Fremsat den 9. november 2017 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erhvervsfaglig
studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux)
m.v.
(Indførelse af erhvervsområde,
erhvervsområdeprojekt, undervisningstid og fordybelsestid
m.v.)
§ 1
I lov om erhvervsfaglig studentereksamen i
forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 3. juli 2017, som ændret
ved § 8 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, foretages
følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 1, nr. 3 og 4, ophæves, og i stedet
indsættes:
»3) Et
erhvervsområde, som består af to eller flere
flerfaglige projektforløb med fokus på
virkelighedsnære problemstillinger, der giver eleverne
indsigt i fagenes identitet og forskellighed og bidrager til
opbygningen af skriftlige kompetencer og generelle
studiekompetencer hos eleverne. Erhvervsområdet afsluttes med
et skriftligt erhvervsområdeprojekt, i hvilket mindst skal
indgå et gymnasialt fag på A- eller B-niveau i
kombination med et eller flere fag fra
erhvervsuddannelsen.«
2. § 3,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
§ 19, stk. 1 - 3, i lov om de gymnasiale uddannelser finder
tilsvarende anvendelse for eux-forløb. Undervisningstiden i
et eux-forløb for de fag og forløb, der fremgår
af stk. 1, er ca. 1.675 timer. Fordybelsestiden er mindst 350 timer
i merkantile eux-forløb og mindst 450 timer i tekniske
eux-forløb. Hovedparten af undervisningstiden er fordelt
på de enkelte fag og forløb, herunder
erhvervsområdeprojektet. I undervisningstiden indgår
herudover en pulje for den enkelte elev på 80 timer, hvorfra
skolen kan fordele timer til fag eller faglige aktiviteter, hvor
eleven vurderes at have behov for en særlig indsats sammen
med en lærer eller for særlige
talentindsatser.«
3. § 3,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om en afkortning
af undervisningstiden, jf. stk. 2, 2. pkt., i et eux-forløb
i forbindelse med en erhvervsuddannelse, hvor eleverne kan nå
de faglige mål i de gymnasiale fag hurtigere på
baggrund af kompetencer fra erhvervsuddannelsen tilrettelagt uden
eux. Dette gælder dog ikke puljen på 80 timer, jf. stk.
2, 5. pkt.«
4. I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »eux-forløbet«: »,
herunder om erhvervsområdet og erhvervsområdeprojektet,
fordeling af undervisningstid mellem de enkelte fag m.v., og om
skolens fordeling af fordybelsestiden.«
5. I
§ 5, stk. 1, ændres
»en større skriftlig opgave, jf. § 3, stk. 1, nr.
3, og en mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige
eksamensprojekt, jf. § 3, stk. 1, nr. 4« til:
»herunder en skriftlig prøve i dansk på
A-niveau, og en mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige erhvervsområdeprojekt, jf. § 3, stk. 1, nr.
3«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2018.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for undervisning af elever, der har påbegyndt
et eux-forløb før den 1. august 2018. For disse
elever finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
|
Almindelige
bemærkninger |
Indholdsfortegnelse |
1. Indledning og baggrund |
| 1.1. Indledning |
| 1.2. Baggrund |
2. Lovforslagets indhold |
| 2.1. Nyt erhvervsområde og
erhvervsområdeprojekt |
| | 2.1.1. Gældende ret |
| | 2.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning |
| 2.2. Undervisningstid og fordybelsestid,
løbende evaluering og studieplan |
| | 2.2.1. Gældende ret |
| | 2.2.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning |
| 2.3. Obligatorisk skriftlig prøve i
dansk på A-niveau |
| | 2.3.1. Gældende ret |
| | 2.3.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning |
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. |
5. Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. Miljømæssige
konsekvenser |
7. Forholdet til EU-retten |
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. |
9. Sammenfattende skema |
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
Med lovforslaget foreslås indført et
erhvervsområde og et erhvervsområdeprojekt i
eux-forløb. Endvidere foreslås begreberne
undervisningstid og fordybelsestid indført for
eux-forløb, ligesom det foreslås, at
undervisningstiden øges til ca. 1.675 timer, og at der i
undervisningstiden indgår en pulje på 80 timer for den
enkelte elev.
Derudover foreslås det, at
undervisningsministeren får mulighed for at fastsætte
regler om skolernes løbende evaluering af elevernes faglige
udbytte af undervisningen, og at skolerne skal udarbejde en
studieplan for undervisningen i de gymnasiale fag m.v.
Endelig foreslås det, at prøve i
skriftlig dansk på A-niveau bliver obligatorisk.
1.2. Baggrund
Erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux) blev indført i 2010 med lov om
studiekompetencegivende eksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux) m.v. Uddannelsen skiftede navn fra
studiekompetencegivende eksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse til erhvervsfaglig studentereksamen i
forbindelse med erhvervsuddannelse ved reformen af de gymnasiale
uddannelser, som blev implementeret ved lov nr. 1716 af 27.
december 2016 om de gymnasiale uddannelser og § 8 i lov nr.
1746 af 27. december 2016 om ændring af institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre
love.
Baggrunden for at indføre og udbrede
eux-forløb var et ønske om at sikre et højt
erhvervsfagligt niveau på erhvervsuddannelserne, at give unge
med en erhvervsuddannelse bedre muligheder for videreuddannelse og
at tiltrække unge til erhvervsuddannelserne, der ellers ville
have valgt en gymnasial uddannelse.
Eux består af en erhvervsuddannelse med
gymnasiale fag m.v. og eksamen, og gennem eux-forløbet skal
eleverne tilegne sig både erhvervskompetencer og generelle
studiekompetencer på niveau med en toårig gymnasial
uddannelse. Indholdet og varigheden af eux-forløb varierer
fra erhvervsuddannelse til erhvervsuddannelse.
Nationalt Center for Erhvervspædagogik
ved Professionshøjskolen Metropol og Rambøll
Management Consulting har i efteråret 2016 evalueret eux. Den
endelige evaluering, som forelå i marts 2017, peger bl.a.
på, at der er tegn på, at det er udfordrende at
nå de faglige mål i de gymnasiale fag i
eux-forløbene.
Evalueringen peger på, at bl.a.
følgende forhold har betydning for elevernes mulighed for at
nå målene: afkortningen i uddannelsestid, strukturelle
brud i løbet af eux-forløbet (opdeling af
grundforløbet og vekslen mellem skole og praktik), manglende
sammenhæng og progression i de gymnasiale dele af
uddannelsen, og at den forudsatte synergi mellem
erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag ikke bliver
realiseret.
Med lov om de gymnasiale uddannelser blev der
for de gymnasiale uddannelser indført begreberne
undervisningstid og fordybelsestid som erstatning for de hidtil
anvendte begreber uddannelsestid og elevtid. Af
bemærkningerne til § 8 i lov nr. 1746 af 27. december
2016 (Folketingstidende, 2016-17, L 59, som fremsat, side 19), som
blev fremsat samtidig med forslag til lov om de gymnasiale
uddannelser, fremgår det, at overvejelser om, hvorvidt
begreberne undervisningstid og fordybelsestid også skal
anvendes for eux-forløb, skal afvente evalueringen af eux og
de efterfølgende politiske drøftelser.
På baggrund af evalueringen har mulige
justeringer af eux været drøftet blandt de politiske
partier (Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal
Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti) bag Aftale om Bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser, ligesom de har været forelagt for
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU).
Der er enighed blandt partierne om på
nuværende tidspunkt at gennemføre de ændringer,
som er indeholdt i dette lovforslag. Formålet med de
foreslåede ændringer er bl.a. at øge
sammenhæng og synergi i det enkelte eux-forløb mellem
erhvervsfag og gymnasiale fag, samt at sikre eleverne øget
undervisningstid med lærertilstedeværelse i de
gymnasiale fag. Derudover er der enighed om at gennemføre en
række ændringer, som ikke forudsætter
lovændringer, herunder udarbejdelse af vejledninger om eux og
igangsættelse af et udviklingsprojekt om nye
tilrettelæggelses- og undervisningsformer i
eux-forløb. Andre elementer i evalueringen er der politisk
enighed om at drøfte nærmere med interessenterne
på eux-området, inden der tages stilling til eventuelle
ændringer heraf, f.eks. krav om bestemte fag som faglig
forudsætning for andre fag.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Erhvervsområde og
erhvervsområdeprojekt
2.1.1. Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 3,
i lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux) m.v., indgår der i uddannelsen en
større skriftlig opgave. Efter samme bestemmelses nr. 4
indgår der endvidere et skriftligt eksamensprojekt, der
udarbejdes i to eller flere fag. Fagene skal omfatte mindst et fag
på mindst B-niveau og et fag fra erhvervsuddannelsen.
I de nuværende eux-forløb
indgår der i alt 40-50 timer til gymnasiefaglige
projektopgaver fordelt på henholdsvis 15-25 timer til et
eksamensprojekt (produktet er en synopsis for 2 fag), der afsluttes
med mundtlig prøve, samt 25 timer til udarbejdelse af en
større skriftlig opgave (kan være i 1-3 fag), hvor det
skriftlige produkt danner grundlag for afgivelse af en
karakter.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af evalueringen af eux, at det kan være
svært at realisere synergien i eux-forløbet mellem de
gymnasiale dele og erhvervsuddannelsens faglighed. Der er
således brug for et tættere samspil mellem
erhvervsfagene og de gymnasiale fag.
For at øge sammenhæng og synergi
i det enkelte eux-forløb mellem erhvervsfag og gymnasiale
fag, herunder for at give den enkelte elev en bedre oplevelse af
faglig sammenhæng i det valgte eux-forløb,
foreslås det, at de to eksister?ende projekter -
"eksamensprojektet" og "større skriftlig opgave" - erstattes
af ét større, sammenhængende projekt. Det nye
erhvervsområde kommer til at bestå af et antal
flerfaglige projektforløb, der afsluttes med et skriftligt
erhvervsområdeprojekt med mundtlig prøve, svarende til
de nye regler for studieområde og studieområdeprojekt i
uddannelserne til teknisk og merkantil studentereksamen.
Med forslaget vil eleverne i løbet af
eux-forløbet således skulle gennemføre et antal
flerfaglige projektforløb med fokus på
virkelighedsnære problemstillinger, der giver eleve?rne
indsigt i fagenes identitet og forskellighed og bidrager til
opbygningen af skriftlige kompetencer og generelle
studiekompetencer hos eleverne. I forløbene vil skulle
indgå humanistiske og samfundsvidenskabelige fag, i tekniske
eux-forløb i samspil med tekniske og naturvidenskabelige fag
og i merkantile eux-forløb i samspil med merkantile fag. Det
vil være et krav, at de flerfaglige projektforløb
både skal omfatte gymnasiale fag og fag fra
erhvervsuddannelsen af hensyn til at bidrage til sammenhæng
og erhvervsrettet toning.
De flerfaglige projektforløb afsluttes
med et skriftligt erhvervsområdeprojekt med en mundtlig
prøve, svarende til prøven i studieretningsprojektet
(SRP) i uddannelsen til almen studentereksamen og
studieområdeprojektet (SOP) i uddannelserne til teknisk og
merkantil studentereksamen. Forud for den skriftlige opgave vil
eleven i samråd med sine vejledere skulle vælge
område og faglig problemstilling, hvorefter vejlederne vil
skulle udarbejde den endelige opgaveformulering. Den mundtlige
prøve vil være medvirkende til at dokumentere elevens
egen selvstændige præstation i udarbejdelsen af
erhvervsområdeprojektet.
For at sikre, at selve det afsluttende
erhvervsområdeprojekt bidrager til en øget eux-toning
samt et styrket samspil mellem eux-forløbets gymnasiale og
erhvervsfaglige dele, skal der i erhvervsområdeprojektet
mindst indgå et gymnasialt fag på mindst B-niveau i
kombination med et eller flere fag fra erhvervsuddannelsen. I
erhvervsområdeprojektet kan der indgå fag, som er
afsluttet tidligere i forløbet. Det vil være muligt at
sammentænke erhvervsområdeprojektet med
svendeprøven, såfremt svendeprøvens placering
og indhold muliggør dette.
Det er hensigten, at der vil blive fastsat
regler om timeniveau til det nye projekt, jf. bemærkningerne
til dette lovforslags § 1, nr. 4.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Undervisningstid og fordybelsestid, løbende
evaluering og studieplan
2.2.1. Gældende ret
Den gældende lov om
erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux) indeholder i § 3 bestemmelser om de
overordnede krav til et eux-forløb. Det fremgår af
stk. 1, at et eux-forløb skal omfatte dansk på
A-niveau, engelsk på B-niveau og matematik og samfundsfag
på C-niveau samt yderligere et antal fag på A-, B-
eller C-niveau, herunder løft af ovennævnte fag til et
højere niveau. Det fremgår videre, at forløbet
ud over de obligatoriske fag skal omfatte mindst to fag på
mindst B-niveau, og at den enkelte elev selv skal kunne vælge
mindst et af fagene i forløbet. Endelig fremgår det,
at forløbet skal omfatte en større skriftlig opgave
og et skriftligt eksamensprojekt, der udarbejdes i to eller tre
fag.
Af den gældende bestemmelses stk. 2
fremgår det, at den samlede uddannelsestid for de fag m.v.,
der fremgår af stk. 1, i omfang skal svare til ca. 1.625
timer, jf. dog stk. 4, hvoraf det fremgår, at
uddannelsestiden, jf. stk. 2, for et eux-forløb kan afkortes
på baggrund af de kompetencer, som eleven kan opnå fra
undervisning i erhvervsuddannelsen. Udover uddannelsestid, som
bl.a. omfatter undervisning og andre lærerstyrede
aktiviteter, består de gymnasiale fag i eux-forløbet
efter gældende ret af 400 timer elevtid i merkantile
eux-forløb og 500 timer elevtid i tekniske
eux-forløb, som bl.a. omfatter tid til elevens skriftlige
arbejde. Af den gældende stk. 3 fremgår det, at et
eux-forløb udformes i forhold til den enkelte
erhvervsuddannelse, så de fag m.v. på gymnasialt
niveau, der skal indgå i forløbet, sammen med den
obligatoriske undervisning i erhvervsuddannelsen indgår i en
hensigtsmæssig helhed i forhold til elevernes opnåelse
af generel studiekompetence. Nærmere regler om det konkrete
eux-forløb fastsættes i reglerne om den enkelte
erhvervsuddannelse.
Det følger af § 19, stk. 1, i lov
om de gymnasiale uddannelser, at undervisningstiden i uddannelserne
til teknisk, merkantil og almen studentereksamen omfatter den
samlede lærerstyrede elevaktivitet, dvs. den tid, eleverne
deltager i forskellige former for lærerstyret undervisning og
i øvrige aktiviteter, som er organiseret af institutionen
til realisering af uddannelsens formål og de faglige
mål i fagene m.v., herunder faglig og metodisk vejledning,
interne prøver og evalueringer, fællestimer og andre
tværgående undervisningsaktiviteter i overensstemmelse
med uddannelsens formål.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 19, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser
(Folketingstidende, 2016-17, L 58, som fremsat, side 71), at
undervisningstiden efter den foreslåede bestemmelses stk. 1,
vil omfatte den samlede lærerstyrede elevaktivitet, det vil
sige den tid, hvor eleverne deltager i forskellige former for
lærerstyret undervisning og i øvrige aktiviteter, som
er organiseret af institutionen til realisering af uddannelsernes
formål og de faglige mål i fagene. Det omfatter bl.a.
faglig metodisk vejledning, interne prøver og evalueringer,
fællestimer og andre tværgående
undervisningsaktiviteter i overensstemmelse med uddannelsens
formål. Begrebet undervisningstid svarer til det hidtidige
begreb uddannelsestid.
Det følger af § 19, stk. 2, i lov
om de gymnasiale uddannelser, at omfanget af elevernes
selvstændige skriftlige arbejde opgøres i
fordybelsestid. Institutionens leder kan stille krav om elevernes
tilstedeværelse ved afvikling af fordybelsestid,
således at den bedst muligt kan understøtte
aktiviteterne nævnt i stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 19, stk. 2, i lov om de gymnasiale uddannelser
(Folketingstidende, 2016-17, L 58, som fremsat, side 71), at
omfanget af elevernes selvstændige skriftlige arbejde
opgøres i fordybelsestid. Institutionens leder kan stille
krav om elevernes tilstedeværelse ved afvikling af
fordybelsestid, således at den bedst muligt kan
understøtte de aktiviteter, som indgår i
undervisningstiden. Fordybelsestiden vil ikke omfatte elevens egen
tid til almindelig forberedelse ("lektielæsning") m.v.
Fordybelsestiden skal beregnes i forhold til en bestemt opgave som
den forventede tid, en gennemsnitlig elev på det
pågældende niveau skal bruge for at udfærdige en
besvarelse af opgaven. Begrebet fordybelsestid svarer til det
hidtidige begreb elevtid.
Det følger af § 19, stk. 3, i lov
om de gymnasiale uddannelser, at undervisningstid og fordybelsestid
opgøres i timer a 60 minutter.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 19, stk. 3, i lov om de gymnasiale uddannelser
(Folketingstidende, 2016-17, L 58, som fremsat, side 71), at
undervisningstiden og fordybelsestiden bliver opgjort i timer a 60
minutter, det vil sige klokketimer.
Der er ikke i gældende regler om
eux-forløb fastsat specifikke krav om løbende
evaluering af elevernes udbytte af undervisningen i gymnasiale fag
eller krav om udarbejdelse af en studieplan for undervisningen i de
gymnasiale fag.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der blev med gymnasiereformen indført nye
tilrettelæggelsesformer og krav til undervisningen til
styrkelse af eleve?rnes faglige udbytte i de gymnasiale
uddannelser. Disse fornyelser er ikke slået fuldt igennem for
den gymnasiale undervisning i eux-forløb, bl.a. fordi mulige
ændringer vedrørende indførelse af begreberne
undervisningstid og fordybelsestid har afventet evalueringen af eux
og de efterfølgende politiske drøftelser. Samtidig
viste evalueringen af eux bl.a., at lærerne mener, at
undervisningen på gymnasialt niveau i grundforløbet
ikke i tilstrækkelig grad forbereder eleverne til at nå
A- og B-niveau, samt at det er vanskeligt at fastholde eleverne i
en faglig progression i de gymnasiale niveauer, når de er i
praktik.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at der
også skal ske en styrkelse af elevernes faglige udbytte af
undervisningen i de gymnasiale dele af eux-forløb. På
den baggrund er eud-aftalekredsen blevet enige om at foretage visse
ændringer for eux-forløb. Der er således enighed
om, at begreberne undervisningstid og fordybelsestid, som blev
indført for de gymnasiale uddannelser med lov om de
gymnasiale uddannelser, skal finde tilsvarende anvendelse for
eux-forløb. Med lovforslaget foreslås begreberne
"uddannelsestid" ændret til "undervisningstid" og "elevtid"
til "fordybelsestid". Undervisningstiden i de gymnasiale
uddannelser omfatter den samlede lærerstyrede elevaktivitet,
og elevernes selvstændige skriftlige arbejde opgøres i
fordybelsestid.
Det foreslås, at undervisningstiden i et
eux-forløb inden afkortning skal være ca. 1.675 timer.
Hovedparten af undervisningstiden i uddannelsen til erhvervsfaglig
studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux)
foreslås ligesom efter gældende ret at skulle fordeles
på de enkelte fag og undervisningsforløb, herunder det
nye erhvervsområdeprojekt. Det vil være skolen, der
skal fordele fordybelsestiden under hensyntagen til den fordeling
af fordybelsestiden mellem de forskellige gymnasiale fag og
niveauer, som fremgår af reglerne om de gymnasiale
uddannelser, og under hensyntagen til elevernes reelle mulighed for
at nå de faglige mål i de enkelte fag m.v. Også
efter gældende ret skal skolen fordele elevtiden med passende
inddragelse af de principper, som fremgår af reglerne om
fordeling af fordybelsestid i de gymnasiale uddannelser.
Med den foreslåede bestemmelse
foreslås det endvidere, at de gymnasiale fag på
eux-forløbet vil blive tilrettelagt, så der bliver
mere undervisningstid (nu uddannelsestid) og mindre fordybelsestid
(nu elevtid) end efter gældende ret, men det samlede timetal
for uddannelsen vil være det samme som efter gældende
ret.
Det foreslås således, at
undervisningstiden inden eventuel afkortning for den enkelte elev
øges fra ca. 1.625 timer til ca. 1.675 timer. Som noget nyt
indgår i de ca. 1.675 timers undervisningstid en individuel
timepulje for den enkelte elev på 80 timer. Den øgede
mængde undervisningstid til den individuelle timepulje
tilvejebringes ved, at dele af den tidligere elevtid ændres
til undervisningstid med det formål at sikre eleverne mere
lærertilstedeværelse samt ved at den undervisningstid
(nu uddannelsestid), der efter gældende ret anvendes til de
gymnasiefaglige projektopgaver, omlægges, så den
både omfatter undervisningstid og fordybelsestid, jf. den
tilsvarende omlægning til undervisningstid og fordybelsestid
i forbindelse med studieområdeprojektet på
uddannelserne til teknisk og merkantil studentereksamen.
Den individuelle timepulje omfatter den del af
undervisningstiden, som institutionens leder skal fordele til fag
eller faglige aktiviteter, hvor eleverne vurderes at have behov for
en særlig indsats sammen med en lærer for at nå
faglige mål i bestemte fag eller mere overordnede mål
for eux-forløbet, herunder specielt skriftlige kompetencer
og almene studiekompetencer. Den individuelle timepulje skal
først og fremmest anvendes til skriftlig træning,
herunder skriftlig træning i de enkelte fag, men vil
også mere generelt kunne anvendes til intensive kurser i
bestemte fag og særlige talentaktiviteter.
Det foreslås, at fordybelsestiden i
merkantile eux-forløb bliver mindst 350 timer og i tekniske
eux-forløb mindst 450 timer.
Timetallet i eux-forløb er efter
gældende ret ca. 1.625 timers uddannelsestid samt 500 timers
elevtid i tekniske eux-forløb og 400 timers elevtid i
merkantile eux-forløb. Med lovforslaget foreslås
indført en timepulje på 80 timer, hvilket
medfører en forøgelse af undervisningstiden med 80
timer og en tilsvarende reduktion af fordybelsestiden. Derudover er
det hensigten at fastsætte regler om omfanget af timer til
erhvervsområdeprojektet, så der i forhold til
gældende regler om timer fastsat til større skriftlig
opgave og eksamensprojektet sker en reduktion på 30
undervisningstimer fra 50 til 20 timer samt en tilsvarende
forøgelse af fordybelsestiden fra 0 timer til 30 timer. Der
foreslås således et samlet timetal på ca. 1.675
undervisningstimer og 350 timer fordybelsestid for merkantile
eux-forløb og 450 timer for tekniske eux-forløb.
Med gymnasiereformen blev kravene til
løbende evaluering af elevernes faglige udbytte af
undervisningen i de gymnasiale uddannelser skærpet, bl.a.
så der er blevet mere vægt på fremadrettet,
formativ evaluering. Det er hensigten, at der med hjemmel i den
foreslåede § 4, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr.
4, vil blive fastsat regler om, at skolen løbende skal
evaluere elevernes faglige udbytte af undervisningen. Kravene til
den løbende evaluering forventes at indebære, at der
lægges vægt på, at der sker fremadrettet,
formativ evaluering af elevernes faglige udbytte af undervisningen,
og at eleverne inddrages systematisk i denne evaluering. Det er
endvidere hensigten at fastsætte regler om, at skolen skal
udarbejde en studieplan for undervisningen i de gymnasiale fag m.v.
Studieplanen, som er en plan for det enkelte hold, skal sikre
sammenhæng og kontinuitet for de enkeltfaglige
undervisningsforløb og projektforløbene i
erhvervsområdet samt variation og progression i
undervisnings- og arbejdsformer, ligesom den skal sætte
mål for elevernes faglige viden, kundskaber,
færdigheder og kompetencer. Studieplanen skal sikre
sammenhæng til erhvervsuddannelsens erhvervsfaglige dele,
herunder de lokale undervisningsplaner.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2
og 4, og bemærkningerne hertil.
2.3. Obligatorisk skriftlig prøve i dansk på
A-niveau
2.3.1. Gældende ret
Efter § 5, stk. 1, i lov om erhvervsfaglig studentereksamen
i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v. skal en eksamen,
der giver ret til eux-bevis, omfatte mindst seks prøver i
fag på gymnasialt niveau, og derudover en større
skriftlig opgave, og en mundtlig prøve med udgangspunkt i
det skriftlige eksamensprojekt. De seks prøver i gymnasiale
fag, som indgår i eux-beviset, bliver centralt udtrukket i
Undervisningsministeriet.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med gymnasiereformen og lov om de gymnasiale uddannelser blev
skriftlig prøve i dansk på A-niveau gjort obligatorisk
i uddannelserne til teknisk, merkantil og almen studentereksamen.
Baggrunden for at gøre prøven obligatorisk var bl.a.,
at danskkompetencer, herunder skriftlige kompetencer, er centralt
på alle videregående uddannelser.
Eux-bevis er studiekompetencegivende på
linje med de gymnasiale eksaminer, og det vurderes på den
baggrund, at det er relevant at gøre skriftlig prøve
i dansk A obligatorisk i eux-forløb på samme
måde, som det er blevet i de gymnasiale eksaminer. Den
skriftlige prøve kan være med til generelt at styrke
skriftligheden på eux. Den obligatoriske prøve vil
indgå som én af de i alt seks prøver i
gymnasiale fag i eux-forløb.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
5, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Forslaget om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt
har ikke økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og
regioner, da det er hensigten, at det samlede timetal afsat til
erhvervsområdeprojektet kommer til at svare til det
nuværende samlede timetal afsat til eksamensprojekt og
større skriftlig opgave, samt at den kommende afsatte
fordybelsestid vil indgå i fastsættelsen af antal
skoleuger i eux-forløbet.
Forslaget om undervisningstid og
fordybelsestid, løbende evaluering og studieplan har ingen
økonomiske konsekvenser, da lærernes samlede
arbejdstid fastholdes uændret, men tilrettelægges
anderledes.
Forslaget om at indføre obligatorisk skriftlig
prøve i dansk på A-niveau har ikke økonomiske
konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt
har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget om undervisningstid og
fordybelsestid, løbende evaluering og studieplan har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget om at indføre obligatorisk
skriftlig prøve i dansk på A-niveau har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har fra den 29. august 2017 til den 26.
september 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag (AUB), Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskolerne, Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Jurist- og Økonomforbund
(DJØF), Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Friskoleforening, Dansk Industri (DI), Dansk Magisterforening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsakademier,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer,
Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler -
University Colleges Denmark, Danske Regioner, Danske Skoleelever,
Danske SOSU-skoler, Danske Universiteter, Datatilsynet,
Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
(Grønland), Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af direktører og
forstandere ved AMU-centrene, Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af
Studenterkursusrektorer, Foreningen af tekniske og administrative
tjenestemænd, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forstanderkredsen for
Produktionsskoler/Produktionshøjskoler, FSR - Danske
Revisorer, Frie Fagskoler, Frie Skolers Lærerforening,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Gymnasieskolernes
Pædagogikumforening, Handelsskolernes Lærerforening
(HL), Håndværksrådet, IndvandreNET,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske
område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen
i Danmark (LO), Landsforeningen af Produktionsskoleledere,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen for
VUC, Lederne, Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation
(LC), Private Gymnasier og Studenterkurser,
Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for
Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Ungdomsuddannelser, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse,
Skole og Forældre, Skolelederforeningen, Studievalg Danmark,
Uddannelsesforbundet, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, Undervisnings-, Forsknings- og Kulturministeriet
(Færøerne), Ungdomsskoleforeningen, UU Danmark og VUC
Bestyrelsesforening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i §
3, stk. 1, nr. 3, indgår der i uddannelsen en større
skriftlig opgave. Efter samme bestemmelses nr. 4 indgår der
endvidere et skriftligt eksamensprojekt, der udarbejdes i to eller
flere fag. Fagene skal omfatte mindst et fag på mindst
B-niveau og et fag fra erhvervsuddannelsen.
Med den foreslåede bestemmelse i §
3, stk. 1, nr. 3, fastsættes, at der i uddannelsen til
erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux) skal indgå et erhvervsområde,
som består af to eller flere flerfaglige projektforløb
med fokus på belysning af virkelighedsnære
problemstillinger, f.eks. fra mulige kommende job eller studier,
således at eleverne opnår indsigt i fagenes identitet
og forskellighed, og således at forløbene bidrager til
opbygningen af skriftlige kompetencer og generelle
studiekompetencer hos eleverne. Erhvervsområdet skal
afsluttes med et skriftligt erhvervsområdeprojekt, i hvilket
mindst skal indgå et gymnasialt fag på A- eller
B-niveau i kombination med et eller flere fag fra
erhvervsuddannelsen.
Det er hensigten, at erhvervsområdet
skal styrke den faglige sammenhæng mellem erhvervsfag og
gymnasiale fag for eleverne i det valgte eux-forløb og give
eleverne indsigt i fagenes identitet og forskellighed.
Erhvervsområdets forskellige flerfaglige forløb skal
desuden medvirke til at udvikle og skabe progression i opbygningen
af skriftlige kompetencer og generelle studiekompetencer hos
eleverne.
For at styrke den faglige sammenhæng vil
det blive et krav, at forløbene både skal omfatte
erhvervsfag og gymnasiale fag i det enkelte eux-forløb. I de
flerfaglige forløb vil endvidere så vidt muligt skulle
indgå humanistiske og samfundsvidenskabelige fag i samspil
med tekniske og naturvidenskabelige fag i tekniske
eux-forløb og med merkantile fag i merkantile
eux-forløb.
Det er hensigten at fastsætte
nærmere regler om antallet af timer, som skal afsættes
til erhvervsområdet i medfør af lovens § 4, stk.
2.
Som nævnt ovenfor foreslås der
indført et erhvervsområdeprojekt. For at sikre, at
erhvervsområdeprojektet bidrager til den faglige
sammenhæng mellem erhvervsfag og gymnasiale fag i det valgte
eux-forløb, vil der i erhvervsområdeprojektet skulle
indgå mindst et gymnasialt fag på mindst B-niveau i
kombination med et eller flere fag fra erhvervsuddannelsen. I
erhvervsområdeprojektet kan der indgå fag, som er
afsluttet tidligere i forløbet. Det vil være muligt at
sammentænke erhvervsområdeprojektet med
svendeprøven, såfremt svendeprøvens placering
og indhold muliggør dette.
For at styrke en dybdeforståelse af de
konkrete problemstillinger, der arbejdes med i
erhvervsområdeprojektet, foreslås det, at
erhvervsområdeprojektet afsluttes med både en skriftlig
besvarelse og en tilhørende mundtlig prøve.
Forslaget om, at erhvervsområdet skal
afsluttes med et erhvervsområdeprojekt, som omfatter en
skriftlig besvarelse med en tilhørende mundtlig
prøve, svarer til, at der med lov om de gymnasiale
uddannelser blev indført et studieområde i
uddannelserne til teknisk og merkantil studentereksamen.
Studieområdet i disse uddannelser bliver afsluttet med et
studieområdeprojekt, som også afsluttes med både
en skriftlig besvarelse og en mundtlig prøve.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Den gældende lov om erhvervsfaglig
studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux)
indeholder i § 3 bestemmelser om de overordnede krav til et
eux-forløb. Det fremgår bl.a., hvilke gymnasiale fag
og niveauer, et eux-forløb skal omfatte, og at
forløbet skal omfatte en større skriftlig opgave og
et skriftligt eksamensprojekt, der udarbejdes i to eller tre fag.
Det fremgår af § 3, stk. 2, at den samlede
uddannelsestid for de fag m.v., der fremgår af stk. 1, i
omfang skal svare til ca. 1.625 timer. Der kan dog ske afkortning
af uddannelsestiden på baggrund af de kompetencer, som eleven
kan opnå fra undervisning i erhvervsuddannelsen, jf. stk.
4.
Udover uddannelsestid består de
gymnasiale fag i eux-forløbet efter gældende ret af
400 timers elevtid i merkantile eux-forløb og 500 timers
elevtid i tekniske eux-forløb. Eux-forløb udformes i
forhold til den enkelte erhvervsuddannelse, så de fag m.v.
på gymnasialt niveau, der skal indgå i forløbet,
sammen med den obligatoriske undervisning i erhvervsuddannelsen
indgår i en hensigtsmæssig helhed i forhold til
elevernes opnåelse af generel studiekompetence. Nærmere
regler om det konkrete eux-forløb fastsættes i
reglerne om den enkelte erhvervsuddannelse.
Med den foreslåede bestemmelse
foreslås det i 1. pkt., at § 19, stk. 1-3, i lov om de
gymnasiale uddannelser om undervisningstid og fordybelsestid finder
tilsvarende anvendelse for eux-forløb.
Det følger af § 19, stk. 1, i lov
om de gymnasiale uddannelser, at undervisningstiden i uddannelserne
til teknisk, merkantil og almen studentereksamen omfatter den
samlede lærerstyrede elevaktivitet, dvs. den tid, eleverne
deltager i forskellige former for lærerstyret undervisning og
i øvrige aktiviteter, som er organiseret af institutionen
til realisering af uddannelsens formål og de faglige
mål i fagene m.v., herunder faglig og metodisk vejledning,
interne prøver og evalueringer, fællestimer og andre
tværgående undervisningsaktiviteter i overensstemmelse
med uddannelsens formål.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 19, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser
(Folketingstidende, 2016-17, L 58, som fremsat, side 71), at
undervisningstiden efter den foreslåede bestemmelses stk. 1,
vil omfatte den samlede lærerstyrede elevaktivitet, det vil
sige den tid, hvor eleverne deltager i forskellige former for
lærerstyret undervisning og i øvrige aktiviteter, som
er organiseret af institutionen til realisering af uddannelsernes
formål og de faglige mål i fagene. Det omfatter bl.a.
faglig metodisk vejledning, interne prøver og evalueringer,
fællestimer og andre tværgående
undervisningsaktiviteter i overensstemmelse med uddannelsens
formål. Begrebet undervisningstid svarer til det hidtidige
begreb uddannelsestid.
Undervisningstiden vil med den henvisning
omfatte de samme elementer, som undervisningstiden i de gymnasiale
uddannelser.
Det følger af § 19, stk. 2, i lov
om de gymnasiale uddannelser, at omfanget af elevernes
selvstændige skriftlige arbejde opgøres i
fordybelsestid. Institutionens leder kan stille krav om elevernes
tilstedeværelse ved afvikling af fordybelsestid,
således at den bedst muligt kan understøtte
aktiviteterne nævnt i stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 19, stk. 2, i lov om de gymnasiale uddannelser
(Folketingstidende, 2016-17, L 58, som fremsat, side 71), at
omfanget af elevernes selvstændige skriftlige arbejde
opgøres i fordybelsestid. Institutionens leder kan stille
krav om elevernes tilstedeværelse ved afvikling af
fordybelsestid, således at den bedst muligt kan
understøtte de aktiviteter, som indgår i
undervisningstiden. Fordybelsestiden vil ikke omfatte elevens egen
tid til almindelig forberedelse ("lektielæsning") m.v.
Fordybelsestiden skal beregnes i forhold til en bestemt opgave som
den forventede tid, en gennemsnitlig elev på det
pågældende niveau skal bruge for at udfærdige en
besvarelse af opgaven. Begrebet fordybelsestid svarer til det
hidtidige begreb elevtid.
Fordybelsesstiden vil med den henvisning
omfatte de samme elementer, som fordybelsestiden i de gymnasiale
uddannelser.
Det følger af § 19, stk. 3, i lov
om de gymnasiale uddannelser, at undervisningstid og fordybelsestid
opgøres i timer a 60 minutter.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 19, stk. 3, i lov om de gymnasiale uddannelser
(Folketingstidende, 2016-17, L 58, som fremsat, side 71), at
undervisningstiden og fordybelsestiden bliver opgjort i timer a 60
minutter, det vil sige klokketimer.
Undervisningstiden og fordybelsestiden vil med
den henvisning blive opgjort på samme måde som i de
gymnasiale uddannelser.
Efter den foreslåede bestemmelses 2.
pkt. er undervisningstiden i et eux-forløb inden eventuel
afkortning ca. 1.675 timer.
Med bestemmelsen foreslås det, at de
gymnasiale fag på eux-forløbet vil blive tilrettelagt,
så der bliver mere undervisningstid (nu uddannelsestid) og
mindre fordybelsestid (nu elevtid) end i dag, jf. nedenfor om den
individuelle timepulje, men det samlede timetal for uddannelsen vil
være det samme som efter gældende ret.
Det foreslås således, at
undervisningstiden inden eventuel afkortning for den enkelte elev
øges fra ca. 1.625 timer til ca. 1.675 timer. Som noget nyt
indgår i de ca. 1.675 timer undervisningstid en individuel
timepulje på 80 timer for den enkelte elev. Den øgede
mængde undervisningstid til den individuelle timepulje
tilvejebringes ved, at dele af den nuværende elevtid
ændres til undervisningstid med det formål at sikre
eleverne mere lærertilstedeværelse samt ved at den
undervisningstid (nu uddannelsestid), der i dag anvendes til de
gymnasiefaglige projektopgaver, omlægges, så den
både omfatter undervisningstid og fordybelsestid, svarende
til omlægning til undervisningstid og fordybelsestid i
forbindelse med studieområdeprojektet på uddannelserne
til teknisk og merkantil studentereksamen.
Det foreslås i bestemmelsens 3. pkt., at
fordybelsestiden i merkantile eux-forløb bliver mindst 350
timer og i tekniske eux-forløb mindst 450 timer.
Efter den foreslåede bestemmelses 4.
pkt., vil hovedparten af undervisningstiden i uddannelsen til
erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux) m.v. ligesom efter gældende ret
være fordelt på de enkelte fag og
undervisningsforløb, herunder det nye
erhvervsområdeprojekt.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det
være skolen, der fordeler fordybelsestiden (tidligere
elevtiden) under hensyntagen til den fordeling af fordybelsestiden
mellem de forskellige gymnasiale fag og niveauer, som fremgår
af reglerne om de gymnasiale uddannelser, og under hensyntagen til
elevernes reelle mulighed for at nå de faglige mål i de
enkelte fag m.v. Også efter gældende ret skal skolen
fordele elevtiden med passende inddragelse af de principper, som
fremgår af reglerne om fordeling af fordybelsestid i de
gymnasiale uddannelser.
Den individuelle timepulje, som foreslås
i bestemmelsens 5. pkt., omfatter den del af undervisningstiden,
som institutionens leder skal fordele til fag eller faglige
aktiviteter, hvor eleverne vurderes at have behov for en
særlig indsats sammen med en lærer for at nå
faglige mål i bestemte fag eller mere overordnede mål
for eux-forløbet, herunder specielt skriftlige kompetencer
og almene studiekompetencer. Den individuelle timepulje skal
først og fremmest anvendes til skriftlig træning,
herunder skriftlig træning i de enkelte fag, men vil
også mere generelt kunne anvendes til intensive kurser i
bestemte fag og særlige talentaktiviteter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i §
3, stk. 4, kan uddannelsestiden i et eux-forløb afkortes
på baggrund af de kompetencer, som eleven kan opnå fra
undervisning i erhvervsuddannelsen.
Muligheden for at afkorte undervisningstiden
(efter gældende ret benævnt uddannelsestiden)
foreslås opretholdt. Med den foreslåede bestemmelse kan
undervisningsministeren fastsætte regler om afkortning af
undervisningstiden i et eux-forløb i forbindelse med en
erhvervsuddannelse, hvor eleverne kan nå de faglige mål
i de gymnasiale fag hurtigere på baggrund af kompetencer fra
erhvervsuddannelsen tilrettelagt uden eux. Ministeren kan dog ikke
afkorte den pulje på 80 timer, som er nævnt i
bestemmelsens stk. 2.
Muligheden for afkortning af
undervisningstiden er begrundet i, at elever i et eux-forløb
vil kunne nå de faglige mål i de gymnasiale fag
hurtigere på baggrund af kompetencer fra erhvervsuddannelsen
tilrettelagt uden eux. Afkortning indebærer, at eleverne har
kortere undervisningstid end det, som ellers er fastsat som
undervisningstid i det pågældende fag. Afkortningen i
det enkelte eux-forløb vil afhænge af det enkelte,
gymnasiale fags sammenhæng og faglige overlap med den
øvrige undervisning i erhvervsuddannelsen tilrettelagt uden
eux.
Med den foreslåede bestemmelse vil der
dog ikke kunne ske afkortning af den individuelle timepulje
på 80 timer, som foreslås indført med
lovforslagets § 1, nr. 2. Den individelle timepulje vil
således være på 80 timer for den enkelte elev i
et eux-forløb, uanset om der i øvrigt sker afkortning
af undervisningstiden i det pågældende
eux-forløb. Dette er begrundet i, at alle elever på
uddannelsen dermed vil blive sikret mere undervisningstid, herunder
særligt undervisningstid der anvendes til skriftlig
træning.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i §
4, stk. 2, kan undervisningsministeren efter inddragelse af det
relevante faglige udvalg fastsætte nærmere regler om
indhold og tilrettelæggelse af eux-forløbet. Der er
bl.a. fastsat regler om fordeling af uddannelsestid mellem de
enkelte gymnasiale fag i de forskellige eux-modeller i
bekendtgørelse nr. 1279 af 3. december 2014 om krav til
udformning af eux-forløb. Der er bl.a. også i
bekendtgørelserne for de enkelte eux-forløb fastsat
regler om, at elevtiden fordeles af skolen med passende inddragelse
af de principper, som fremgår af reglerne for fordeling af
fordybelsestid i de gymnasiale uddannelser.
Hjemlen til at undervisningsministeren efter
inddragelse af det relevante faglige udvalg kan fastsætte
regler om indhold og tilrettelæggelse af eux-forløbet
præciseres, så det fremgår af bemyndigelsen, at
ministeren bl.a. kan fastsætte regler om
erhvervsområdet og erhvervsområdeprojektet, fordeling
af undervisningstid mellem de enkelte fag m.v., og om skolens
fordeling af fordybelsestiden. Det er således
undervisningsministeren, der vil kunne fastsætte regler om
f.eks. erhvervsområdet og erhvervsområdeprojektet. De
relevante faglige udvalg skal inddrages, inden reglerne bliver
fastsat.
Det er bl.a. hensigten, at der som noget nyt
vil blive fastsat regler om de flerfaglige projektforløb i
erhvervsområdet og vejledning under elevernes udarbejdelse af
erhvervsområdeprojektet samt regler om fastsættelse af
et timetal for erhvervsområdet og
erhvervsområdeprojektet. Det forventes, at der vil blive
fastsat regler om, at der til erhvervsområdeprojektet
afsættes undervisningstid i et omfang på 20 timer og
fordybelsestid i et omfang på 30 timer svarende til
timetallene for studieområdeprojektet på uddannelsen
til merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk
studentereksamen. Der ændres dog med lovforslaget ikke
på muligheden for afkortning af timerne til de gymnasiale
dele af eux-forløb, hvilket indebærer, at der
eksempelvis i visse tekniske eux-forløb, hvor der efter
gældende ret er fastsat i alt 40 timer til større
skriftlig opgave og eksamenprojektet, fortsat kan være
fastsat kortere tid til erhvervsområdeprojektet end i andre
eux-forløb.
Det er derudover hensigten, at der, som det
også er tilfældet efter de gældende regler for
så vidt angår uddannelsestid, vil blive fastsat regler
om fordeling af undervisningstid mellem de enkelte fag m.v. i
eux-forløb. Reglerne vil fortsat skulle fastsættes
efter inddragelse af det relevante faglige udvalg.
Det forventes også, at der vil blive
fastsat regler om skolens fordeling af fordybelsestid. Det er
således hensigten at fastsætte regler om, at skolen
skal fordele fordybelsestiden under hensyntagen til den fordeling
af fordybelsestiden mellem de forskellige gymnasiale fag og
niveauer, som fremgår af bekendtgørelse om de
gymnasiale uddannelser, og under hensyntagen til elevernes reelle
mulighed for at nå de faglige mål i de enkelte fag m.v.
Også efter gældende ret skal skolen fordele elevtiden
med passende inddragelse af de principper, som fremgår af
reglerne om fordeling af fordybelsestid i de gymnasiale
uddannelser.
Det er endvidere hensigten som noget nyt at
fastsætte regler om, at skolen skal udarbejde en studieplan
for undervisningen i de gymnasiale fag m.v. Studieplanen er en plan
for det enkelte hold, der skal sikre sammenhæng og
kontinuitet for de enkeltfaglige undervisningsforløb og
projektforløbene i erhvervsområdet samt variation og
progression i undervisnings- og arbejdsformer, ligesom den skal
sætte mål for elevernes faglige viden, kundskaber,
færdigheder og kompetencer. Studieplanen vil skulle omfatte
alle fag på gymnasialt niveau m.v. og skal sikre
sammenhæng til erhvervsuddannelsens erhvervsfaglige dele,
herunder de lokale undervisningsplaner. Studieplanen skal justeres
løbende i dialog med eleverne og skal danne udgangspunkt for
fælles planlægning mellem holdets lærere.
Det er desuden hensigten som noget nyt at
fastsætte regler om, at skolen løbende skal evaluere
elevernes faglige udbytte af undervisningen. Kravene til den
løbende evaluering forventes at indebære, at der
lægges vægt på, at der sker fremadrettet,
formativ evaluering af elevernes faglige udbytte af undervisningen,
og at eleverne inddrages systematisk i denne evaluering. Det kan
f.eks. være i form af, at eleven ikke kun modtager en
karakter som evaluering af en opgave, men også får
klare anvisninger på, hvordan det er muligt at forbedre
sig.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 og
2.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i §
5, stk. 1, skal en eksamen, der giver ret til eux-bevis, omfatte
mindst seks prøver i fag på gymnasialt niveau, jf.
lovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, en større skriftlig
opgave, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 3, og en mundtlig
prøve med udgangspunkt i det skriftlige eksamensprojekt, jf.
lovens § 3, stk. 1, nr. 4.
Med den foreslåede ændring af
bestemmelsen vil en eksamen, der giver ret til eux-bevis, fortsat
omfatte mindst seks prøver i fag på gymnasialt niveau,
jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 2.
Det foreslås som noget nyt, at skriftlig
prøve i dansk på A-niveau skal være
obligatorisk. Den skriftlige prøve i dansk kan være
med til generelt at styrke skriftligheden på eux, og den vil
skulle indgå som én af de i alt mindst seks
prøver i fag på gymnasialt niveau.
Det foreslås endvidere som noget nyt, at
eksamen skal indeholde en mundtlig prøve med udgangspunkt i
det skriftlige erhvervsområdeprojekt, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 3, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5. Der vil være tale om én
samlet prøve. Den foreslåede mundtlige prøve
med udgangspunkt i det skriftlige erhvervsområdeprojekt vil
komme til at træde i stedet for den større skriftlige
opgave og den mundtlige prøve med udgangspunkt i det
skriftlige eksamensprojekt, som indgår som en del af eksamen
efter de gældende regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 og
2.3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til §
2
I stk. 1 foreslås det, at
loven skal træde i kraft den 1. august 2018.
I stk. 2 foreslås det, at
loven ikke skal finde anvendelse for undervisning af elever, der
har påbegyndt et eux-forløb før den 1. august
2018. For disse elever finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bestemmelsen indebærer, at elever, der
har påbegyndt undervisning på eux-forløbet den
1. august 2018 eller senere skal følge de nye regler, mens
elever, der har påbegyndt undervisningen før den 1.
august 2018, skal følge de hidtil gældende
bestemmelser.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da lov om erhvervsfaglig
studenteksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v. ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft ved kgl. anordning. Såvel
Færøernes Hjemmestyre som Grønlands Selvstyre
lovgiver i dag om egne forhold i relation til disse
retsområder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om erhvervsfaglig studentereksamen
i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 3. juli 2017, som ændret
ved § 8 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, foretages
følgende ændringer: | § 3. Et
eux-forløb skal omfatte: 1-2) ---- | | | 3) En større skriftlig
opgave. 4) Et skriftligt eksamensprojekt, der
udarbejdes i to eller tre fag. Fagene skal omfatte mindst et fag
på mindst B-niveau og et fag fra erhvervsuddannelsen. | | 1. § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, ophæves, og i stedet
indsættes: »3) Et erhvervsområde, som
består af to eller flere flerfaglige projektforløb med
fokus på virkelighedsnære problemstillinger, der giver
eleverne indsigt i fagenes identitet og forskellighed og bidrager
til opbygningen af skriftlige kompetencer og generelle
studiekompetencer hos eleverne. Erhvervsområdet afsluttes med
et skriftligt erhvervsområdeprojekt, i hvilket mindst skal
indgå et gymnasialt fag på A- eller B-niveau i
kombination med et eller flere fag fra
erhvervsuddannelsen.« | Stk. 2. Den
samlede uddannelsestid for de fag m.v., der fremgår af stk.
1, skal i omfang svare til ca. 1.625 timer, jf. dog stk. 4. | | 2. § 3, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. § 19, stk. 1 - 3, i lov om de gymnasiale
uddannelser, finder tilsvarende anvendelse for eux-forløb.
Undervisningstiden i et eux-forløb for de fag og
forløb, der fremgår af stk. 1, er ca. 1.675 timer.
Fordybelsestiden er mindst 350 timer i merkantile eux-forløb
og mindst 450 timer i tekniske eux-forløb. Hovedparten af
undervisningstiden er fordelt på de enkelte fag og
forløb, herunder erhvervsområdeprojektet. I
undervisningstiden indgår herudover en pulje for den enkelte
elev på 80 timer, hvorfra skolen kan fordele timer til fag
eller faglige aktiviteter, hvor eleven vurderes at have behov for
en særlig indsats sammen med en lærer eller for
særlige talentindsatser.« | Stk.
3. --- | | | Stk. 4.
Uddannelsestiden, jf. stk. 2, for et eux-forløb kan afkortes
på baggrund af de kompetencer, som eleven kan opnå fra
undervisning i erhvervsuddannelsen. | | 3. § 3, stk. 4, affattes
således: »Stk.
4. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
afkortning af undervisningstiden, jf. stk. 2, 2. pkt., i et
eux-forløb i forbindelse med en erhvervsuddannelse, hvor
eleverne kan nå de faglige mål i de gymnasiale fag
hurtigere på baggrund af kompetencer fra erhvervsuddannelsen
tilrettelagt uden eux. Dette gælder dog ikke puljen på
80 timer, jf. stk. 2, 5. pkt.« | § 4.
--- | | | Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter efter inddragelse af det
relevante faglige udvalg nærmere regler om indhold og
tilrettelæggelse af eux-forløbet. Det kan i den
forbindelse fastsættes, at fag på gymnasialt niveau i
forløbet skal være fra en eller flere bestemte
gymnasiale uddannelser. Eux-forløb udformes uden eventuel
trindeling. | | 4. I § 4, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »eux-forløbet«: », herunder om
erhvervsområdet og erhvervsområdeprojektet, fordeling
af undervisningstid mellem de enkelte fag m.v., og om skolens
fordeling af fordybelsestiden.« | Stk.
3. --- | | | § 5. En
eksamen, der giver ret til eux-bevis, skal omfatte mindst seks
prøver i fag på gymnasialt niveau, jf. § 3, stk.
1, nr. 1 og 2, en større skriftlig opgave, jf. § 3,
stk. 1, nr. 3, og en mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige eksamensprojekt, jf. § 3, stk. 1, nr. 4. | | 5. I § 5, stk. 1, ændres »en
større skriftlig opgave, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, og en
mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige
eksamensprojekt, jf. § 3, stk. 1, nr. 4« til:
»herunder en skriftlig prøve i dansk på
A-niveau, og en mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige erhvervsområdeprojekt, jf. § 3, stk. 1, nr.
3«. | Stk.
2-4. --- | | | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. august 2018. | | | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for undervisning af elever, der har
påbegyndt et eux-forløb før den 1. august 2018.
For disse elever finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|