Tillægsbetænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 19. december 2017
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har under
den fornyede behandling af lovforslaget stillet 6
ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2017 og var til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget. Udvalget afgav betænkning den
13. december 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 15.
december 2017, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 1 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som
forventes besvaret inden 3. behandling.
Dispensation fra Folketingets
Forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Flertallet bemærker, at for at
løse en årelang problemstilling for de deltidsansatte
brandmænd og de frivillige beredskaber har regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
indgået en aftale med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om at lempe reglerne for fradrag i
dagpengesystemet for de deltidsansatte brandmænd og de
frivillige beredskaber og ophæve varighedsbegrænsningen
på supplerende dagpenge for deltidsansatte brandmænd.
Beredskaberne yder en samfundsnødvendig indsats, der
bør anerkendes på linje med borgerligt ombud i
dagpengesystemet. Ændringsforslagene er stillet for at
implementere den del af aftalen, der vedrører
ophævelse af varighedsbegrænsningen på
supplerende dagpenge for deltidsansatte brandmænd. På
den baggrund er udvalget indforstået med at tredjebehandle
lovforslaget, dagen efter ændringsforslaget er stillet til
tillægsbetænkningen.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil stemme hverken for eller
imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det meget positivt, at skattepligtige vederlag, som modtages for en
indsats, der udføres i hjemmeværn, lokalt beredskab,
frivilligt brandværn og lign., ikke vil medføre
fradrag i dagpenge og efterløn. Det er ligeledes meget
positivt, at deltidsansatte brandmænd ikke skal være
omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved
opgørelsen af supplerende dagpenge, selv om der sker fradrag
for beskæftigede timer i deres dagpenge. Men det er
uacceptabelt, at det skal finansieres ved yderligere
nedskæringer i jobrotationspuljen, hvilket vil gå ud
over andre lediges uddannelsesmuligheder.
Enhedslisten vil derfor stemme hverken for
eller imod ændringsforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
60, stk. 1, indsættes efter 1. pkt.:
»Et medlem er ikke omfattet af 1.
pkt., hvis medlemmet udelukkende arbejder på nedsat tid som
brandmand.««
[Fuldtidsforsikrede brandmænd
ansat på deltid undtages fra tidsbegrænsningen for
supplerende dagpenge fra den 1. marts 2018]
2) I
den under nr. 45 foreslåede
affattelse af § 60 affattes stk. 5 således:
»Stk. 5.
Et medlem er ikke omfattet af tidsbegrænsning og udløb
af retten til supplerende dagpenge, herunder udløb af en
forlænget periode med supplerende dagpenge efter stk. 1 og 2,
hvis medlemmet udelukkende arbejder på nedsat tid
1) som
følge af arbejdsfordeling eller hjemsendelse eller
2) som
brandmand.«
[Fuldtidsforsikrede brandmænd
ansat på deltid undtages fra tidsbegrænsningen for
supplerende dagpenge fra den 1. oktober 2018]
3)
Efter nr. 60 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
73, stk. 2, indsættes efter 1. pkt.:
»Et medlem er ikke omfattet af 1.
pkt., hvis medlemmet udelukkende arbejder på nedsat tid som
brandmand.««
[Deltidsforsikrede brandmænd
ansat på deltid undtages fra tidsbegrænsningen for
supplerende dagpenge fra den 1. marts 2018]
4) I
den under nr. 62 foreslåede
affattelse af § 73 affattes stk. 6 således:
»Stk. 6.
Et medlem er ikke omfattet af tidsbegrænsning og udløb
af retten til supplerende dagpenge, herunder udløb af en
forlænget periode med supplerende dagpenge efter stk. 2 og 3,
hvis medlemmet udelukkende arbejder på nedsat tid
1) som
følge af arbejdsfordeling eller hjemsendelse eller
2) som
brandmand.«
[Deltidsforsikrede brandmænd
ansat på deltid undtages fra tidsbegrænsningen for
supplerende dagpenge fra den 1. oktober 2018]
Til § 3
5) I
stk. 1 ændres »stk.
2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01 og 02, træder i kraft den 1. marts
2018.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Et medlem, som har delvis ledighed som
følge af et deltidsarbejde, er omfattet af reglerne om
tidsbegrænsningen for ret til supplerende dagpenge, jf.
§ 60, stk. 1, for fuldtidsforsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse og § 73, stk. 2, for
deltidsforsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse.
Tidsbegrænsningen er 30 uger inden
for de sidste 104 uger.
Der er den 15. december 2017 indgået
aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og
Radikale Venstre om lempeligere regler for fradrag for
deltidsansatte brandmænd og frivillige beredskaber.
Det følger af aftalen, at arbejde
som deltidsansat eller frivillig brandmand eller frivilligt
beredskab i form af hjemmeværnet, kystredningsberedskabet,
digeberedskabet og strandingsberedskabet bør anerkendes
på linje med borgerligt ombud i dagpengesystemet, fordi
samfundet reelt ikke kan undvære, at opgaven bliver
udført.
Indtægter, som et medlem modtager for
at udføre ombud og offentlige og private hverv,
medfører som udgangspunkt fradrag i dagpengene. Dette
gælder også hjemmeværn, lokalt beredskab,
frivilligt brandværn og lign. for at udføre hverv m.v.
inden for den offentlige sektor. Fradraget sker, ved at
indtægten omregnes med omregningssatsen til timer.
Aftalepartierne er enige om, at den
samfundsnødvendige opgave, som deltidsansatte
brandmænd og frivillige beredskaber udfører,
bør anerkendes på linje med borgerligt ombud i
dagpengesystemet, der ikke medfører fradrag i dagpengene,
f.eks. vidner, lægdommere og medlemmer af kommunalbestyrelser
og regionsråd.
For at tilgodese deltidsansatte
brandmænd og frivillige danske beredskaber, der
udfører en samfundsnødvendig opgave på linje
med borgerligt ombud, er aftaleparterne enige om
følgende:
- Indtægter i form af
rådighedsvederlag, personlige tillæg m.m. for
målgruppen skal ikke længere medføre fradrag i
dagpenge og efterløn. Beskæftigede (og lønnede)
timer som deltidsansat brandmand skal fortsat medføre
fradrag i dagpenge og efterløn svarende til al anden
arbejdsindtægt i dagpengesystemet og
efterlønsordningen.
- Dette kombineres med, at deltidsansatte
brandmænd ikke skal være omfattet af
tidsbegrænsningen på 30 uger ved opgørelsen af
supplerende dagpenge, selv om der sker fradrag for
beskæftigede timer i deres dagpenge.
- Skattepligtige vederlag, som modtages for
indsats, der udføres i hjemmeværn, lokalt beredskab,
frivilligt brandværn og lign. vil som følge heraf
heller ikke medføre fradrag i dagpenge og
efterløn.
- Merudgifterne som følge af de
ændrede regler skønnes at udgøre 2,8 mio. kr.
årligt svarende til 1,3 mio. kr. efter skat og
tilbageløb. Aftalen finansieres ved en reduktion af den
særlige jobrotationspulje.
- De nye regler træder i kraft den 1.
marts 2018.
- Omfanget af deltidsansatte
brandmænd og frivillige beredskaber på andre offentlige
forsørgelsesydelser skal belyses og drøftes i
foråret 2018. Der skal i den forbindelse udarbejdes grundig
vejledning om reglerne for de frivillige beredskaber på andre
ydelser, så ingen uberettiget får foretaget fradrag i
sine ydelser.
Det foreslås derfor, at der i
reglerne om supplerende dagpenge for fuldtids- og deltidsforsikrede
medlemmer af en arbejdsløshedskasse indsættes
bestemmelser om, at arbejde som brandmand udelukkende på
deltid ikke omfattes af tidsbegrænsning og udløb af
retten til supplerende dagpenge og pr. 1. oktober 2018 tillige
udløb af en forlænget periode med supplerende
dagpenge.
Forslaget betyder, at arbejde udelukkende
som brandmand på deltid ikke er omfattet af
tidsbegrænsning på 30 uger med supplerende dagpenge
inden for de seneste 104 uger og udløb af retten til
supplerende dagpenge og pr. 1. oktober 2018 tillige udløb af
en forlænget periode med supplerende dagpenge.
Hvis den ledige har andre former for
deltidsarbejde i samme uge, hvor arbejdet som brandmand på
deltid er udført, vil dette andet deltidsarbejde forbruge af
tidsbegrænsningen og udløb af retten til supplerende
dagpenge og pr. 1. oktober 2018 tillige udløb af en
forlænget periode med supplerende dagpenge efter hovedreglen
i lovens § 60, stk. 1, og § 73, stk. 2.
Reglerne om supplerende dagpenge i lovens
§§ 60 og 73 vedrørende henholdsvis fuldtids- og
deltidsforsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse er
senest ændret i forbindelse med lov nr. 624 af 8. juni 2016
(dagpengereformen), dog således at den samlede aftale om
supplerende dagpenge skulle træde i kraft ad to omgange. Den
1. juli 2017 trådte de nye regler om supplerende dagpenge i
det månedsbaserede dagpengesystem således i kraft, og
det er i forbindelse med udmøntningen af »Aftale om et
nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked« aftalt, at
de resterede elementer skal træde i kraft den 1. oktober
2018.
Som følge af at det er aftalt, at de
nye regler om, at deltidsansatte brandmænd ikke skal
være omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved
opgørelsen af supplerende dagpenge, er der derfor behov for,
at denne ændring gennemføres i forhold til
regelsættene om supplerende dagpenge gældende
henholdsvis pr. 1. juli 2017 og pr. 1. oktober 2018.
Det foreslås derfor, at forslaget om,
at deltidsansatte brandmænd ikke skal være omfattet af
tidsbegrænsningen på 30 uger ved opgørelsen af
supplerende dagpenge, indarbejdes som ny ændring til de
allerede gældende regler om supplerende dagpenge i lovens
§ 60, stk. 1, for fuldtidsforsi?krede medlemmer og § 73,
stk. 2, for deltidsforsikrede medlemmer. Disse ændringer
foreslås at træde i kraft den 1. marts 2018, jf.
lovforslagets § 3, stk. 2, som ændret ved
nærværende ændringsforslag nr. 5 og 6.
Det foreslås videre, at
ændringen om, at deltidsansatte brandmænd ikke skal
være omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved
opgørelsen af supplerende dagpenge, desuden indarbejdes i de
foreslåede bestemmelser til § 60, stk. 5, og § 73,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 45 og 62, hvorefter arbejde
på nedsat tid udelukkende som følge af
arbejdsfordeling eller hjemsendelse ikke omfattes af
tidsbegrænsningen og udløb af retten til supplerende
dagpenge, herunder udløb af en forlænget periode med
supplerende dagpenge. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til disse bestemmelser, som træder i
kraft den 1. oktober 2018, jf. lovforslagets § 3, stk. 3, som
ændret ved nærværende ændringsforslag nr.
6.
Der vil med hjemmel i gældende lovs
§ 60, stk. 4, og § 73, stk. 5, samt forslaget til §
60, stk. 7, og § 73, stk. 8, som ændret ved dette
lovforslags § 1, nr. 45 og 62, blive fastsat nærmere
regler om afgrænsningen af deltidsansatte brandmænd.
Fastsættelsen af de nærmere regler herom vil tage
udgangspunkt i bekendtgørelsen om personale i
redningsberedskabet, særlig reglerne om brandmænds
uddannelsesmæssige baggrund.
De øvrige elementer om fradrag i
dagpenge eller efterløn fra »Aftale om lempeligere
regler for fradrag for deltidsansatte brandmænd og frivillige
beredskaber« af 15. december 2017 kræver ikke
lovændring og vil blive implementeret i form af ændring
til bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge. Dette vil
også omfatte fradrag i efterløn, idet reglerne herom
henviser til dagpengereglerne.
Indkomstregisteret indeholder i dag en
særlig registrering af udbetalinger af vederlag i forbindelse
med offentligt ombud og hverv. Det drejer sig om hverv som
nævning, domsmand, lægdommer, medlem af
kommunalbestyrelse eller -????udvalg efter de kommunale
styrelseslove og hverv i et regionsråd efter lov om
regioner.
Der vil administrativt blive foretaget en
ændring af vejledningsteksten til denne særlige
registrering i indkomstregisteret, således at registreringen
også vil omfatte hverv som deltidsansat eller frivillig
brandmand eller frivilligt beredskab i form af hjemmeværnet,
kystredningsberedskabet, digeberedskabet og
strandingsberedskabet.
Dermed vil arbejdsløshedskassernes
administration af de foreslåede regler om, at indtægter
i form af skattepligtige vederlag, som modtages for indsats,
rådighedsvederlag, personlige tillæg m.m. ikke
længere skal medføre fradrag i dagpenge og
efterløn, kunne understøttes digitalt.
Arbejdsløshedskasserne skal fortsat
administrere reglerne om supplerende dagpenge og fradrag i
dagpengene for deltidsansatte brandmænd på samme
måde som efter gældende regler. Det betyder, at den
deltidsansatte brandmand fortsat skal oplyse
arbejdsløshedskassen om, hvorvidt en indtægt er
udbetalt som et generelt rådighedstillæg,
rådighedstillæg, eller en betaling for faktiske timer
med brandslukning.
Til nr. 5 og 6
Det foreslås, at
ændringsforslaget om, at deltidsansatte brandmænd ikke
skal være omfattet af tidsbegrænsningen på 30
uger ved opgørelsen af supplerende dagpenge træder i
kraft den 1. marts 2018. Der henvises endvidere til
bemærkningerne til nr. 1-4.
De nye regler for deltidsansatte
brandmænd og personer ansat i hjemmeværn og frivillige
beredskaber medfører merudgifter til dagpenge i forbindelse
med forlængelse af retten til supplerende dagpenge og
manglende fradrag i dagpenge som følge af skattepligtigt
vederlag for deres frivillige indsats.
Merudgifterne skønnes at
udgøre ca. 2,8 mio. kr. årligt før skat og
tilbageløb svarende til ca. 1,3 mio. kr. årligt efter
skat og tilbageløb af afgifter.
De økonomiske konsekvenser af de nye
regler for personer på efterløn, hvor skattepligtigt
vederlag for indsats som brandmand eller i hjemmeværn
ligeledes ikke medfører fradrag i efterløn, vurderes
at være ubetydelige.
De nye regler foreslås at træde
i kraft den 1. marts 2018.
De økonomiske konsekvenser
fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 1. Merudgifter som følge af
lempeligere dagpengeregler for deltidsansatte brandmænd
m.fl.
Mio.kr. 2018 pl. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Dagpenge | 2,3 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | Heraf Stat | 0,8 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | Heraf Kommuner | 1,5 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | Samlede direkte
konsekvenser før skat og tilbageløb | 2,3 | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
|
Aftalen finansieres ved en reduktion af den
særlige jobrotationspulje til særlige grupper med
videregående uddannelse.
Merudgifterne og finansieringen heraf i
2018 som følge af ændringsforslaget optages på
lov om tillægsbevilling for finansåret 2018.
De samlede økonomiske konsekvenser
for kommunerne af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Rasmus Horn Langhoff (S) Bjarne Laustsen
(S) nfmd. Mattias Tesfaye (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? ? ??8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 88
Bilagsnr. | Titel | 7 | Betænkning afgivet den 13. december
2017 | 8 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 9 | Udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 88
Spm.nr. | Titel | 2 | Spm. om, hvad merudgiften ville være,
såfremt Enhedslistens ændringsforslag til L 88 var
blevet vedtaget, til beskæftigelsesministeren |
|