Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 23. januar 2018
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2017 og var til 1. behandling den 1. december 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 31. august 2017 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del ? - bilag 146 (folketingsåret
2016-17). Den 9. november 2017 sendte undervisningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra LO og DA.
Undervisningsministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget er som udgangspunkt positivt indstillet over for ideen om
at indføre en form for praksisfaglig dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen. En række centrale
høringsparter har imidlertid i deres høringssvar
rettet en skarp kritik af lovforslaget. Den foreslåede
ordning beskrives som unødvendig, bureaukratisk og ekstra
arbejdskrævende, og der udtrykkes bekymring for, at
bedømmelserne af eleverne vil blive præget af
tilfældigheder. Enhedslisten og Alternativet kan derfor ikke
støtte lovforslaget, men vil anbefale, at stillingtagen til
indførelse af en praksisfaglig dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen udskydes.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Eva
Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor
(ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene
Borst Hansen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? ? ?8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 85
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra undervisningsministeren | 2 | Henvendelse af 30/11-17 fra LO og DA | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 85
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/11-17 fra LO og DA, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om, hvor mange elever der i dag bliver
vurderet ikkeuddannelsesparate på baggrund af manglende
sociale eller personlige kompetencer, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. er taget tilbage | 4 | Spm. om, hvor mange flere elever der vil
kunne blive erklæret uddannelsesparate til en
erhvervsuddannelse end i dag på baggrund af
lovændringen, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke lærere der skal
foretage vurderingen af elevernes praksisfaglige kompetencer, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke fag eller timer i 8. og 9.
klasse elevernes praksisfaglighed skal vurderes ud fra, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvad en »begrundet
forventning« konkret skal bygge på i tilfælde,
hvor en elev løftes fra ikkeuddannelsesparat til
uddannelsesparat, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvad man lægger til grund
for vurderingen af, at det blot vil være af »marginalt
omfang«, at elever bliver løftet fra
ikkeuddannelsesparate til uddannelsesparate, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
|