Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Erhvervsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Det Centrale Virksomhedsregister og en række andre love
(Ændring af reglerne om offentliggørelse af
privatadresser i CVR m.v.)
(Lovforslag nr. L 9)
Lovforslagets
primære formål er at skabe bedre balance mellem
på den ene side hensynet til offentlighed om personer, der er
registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og på
den anden side hensynet til disse personers mulighed for at
undgå offentliggørelse af deres privatadresse.
Der kan efter
regeringens opfattelse være legitime grunde til, at en person
ikke ønsker sin privatadresse offentliggjort i CVR.
Adressebeskyttelse i CVR kan efter gældende regler kun gives
helt undtagelsesvist og i enkeltstående tilfælde, hvor
et særligt beskyttelsesværdigt hensyn kan dokumenteres.
Forslaget medfører, at personer kan opnå
adressebeskyttelse i CVR ved at registrere navne- og
adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister (CPR). Der er
ingen betingelser for at opnå adressebeskyttelse i CPR, og
beskyttelsen gælder for et år ad gangen. Beskyttelsen
vil gælde i CVR i samme periode som i CPR. Beskyttede
adresser vil fortsat blive registreret i CVR, og offentlige
myndigheder vil fortsat kunne få adgang hertil. Private
brugere, der kan dokumentere et forfaldent krav eller anden retlig
interesse, vil kunne få en beskyttet adresse udleveret hos en
kommune mod betaling af et gebyr på op til 75 kr.
Ifølge forslaget fastsætter Erhvervsstyrelsen regler,
der sikrer, at også personer uden et CPR-nummer, f.eks. en
udlænding, der registrerer sig som direktør i et dansk
selskab, kan få adressebeskyttelse i CVR.
Lovforslaget
betyder også, at reglerne om offentliggørelse af
ikke-beskyttede privatadresser ændres, så
privatadresser kun opdateres og offentliggøres i 3 år
efter en person sidst har været knyttet til en virksomhed i
CVR. Efter de gældende regler er privatadresser offentligt
tilgængelige til evig tid, og adressen opdateres i 10
år efter en person sidst har været knyttet til en
virksomhed i CVR.
Lovforslaget
indeholder herudover bl.a. en ændring af reglerne om
reklamebeskyttelse, så det bliver lettere at aftage og
videredistribuere CVR-data om reklamebeskyttede virksomheder og en
bemyndigelse til, at Erhvervsstyrelsen kan indgå aftale med
skattemyndighederne om at offentliggøre oplysninger fra
indkomstregisteret om antal ansatte i CVR. Herudover indeholder
forslaget en række mindre ændringer af CVR-loven samt
af revisorloven og restaurationsloven.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling. Jeg skal
venligst anmode Tinget om, at lovforslaget vedtages senest fire
uger før den 1. januar 2018, hvor det foreslås, at
forslaget skal træde i kraft.