Fremsat den 9. november 2017 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v.
(Uddannelsesparathedsvurdering)
§ 1
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1097 af 28. september 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 g, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»De forudsætninger for at blive
vurderet uddannelsesparat, der er nævnt i 1. pkt, suppleres
med en tværgående vurdering af elevens praksisfaglige
kompetencer.«
2. I
§ 2 g, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »sociale og personlige« til:
»sociale, personlige og praksisfaglige«.
3. I
§ 2 i indsættes efter nr. 1
som nyt nummer:
»2)
Procedurer og kriterier for de praksisfaglige forudsætninger,
som indgår i den tværgående vurdering.«
Nr. 2-6 bliver herefter nr. 3-7.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
1.2. Baggrund
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Evaluering af lovforslaget
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og
baggrund
1.1. Indledning
Det foreslås, at der skal ingå en praksisfaglig
dimension i vurderingen af, hvorvidt elever er uddannelsesparate
til en ungdomsuddannelse. Den praksisfaglige dimension skal
indgå som en del af uddannelsesparathedsvurderingen med et
tværgående perspektiv. Den praksisfaglige vurdering
skal dermed supplere vurderingen af de faglige, personlige og
sociale forudsætninger, som uddannelsesparathedsvurderingen i
dag baseres på. Den foreslåede model indebærer,
at elever, som er vurderet uddannelsesparate ud fra de faglige,
personlige og sociale forudsætninger, ikke
efterfølgende kan vurderes ikkeuddannelsesparate på
baggrund af den praksisfaglige vurdering.
Formålet med indførelse af en praksisfaglig
dimension i uddannelsesparathedsvurderingen er at
tydeliggøre og fremhæve elevernes kompetencer
også på det praksisfaglige område, bl.a. med
henblik på at udfordre nogle af de elever, som alene har
været orienterede mod gymnasiale uddannelser.
Praktiske færdigheder og kreativitet skal således
spille en større rolle ved vurderingen af, hvorvidt en elev
er uddannelsesparat. Sigtet hermed er at understøtte
intentionen om, at uddannelsesparathedsvurderingen skal tage
udgangspunkt i alle elevens kompetencer.
1.2. Baggrund
Vurdering af hvorvidt elever, der forlader 9. eller 10. klasse,
har de faglige, personlige og sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at påbegynde og gennemføre en
ungdomsuddannelse (uddannelsesparathed) blev indført i 2010
ved lov nr. 641 af 14. juni 2010 om vurdering af
uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.
og afbureaukratisering m.v. Bestemmelserne om uddannelsesparathed
blev fastsat i forlængelse af politisk aftale af 5. november
2009 mellem daværende regering - Venstre og Konservative
Folkeparti - og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om "Flere unge i uddannelse og job" (den såkaldte
Ungepakke ll).
Flere af elementerne fra aftalen blev
videreført i forbindelse med politisk aftale af 24. februar
2014 mellem daværende regering - Socialdemokratiet og
Radikale Venstre - og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om "Bedre
og mere attraktive erhvervsuddannelser". Af aftalen fremgår bl.a., at
uddannelsesparathedsvurderingen af de enkelte elever skulle
fremrykkes til 8. klasse, og i forlængelse heraf skulle der
ske en forenkling af den eksisterende uddannelsesparathedsvurdering
i 9. klasse. Samtidig blev vurderingen forbedret, så den kom
til at hvile på klare, objektive kriterier for de faglige,
sociale og personlige forudsætninger, herunder
karakterer.
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik i februar 2017 en aftale
om, at der i folketingssamlingen 2017/18 skal fremsættes
lovforslag om ændring af vejledningsloven med henblik
på at indføre en praksisfaglig dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen.
Udgangspunktet for den model, som regeringen
og Dansk Folkeparti har aftalt, og som foreslås
gennemført med dette lovforslag, er, at alle elever, det vil
sige også elever, som ønsker en gymnasial uddannelse,
skal have vurderet deres praksisfaglighed, og at den praksisfaglige
kompetence skal pege mod erhvervsuddannelserne generelt og ikke
alene de tekniske erhvervsuddannelser. Det er forudsat i modellen,
at vurderingen tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de
praksisfaglige elementer, som i dag er indeholdt i folkeskolens
undervisning.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Efter den gældende bestemmelse i §
2 g, stk. 1, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (herefter
benævnt vejledningsloven) skal elever i folkeskolen, der i 9.
og 10. klasse søger om optagelse til en erhvervsuddannelse
eller en gymnasial uddannelse, have en vurdering af, om de har de
faglige, personlige og sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at påbegynde og gennemføre
ungdomsuddannelsen. En elev, der har indgået en
uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser, anses dog for
uddannelsesparat. Der vurderes til gruppen af de 3-årige
gymnasiale uddannelser, til den 2-årige hf-uddannelse eller
til gruppen af erhvervsuddannelser, medmindre eleven har
ønske om, at der vurderes til flere kategorier.
Bestemmelsen betyder, at elevens
uddannelsesparathed vurderes på baggrund af elevens faglige
forudsætninger (alle afsluttende standpunktskarakterer) samt
en helhedsvurdering af henholdsvis elevens sociale og personlige
forudsætninger. De personlige kompetencer vurderes ud fra
elevens motivation, selvstændighed, ansvarlighed,
mødestabilitet og parathed til at vælge uddannelse. De
sociale kompetencer vurderes ud fra elevens samarbejdsevne, respekt
og tolerance.
Efter § 2 g, stk. 2, i vejledningsloven
foretages i 8. klasse en vurdering af elevens faglige
forudsætninger på baggrund af elevens opnåede
standpunktskarakterer. Elever, der har opnået mindst 4,0 i
gennemsnit af alle de afsluttende standpunktskarakterer, der skal
afgives i 8. klasse, har hidtil opfyldt de faglige
forudsætninger for at være uddannelsesparat til
såvel en gymnasial uddannelse som en erhvervsuddannelse. Med
en ændring af vejledningsloven, jf. § 12, i lov nr. 1746 af 27. december 2016 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre love, som
trådte i kraft den 1. august 2017, er det fastsat, at
karakterkravet i både 8., 9. og 10. klasse er 5,0 i
gennemsnit af alle afsluttende standpunktskarakterer for elever,
der søger en 3-årig gymnasial uddannelse. Reglerne om
uddannelsesparathed blev herved skærpet, sådan at en
elev i 8., 9. og 10. klasse, der ønsker en uddannelse til
almen, merkantil eller teknisk studentereksamen, skal have mindst
5,0 i gennemsnit af alle afsluttende standpunktskarakterer for at
opfylde de faglige forudsætninger for at blive vurderet
uddannelsesparat. Karakterkravet på mindst 4,0 i gennemsnit
er bibeholdt til uddannelsen til hf-eksamen, og til
erhvervsuddannelserne er karakterkravet 02 i dansk og
matematik.
Herudover skal skolens leder vurdere, at de
sociale og personlige forudsætninger er tilstrækkelige
i forhold til at begynde på en ungdomsuddannelse. Denne
vurdering er således en del af
uddannelsesparathedsvurderingen, der samlet set udgør en af
adgangsforudsætningerne for at have retskrav på
optagelse til de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne.
Vejledningslovens § 2 i bemyndiger undervisningsministeren til
at fastsætte nærmere regler om
uddannelsesparathedsvurderingen, herunder kriterier for de faglige,
sociale og personlige forudsætninger, som skal indgå i
vurderingen. Disse kriterier er fastsat i bekendtgørelse nr.
775 af 14. juni 2017 om uddannelsesparathedsvurdering,
uddannelsesplaner og procedurer ved valg af uddannelse. Det
følger heraf, at skolens leder skal sørge for, at der
foretages en vurdering af elevernes sociale og personlige
forudsætninger, og at der på alle klassetrin ved
vurderingen af de personlige forudsætninger foretages en
helhedsvurdering, hvori der indgår en afvejning af elevernes
forudsætninger inden for mindst følgende
områder: Motivation for uddannelse og lyst til læring,
selvstændighed, herunder at eleven tager initiativ i
opgaveløsninger, ansvarlighed, herunder at eleven er
forberedt til timerne, mødestabilitet, herunder rettidighed
og lavt fravær samt at eleverne er parate i forhold til valg
af ungdomsuddannelse eller andet.
Der skal ligeledes på alle klassetrin
foretages en helhedsvurdering af de sociale forudsætninger,
hvor mindst følgende områder indgår:
Samarbejdsevne, herunder at kunne løse opgaver sammen med
andre, overholde fælles aftaler og bidrage positivt til
fællesskabet, respekt, herunder at udvise forståelse
for andre mennesker samt tolerance, herunder at kunne samarbejde
med mennesker, der er forskellige fra en selv.
Der er ikke i gældende lovgivning noget
til hinder for, at uddannelsesparathedsvurderingen kan omfatte
vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer, men der er ikke
fastsat særskilte regler derom.
Folkeskolereformen har givet bedre mulighed
for at arbejde med elevernes praksisfaglighed, herunder ved
forløb og aktiviteter i åben skole,
understøttende undervisning og valgfag i 7.-9. klasse samt
bedre muligheder for udskolingslinjer, herunder profillinjer, og
toninger af udskolingen.
Kommunerne skal tilbyde valgfag fra 7.-9.
klasse. Der skal tilbydes eleverne valgfag i et omfang svarende til
mindst 120 undervisningstimer årligt. Eleverne skal
vælge mindst ét valgfag på hvert af
klassetrinnene 7.-9. Der er i folkeskoleloven fastsat en
række valgfag, hvortil der er udarbejdet Fælles
Mål. Det er følgende fag: Tysk, fransk, spansk,
billedkunst, medier, filmkundskab, drama, musik,
håndværk og design, madkundskab, almindelige
indvandrersprog for elever med fornødent
forhåndskendskab til det pågældende sprog samt
arbejdskendskab. Kommunalbestyrelsen kan derudover vælge at
tilbyde eleverne de værkstedsvalgfag, der kan tilbydes i 10.
klasse. Kommunerne har endvidere mulighed for at udbyde egne
kommunale valgfag, der ligger ud over de valgfag, der findes
Fælles Mål for. Kommunerne har således gode
muligheder for at udbyde valgfag, der har fokus på
praksisfaglighed.
For elever i 10. klasse er der, ud over den
obligatoriske selvvalgte opgave, en række muligheder for at
observere praksisfaglighed i rækken af
værkstedsorienterede fag, som kommunalbestyrelsen kan
vælge at tilbyde, som indeholder praksisfaglige
dimensioner.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Efter § 2 g, stk. 2 i vejledningsloven træffes
afgørelsen af, hvorvidt en elev er uddannelsesparat til de
gymnasiale uddannelser og til erhvervsuddannelserne på
grundlag af en vurdering af elevens faglige, personlige og sociale
forudsætninger. Elevens praksisfaglige kompetencer
indgår ikke særskilt i vurderingen.
Det er et mål, at praksisfaglighed skal
spille en større rolle ved vurderingen af, hvorvidt en elev
er uddannelsesparat. Praksisfaglighed foreslås derfor at
skulle have en selvstændig plads ved siden af og parallelt
til de personlige og sociale forudsætninger. Dette vil
tydeliggøre den nye dimension, skabe det nødvendige
fokus på praksisfaglighed og placere denne på linje med
de øvrige dimensioner. Sigtet er at understøtte
intentionen om, at uddannelsesparathedsvurderingen skal tage
udgangspunkt i alle elevens kompetencer. Elever, som primært
har deres styrker på det praksisfaglige område,
forventes med forslaget i højere grad at opleve, at deres
kompetencer værdsættes og kan anvendes. Samtidig er det
hensigten at få elever, som er uddannelsesparate til
gymnasiale uddannelser, til også at overveje en
erhvervsuddannelse.
Forslaget om også at skulle vurdere de
praksisfaglige kompetencer tager således sigte på alle
elever, sådan at det tydeliggøres, at praktisk og
kreativ kunnen er væsentlige kompetencer, uanset om eleven
vælger en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse.
Det er ikke hensigten med forslaget, at flere elever i udskolingen
vurderes ikkeuddannelsesparate. Der sigtes på en gradueret
vurdering i form af bedømmelsen høj eller middel,
hvor en høj vurdering kan trække en
uddannelsesparathedsvurdering op, mens en middel vurdering ikke kan
trække ned. Elever, som er vurderet uddannelsesparate, vil
således ikke efterfølgende kunne vurderes
ikkeuddannelsesparate på baggrund af den praksisfaglige
vurdering. Det er forventningen, at modellen i helt marginalt
omfang kan trække antallet af uddannelsesparate op.
De nærmere regler om kriterierne for den
praksisfaglige dimension vil efter forslaget blive fastsat i
bekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering,
uddannelsesplaner og procedurer ved valg af ungdomsuddannelse.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at fastsætte regler
om, at den tværgående praksisfaglige vurdering ikke kan
ændre en uddannelsesparathedsvurdering i negativ retning fra
uddannelsesparat til ikkeuddannelsesparat.
For at sikre et øget fokus på
elevernes praksisfaglige kompetencer i udskolingen vil der foruden
forslaget om indførelse af en praksisfaglig dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen efter "Aftale om bedre veje til
uddannelse og job" af 13. oktober 2017 om en ny forberedende
grunduddannelse blive indledt drøftelser med
folkeskoleforligskredsen af de praksisfaglige elementer i
undervisningen i udskolingen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, og bemærkningerne hertil.
2.2. Evaluering af lovforslaget
Det er hensigten, at modellen for hvordan
vurderingen af de praksisfaglige kompetencer skal
gennemføres, og som fastsættes i
bekendtgørelsen, skal evalueres efter to år. Der
foreslås således at være en tæt
opfølgning på, hvordan den foreslåede model
virker, herunder om og i givet fald i hvilket omfang lovforslaget
har medvirket til, at de unges søgemønster til
henholdsvis de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne har
ændret sig.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget vurderes at medføre årlige merudgifter
for det offentlige på omkring 5-10 mio. kr., der kan opdeles
i følgende:
Årlige merudgifter i kommunerne på
mellem 5-10 mio. kr. fra 2018 og frem som følge af
ressourceforbruget forbundet med den udvidede
uddannelsesparathedsvurdering. De præcise økonomiske
konsekvenser skal drøftes med kommunerne. Herudover vil
forslaget medføre merudgifter på ca. 0,5 mio. kr.
årligt i 2017-2025 i Undervisningsministeriet forbundet med
tilretning af optagelse.dk som følge af den udvidede
uddannelsesparathedsvurdering. Endelig vil forslaget medføre
merudgifter på ca. 0,5 - 1,0 mio. kr. i 2020 til evaluering
af ordningen.
Der vil være mindre administrative
konsekvenser, idet den nye praksisfaglige dimension, som indgår i den samlede
uddannelsesparathedsvurdering, forventes udfoldet som en
selvstændig vurdering på linje med vurderingerne af de
tre øvrige dimensioner, som allerede indgår i
uddannelsesparathedsvurderingen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. august 2017
til den 27. september 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Bestyrelsesforeningen for
Social- og Sundhedsskoler, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler &
gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Friskoleforening, Dansk Industri (DI), Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier-Lederne,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier-Bestyrelserne, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer,
Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Danske
SOSU-skoler, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det
Kriminalpræventive Råd, Det Nationale Dialogforum for
Uddannelses- og Erhvervsvejledning, Deutscher Schul- und
Sprachverein für Nordschleswig, Efterskoleforeningen,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes ElevOrganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen for Kristne
Friskoler, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Forstanderkredsen
for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Frie Skolers
Lærerforening, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Produktionsskoleledere, Landsforeningen
af Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederne,
Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Private
Gymnasier og Studenterkurser, Produktionsskoleforeningen,
Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Ungdomsuddannelser, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-Rådet), Skole og Forældre, Skolelederforeningen,
Studievalg Danmark, Uddannelsesforbundet, Ungdomsskoleforeningen og
UU Danmark.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Forslaget vurderes at medføre
årlige merudgifter for det offentlige på omkring 5-10
mio. kr, der kan opdeles i følgende: Årlige merudgifter i kommunerne
på mellem 5-10 mio. kr. årligt fra 2018 og frem som
følge af ressourceforbruget forbundet med den udvidede
uddannelsesparathedsvurdering. De præcise økonomiske
konsekvenser skal drøftes med kommunerne. Herudover vil
forslaget medføre merudgifter på ca. 0,5 mio. kr.
årligt i 2017-2025 i Undervisningsministeriet forbundet med
tilretning af optagelse.dk som følge af den udvidede
uddannelsesparathedsvurdering. Endelig vil forslaget medføre
merudgifter på ca. 0,5 - 1,0 mio. kr. i 2020 til evaluering
af ordningen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der vil være mindre administrative
konsekvenser, idet den nye dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen forventes udfoldet som en
selvstændig vurdering i tillæg til den
uddannelsesparathedsvurdering, som allerede
gennemføres. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt x) | JA | NEJ x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter den gældende bestemmelse i § 2 g, stk. 1, i lov
om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. skal elever i folkeskolen, der i 9. og 10.
klasse søger om optagelse til en erhvervsuddannelse eller en
gymnasial uddannelse, have en vurdering af, om de har de faglige,
personlige og sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at påbegynde og gennemføre
ungdomsuddannelsen. En elev, der har indgået en
uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser, anses dog for
uddannelsesparat. Der vurderes til gruppen af de 3-årige
gymnasiale uddannelser, til den 2-årige hf-uddannelse eller
til gruppen af erhvervsuddannelser, medmindre eleven har
ønske om, at der vurderes til flere kategorier.
Bestemmelsen betyder, at elevens
uddannelsesparathed vurderes på baggrund af elevens
karakterer samt en helhedsvurdering af henholdsvis elevens sociale
og elevens personlige forudsætninger. De personlige
kompetencer vurderes ud fra elevens motivation,
selvstændighed, ansvarlighed, mødestabilitet og
parathed til at vælge uddannelse. De sociale kompetencer
vurderes ud fra elevens samarbejdsevne, respekt og tolerance.
Uddannelsesparathedsvurderingen har til
formål at sikre, at så mange elever som muligt
får de nødvendige forudsætninger for at
påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Processen og vurderingerne påbegyndes i 8. klasse for at
styrke de elever, som har behov for en særlig skole- og
vejledningsmæssig indsats for at blive uddannelsesparat ved
udgangen af 9. eller eventuelt 10. klasse.
Det foreslås, at det i § 2 g, stk.
1, indsættes, at uddannelsesparathedsvurderingen af den
enkelte elev skal suppleres med en tværgående vurdering
af elevens praksisfaglige kompetencer. Med den foreslåede
ændring af bestemmelsen er det et mål, at den praktiske
dimension skal spille en større rolle ved elevernes valg af
ungdomsuddannelse. En uddannelsesparathedsvurdering, som indeholder
et praksisfagligt element, vurderes at kunne bidrage hertil.
Forslaget om at indføre en
praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderingen har til
hensigt at understøtte intentionen om, at
uddannelsesparathedsvurderingen skal tage udgangspunkt i alle
elevens kompetencer, så det sikres, at elever, som
primært har deres styrker på det praksisfaglige
område, i højere grad oplever, at disse kompetencer
kan bruges og værdsættes.
Det er hensigten med forslaget at understrege
betydningen af praktiske kompetencer over for både elever,
forældre, lærere og vejledere. Derfor foreslås
det med ændringen af bestemmelsen, at der udover de allerede
gældende forudsætninger - dvs. de faglige, personlige
og sociale - for at blive vurderet uddannelsesparat skal
indgå en tværgående vurdering af elevens
praksisfaglige kompetencer.
Indførelsen af den praksisfaglige
vurdering har ikke til hensigt, at elever, som af skolen er
vurderet uddannelsesparate på grundlag af faglige, personlige
og sociale kompetencer, vurderes ikkeuddannelsesparate efter
skolens vurderering af deres praksisfaglige kompetencer. Hensigten
er at øge opmærksomheden på elevernes ressourcer
med henblik på tilrettelæggelse af
vejledningsaktiviteter i 8. og 9. klasse uden at det samlede antal
elever, som vurderes uddannelsesparate, reduceres. Konkret vil
elever, som i 8. klasse opfylder de faglige forudsætninger
for at være uddannelsesparate, men som vurderes
ikkeuddannelsesparate på grund af utilstrækkelige
personlige eller sociale kompetencer, kunne løftes, hvis
disse elever har stærke praksisfaglige
forudsætninger.
For en elev, som er vurderet uddannelsesparat,
vil en vurdering af høj praksisfaglighed kunne anvendes som
incitament over for eleven til at orientere sig mod uddannelser,
hvor de praksisfaglige færdigheder kan komme i spil. Det
vurderes endvidere at kunne være motivationsskabende for
eleverne, at der i udskolingen rettes større
opmærksomhed mod flere former for faglighed end den
snævert boglige.
I dag er den praktiske dimension i folkeskolen
ikke reserveret til undervisningen i obligatoriske emner eller til
undervisningen i tværgående emner og problemstillinger.
Arbejdet med den praksisfaglige dimension udmøntes på
forskellig vis i de obligatoriske fag og emner i folkeskolen. I
udskolingen er det kun faget idræt i den praktiske/musiske
fagrække, der er obligatorisk. Skolens vurderinger af elevens
praksisfaglige forudsætninger vil derfor skulle tage
udgangspunkt i elevens udbytte af undervisningen set i relation til
tilegnelsen af kundskaber og færdigheder inden for de
praktiske og anvendelsesorienterede dimensioner i fagene, herunder
valgfagene. Desuden vil vurderingen skulle tage udgangspunkt i
elevens udbytte af projektopgaven i 9. klasse, det obligatoriske
emne Uddannelse og job, vejledningsaktiviteter, introduktionskurser
i 8. klasse, eventuel deltagelse i erhvervspraktik i 8. og 9.
klasse og brobygning i 9. klasse samt brobygning i 10. klasse.
For elever i 10. klasse er der, ud over den
obligatoriske selvvalgte opgave, en række muligheder for at
observere praksisfaglighed i rækken af
værkstedsorienterede fag, som kommunalbestyrelsen kan
vælge at tilbyde, som indeholder praksisfaglige
dimensioner.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i § 2 g, stk.
2, tilføjes praksisfaglige forudsætninger udover de
sociale og personlige forudsætninger. Forslaget er en
konsekvens af ændringen i § 2 g, stk. 1.
Elever, der i 8. klasse har
tilstrækkelige faglige, sociale og personlige
forudsætninger, anses efter § 2 g, stk. 2 for
uddannelsesparate også efter 9. og 10. klasse, medmindre
elevens faglige niveau er faldet, eller skolen vurderer, at elevens
sociale og personlige forudsætninger har ændret sig
væsentligt i negativ retning. Med konsekvensændringen
indsættes praksisfaglighed som en yderligere komponent i
vurderingen af elevens uddannelsesparathed i 8. klasse.
Elevens praksisfaglighed vurderes udelukkende
inden for kategorierne middel eller høj, og en elev, som er
vurderet uddannelsesparat, kan således ikke på baggrund
af praksisfaglige forudsætninger efterfølgende
vurderes ikkeuddannelsesparat. Forslaget, som ikke indeholder en
lav kategori af praksisfaglighed, giver derfor ikke anledning til,
at Ungdommens Uddannelsesvejledning på baggrund af
vurderingen af praksisfaglighed i 8. klasse kan foretage en ny
vurdering af elevens praksisfaglighed i 9. klasse, sådan som
det er tilfældet, når det faglige niveau falder, eller
når elevens sociale og personlige forudsætninger har
ændret sig i negativ retning.
Til nr.
3
Efter den gældende bestemmelse i § 2 i, i lov om
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. bemyndiges ministeren til at
fastsætte nærmere regler om
uddannelsesparathedsvurderingen, jf. §§ 2 g og 2 h,
på følgende områder:
1) Kriterier for de faglige, sociale og
personlige forudsætninger, der skal indgå.
2) Det karaktergennemsnit, der skal være
opnået for at opfylde de faglige forudsætninger.
3) De standpunktskarakterer, der skal
indgå i vurderingen.
4) Mulighed for at få foretaget
revurdering eller gå til optagelsesprøve på
uddannelsesinstitutionen.
5) Procedurer, tidsfrister og lign., herunder
frist for, hvornår oplysninger, der skal bruges i
vurderingen, skal være til disposition.
6) Mulighed for fravigelser af reglerne for
enkelte elever i helt særlige tilfælde.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt nummer i § 2, hvorefter ministeren bemyndiges til at
fastsætte procedurer og kriterier for de praksisfaglige
forudsætninger, som indgår i den tværgående
vurdering.
Med den foreslåede ændring udvides
bemyndigelsesbestemmelsen, således at undervisningsministeren
ud over at fastsætte kriterier for de faglige, sociale og
personlige forudsætninger tillige skal fastsætte
kriterier for de praksisfaglige forudsætninger, som
indgår i den tværgående vurdering.
Reglerne herom er i dag fastsat i
bekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering,
uddannelsesplaner og procedurer ved valg af ungdomsuddannelse. Det
er hensigten at ændre bekendtgørelsen, sådan at
de kommende kriterier for de praksisfaglige forudsætninger
bliver fastsat i bekendtgørelsen. Derudover vil der i
bekendtgørelsen blive fastsat bestemmelser for processen for
uddannelsesparathedsvurderingen, herunder de praksisfaglige
forudsætningers betydning for helhedsvurderingen af elevens
uddannelsesparathed. Kriterierne for praksisfaglighed
foreslås i bekendtgørelsen defineret ved
følgende fem begreber, hvis indhold vil blive nærmere
præciseret i en vejledning: Praktiske færdigheder og
kreativitet, arbejdskendskab, arbejdspladsfærdigheder og
virketrang, værkstedsfærdigheder, færdigheder i
at kunne skifte perspektiv mellem del og helhed samt
færdigheder i at kunne anvende teorier i praksis. Det er
hensigten, at vejledningen skal indeholde forslag til, hvordan de
praksisfaglige færdigheder kan observeres i de obligatoriske
fag, i valgfag og i vejledningsaktiviteter som brobygning m.v.
Det er endvidere hensigten ved den kommende
bekendtgørelsesændring at fastsætte regler om,
at den praksisfaglige vurdering gives som en gradueret vurdering i
form af høj eller middel.
Det er hensigten, at modellen for hvordan
vurderingen af de praksisfaglige kompetencer skal
gennemføres, og som fastsættes i
bekendtgørelsen, skal evalueres efter to år, det vil
sige i efteråret 2020. Der foreslås således at
være en tæt opfølgning på, hvordan den
foreslåede model virker.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august
2018. Det vil sige, at elever i 9. og 10. klasse, som søger
om optagelse til en erhvervsuddannelse eller en gymnasial
uddannelse fra skoleåret 2018/19 og frem vil blive vurderet i
den praksisfaglige kompetence.
For elever i 9. og 10. klasse, hvor bestemmelsen om vurdering af
den praksisfaglige dimension i uddannelsesparathedsvurderingen ikke
var trådt i kraft, da de gik i 8. klasse, skal den
praksisfaglige vurdering i skoleåret 2018/19 foretages med
afsæt i de observationer af praksisfaglighed, som finder sted
i fag og vejledningsaktiviteter i 9. og 10. klasse.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. ikke gælder
for Færøerne og Grønland og ikke kan
sættes i kraft ved kgl. anordning for Færøerne
og Grønland. Såvel Færøernes Hjemmestyre
som Grønlands Selvstyre lovgiver i dag om egne forhold i
relation til disse retsområder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | | | §1 | § 2 g.
Elever i folkeskolen, der i 9. og 10. klasse søger om
optagelse til en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse,
skal have en vurdering af, om de har de faglige, personlige og
sociale forudsætninger, der er nødvendige for at
påbegynde og gennemføre ungdomsuddannelsen
(uddannelsesparathed), jf. dog stk. 7. Der vurderes til gruppen af
de 3-årige gymnasiale uddannelser, til den 2-årige
hf-uddannelse eller til gruppen af erhvervsuddannelser, medmindre
eleven har ønske om flere kategorier, hvortil der
vurderes. Stk. 2.
Vurderingen indledes i 8. klasse og foretages, medmindre
særlige forhold gør sig gældende, i
overensstemmelse med stk. 1. Vurderingen omfatter på dette
klassetrin alle elever. Elever, der i 8. klasse har mindst 4,0 i
gennemsnit af alle de afsluttende standpunktskarakterer, og hvor
skolens leder vurderer, at de sociale og personlige
forudsætninger er tilstrækkelige, anses for
uddannelsesparate også efter 9. og 10. klasse, jf. dog stk. 5
og 6. I både 8., 9. og 10. klasse er karakterkravet dog 5,0 i
gennemsnit af alle afsluttende standpunktskarakterer for elever,
der søger en 3-årig gymnasial uddannelse, og for
elever, der søger den 2-årige hf-uddannelse, 4,0 i
gennemsnit af alle afsluttende standpunktskarakterer. For
øvrige elever, jf. dog § 2 h, foretager Ungdommens
Uddannelsesvejledning efter regler udstedt i medfør af
§ 2 og på grundlag af oplysninger fra elevens skole en
vurdering af, om eleven er uddannelsesparat efter stk. 1. Stk.
3-8--- § 2 i.
Undervisningsministeren fastsætter på følgende
områder nærmere regler om
uddannelsesparathedsvurderingen, jf. §§ 2 g og 2 h: 1) Kriterier for de faglige, sociale og
personlige forudsætninger, der skal indgå. 2-6)--- | | I lov om vejledning om uddannelse og
erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1097 af 28. september 2017, foretages
følgende ændringer: 1. I § 2 g, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »De forudsætninger for at
blive vurderet uddannelsesparat, der er nævnt i 1. pkt.,
suppleres med en tværgående vurdering af elevens
praksisfaglige kompetencer.« 2. I § 2 g, stk. 2, 3. pkt., ændres
»sociale og personlige« til: »sociale, personlige
og praksisfaglige«. 3. I § 2 i indsættes efter nr. 1 som
nyt nummer: »2) Procedurer og kriterier for de
praksisfaglige forudsætninger, som indgår i den
tværgående vurdering.« Nr. 2-6 bliver herefter nr. 3-7. |
|