Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 13. december 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 49 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 5, 7-9, 12, 16, 17, 23, 25, 29-31,
33-35, 40 og 43-49, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2-4, 6, 10, 11, 13-15, 18-22, 24,
26-28, 32, 36-39, 41 og 42.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2014 og var til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 18. september 2017 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 349
(folketingsåret 2017-18). Den 14. november 2017 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk Artist
Forbund.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Artist Forbund
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelseministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af EL stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-11, 13-22 og
24-49 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
lovforslaget, hvis de af EL stillede ændringsforslag
forkastes ved 2. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget indeholder nogle forbedringer, men
også en del forringelser for dagpengemodtagerne.
Forbedringerne er:
- At arbejdsfordeling og hjemsendelse
på grund af vejrlig eller andre årsager ikke skal
tælle med i forbruget af supplerende dagpenge. Det er en stor
forbedring for f.eks. tagdækkere og andre bygningsarbejdere,
der kan beholde deres arbejde, og for deres arbejdsgivere, der kan
beholde deres arbejdskraft.
- At honorarlønnede og freelancere
får lettere ved at optjene dagpengeret og få beregnet
en rimelig dagpengesats, fordi man nu både kan medtage
lønindtægt og indtægt fra selvstændig
virksomhed til beregning og til optjening af dagpengeret. Det
gør det også lettere for honorarlønnede og
freelancere, at en indtægt bliver betragtet som en
lønindtægt i forhold til dagpengereglerne, når
den bliver beskattet som lønindtægt.
- At der ikke længere er et krav om,
at selvstændig bibeskæftigelse skal kunne
udføres uden for sædvanlig arbejdstid. Det er en
lettelse både for medlemmer og A-kasser.
- At der er lempeligere regler for
medarbejdende ægtefæller. Hvis man bliver ansat
på almindelige lønvilkår med en
lønaftale, kan man nu uden risiko ansættes i sin
ægtefælles virksomhed, og man kan ophøre i
virksomheden, dog med en karensperiode på 3 uger, uden at det
har konsekvenser for ægtefællens virksomhed.
Der er imidlertid desværre også
en del alvorlige forringelser i lovforslaget:
- De nye beregningsregler vil
medføre betydelige forringelser for en del
selvstændige, som i lighed med lønmodtagere kan
risikere at få beregnet en meget lav sats. I dag er de sikret
en mindstesats på 82 pct., men den bliver afskaffet ved
vedtagelsen af lovforslaget.
- Også honorarlønnede og
freelancere kan i forbindelse med genoptjening af dagpengeretten
blive ramt af de nye beregningsregler, hvor de lange
beregningsperioder og den lave omregningssats i nogle
tilfælde vil medføre en lavere dagpengesats end efter
de hidtidige regler.
- Herudover vil en del selvstændige
slet ikke kunne optjene dagpengeret efter de nye regler, selv om de
har arbejdet fuldtids i deres selvstændige virksomhed i flere
år. Hvis virksomheden har kørt med underskud, er der
efter de foreslåede regler ingen indtægt, der kan give
dagpengeret. Så disse medlemmer vil - ud over at komme ud af
virksomheden med en gæld - opleve at stå uden
forsørgelse.
De nye optjeningsregler, de nye
beregningsregler og afskaffelsen af mindstesatsen på 82 pct.
medfører således markante forringelser for en del
selvstændige.
Det virker som en unødvendig
stramning, at et medlem, hvis selvstændige virksomhed bliver
ramt af ekstraordinære begivenheder, som medlemmet ikke selv
er herre over, ikke som hidtil kan lukke sin virksomhed
midlertidigt, men er tvunget til helt at ophøre med at drive
virksomhed.
Der sker betydelige forringelser for
medlemmer, der har selvstændig bibeskæftigelse,
samtidig med at de modtager dagpenge. I dag kan man få
dagpenge i 78 uger samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse. Denne periode bliver nu sat ned til 30 uger,
og i de 30 uger tæller også uger med supplerende
dagpenge til lønarbejde. Denne forringelse gør det
vanskeligere for medlemmer inden for nogle faggrupper at holde sig
i gang og vedligeholde deres fag.
De forbedringer, der er i lovforslaget,
opvejer langtfra de alvorlige forringelser, som forslaget
også indeholder. Derfor kan Enhedslisten ikke støtte
forslaget, medmindre de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag bliver vedtaget.
Hvis Enhedslistens ændringsforslag
vedtages, vil EL stille de nødvendige
konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
under nr. 1-11, 13-22 og 24-49 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme for lovforslaget, også selv om de af
EL stillede ændringsforslag forkastes ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
48, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »jf. dog
§ 48 a, § 49, stk. 5 og 6, og § 50« til:
»jf. dog § 48 a og § 49, stk. 5 og
6«.«
[Teknisk korrektion]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
2) Nr. 7
affattes således:
»7. § 49, stk. 1-4, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Den hidtidige arbejdsfortjeneste for
lønmodtagere opgøres på grundlag af
lønindtægt, der er indberettet i henhold til lov om et
indkomstregister for de indberetningsperioder, som danner grundlag
for en beregningsperiode, jf. stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Beregningsperioden omfatter de seneste sammenhængende
indberetningsperioder forud for ledigheden, som dækker 3
måneder ved månedsindberetninger og 12 uger ved uge-
eller 14-dagesindberetninger.
Stk. 3. For
beregningsperioden skal der ved månedsindberetninger
være indberettet mindst 320 løntimer og ved uge- eller
14-dagesindberetninger mindst 296 løntimer for
fuldtidsforsikrede. For deltidsforsikrede skal der ved
månedsindberetninger være indberettet mindst 195
løntimer og ved uge- eller 14-dagesindberetninger mindst 180
løntimer.
Stk. 4.
B-indkomst, som ikke er indberettet til indkomstregisteret, jf.
§ 48, stk. 1, nr. 2, medregnes dog i den eller de
måneder, arbejdet er udført i, og som medlemmet har
oplyst på tro og love. Oplyser medlemmet ikke om tidspunktet
for arbejdets udførelse, kan B-indkomsten ikke medregnes til
indtægtsgrundlaget. Det er en forudsætning, at indkomst
efter § 48, stk. 1, nr. 2, ikke indgår i en
selvstændig virksomhed.
Stk. 5. Den
hidtidige arbejdsfortjeneste for selvstændigt
erhvervsdrivende opgøres på grundlag af
årsindtægten ved selvstændig virksomhed.
Dagpengenes størrelse beregnes som et gennemsnit af de 2
år med det højeste skattemæssige overskud
før renter og andre finansielle poster inden for de seneste
5 afsluttede indkomstår forud for ledighedens
indtræden.««
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
[Den tidligere beregningsperiode
på 3 måneder/12 uger genindføres]
3) Nr. 9
udgår.
[Mindstesatsen på 82 pct. af
højeste dagpenge bevares]
4) I
det under nr. 14 foreslåede § 53, stk. 2, indsættes efter nr.
2 som nyt nummer:
»3) At et
fuldtidsforsikret medlem inden for de seneste 3 år har
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i
væsentligt omfang i 52 uger.«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
[Et medlem skal uanset
indtægt kunne optjene dagpengeret på baggrund af
selvstændig virksomhed i væsentligt omfang]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
det under nr. 14 foreslåede § 53, stk. 5, ændres i 1. pkt. »jf. stk. 16« til:
»jf. dog stk. 17 og 18«.
[Teknisk korrektion]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
6) I
det under nr. 17 foreslåede § 53, stk. 8, indsættes efter nr.
2 som nyt nummer:
»3) At et
fuldtidsforsikret medlem inden for de seneste 3 år har
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i
væsentligt omfang i 52 uger.«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
[Et medlem skal uanset
indtægt kunne genoptjene dagpengeret på baggrund af
selvstændig virksomhed i væsentligt omfang]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) I
det under nr. 17 foreslåede § 53, stk. 12, ændres i 5. pkt. »stk. 3, 2. og 3. pkt.«
til: »stk. 4, 2. og 3. pkt.«
[Teknisk korrektion]
8) I
den under nr. 23 foreslåede
ændring af § 53, stk. 11,
der bliver stk. 18, ændres »stk. 16« til:
»stk. 17«.
[Teknisk korrektion]
9) Nr.
25 affattes således:
»25. I §
55, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 53, stk. 2
og 5« til: »§ 53, stk. 2 og 8«.«
[Teknisk korrektion]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
10) Nr.
28 udgår.
[En periode, hvor et medlem efter
ophør med selvstændig virksomhed er udelukket fra at
modtage dagpenge, skal ikke forbruge af dagpengeperioden]
11)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»01. Overalt i § 55 a ændres
»løntimer« til: »timer«.«
[Timer fra selvstændig
virksomhed skal også indgå på
beskæftigelseskontoen]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og SF):
12) Nr.
30 affattes således:
»30. § 55 a, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Kun løntimer m.v., som kan
medregnes til opfyldelse af beskæftigelseskravet, jf. §
53, stk. 9, nr. 1 og 2, jf. § 53, stk. 15, kan registreres
på beskæftigelseskontoen.««
[Teknisk korrektion]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
13) I
den under nr. 30 foreslåede
ændring af § 55 a, stk. 1, 2.
pkt., ændres »stk. 9, nr. 1 og 2« til:
»stk. 9, nr. 1, 2 og 3«.
[Konsekvensændring]
14) I
den under nr. 31 foreslåede
ændring af § 55 a, stk. 2,
ændres »og 2« til: », 2 og 3«.
[Konsekvensændring]
15)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
56, stk. 1 og 2, ændres
»løntimer« til: »timer«, og i stk. 3 ændres
»løntime« til: »time«.«
[Timer fra selvstændig
virksomhed skal også tælle med til fleksibel
genoptjening]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
16)
Efter nr. 31 indsættes som nye numre:
»03. I §
56 a, stk. 1, ændres »stk. 2-6« til:
»stk. 2 og 4-7«.
04. I
§ 56 a, stk. 2, ændres
»stk. 4 og 6« til: »stk. 5 og
7«.«
[Teknisk korrektion]
17)
Efter nr. 32 indsættes som nye numre:
»05. I §
56 a, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 4
og 6« til: »stk. 5 og 7«.
06. I
§ 56 a, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.«
[Teknisk korrektion]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
18) Nr.
35 udgår.
[Et medlem skal kunne ophøre
midlertidigt med sin selvstændige virksomhed]
19) I
det under nr. 38 foreslåede § 59, stk. 1, udgår i 1. pkt. ordene »eller driver
selvstændig virksomhed af den art, der er nævnt i
§ 57 a, stk. 2«, og stk. 1, 2.
pkt., udgår.
[Dagpenge samtidig med
selvstændig bibeskæftigelse skal holdes adskilt fra
supplerende dagpenge til lønarbejde på nedsat tid]
20) I
det under nr. 38 foreslåede § 59, stk. 2, udgår i 1. pkt. orderne », herunder timer
oplyst på tro og love, som er anvendt på
selvstændig virksomhed i den pågældende
periode,«.
[Konsekvensændring]
21)
Efter det under nr. 38 foreslåede
§ 59, stk. 2, indsættes som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Et ledigt medlem kan modtage dagpenge samtidig med drift af
selvstændig virksomhed af den art, der er nævnt i
§ 57 a, stk. 2. Et ledigt medlem kan modtage dagpengene under
opstart af selvstændig virksomhed, jf. § 57 a.
Udbetaling af dagpenge sker efter forholdet mellem timer oplyst
på tro og love, som er anvendt på selvstændig
virksomhed i den pågældende periode, og 160,33
timer.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Konsekvensændring]
22) I
den under nr. 41 foreslåede
affattelse af § 60 udgår i
stk. 1, 1. pkt., ordene »eller
drevet selvstændig virksomhed«, og stk. 1, 4. og 5.
pkt., udgår.
[Perioden med ret til dagpenge
samtidig med selvstændig bibeskæftigelse forbruger ikke
af perioden med ret til supplerende dagpenge til lønarbejde
på nedsat tid og omvendt]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og SF):
23) I
den under nr. 41 foreslåede
affattelse af § 60 ændres i
stk. 1, 5. pkt., »midt i en
måned« til: »på et tidspunkt i løbet
af en måned«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
24) I
den under nr. 41 foreslåede
affattelse af § 60 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Når et medlem, som har selvstændig
bibeskæftigelse, har modtaget dagpenge i 78 uger,
udløber retten til dagpenge samtidig med drift af
selvstændig bibeskæftigelse. Det er kun uger, hvor der
er modtaget dagpenge, der indgår i forbruget af de 78 uger.
Uger med udbetalte dagpenge indgår i opgørelsen,
uanset om der har været fradrag i dagpengene for den
selvstændige bibeskæftigelse.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
[Et medlem skal have ret til
dagpenge i 78 uger samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
25) I
den under nr. 41 foreslåede
affattelse af § 60 ændres i
stk. 3 »kan kun ske efter stk. 2,
nr. 1 eller 2« til: »kan ikke ske som en kombination af
løntimer og B-indkomst efter stk. 2, nr. 1, og perioder med
drift af selvstændig virksomhed efter stk. 2, nr.
2«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
26) I
den under nr. 41 foreslåede
affattelse af § 60 udgår
stk. 6, nr. 2.
[Genoptjening af ret til
supplerende dagpenge til lønarbejde på nedsat tid
holdes adskilt fra genoptjening af ret til dagpenge samtidig med
selvstændig bibeskæftigelse]
27) I
den under nr. 41 foreslåede
affattelse af § 60 indsættes
efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Genoptjening af retten til dagpenge samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse er betinget af, at et medlem har haft arbejde
som lønmodtager i en tid, som sammenlagt svarer til arbejde
i fagets fulde sædvanlige arbejdstid i mindst 26 uger inden
for de seneste 18 måneder. Det gælder også, hvis
medlemmet i en tilsvarende periode har drevet selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
[Det nuværende krav til
genoptjening af ret til dagpenge samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse bevares]
28) I
den under nr. 41 foreslåede
affattelse af § 60 udgår i
stk. 7, 4. pkt., ordene »,
sammenlægning af forbrug af perioder som lønmodtager
og selvstændig erhvervsdrivende«.
[Konsekvensændring]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
29)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
63, stk. 1, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.«
[Teknisk korrektion]
30) Nr.
43 affattes således:
»43. I §
63, stk. 3, 2. pkt., ændres »inden for«
til: »i«.«
[Præcisering af perioden,
inden for hvilken der er gentagelsesvirkning ved selvforskyldt
ledighed]
31) Nr.
44 affattes således:
»44. I §
63, stk. 3, indsættes efter 2. pkt.:
»Ved opgørelsen efter nr. 1 og
2 nedenfor indgår B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtigt til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, omregnet til
timer med omregningssatsen efter § 52, og under
forudsætning af at B-indkomsten ikke indgår i en
selvstændig virksomhed.««
[Teknisk korrektion]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
32) I
den under nr. 45 foreslåede
affattelse af § 63, stk. 3, der
bliver stk. 4, affattes nr. 3
således:
»3) i
mindst 26 uger har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i
væsentligt omfang.«
[Arbejdskravet til
selvstændige ved anden gangs selvforskyldt ledighed skal ikke
fordobles]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
33)
Efter nr. 45 indsættes som nyt nummer:
»08. I §
63, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt.,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«, og
i stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 5,
2. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk.
4«.«
[Teknisk korrektion]
34) I
det under nr. 52 foreslåede § 68, stk. 3, nr. 3, indsættes
efter »virksomhed og«: »medlemmet«.
[Teknisk korrektion]
35) I
nr. 55 ændres »som 2. pkt.:« til: »som 3.-5. pkt.:«.
[Teknisk korrektion]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
36) I
den under nr. 56 foreslåede
affattelse af § 73 udgår i
stk. 1, 2. pkt., ordene »eller
driver medlemmet selvstændig virksomhed af den art, der er
nævnt i § 57 a, stk. 2,«, og stk. 1, 3. pkt., udgår.
[Dagpenge samtidig med
selvstændig bibeskæftigelse skal holdes adskilt fra
supplerende dagpenge til lønarbejde på nedsat tid]
37) I
den under nr. 56 foreslåede
affattelse af § 73 udgår i
stk. 2, 1. pkt., ordene »eller
drevet selvstændig virksomhed«, og stk. 2, 4. og 5.
pkt., udgår.
[Perioden med ret til dagpenge
samtidig med selvstændig bibeskæftigelse forbruger ikke
af perioden med ret til supplerende dagpenge til lønarbejde
på nedsat tid og omvendt]
38) I
den under nr. 56 foreslåede
affattelse af § 73 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Et medlem kan modtage dagpenge samtidig med drift af
selvstændig virksomhed af den art, der er nævnt i
§ 57 a, stk. 2. Et ledigt medlem kan modtage dagpenge under
opstart af selvstændig virksomhed, jf. § 57 a.
Udbetaling af dagpenge sker efter forholdet mellem timer oplyst
på tro og love, som er anvendt på selvstændig
virksomhed i den pågældende periode, og 130
timer.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Dagpenge samtidig med
selvstændig bibeskæftigelse skal holdes adskilt fra
supplerende dagpenge til lønarbejde på nedsat tid]
39) I
den under nr. 56 foreslåede
affattelse af § 73 indsættes
efter stk. 3, der bliver stk. 4, som nyt stykke:
»Stk. 5.
Når et medlem, som har selvstændig
bibeskæftigelse, har modtaget dagpenge i 78 uger,
udløber retten til dagpenge samtidig med drift af
selvstændig bibeskæftigelse. Det er kun uger, hvor der
er modtaget dagpenge, der indgår i forbruget af de 78 uger.
Uger med udbetalte dagpenge indgår i opgørelsen,
uanset om der har været fradrag i dagpengene for den
selvstændige bibeskæftigelse.«
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 6-9.
[Et medlem skal have ret til
dagpenge i 78 uger samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
40) I
den under nr. 56 foreslåede
affattelse af § 73 ændres i
stk. 4 »kan kun ske efter nr. 1
eller 2« til: »kan ikke ske som en kombination af
løntimer og B-indkomst efter stk. 3, nr. 1, og perioder med
drift af selvstændig virksomhed efter stk. 3, nr.
2«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
41) I
den under nr. 56 foreslåede
affattelse af § 73 udgår
stk. 7, nr. 2.
[Genoptjening af ret til
supplerende dagpenge til lønarbejde holdes adskilt fra
genoptjening af ret til dagpenge samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse]
42) I
den under nr. 56 foreslåede
affattelse af § 73 indsættes
efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Genoptjening af retten til dagpenge samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse er betinget af, at et medlem har haft arbejde
som lønmodtager i en tid, som sammenlagt svarer til arbejde
i fagets fulde sædvanlige arbejdstid i mindst 17 uger inden
for de seneste 18 måneder.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 11.
[Det nuværende krav til
genoptjening af ret til dagpenge samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse bevares]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
43)
Efter nr. 57 indsættes som nye numre:
»09. I §
74 e, stk. 2, ændres »§ 73, stk. 1 og
5,« til: »§ 73, stk. 1 og 8,«.
010. I
§ 74 e, stk. 6, ændres
»beskæftigelseskravet, jf. § 53, stk. 2-5,«
til: »indkomst- og beskæftigelseskravet, jf. §
53,«.«
[Teknisk ændring af
henvisning]
44) I
den under nr. 70 foreslåede
affattelse af § 74 l, stk. 9,
ændres i 3. pkt. »3.
pkt.« til: »2. pkt.«
[Teknisk korrektion]
45) I
den under nr. 71 foreslåede
affattelse af § 74 m, stk. 2, 2.
pkt., ændres »et deltidsforsikret« til:
»eller som deltidsforsikret«.
[Sproglig korrektion]
46) I
den under nr. 76 foreslåede
affattelse af § 74 m, stk. 7,
ændres i 3. pkt. »3.
pkt.« til: »2. pkt.«
[Teknisk korrektion]
47) I
den under nr. 77 foreslåede
ændring af § 74 m, stk. 8, 1.
pkt., ændres »fået indberettet mindst 481
løntimer i henhold til lov om et indkomstregister, jf. dog
§ 52, eller i tilsvarende udstrækning have drevet«
til: »har fået indberettet mindst 481 løntimer i
henhold til lov om et indkomstregister, jf. dog § 52, eller i
tilsvarende udstrækning har drevet«.
[Sproglig korrektion]
48)
Efter nr. 79 indsættes som nye numre:
»011. I §
74 n, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk.
4,« til: »stk. 5,«.
012. I
§ 74 n, stk. 8, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 6,« til: »stk. 7,«.
013. I
§ 74 n, stk. 12, der bliver stk.
13, ændres »stk. 10,« til: »stk.
11,«.
014. I
§ 74 n, stk. 14, der bliver stk.
15, ændres »stk. 10,« til: »stk.
11,«, og »stk. 11,« ændres til: »stk.
12,«.
15. I
§ 74 n, stk. 15, der bliver stk.
16, ændres »stk. 13 og 14,« til: »stk. 14
og 15,«.«
[Teknisk korrektion]
Til § 3
49) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1-5, 7-14, 16-19, 21-28, 30, 31, 03, 04, 32, 05, 06,
33-38, 41, 07, 42, 45, 08, 46-49, 53, 54, 56, 57, 09, 010, 58-79,
011-015 og 80-87, træder i kraft den 1. oktober
2018.«
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 4, ad § 48, stk. 4, fejlagtigt er foretaget en
konsekvensændring af henvisningen til lovens § 49, stk.
5 og 6.
Til nr. 2
Allerede forud for vedtagelsen af
lovforslag nr. L 181 (folketingsåret 2015-16), der omhandlede
»Et fleksibelt og indkomstbaseret dagpengesystem« havde
AK-Samvirke i et notat fra 17. marts 2016 påvist, at de nye
beregningsmetoder kunne give helt uacceptable resultater.
Eksempelvis kunne et medlem få beregnet en dagpengesats
på 3.168 kr. om måneden. Derfor stillede Enhedslisten
dengang et ændringsforslag om, at de gældende
beregningsregler skulle bevares, indtil der fremkom et bedre
forslag, der ikke havde disse uheldige virkninger. Helt aktuelt har
3F Frederikshavn ved foretræde for
Beskæftigelsesudvalget den 29. november 2017 påvist, at
dagpengesatsen for mange af deres medlemmer bliver markant nedsat
på grund af de nye beregningsregler. Det drejer sig om
medlemmer, der gør »alt det rigtige« og tager
alle de vikar- og småjob, som de kan få, og som
efterfølgende bliver straffet for det, ved at deres
dagpengesats bliver nedsat med mange tusind kroner. I det konkrete
eksempel fra 3F Frederikshavn fik medlemmet nedsat sin dagpengesats
med 31 pct. Efter beregningsreglerne fra før den 1. juli
2017 ville dette medlem have bevaret sin dagpengesats på
højeste dagpenge. På denne baggrund finder
Enhedslisten, at det er absolut påkrævet at
genindføre de tidligere beregningsperioder.
Hvis Enhedslistens ændringsforslag
vedtages, vil EL stille de nødvendige
konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 3
Det er vigtigt at bevare mindstesatsen
på 82 pct. af højeste dagpenge, da de foreslåede
beregningsregler vil medføre, at nogle selvstændige
vil få beregnet en meget lav sats. Mindstesatsen er en
garanti for, at dagpengesatsen ikke bliver så lav, at man
ikke kan leve af den.
Til nr. 4 og 6
Med de foreslåede regler til
optjening af dagpengeret vil der være nogle
selvstændige, som ikke vil kunne optjene dagpengeret, selv om
de har arbejdet fuldtids i deres selvstændige virksomhed i
flere år. Hvis virksomheden har kørt med underskud, er
der efter de foreslåede regler ingen indtægt, der kan
give dagpengeret. Disse medlemmer vil derfor - ud over at komme ud
af virksomheden med en gæld - opleve at stå uden
forsørgelse.
Til nr. 5
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 14, ad forslag til § 53, stk. 5, 1. pkt.,
fejlagtigt er henvist til stk. 16. Samtidig fremgår det ikke
tydeligt, at henvisningen er en særregel i forhold den
5-årige optjeningsperiode. Det foreslås derfor, at
henvisningen korrigeres i overensstemmelse hermed, så den
bliver sålydende, jf. dog stk. 17 og 18.
Til nr. 7
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 17, ad forslag til § 53, stk. 12, 5. pkt., er
henvist til § 53, stk. 3, 2. og 3. pkt. Det korrekte er en
henvisning til § 53, stk. 4, 2. og 3. pkt.
Til nr. 8
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet det i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 23, ad konsekvensændring af lovens § 53,
stk. 11, der bliver stk. 18, er foreslået, at »stk.
10« ændres til »stk. 16«. Dette er en fejl.
Konsekvensændringen skal rettelig være til stk. 17. Med
ændringsforslaget sikres den korrekte henvisning til §
53, stk. 17, i den kommende lovs § 53, stk. 18.
Til nr. 9
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 25, ad § 55, stk. 1, 2. pkt., kan være
tvivl om, hvilket numeriske tal i § 55, stk. 1, 2. pkt., der
foreslås konsekvensændret. Med ændringsforslaget
sikres, at det er henvisningen til § 53, stk. 2 og 5, der
konsekvensændres til § 53, stk. 2 og 8.
Til nr. 10, 11 og 13
Timer fra selvstændig virksomhed
bør også i forhold til beskæftigelseskonto og
fleksibel genoptjening ligestilles med lønarbejde og
indgå på beskæftigelseskontoen og tælle med
til fleksibel genoptjening.
Til nr. 12
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 29, ad § 55 a, stk. 1, 2. pkt., indsættes
en henvisning til lovens § 53, stk. 8. Denne henvisning skal
konsekvensændres som følge af ændringen i
lovforslagets § 1, nr. 17, hvor lovens § 53, stk. 8,
bliver til § 53, stk. 15. Med ændringsforslaget sikres
de korrekte konsekvensændringer af § 55 a, stk. 1, 2.
pkt.
Til nr. 14
Det er urimeligt, at et medlem skal
forbruge af dagpengeperioden, når den pågældende
er udelukket fra at modtage dagpenge.
Til nr. 15
Et medlems selvstændige
erhvervsvirksomhed kan blive udsat for ekstraordinære
begivenheder, som medlemmet ikke selv er herre over. I de
situationer bør medlemmet kunne lukke sin virksomhed
midlertidigt og ikke være tvunget til at lukke den helt.
Til nr. 16
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 32, indsættes et nyt stk. 3 i lovens § 56
a. Ved en fejl er henvisningen i lovens § 56 a, stk. 1, til
§ 56 a, stk. 2-6, ikke konsekvensændret til § 56 a,
stk. 2 og 4-7. Tilsvarende er henvisningen i § 56 a, stk. 2,
til stk. 4 og 6 ikke konsekvensændret til stk. 5 og 7.
Ændringsforslagene sikrer, at der henvises til de korrekte
bestemmelser i § 56 a, stk. 1 og 2.
Til nr. 17
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 32, indsættes et nyt stk. 3 i lovens § 56
a. Ved en fejl er henvisningen i lovens § 56 a, stk. 3, der
bliver stk. 4, til § 56 a, stk. 4 og 6, ikke
konsekvensændret til § 56 a, stk. 5 og 7. Tilsvarende er
henvisningen i § 56 a, stk. 5, der bliver stk. 6, til stk. 4
ikke konsekvensændret til stk. 5. Ændringsforslagene
sikrer, at der henvises til de korrekte bestemmelser i § 56 a,
stk. 4 og 6, som følge af ændringen i lovforslagets
§ 1, nr. 32.
Til nr. 18-22, 24, 26-28,
36-39, 41 og 42
Den nuværende periode på 78
uger, hvor man kan modtage dagpenge samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse, bør bevares. Det er vigtigt at skelne
mellem dagpenge modtaget samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse og supplerende dagpenge til lønarbejde
på nedsat tid, da det er to vidt forskellige ting. De
nuværende regler for dagpenge samtidig med selvstændig
bibeskæftigelse er gode og fornuftige og bidrager til, at
medlemmer inden for de relevante fagområder kan holde deres
faglige kundskaber vedlige, indtil de enten opnår fuldtids
lønarbejde eller kan starte som selvstændige.
Når man i lovforslaget åbner op for, at man kan modtage
dagpenge under opstart af selvstændig virksomhed, er 30 uger
en alt for kort tid.
Til nr. 23
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 41, ad § 60, stk. 1, 5. pkt., er tvivl om
betydningen og rækkeviden af formuleringen »Starter et
medlem en ny virksomhed op midt i en måned . . .«. Det
har været forudsat, at en ny virksomhed kan startes på
en hvilken som helst dag i løbet af en måned.
Det foreslås derfor, at det
præciseres, at virksomheden kan starte op »på et
tidspunkt i løbet af en måned …«.
Forslaget betyder, at ved opstart af
selvstændig virksomhed på et hvilket som helst
tidspunkt i løbet af en måned indgår denne
måned i opgørelsen af tidsbegrænsningen for
supplerende dagpenge.
Til nr. 25
Der er tale om tekniske
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 41, ad § 60, stk. 3, er tvivl om betydningen og
rækkeviden af formuleringen af den foreslåede
bestemmelse. Formålet med bestemmelsen er at fastsætte
regler om, at forlængelsen af perioden med ret til
supplerende dagpenge ikke kan ske som en kombination af
løntimer og B-indkomst efter forslaget til § 53, stk.
2, nr. 1, og perioder med drift af selvstændig virksomhed
efter § 53, stk. 2, nr. 2.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen
sprogligt tilrettes i overensstemmelse med formålet.
Forslaget betyder, at forlængelse af
perioden med supplerende dagpenge kun kan ske på grundlag af
enten løntimer og B-indkomst, jf. § 53, stk. 9, nr. 1
og 2, som i de seneste 12 måneder er indberettet til
indkomstregisteret i henhold til lov om et indkomstregister, og
ikkeindberetningspligtig B-indkomst som oplyst af medlemmet
på tro og love, jf. forslaget til § 60, stk. 2, nr. 1,
eller måneder, hvor et medlem driver selvstændig
virksomhed efter § 57 a og ikke har modtaget dagpenge inden
for de seneste 12 måneder, jf. forslaget til § 60, stk.
2, nr. 2.
Til nr. 29 og 33
Der er tale om tekniske
ændringsforslag, idet det oprindelige lovforslags § 1,
nr. 42, ad lovens § 63 ophæver stk. 2 og indsætter
stk. 2 og 3. Ved en fejl er henvisningen i lovens § 63, stk.
1, til § 63, stk. 3, ikke konsekvensændret til §
63, stk. 4. Tilsvarende er henvisningen i § 63, stk. 4, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., til stk. 1-3 ikke
konsekvensændret til stk. 1-4, og endelig er henvisningen i
§ 63, stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 5, 2. pkt., til stk. 3
ikke konsekvensændret til stk. 4.
Forslaget betyder, at der henvises til de
korrekte bestemmelser i § 63, stk. 1 og 4.
Til nr. 30 og 31
Der er tale om tekniske
ændringsforslag, idet der ved affattelsen af de oprindelige
lovforslags § 1, nr. 43 og 44, ad lovens § 63, stk. 3, er
udarbejdet en sprogligt og opstillingsmæssig
uhensigtsmæssig lovteknisk løsning.
Det foreslås derfor, at lovforslagets
§ 1, nr. 43 og 44, lovteknisk opbygges på en anden
måde.
I forslaget til § 1, nr. 43,
præciseres perioden, inden for hvilken der er
gentagelsesvirkning ved selvforskyldt ledighed. Dette svarer til
det oprindelige forslag.
Det foreslås i
ændringsforslaget til § 1, nr. 44, at det oprindelige
forslag indarbejdes som et 3. pkt. i § 63, stk. 3, i stedet
for et nyt nr. 2 i samme bestemmelse. Denne fremgangsmåde er
lovteknisk mere hensigtsmæssig, og det sikres, at der
sprogligt ikke er tvivl om, at der ved opgørelsen af
arbejdskravet efter lovens § 63, stk. 3, nr. 1 og 2, ved
selvforskyldt ledighed kan indgå B-indkomst, hvoraf der skal
betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtigt
til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, omregnet
til timer med omregningssatsen efter § 52, og under
forudsætning af at B-indkomsten ikke indgår i en
selvstændig virksomhed.
Endelig foreslås det, at der
indsættes et opremsningskomma i § 63, stk. 3, nr. 2, til
sidst i teksten.
Til nr. 32
Der mangler en forklaring på, hvorfor
selvstændige nu skal straffes dobbelt så hårdt
ved anden gangs selvforskyldt ledighed inden for 12 måneder,
ved at arbejdskravet fordobles fra et halvt års til et helt
års selvstændig virksomhed. Det virker helt ude af
proportion, sammenholdt med at kravet til lønmodtagere i
samme situation er 300 løntimer inden for 3
måneder.
Til nr. 34
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der ved affattelsen af det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 52, ad forslaget til § 68, stk. 3,
nr. 2, kan være tvivl om betydningen af formuleringen
»og opfylder kravet i nr. 1 og 2«.
Det foreslås derfor, at det
præciseres, at det er medlemmet, der opfylder kravet i nr. 1
eller 2.
Forslaget betyder, at løntimekravet
i § 68, stk. 3, nr. 1 og 2, skal være opfyldt af
medlemmet, for at der automatisk skal ske overflytning fra
deltidsforsikring til fuldtidsforsikring.
Til nr. 35
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 55, ad lovens § 73, stk. 4, indsættes et
2. pkt. Dette er en fejl, idet indsættelsen skal ske som
3.-5. pkt.
Det foreslås, at indsættelsen i
§ 73, stk. 4, sker som 3.-5. pkt.
Forslaget betyder, at den indsatte tekst
sker på det rette sted i bestemmelsen i § 73, stk.
4.
Til nr. 40
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 56, ad § 73, stk. 4, er tvivl om betydningen og
rækkeviden af formuleringen af den foreslåede
bestemmelse. Formålet med bestemmelsen er at fastsætte
regler om, at forlængelsen af perioden med ret til
supplerende dagpenge ikke kan ske som en kombination af
løntimer og B-indkomst efter forslaget til § 53, stk.
2, nr. 1, og perioder med drift af selvstændig virksomhed
efter § 53, stk. 2, nr. 2.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen
sprogligt tilrettes i overensstemmelse med formålet.
Forslaget betyder, at forlængelse af
perioden med supplerende dagpenge kun kan ske på grundlag af
enten løntimer og B-indkomst, jf. § 53, stk. 9, nr. 1
og 2, som i de seneste 12 måneder er indberettet til
indkomstregisteret i henhold til lov om et indkomstregister og
ikkeindberetningspligtig B-indkomst som oplyst af medlemmet
på tro og love, jf. forslaget til § 73, stk. 3, nr. 1,
eller måneder, hvor et medlem driver selvstændig
virksomhed efter § 57 a og ikke har modtaget dagpenge inden
for de seneste 12 måneder, jf. forslaget til § 73, stk.
3, nr. 2.
Til nr. 43
Der er i det foreslåede nr. 10 tale
om et teknisk ændringsforslag som følge af
nyaffattelsen af § 73 som affattet ved § 1, nr. 56. Det
foreslås således, at henvisningen i den gældende
§ 74 e, stk. 2, til »§ 73, stk. 1 og 5,«
ændres til »§ 73, stk. 1 og 8,«. Med
ændringsforslaget sikres, at der henvises til de korrekte
bestemmelser i § 73.
Der er i det foreslåede nr. 11 tale
om et teknisk ændringsforslag som følge af
ændringerne i § 53 som affattet ved § 1, nr. 14-24.
Det foreslås således, at henvisningen i det
gældende § 74 e, stk. 6, til
»beskæftigelseskravet, jf. § 53, stk. 2-5,«
ændres til »indkomst- og beskæftigelseskravet,
jf. § 53,«. Med ændringsforslaget sikres en
korrekt henvisning til § 53.
Til nr. 44
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 70, ad forslag til § 74 l, stk. 9, fejlagtigt er
henvist til 3. pkt. Den korrekte henvisning skal være til 2.
pkt.
Til nr. 45
Der er tale om en sproglig korrektion for
at sikre et ensartet sprogligt udtryk i § 1, nr. 66-69 og
71-75.
Til nr. 46
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 1, nr. 76, ad forslag til § 74 m, stk. 7, 3. pkt.,
fejlagtigt er henvist til 3. pkt. Den korrekte henvisning skal
være til 2. pkt.
Til nr. 47
Der er tale om en sproglig korrektion i
citeringen af den gældende bestemmelse, der foreslås
ændret.
Til nr. 48
Der er tale om tekniske korrektioner, som
følge af at der i det oprindelige lovforslags § 1, nr.
79, er indsat et nyt stykke efter § 74 n, stk. 1.
Ændringsforslaget sikrer, at der
henvises til de korrekte bestemmelser i § 74 n.
Til nr. 49
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af forslagene i nr. 16, 17, 29, 32, 44 og 49, som
skal træde i kraft den 1. oktober 2018.
Ændringsforslaget i nr. 34, ad nr.
09, træder i kraft den 1. januar 2018, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 1.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Rasmus Horn Langhoff (S) Bjarne Laustsen
(S) nfmd. Mattias Tesfaye (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? ? ?8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 88
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslag | 4 | Henvendelse af 5/12-17 fra Dansk Artist
Forbund | 5 | Ændrigsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 6 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 88
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommenter til henvendelse af
5/12-17 fra Dansk Artist Forbund, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|