget begrænsede
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 11. september 2017 til og med den 9. oktober 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Tillægspension, BDO Kommunernes Revision,
Business Danmark, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Patienter, Danske Seniorer,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring & Pension, Fredensborg kommune, Fredericia Kommune,
Frie Funktionærer, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Gentofte kommune, Gladsaxe kommune, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, Landsforeningen
for førtidspensionister, Lægeforeningen, Odense
kommune, Odsherred kommune, Pension Danmark, Producentforeningen,
Rigsrevisionen, Vejle kommune, Vesthimmerland kommune, Viborg
kommune og Ældre Sagen.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 11. oktober 2017 til og med den 23. oktober 2017 været
sendt i høring hos Beskæftigelsesrådet.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten: -0,7 mio. kr. årligt fra
2018. Regionerne: Ingen Kommuner: -2,9 mio. kr. årligt fra
2018. | Staten: 0,9 mio. kr. årligt fra
2018. Regionerne: Ingen Kommuner: 3,6 mio. kr. årligt fra
2018. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten: Ingen Regionerne: Ingen Kommunerne: Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Der vil være meget begrænsede
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet som
følge af, at arbejdsgivere, der udbetaler løn under
sygdom til en sygemeldt medarbejder, der overgår fra
jobafklaringsforløb til sygedagpenge, vil modtage refusion
svarende til sygedagpenge i stedet for den mindre ydelse i
jobafklaringsforløb. | Der vil være meget begrænsede
økonomiske konsekvenser til finansiering af ATP for private
arbejdsgivere. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Der vil være meget begrænsede
administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ | | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende regler ophører
udbetalingen af sygedagpenge efter udløbet af en
kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge i mere
end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder, jf.
§ 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge.
En person, der på første
fraværsdag ville have haft ret til sygedagpenge fra kommunen,
hvis personen havde været fri af tidsbegrænsningen i
§ 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge, har efter § 24 a,
stk. 1, ret til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
§ 24 a i lov om sygedagpenge omfatter
personer, der på første sygefraværsdag opfylder
betingelserne i lov om sygedagpenge for ret til sygedagpenge fra
kommunen, herunder et af beskæftigelseskravene i lovens
kapitel 11 for så vidt angår lønmodtagere og
kapitel 14 for så vidt angår selvstændige
erhvervsdrivende.
Det fremgår af de nuværende regler
i § 24 a, stk. 6, i lov om
sygedagpenge, at en person, der er omfattet af § 24 a, stk. 1,
i perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2017
kan vælge at modtage sygedagpenge i stedet for et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, hvis
en læge vurderer, at personen har en livstruende, alvorlig
sygdom.
Kommunens afgørelse om ret til
sygedagpenge i disse tilfælde forudsætter, at der er en
konkret, individuel lægelig dokumentation for, at den
sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom, sædvanligvis
i form af en statusattest fra den praktiserende læge eller
anden behandlende læge. En kommunalt ansat
lægekonsulent kan ikke foretage denne vurdering.
Det foreslås at ændre § 24 a, stk. 6, således at en
person, der er omfattet af § 24 a, stk. 1, kan vælge at
modtage sygedagpenge i stedet for et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, hvis en læge vurderer, at
personen har en livstruende, alvorlig sygdom.
Forslaget til ændringen er alene udtryk
for, at ordningen fremover ikke er midlertidig. Reglens indhold
ændres ikke, ud over at ordningen gøres permanent. En
person, der på første fraværsdag ville have haft
ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis personen havde været
fri af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om
sygedagpenge, vil på samme måde som efter den
midlertidige ordning have ret til at modtage sygedagpenge i det
tidsrum, sygdommen er livstruende og alvorlig.
Det er fortsat den praktiserende læge
eller anden behandlende læge, der skal foretage vurderingen
af, om der er tale om livstruende, alvorlig sygdom. En kommunalt
ansat lægekonsulent kan ikke foretage denne vurdering.
Personen har fortsat ret til at vælge
mellem at modtage sygedagpenge fra kommunen eller et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse. For
en person, der er på deltid - og dermed f.eks. kun ville have
ret til sygedagpenge for 25 timer pr. uge - kan det være en
fordel at vælge et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, idet ressourceforløbsydelsen
ikke beregnes i forhold til den tidligere ansættelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.1.
Til nr. 2
Efter gældende regler i § 24 b,
stk. 1, i lov om sygedagpenge, kan en person, der er i
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i
perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2017
vælge at overgå til at modtage sygedagpenge fra
kommunen, hvis en læge vurderer, at personen har en
livstruende, alvorlig sygdom, og personen opfylder
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, jf.
§§ 32, 34 eller 42, i lov om sygedagpenge, på det
tidspunkt, hvor det vurderes, at uarbejdsdygtigheden, jf. lovens
§ 7, skyldes en livstruende, alvorlig sygdom.
Det foreslås at ændre § 24 b, stk. 1, således at en
person, der er i jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan vælge at overgå til at
modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis en læge vurderer, at
personen har en livstruende, alvorlig sygdom, og personen opfylder
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, jf.
§§ 32, 34 eller 42, i lov om sygedagpenge, på det
tidspunkt, hvor det vurderes, at uarbejdsdygtigheden, jf. lovens
§ 7, skyldes en livstruende, alvorlig sygdom.
Forslaget til ændringen er alene udtryk
for, at ordningen fremover ikke er midlertidig. Reglens indhold
ændres ikke, ud over at ordningen gøres permanent.
Retten til sygedagpenge fra kommunen
forudsætter stadig, at de grundlæggende betingelser i
lov om sygedagpenge er opfyldt. Det betyder blandt andet, at
personen skal være uarbejdsdygtig, og at
beskæftigelseskravet i lovens §§ 32, 34 eller 42
skal være opfyldt. Det er en betingelse, at
beskæftigelseskravet er opfyldt på det tidspunkt, hvor
en læge vurderer, at uarbejdsdygtigheden skyldes en
livstruende, alvorlig sygdom. Hermed forstås på det
tidligste tidspunkt, hvor det lægeligt dokumenteres, at
uarbejdsdygtigheden skyldes en livstruende, alvorlig sygdom. Som
udgangspunkt kan kommunen således lægge den
foreliggende lægeerklæring til grund, medmindre
kommunen får oplysninger om, at uarbejdsdygtighed på
grund af livstruende, alvorlig sygdom er lægeligt
dokumenteret tidligere, som f.eks. i en sygehusjournal.
Opfyldelse af beskæftigelseskravet vil
f.eks. kunne ske, hvis personen - såfremt personen ikke var
uarbejdsdygtig på grund af sygdom - ville være
berettiget til at modtage arbejdsløshedsdagpenge fra
arbejdsløshedskassen, jf. § 32, stk. 1, nr. 2, i lov om
sygedagpenge. Endvidere vil en person, som fortsat er i
ansættelse og modtager løn under
jobafklaringsforløbet, kunne opfylde
beskæftigelseskravet i § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om
sygedagpenge, og en person ansat i fleksjob vil kunne opfylde
beskæftigelseskravet i § 32, stk. 1, nr. 6, i lov om
sygedagpenge.
Kommunens afgørelse om ret til
sygedagpenge i disse tilfælde forudsætter desuden, at
der er en konkret, individuel lægelig dokumentation for, at
den sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom,
sædvanligvis i form af en statusattest fra den praktiserende
læge eller anden behandlende læge. En kommunalt ansat
lægekonsulent kan ikke foretage denne vurdering.
Det er alene personer, som er i et
jobafklaringsforløb efter kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som er omfattet af § 24 b, stk.
1, i lov om sygedagpenge.
Personer, der opfylder betingelserne i §
24 b, stk. 1, i lov om sygedagpenge kan vælge, om de vil
fortsætte med at få udbetalt
ressourceforløbsydelse under jobafklaring, eller
overgå til sygedagpenge. Ressourceforløbsydelsen vil i
få tilfælde kunne være højere end
sygedagpengene. Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis
en person før den sygemelding, der gik forud for
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse, var
beskæftiget på nedsat tid. En sådan person vil
ved overgang til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse være berettiget til fuld
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløbet,
jf. kapitel 6 b i lov om aktiv socialpolitik.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i § 24 c,
stk. 1, i lov om sygedagpenge, skal kommunen, når personen
efter en lægelig vurdering ikke længere er livstruende,
alvorligt syg, træffe afgørelse om ophør af
sygedagpengene.
Som ved andre afgørelser efter lov om
sygedagpenge skal reglerne i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og forvaltningsloven om f.eks.
tilstrækkelig oplysning af sagen, om partshøring,
eller om en helhedsvurdering ved ophør af en erhvervsrettet
foranstaltning, iagttages. Udbetalingen af sygedagpenge kan ikke
forlænges efter forlængelsesreglerne i § 27 i lov
om sygedagpenge, men hvis personen fortsat er uarbejdsdygtig
på grund af sygdom - som ikke er livstruende og alvorlig -
har personen ret til at få et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse. Personen er dermed i tilfælde
af fortsat uarbejdsdygtighed sikret det samme
forsørgelsesgrundlag, som en person, der ikke blev
livstruende, alvorligt syg under sit
jobafklaringsforløb.
Efter de gældende regler er der alene
tale om en midlertidig ordning for ret til sygedagpenge ved
livstruende, alvorlig sygdom, som udløber den 31. december
2017. Derfor gælder efter § 24 c, stk. 1, 3. pkt., at sygemeldte, der som følge af den
midlertidig ordning i § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk.
1, i lov om sygedagpenge modtager sygedagpenge i stedet for
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb, fra
den 1. januar 2018 overgår til et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse. Da dette lovforslag gør
den midlertidige ordning permanent, mister § 24 c, stk. 1, 3.
pkt., sit indhold. Derfor foreslås det, at § 24 c, stk. 1, 3. pkt.
ophæves.
Personer, der har en livstruende, alvorlig
sygdom, vil efter lovforslagets vedtagelse og ikrafttræden
have ret til at vælge at modtage sygedagpenge i den tid,
sygdommen er livstruende og alvorlig. Når sygdommen af en
læge ikke længere vurderes som livstruende og alvorlig,
har personen ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund af sygdom
ret til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. § 24 c, stk. 1.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.3.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2018. Derved sikres, at ordningen gøres permanent ved
udløbet af den midlertidige ordning.
Loven kommer ikke til at gælde for
Færøerne og Grønland, idet lov om sygedagpenge
ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf.
lovens § 83.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 826 af 23. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 24 a. . .
. Stk.
2-5. . . . Stk. 6. I
perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2017
kan en person, der er omfattet af stk. 1, i stedet for et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
vælge at modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis en
læge vurderer, at personen har en livstruende, alvorlig
sygdom. Stk. 7. . .
. | | 1. I § 24 a, stk. 6, ændres »I
perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2017
kan en person, der er omfattet af stk. 1, i stedet for et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse«
til: »En person, der er omfattet af stk. 1, kan i stedet for
et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse«. | | | | § 24 b. I
perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2017
kan en person, der er i jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, vælge at overgå til at
modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis en læge vurderer, at
personen har en livstruende, alvorlig sygdom og personen opfylder
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, jf.
§§ 32, 34 eller 42, på det tidspunkt, hvor det
vurderes, at uarbejdsdygtigheden, jf. § 7, skyldes en
livstruende, alvorlig sygdom. Stk.
2. . . . | | 2. I § 24 b, stk.
1, ændres »I perioden fra den 1. januar 2016 til
og med den 31. december 2017 kan en person, der er i
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
vælge« til: »En person, der er i
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan
vælge«. | | | | § 24 c.
Kommunen træffer afgørelse om ophør af
udbetaling af sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller §
24 b, stk. 1, når en læge har vurderet, at personen
ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom. Den
sygemeldte har ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund af
sygdom, der ikke er livstruende og alvorlig, ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det
samme gælder for personer, der efter den 31. december 2017
fortsat er uarbejdsdygtige på grund af sygdom. Stk. 2. . .
. | | 3. § 24 c, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves. | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2018. | | | |
|