Skriftlig fremsættelse (9. november
2017)
Undervisningsministeren (Merete Risager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering)
(Lovforslag nr. L 85)
Med lovforslaget foreslås det, at der
skal indgå en praksisfaglig dimension i vurderingen af,
hvorvidt elever er uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse. Den
praksisfaglige dimension skal indgå som et
tværgående perspektiv, der kan supplere den vurdering,
som bygger på de faglige, personlige og sociale
forudsætninger, som vurderingen baseres på i dag. Den
foreslåede model indebærer, at elever, som er vurderet
uddannelsesparate, ikke efterfølgende kan vurderes
ikkeuddannelsesparate på baggrund af den praksisfaglige
vurdering.
Forslaget er udarbejdet som følge af
aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Konservative) og Dansk Folkeparti i februar 2017 om, at der skal
indføres en praksisfaglig dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen. Formålet med
indførelsen af en praksisfaglig dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen er at tydeliggøre og
fremhæve elevernes kompetencer på det praksisfaglige
område, bl.a. med henblik på at udfordre nogle af de
elever, som alene er orienterede mod gymnasiale uddannelser.
Udgangspunktet for den aftalte model er, at
alle elever, det vil sige også elever, som ønsker en
gymnasial uddannelse, skal have vurderet deres praksisfaglighed, og
at den praksisfaglige kompetence skal pege mod
erhvervsuddannelserne generelt og ikke alene de tekniske
erhvervsuddannelser. Det er forudsat i modellen, at vurderingen
tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de praksisfaglige
elementer, som i dag er indeholdt i folkeskolens undervisning.
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at
flere elever i udskolingen skal vurderes ikkeuddannelsesparate. Der
sigtes på en gradueret vurdering i form af bedømmelsen
"høj" eller "middel", hvor en høj vurdering kan
trække en uddannelsesparathedsvurdering op, mens en middel
vurdering ikke kan trække ned. Det forventes, at modellen i
helt marginalt omfang kan trække antallet af
uddannelsesparate elever op, men elever, som er vurderet
uddannelsesparate, vil ikke efterfølgende kunne vurderes
ikkeuddannelsesparate på baggrund af den praksisfaglige
vurdering.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2018.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.