Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 12. december 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2, 4 og 10. Socialdemokratiets, Enhedslistens, Socialistisk
Folkpartis, Alternativets og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3 og 5-9, og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 10. juli 2017 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 235 (folketingsåret
2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 7. november 2017 en
teknisk gennemgang af lovforslaget ved embedsmænd i
Erhvervsministeriet.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på
L 9 - spm. 10 oplyst, at Erhvervsministeriet om 2 år vil se
på, hvilken effekt de foreslåede regler har haft,
herunder hvor stort omfanget af beskyttede adresser er blevet.
Erhvervsministeren vil orientere udvalget om resultaterne.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren under
nr. 1, 2, 4 og 10 stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de under nr. 3, 5-9 og 11 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, ALT og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren under
nr. 1, 2 og 4 og de af S, EL, SF, ALT og RV under nr. 3 og 5-9
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod det af EL under nr. 11 stillede ændringsforslag.
Hvis de under nr. 3 og 5-9 stillede ændringsforslag forkastes
ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 3, 5-9 og 11 stillede
ændringsforslag og stemme hverken for eller imod de af
erhvervsministeren under nr. 1, 2, 4 og 10 stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten stemmer imod lovforslaget
på grund af ændringerne af restaurationsloven, der vil
åbne yderligere op for, at mindreårige kan arbejde i
farlige miljøer. Enhedslisten har sammen med S, SF, ALT og
RV stillet ændringsforslag nr. 3 og 5-9, der sikrer, at der
ikke bliver en universal adgang til adressebeskyttelse. I stedet
bemyndiges erhvervsministeren til at udvide adgangen til
adressebeskyttelse, dog stadig med udgangspunkt i individuelle og
begrundede ansøgninger. På den måde sikres det,
at adressebeskyttelsen ikke kan misbruges til at undgå f.eks.
kritisk journalistik. Samme ændringsforslag sikrer, at
adresseoplysninger også fremover skal gemmes i 10 år.
Enhedslisten har endvidere stillet ændringsforslag nr. 11,
hvorefter erhvervsministeren i folketingsåret 2019-20 skal
fremsætte lovforslag om revision af loven.
Et tredje
mindretal (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-9 og 11
stillede ændringsforslag. Hvis de under nr. 3 og 5-9 stillede
ændringsforslag forkastes ved 2. behandling, vil mindretallet
stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) I
fodnoten indsættes efter
»gennemfører«: »dele af«.
[Præcisering af, at loven
alene gennemfører dele af det pågældende
direktiv]
Til § 1
2)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»01. § 16, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler, der
pålægger juridiske enheder at anmelde oprettelse eller
nedlæggelse af produktionsenheder, jf. § 4.«
02. I
§ 16 a, 2. pkt., udgår
», samt meddelelser og erklæringer i henhold til §
19, stk. 2«.«
[Nr. 01 er en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 2. Nr. 02 er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 12]
Af et mindretal (S,
EL, SF, ALT og RV):
3) Nr.
11 affattes således:
»11. § 18, stk. 3-9, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 3.
Oplysning om navn for fuldt ansvarlige deltagere, stiftere, ejere
og ledelsesmedlemmer offentliggøres til enhver tid i Det
Centrale Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen
træffer anden beslutning. Dette gælder for både
aktive og ophørte virksomheder.
Stk. 4.
Oplysning om adresse for fuldt ansvarlige deltagere, stiftere,
ejere og ledelsesmedlemmer offentliggøres til enhver tid i
Det Centrale Virksomhedsregister. Dette gælder for både
aktive og ophørte virksomheder. Erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at personer omfattet af 1. pkt. efter
ansøgning kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Stk. 5.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 3 og 4 for fuldt
ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlemmer ophører, 10
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet af stk. 3
og 4 for stiftere opdateres ikke.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, hvorvidt og i
hvilket omfang oplysning om telefon- og telefaxnummer og
e-mailadresse må videregives til private.
Stk. 7.
Oplysning om antal ansatte videregives til private i intervaller.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
videregivelse af oplysninger om antal ansatte i Det Centrale
Virksomhedsregister, herunder om videregivelse af en virksomheds
præcise antal ansatte til private.
Stk. 8.
Offentlige myndigheder og institutioner, der har modtaget grunddata
fra Det Centrale Virksomhedsregister, skal ved en eventuel
videregivelse af de modtagne data overholde de bestemmelser, der er
fastsat i stk. 2 og i § 19, stk. 3, og regler fastsat i
medfør af stk. 6.««
[Foreslåede ændringer
vedrørende adressebeskyttelse på baggrund af
adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister udgår, og
der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at der kan opnås
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter
ansøgning. Den foreslåede ændring om, at navne
og adresser opdateres i 3 år, ændres, så navne og
adresser ligesom efter gældende regler opdateres i 10
år]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
4)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
22, stk. 3, ændres »bestemmelsen i § 19,
stk. 3« til: »bestemmelserne i § 19, stk. 2 eller
3«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 12]
Til § 2
Af et mindretal (S,
EL, SF, ALT og RV):
5) Nr. 1
affattes således:
»1. § 18 affattes således:
Ȥ 18. Oplysning om navn
for personer registreret i henhold til denne lov
offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og
ophørte selskaber.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i henhold til denne
lov offentliggøres i Det Centrale Virksomhedsregister til
enhver tid. Dette gælder for både aktive og
ophørte virksomheder. Erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at personer omfattet af 1. pkt. efter ansøgning
kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1 og 2 for fuldt
ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlemmer ophører, 10
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer
vedrørende adressebeskyttelse på baggrund af
adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister udgår, og
der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at der kan opnås
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter
ansøgning. Den foreslåede ændring om, at navne
og adresser opdateres i 3 år, ændres, så navne og
adresser ligesom efter gældende regler opdateres i 10
år]
Til § 3
6) Nr. 1
affattes således:
»1. § 15 d affattes således:
Ȥ 15 d. Oplysning om
navn for personer registreret i henhold til denne lov
offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive,
ophørte og slettede virksomheder.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i henhold til denne
lov offentliggøres i Det Centrale Virksomhedsregister til
enhver tid. Dette gælder for både aktive,
ophørte og slettede virksomheder. Erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at personer omfattet af 1. pkt. efter
ansøgning kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1 og 2 for fuldt
ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlemmer ophører, 10
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer
vedrørende adressebeskyttelse på baggrund af
adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister udgår, og
der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at der kan opnås
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter
ansøgning. Den foreslåede ændring om, at navne
og adresser opdateres i 3 år, ændres, så navne og
adresser ligesom efter gældende regler opdateres i 10
år]
Til § 4
7) Nr. 1
affattes således:
»1. § 18 affattes således:
Ȥ 18. Oplysning om navn
for personer registreret i henhold til denne lov
offentliggøres til enhver i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og
ophørte erhvervsdrivende fonde.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i henhold til denne
lov offentliggøres i Det Centrale Virksomhedsregister til
enhver tid. Dette gælder for både aktive og
ophørte virksomheder. Erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at personer omfattet af 1. pkt. efter ansøgning
kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1 og 2 for fuldt
ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlemmer ophører, 10
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer
vedrørende adressebeskyttelse på baggrund af
adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister udgår, og
der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at der kan opnås
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter
ansøgning. Den foreslåede ændring om, at navne
og adresser opdateres i 3 år, ændres, så navne og
adresser ligesom efter gældende regler opdateres i 10
år]
Til § 5
8) Nr. 1
affattes således:
»1. § 17, stk. 3 og 4, ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk. 3.
Oplysning om navn for personer registreret i henhold til denne lov
offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og
ophørte selskaber.
Stk. 4.
Oplysning om adresse for personer registreret i henhold til denne
lov offentliggøres i Det Centrale Virksomhedsregister til
evig tid. Dette gælder for både aktive og
ophørte selskaber. Erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at personer omfattet af 1. pkt. efter ansøgning
kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Stk. 5.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 3 og 4 for fuldt
ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlemmer ophører, 10
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet af stk. 3
og 4 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer
vedrørende adressebeskyttelse på baggrund af
adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister udgår, og
der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at der kan opnås
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter
ansøgning. Den foreslåede ændring om, at navne
og adresser opdateres i 3 år, ændres, så navne og
adresser ligesom efter gældende regler opdateres i 10
år]
Til § 8
9) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 12.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3 og 5-8]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (DF, V, LA og KF):
10) I
stk. 2 ændres »§ 1,
nr. 11-12«, til: »§ 1, nr. 02, 11, 12 og
03«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af (SF):
11)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Erhvervsministeren fremsætter forslag om
revision af de foreslåede ændringer i loven, som
vedrører adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister, i folketingsåret 2019-20.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget præciserer, at loven indeholder
bestemmelser, der alene gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/43/EF af 17. maj
2006 om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede
regnskaber, om ændring af Rådets direktiv
78/660/EØF og 83/349/EØF og om ophævelse af
Rådets direktiv 84/253/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L
157, side 87, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/56/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2006/43/EF om lovpligtig revision af
årsregnskaber og konsoliderede regnskaber, EU-Tidende 2014,
nr. L 158, side 196.
Til nr. 2
Ad nr. 01
Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 2, der præciserer og forenkler de gældende regler i
§ 4 i lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven) om
registrering af produktionsenheder. Ændringsforslaget
indeholder en nyaffattelse af den eksisterende
bemyndigelsesbestemmelse i § 16, stk. 2.
Ad nr. 02
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af
lovforslagets § 1, nr. 12, hvorefter det foreslås, at
modtagere af grunddata om reklamebeskyttede enheder ikke
længere skal afgive en erklæring om at ville respektere
forbuddet mod uanmodede reklamehenvendelser og ikke ved
videregivelse af sådanne oplysninger skal indhente en
lignende erklæring fra en tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives.
Til nr. 3
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn for
personer registreret i henhold til lov om Det Centrale
Virksomhedsregister opdateres, indtil 10 år efter at den
pågældende person ophører med at være
aktiv i virksomheder, som er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister. Den foreslåede ændring svarer til
gældende regler for opdatering af oplysninger om navn
på personer registreret i henhold til lov om Det Centrale
Virksomhedsregister.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de
foreslåede ændringer i lovforslagets § 1, nr. 11,
der vedrører muligheden for at opnå adressebeskyttelse
i Det Centrale Virksomhedsregister, udgår. Ændringen
indebærer herudover, at adresser for fuldt ansvarlige
deltagere, stiftere, ejere og ledelsesmedlemmer registreret i
henhold til lov om Det Centrale Virksomhedsregister
offentliggøres til evig tid svarende til, hvad der
gælder i dag. Erhvervsministeren får med
ændringen bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
personer registreret i henhold til lov om Det Centrale
Virksomhedsregister efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Endelig
indebærer ændringen, at oplysninger om ikkebeskyttede
adresser på personer registreret i henhold til lov om Det
Centrale Virksomhedsregister offentliggøres til enhver tid
og opdateres, indtil 10 år efter at den
pågældende person ophører med at være
aktiv i virksomheder, som er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mulighed
for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning herom
imødekommes efter gældende praksis kun helt
undtagelsesvis og i enkeltstående tilfælde, hvor der er
et særlig beskyttelsesværdigt hensyn at tage til den
pågældende. Erhvervsstyrelsen stiller efter
gældende praksis krav om, at der skal fremlægges
dokumentation, f.eks. en domsudskrift el.lign., der
sandsynliggør, at der i den konkrete sag foreligger et
sådant særlig beskyttelsesværdigt hensyn.
Den
foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om, at personer, der registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i
Det Centrale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en
ansøgning om adressebeskyttelse vil skulle
imødekommes i tilfælde, hvor ansøgeren har
godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket om at
hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor dette
ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter
gældende praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det
Centrale Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af
lovforslagets § 1, nr. 12.
I den
gældende § 22, stk. 3, indeholder en straffebestemmelse
for overtrædelse af § 19, stk. 3, i CVR-loven. Den
gældende § 19, stk. 3, henviser til, at grunddata om
reklamebeskyttede enheder ikke må benyttes eller videregives
i strid med stk. 1, 2. pkt., eller i strid med den erklæring,
der afgives efter stk. 2. Med lovforslagets § 1, nr. 12,
foreslås det, at kravet i den gældende § 19, stk.
2, om, at der skal afgives en erklæring fjernes. Det
eksisterende forbud mod uanmodede reklamehenvendelser i den
gældende § 19, stk. 1, 2. pkt., videreføres med
mindre ændringer i den foreslåede nyaffattelse af
§ 19, stk. 2. Det eksisterende krav om, at der ved
videregivelse af beskyttede oplysninger skal indhentes en
erklæring fra tredjemand om, at denne vil respektere
forbuddet mod uanmodet reklamehenvendelse, fjernes, idet den
foreslåede nyaffattelse af § 19, stk. 3, indeholder et
krav om, at det ved videregivelse af grunddata, som har karakter af
kontaktoplysninger, til tredjemand klart skal markeres, at der er
tale om oplysninger om en beskyttet enhed.
Ændringsforslaget indebærer, at straffebestemmelsen i
§ 22, stk. 3, fortsat fastsætter bødestraf for
overtrædelse af forbuddet mod uanmodede reklamehenvendelser
og for manglende iagttagelse af kravet om, at det ved videregivelse
af oplysninger, der har karakter af kontaktoplysninger, om
reklamebeskyttede juridiske enheder klart skal markeres over for
modtageren, at der er tale om oplysninger om beskyttede enheder.
Ændringsforslaget ændrer ikke ved, at kun
forsætlige overtrædelser og overtrædelser, der
foretages ved grov uagtsomhed, kan straffes.
Til nr. 5
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn for
personer registreret i henhold til selskabsloven opdateres, indtil
10 år efter at den pågældende person
ophører med at være aktiv i virksomheder, som er
registreret i Det Centrale Virksomhedsregister. Den
foreslåede ændring svarer til gældende regler for
opdatering af oplysninger om navn på personer registreret i
henhold til selskabsloven.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de
foreslåede ændringer i lovforslagets § 2, nr. 1,
der vedrører muligheden for at opnå adressebeskyttelse
i Det Centrale Virksomhedsregister, udgår. Ændringen
indebærer herudover, at adresser for personer registreret i
Det Centrale Virksomhedsregister i henhold til selskabsloven
offentliggøres til evig tid svarende til, hvad der
gælder i dag. Erhvervsministeren får med
ændringen bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
personer registreret i Det Centrale Virksomhedsregister i henhold
til selskabsloven efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Endelig
indebærer ændringen, at oplysninger om ikkebeskyttede
adresser på personer registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister i henhold til selskabsloven
offentliggøres til enhver tid og opdateres, indtil 10
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mulighed
for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning herom
imødekommes efter gældende praksis kun helt
undtagelsesvis og i enkeltstående tilfælde, hvor der er
et særlig beskyttelsesværdigt hensyn at tage til den
pågældende. Erhvervsstyrelsen stiller efter
gældende praksis krav om, at der skal fremlægges
dokumentation, f.eks. en domsudskrift el.lign., der
sandsynliggør, at der i den konkrete sag foreligger et
sådant særlig beskyttelsesværdigt hensyn.
Den
foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om, at personer, der registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i
Det Centrale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en
ansøgning om adressebeskyttelse vil skulle
imødekommes i tilfælde, hvor ansøgeren har
godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket om at
hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor dette
ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter
gældende praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det
Centrale Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 6
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn på
personer registreret i henhold til lov om erhvervsdrivende
virksomheder opdateres, indtil 10 år efter at den
pågældende person ophører med at være
aktiv i virksomheder, som er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister. Den foreslåede ændring svarer til
gældende regler for opdatering af oplysninger om navn
på personer registreret i henhold til lov om erhvervsdrivende
virksomheder.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de
foreslåede ændringer i lovforslagets § 3, nr. 1,
der vedrører muligheden for at opnå adressebeskyttelse
i Det Centrale Virksomhedsregister, udgår. Ændringen
indebærer herudover, at adresser for personer registreret i
henhold til lov om erhvervsdrivende virksomheder
offentliggøres til evig tid svarende til, hvad der
gælder i dag. Erhvervsministeren får med
ændringen bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
personer registreret i henhold til lov om erhvervsdrivende
virksomheder efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Endelig
indebærer ændringen, at oplysninger om ikkebeskyttede
adresser på personer registreret i henhold til lov om
erhvervsdrivende virksomheder offentliggøres til enhver tid
og opdateres, indtil 10 år efter at den
pågældende person ophører med at være
aktiv i virksomheder, som er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mulighed
for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning herom
imødekommes efter gældende praksis kun helt
undtagelsesvis og i enkeltstående tilfælde, hvor der er
et særlig beskyttelsesværdigt hensyn at tage til den
pågældende. Erhvervsstyrelsen stiller efter
gældende praksis krav om, at der skal fremlægges
dokumentation, f.eks. en domsudskrift eller lignende, der
sandsynliggør, at der i den konkrete sag foreligger et
sådant særlig beskyttelsesværdigt hensyn.
Den
foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om, at personer, der registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i
Det Centrale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en
ansøgning om adressebeskyttelse vil skulle
imødekommes i tilfælde, hvor ansøgeren har
godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket om at
hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor dette
ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter
gældende praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det
Centrale Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 7
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn for
personer registreret i henhold til lov om erhvervsdrivende fonde
opdateres, indtil 10 år efter at den pågældende
person ophører med at være aktiv i virksomheder, som
er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister. Den
foreslåede ændring svarer til gældende regler for
opdatering af oplysninger om navn på personer registreret i
henhold til lov om erhvervsdrivende fonde.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de
foreslåede ændringer i lovforslagets § 4, nr. 1,
der vedrører muligheden for at opnå adressebeskyttelse
i Det Centrale Virksomhedsregister, udgår. Ændringen
indebærer herudover, at adresser for personer registreret i
henhold til lov om erhvervsdrivende fonde offentliggøres til
evig tid svarende til, hvad der gælder i dag
Erhvervsministeren får med ændringen bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at personer registreret i henhold til
lov om erhvervsdrivende fonde efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Endelig
indebærer ændringen, at oplysninger om ikkebeskyttede
adresser på personer registreret i henhold til lov om
erhvervsdrivende fonde offentliggøres til enhver tid og
opdateres, indtil 10 år efter at den pågældende
person ophører med at være aktiv i virksomheder, som
er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mulighed
for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning herom
imødekommes efter gældende praksis kun helt
undtagelsesvis og i enkeltstående tilfælde, hvor der er
et særligt beskyttelsesværdigt hensyn at tage til den
pågældende. Erhvervsstyrelsen stiller efter
gældende praksis krav om, at der skal fremlægges
dokumentation, f.eks. en domsudskrift el.lign., der
sandsynliggør, at der i den konkrete sag foreligger et
sådant særlig beskyttelsesværdigt hensyn.
Den
foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om, at personer, der registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i
Det Centrale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en
ansøgning om adressebeskyttelse vil skulle
imødekommes i tilfælde, hvor ansøgeren har
godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket om at
hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor dette
ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter
gældende praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det
Centrale Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 8
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn for
personer registreret i henhold til lov om det europæiske
selskab (SE-loven) opdateres, indtil 10 år efter at den
pågældende person ophører med at være
aktiv i virksomheder, som er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister. Den foreslåede ændring svarer til
gældende regler for opdatering af oplysninger om navn
på personer registreret i henhold til SE-loven.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de
foreslåede ændringer i lovforslagets § 5, nr. 1,
der vedrører muligheden for at opnå adressebeskyttelse
i Det Centrale Virksomhedsregister, udgår. Ændringen
indebærer herudover, at adresser for fuldt personer
registreret i henhold til SE-loven offentliggøres til evig
tid svarende til, hvad der gælder i dag. Erhvervsministeren
får med ændringen bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at personer registreret i henhold til SE-loven efter
ansøgning kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Endelig
indebærer ændringen, at oplysninger om ikkebeskyttede
adresser på personer registreret i henhold til SE-loven
offentliggøres til enhver tid og opdateres, indtil 10
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mulighed
for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning herom
imødekommes efter gældende praksis kun helt
undtagelsesvis og i enkeltstående tilfælde, hvor der er
et særlig beskyttelsesværdigt hensyn at tage til den
pågældende. Erhvervsstyrelsen stiller efter
gældende praksis krav om, at der skal fremlægges
dokumentation, f.eks. en domsudskrift el.lign., der
sandsynliggør, at der i den konkrete sag foreligger et
sådant særlig beskyttelsesværdigt hensyn.
Den
foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om, at personer, der registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det
Centrale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i
Det Centrale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en
ansøgning om adressebeskyttelse vil skulle
imødekommes i tilfælde, hvor ansøgeren har
godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket om at
hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor dette
ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter
gældende praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det
Centrale Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 9
Ændringen er en konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3 og 5-8. Med ændringsforslagene
foreslås det, at de gældende regler om
offentliggørelse og opdatering af oplysninger om navne og
adresser for personer registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister fastholdes, hvorfor der ikke er behov for at
gennemføre tilpasninger i Erhvervsstyrelsens it-systemer,
før de foreslåede regler kan træde i kraft.
Ændringen indebærer således, at reglerne om
offentliggørelse og opdatering af oplysninger om navne og
adresser for personer registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister, herunder bestemmelsen om, at
erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
adressebeskyttelse, træder i kraft den 1. januar 2018.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 2 og 4.
Ifølge
lovforslagets § 8, stk. 2, fastsætter erhvervsministeren
tidspunktet for ikrafttræden af bl.a. lovforslagets § 1,
nr. 12, om reklamebeskyttelse. Ændringsforslag nr. 2 og 4 til
§ 1 er konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 12. Baggrunden for
ændringsforslaget er, at de foreslåede
konsekvensændringer nr. 2 og 4 til § 1 skal træde
i kraft samtidig med lovforslagets § 1, nr. 12.
Ændringsforslaget indebærer, at erhvervsministeren
ligeledes fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
lovforslagets § 1, nr. 02 og 03.
Til nr. 11
Det foreslås at indsætte en
revisionsbestemmelse, hvorefter erhvervsministeren i
folketingsåret 2019-20 fremsætter forslag om revision
af lovens bestemmelser vedrørende adressebeskyttelse i Det
Centrale Virksomhedsregister.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per
Nørhave (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten
Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Jacob Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum
Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning
Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre ??(RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 9
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Teknisk gennemgang af lovforslaget i
Erhvervsministeriet tirsdag den 7. november 2017 | 5 | Udsættelse af tidspunkt for politisk
drøftelse | 6 | Ændringsforslag fra
erhvervsministeren | 7 | Præsentation fra den tekniske
gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7. november
2017 | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Ændringsforslag fra
erhvervsministeren | 10 | 2. udkast til betænkning |
|
11 | Udskydelse af
betænkningsafgivelse | 12 | Udskydelse af
betænkningsafgivelse | 13 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 9
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, at bl.a. forskere og journalister
forsat får mulighed for at indhente oplysninger til brug for
forskning og research af privatpersoners tilhørsforhold til
virksomheder og lign., til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om lovforslaget betyder, at bl.a.
forskere og journalister fremover reelt ikke kan få adgang
til beskyttede adresseoplysninger i CVR, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvornår private, der
ønsker en adresse udleveret fra CPR, anses for at have en
retlig interesse, der kan begrunde en udlevering, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
forslaget giver bedre muligheder for, at svindlere og kriminelle
via adressebeskyttelse i CVR får nemmere ved at undgå
offentlighedens søgelys, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om ministerens holdning til en model,
hvorefter adressebeskyttelse i CVR kun kan tilkendes efter
ansøgning, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvilke hensyn og afvejninger der
ligger til grund for Folketingets vedtagelse af de gældende
regler, hvorefter adressebeskyttelse i CVR kun gives helt
undtagelsesvis, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om begrundelsen for og hensynene bag,
at perioden for opdatering og offentliggørelse af
ikkebeskyttede privatadresser nedsættes fra 10 år til 3
år, efter en person sidst har været knyttet til en
virksomhed i CVR, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om lovforslaget medfører, at
det bliver vanskeligere for virksomheder og/eller offentlige
myndigheder at leve op til andre regler og pligter, som disse er
pålagt, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvor hyppigt og i hvor stort
omfang ministeren vurderer, at henholdsvis private virksomheder og
offentlige myndigheder vil skulle søge om adgang til
oplysninger om beskyttede adresser i CVR for at kunne leve op til
andre lovregler, som disse er pålagt at overholde, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren i forlængelse af
sin tilkendegivelse under 1. behandling vil foretage en evaluering
af de foreslåede nye regler om adressebeskyttelse i CVR
senest 2 år efter lovens ikrafttræden og orientere
udvalget om resultatet, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om de foreslåede
ændringer indebærer en svækket beskyttelse mod
uanmodede reklamehenvendelser, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, at Erhvervsstyrelsen bemyndiges
til at indhente oplysninger fra eIindkomstregistret om antal
ansatte og videregivelse af disse oplysninger til samtlige brugere
af CVR, fordi dataaftagerne peger på en stigende interesse
for mere præcise oplysninger om antal ansatte, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvilken relation de
foreslåede ændringer af revisorloven har i forhold til
de seneste ændringer af revisorloven, og hvad de
foreslåede nye regler for tilsynet betyder, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvorvidt relevante offentlige
myndigheder fortsat vil kunne identificere egentlige ejere, som
hensigten er med registret over egentlige ejere, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om teknisk bistand til
udfærdigelse af ændringsforslag, hvorefter
adressebeskyttelse i CVR kun kan gives, hvis den
pågældende konkret er blevet udsat for trusler, chikane
og lign., til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag om indsættelse af revisionsbestemmelse,
for så vidt angår den del af lovforslaget, som
omhandler den foreslåede adgang til adressebeskyttelse i CVR,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm., om ministeren mener, at forslaget om
at lempe reglerne for at opnå adressebeskyttelse i CVR kan
skabe problemer i forhold til de nye KYC-regler, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm., om ministeren finder det rimeligt at
pålægge institutioner og virksomheder, som samarbejder
med staten og offentlige myndigheder om at begrænse
skattesnyd m.v., en så stor arbejdsbyrde, som følger
af den foreslåede udvidelse af adgangen til
adressebeskyttelse i CVR, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om relevante offentlige myndigheder fortsat vil kunne se, i
hvilket land, hvilken kommune og i hvilket postnummer ejeren er
bosat, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om der med lovforslagets vedtagelse vil være nogen form
for svækkelse af offentlige myndigheders muligheder for at
sikre regelefterlevelse og eventuelle sanktioner over for personer
registreret i CVR, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om, hvorvidt det med lovforslaget
sikres, at tredjemand skal kunne opnå fornøden
identifikation af de pågældende personer på
baggrund af de oplysninger, som stilles til rådighed for
offentligheden, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvorfor oplysninger fra CVR i dag
er lettere tilgængelige end tidligere, som det fremgår
af lovforslagets bemærkninger, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm., om der har været konkrete
strafferetssager, som følge af at adresser fra CVR er
offentligt tilgængelige, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm., om en privat person, som
ønsker en adresse på en person, som er registreret i
CVR, men uden offentliggørelse af adressen, kan henvende sig
til en tilfældig af landets 98 kommuner og få oplyst
adressen, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm., om, hvem de dataaftagere, som
ifølge lovforslaget peger på en stigende interesse for
mere præcise oplysninger om antal ansatte i virksomhederne,
er, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm., om det med lovforslaget sikres, at
det klart og tydeligt fremgår som et resultat af
søgningen, hvor og hvordan man som privat person kan
få adressen oplyst, når en privatperson søger en
person med adressebeskyttelse, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvorfor børn og
børnebørn af værten får mulighed for at
arbejde med alle opgaver i restaurationer, hvor der serveres
stærke drikke frem til kl. 24.00, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 28 | Spm. om bevæggrundene for at have
politiske lokalforeninger i CVR, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at sikre en mindre grad af fejl i indberetninger og
registreringer i CVR, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
30 | Spm., om ministeren vil oplyse antallet af
personer, år for år, som har fået afslag på
at få sin privatadresse hemmeligholdt i CVR, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om ministerens bemærkninger til
lovforslaget, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm., om ministeren vil indhente
justitsministerens redegørelse for persondatalovens §
35's anvendelsesområde, til erhvervsministeren, kopi til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
|