Fremsat den 9. november 2017 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jagt og
vildtforvaltning og lov om naturbeskyttelse
(Mulighed for fastsættelse af
nærmere regler om jagt med visse rovfugle,
tidsbegrænsede initiativer, jagtformer, fodring af vildt og
ændring af regler om jagttegn samt ophævelse af krav om
dispensation til visse til- og ombygninger inden for
skovbyggelinjen i landzone)
§ 1
I lov om jagt og vildtforvaltning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
Fodnoten til lovens titel affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-tidende 2010, nr. L
20, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193,
dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992,
nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158,
side 193, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så
vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, EU-Tidende 2004, nr. L 143, side 56, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013, EU-Tidende 2013, nr. 178,
side 66.«
2. I
§ 23 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5. Miljø- og
fødevareministen kan fastsætte nærmere regler om
jagt med visse arter af rovfugle.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
3. § 23,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilke typer våben og ammunition der
må anvendes, om salg af visse typer ammunition og regler om,
at visse typer ammunition ikke må medtages på
jagt.«
4. I
§ 27 ændres:
»jagt på
fisketerritoriet« til »jagtformer.«
5. I
§ 28 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om fodring, herunder om, hvilke typer foder der kan
anvendes, om indretning af foderpladser og om placering af
foder.«
6. I
§ 40, stk. 1, udgår »,
der giver tilladelse til jagt med glatløbede
skydevåben,«.
7. § 40,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Jagttegn, der ved påtegning giver tilladelse til jagt med
haglgevær, jagtriffel eller bue, kan udstedes til personer,
som ud over at opfylde betingelserne i stk. 1 og 2 ved en
prøve har godtgjort at have fornødent kendskab til og
færdighed i brug af haglgevær, jagtriffel eller bue.
Det samme gælder udstedelse af jagttegn til personer, der
uden at have bestået en haglskydeprøve eller
riffelprøve har opnået ret til påtegning
på jagttegnet om tilladelse til jagt med haglgevær
eller jagtriffel i henhold til tidligere gældende regler og
uden afbrydelse har været optaget i Jagttegnsregistret som
jagttegnsberettiget.«
8. I
§ 40, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »og riffelprøven« til: »jf.
stk. 1, nr. 4, og om haglskydeprøven, riffelprøven og
buejagtprøven, jf. stk. 3.«
9. I
§ 41, stk. 3, og § 42, stk. 2, 1. pkt., ændres
»ny jagt- eller riffelprøve« til: »en
eller flere prøver, jf. § 40, stk. 3«.
10.
Efter § 46 indsættes:
»§ 46 a. Miljø-
og fødevareministeren kan fastsætte nærmere
regler om fravigelse af bestemmelserne i § 4, stk. 1, §
18, stk. 1 og 2, § 19, stk. 2, § 23, stk. 1 og 3,
§§ 24, 26 og 28 og § 30, stk. 1, med henblik
på iværksættelse af tidsbegrænsede,
nationale eller lokale initiativer til brug for
forskningsmæssig afprøvning af jagt- og
vildtforvaltningsformer, -redskaber og -metoder.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om de nærmere rammer og
vilkår for de initiativer, der er nævnt i stk. 1,
herunder regler om pligt til indberetning.«
§ 2
I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 17,
stk. 4, nr. 3, og 5,
ophæves.
Nr. 4 og 6, bliver herefter nr. 3 og
4.
2. I
§ 17, stk. 4, nr. 4, der bliver
nr. 3, indsættes efter »medhjælper,«:
»og«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Formål og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Lov om jagt og vildtforvaltning
2.1.1. Lovforslagets indhold
2.1.2. Lovforslagets baggrund
2.2. Naturbeskyttelsesloven
2.2.1. Lovforslagets indhold og baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Lov om jagt og vildtforvaltning
3.1.1. Mulighed for jagt med visse arter af rovfugle
3.1.1.1. Gældende ret
3.1.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.2. Våben og ammunition - buejagt på kronvildt,
dåvildt og sikavildt
3.1.2.1. Gældende ret
3.1.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.3. Jagtformer
3.1.3.1. Gældende ret
3.1.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.4. Fodring af vildt
3.1.4.1. Gældende ret
3.1.4.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.5. Udstedelse af jagttegn
3.1.5.1. Gældende ret
3.1.5.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.6. Påtegning af jagttegn, jagtprøve og
skydeprøver
3.1.6.1. Gældende ret
3.1.6.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.7. Tidsbegrænsede initiativer i
forskningsmæssigt øjemed
3.1.7.1. Gældende ret
3.1.7.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Naturbeskyttelsesloven
3.2.1. Gældende ret
3.2.1.1. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Formål og baggrund
Dette lovforslag vedrører jagt- og vildtforvaltningsloven
og naturbeskyttelsesloven.
På jagt- og vildtforvaltningsområdet har
lovforslaget til formål at give miljø- og
fødevareministeren hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om forvaltning af kronvildt samt om visse
jagtformer, om jagt med visse rovfugle, om tidsbegrænsede
initiativer, om fodring af vildt samt ændring af regler om
jagttegn og jagtprøver.
På naturområdet har lovforslaget til formål at
tilpasse naturbeskyttelseslovens § 17 om byggeri indenfor
skovbyggelinjen med planlovens landzoneregler som følge af
ændringen heraf ved lov nr. 668 af 8. juni 2017.
2. Lovforslagets indhold
Muligheden for at gå på jagt og ad den vej opleve
naturen er til stor glæde for mange mennesker. I Danmark
indløser cirka 177.000 mennesker hvert år et jagttegn.
Regeringen ønsker, at der til stadighed er den rigtige
balance mellem på den ene side jægernes muligheder for
at udøve jagt og på den anden side hensynet til en
bæredygtig forvaltning af vildtet.
Samtidig lægger regeringen vægt på, at en
bæredygtig forvaltning af vildtet også tager
højde for, at visse vildtarter som f.eks. kronvildt mange
steder i landet forårsager omfattende skader på
landbrugets afgrøder.
I og omkring mange byer er der desuden stigende problemer med
krager og store kolonier af støjende og forurenende fugle
som måger og råger til stor gene for de lokale
beboere.
Endelig ønsker regeringen bedre muligheder for at drive
virksomhed, arbejde og bo i landdistrikterne - også inden for
skovbyggelinjen.
2.1. Lov
om jagt og vildtforvaltning
2.1.1. Lovforslagets indhold
Dette lovforslag har til formål at skabe hjemmel til, at
miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler, der tilgodeser ønsket om en
bæredygtig og etisk forsvarlig jagt og forvaltning af
vildtbestandene, og samtidig søger at sikre, at landbrugets
afgrøder bliver påført færrest mulige
skader fra vildtet, og at befolkningen visse steder i landet
får færre gener fra f.eks. krager eller store kolonier
af måger eller råger.
Lovforslaget har derfor til formål at bemyndige
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte
nærmere regler om iværksættelse af
tidsbegrænsede initiativer med henblik på
forskningsmæssig afprøvning af jagt- og
vildforvaltningsformer, -redskaber og -metoder.
Herudover skal lovforslaget muliggøre forsøg med
buejagt på kronvildt, dåvildt og sikavildt.
Desuden har lovforslaget til formål at skabe hjemmel til,
at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om fodring af vildt og om jagtformer, herunder
vil der med lovforslaget blive skabt mulighed for, at der kan
fastsættes nærmere regler om jagt med brug af visse
arter af rovfugle (falkejagt).
Endvidere foreslås en forenkling af eksisterende
bestemmelser om udstedelse af jagttegn og en ændring af den
eksisterende bemyndigelse til fastsættelse af regler om jagt-
og skydeprøver for at skabe hjemmel til, at ministeren kan
fastsætte regler om, at jægere kan gennemføre en
riffelprøve eller en buejagtprøve uden først
at skulle gennemføre en haglskydeprøve.
2.1.2. Lovforslagets baggrund
De lokale bestande af kronvildt er siden 2004 blevet forvaltet
via 12 regionale hjortevildtgrupper bestående af
repræsentanter fra forskellige interesseorganisationer.
Forvaltningen har været udført som en kombination af
regler om lokale jagttider og frivillige aftaler mellem lokale
lodsejere og jægere.
Den samlede bestand af kronvildt har i en årrække
været stigende, men stigningen er ikke jævnt fordelt ud
over landet. På den ene side har der med held været
gjort en stor indsats for at styrke bestanden af kronvildt i de
egne af Danmark, hvor bestanden var lille. På den anden side
har forvaltningen ført til, at for store bestande af
kronvildt giver anledning til udfordringer andre steder i landet.
De stigende bestande har øget omfanget af skader på
mark og i skov. Kronvildtet forårsager skader på
markerne ved at trampe afgrøderne ned og ved at spise
afgrøderne. I visse områder i landet er man derfor
begyndt at beskytte afgrøderne f.eks. ved opsætning af
store hegn, og dyrkning af visse afgrødetyper er ikke
længere mulig i de områder, hvor bestanden af kronvildt
er størst.
Kronvildtet forårsager skader i skovene ved at
skrælle barken af nåletræer, hvilket har
konsekvenser for træernes vækst og kvalitet.
Kronvildtet kan endvidere forårsage store skader på
nyplantet skov, hvor der derfor kræves højere hegn for
at holde kronvildtet ude.
Bestandene af kronvildt bærer desuden præg af en
uhensigtsmæssig sammensætning, da der sker en markant
større afskydning af hjorte end af hinder og kalve, som har
resulteret i, at der er mangel på især ældre
hjorte i bestandene.
På denne baggrund besluttede miljø- og
fødevareministeren i december 2016 at iværksætte
en ny model for forvaltning af kronvildt.
Formålet med den nye forvaltningsplan er at sikre flere
ældre hjorte i bestandene, sikre en bedre køns- og
aldersfordeling i bestandene, sikre færre skader på
marker og i skovene, fortsat sikre en etisk jagtudøvelse
samt sikre bedre geografisk spredning af bestandene, der bl.a.
giver borgerne bedre muligheder for at opleve kronvildtet.
Sammen med allerede gennemførte justeringer af
jagttiderne for kronvildt skal dette lovforslag bidrage til en ny
og mere formålstjenlig opfyldelse af disse formål og
skabe rammerne for den fremtidige forvaltning af kronvildt til gavn
for både jægere, lodsejere og borgerne i
øvrigt.
Endvidere ønsker regeringen, at der for kronvildt,
dåvildt og sikavildt foretages en undersøgelse af,
hvorvidt bue kan være et velegnet jagtvåben.
Mange mennesker sætter pris på at overvære
shows, hvor falkonerer bruger visse arter af rovfugle til at
indfange f.eks. døde smådyr eller råt
kød. I lighed med de øvrige nordiske lande, men i
modsætning til en række andre europæiske lande
som Tyskland og England, har det i Danmark i mange år
været forbudt at udøve jagt med rovfugle på
andre levende fugle eller smådyr. Regeringen finder, at der
skal være mulighed for at udøve jagt med visse
rovfugle, herunder som et middel til at hjælpe de borgere i
og omkring byerne, der er stærkt generede af krager og store
kolonier af måger og råger.
Endelig ønsker regeringen at imødekomme et
ønske fra jægerkredse om, at jægere kan
gennemføre en riffelprøve eller en
buejagtprøve uden først at skulle gennemføre
en haglskydeprøve. En lang række jægere har ikke
til hensigt at gå på jagt med haglvåben, hvorfor
det forekommer overflødigt at skulle gennemføre en
haglskydeprøve, før man har mulighed for at
gennemføre en riffelprøve eller en
buejagtprøve, når man ikke ønsker at gå
på jagt med haglvåben.
2.2. Naturbeskyttelsesloven
2.2.1. Lovforslagets indhold og baggrund
Formålet med den foreslåede ændring er at
gennemføre en forenkling af § 17 om skovbyggelinjen,
således at reglerne om opførelse af bebyggelse i
landzone inden for skovbyggelinjen tilpasses til planlovens
landzoneregler for til- og ombygninger af helårshuse med op
til et bruttoetageareal på 500 m2 og tilbygning med indtil 500 m2 til udvidelse af en
erhvervsvirksomhed, som lovligt er etableret i en
overflødiggjort bygning.
Lovforslagets § 2 tilpasser delvis naturbeskyttelseslovens
§ 17 om byggeri indenfor skovbyggelinjen med planlovens
landzoneregler og ændringen heraf ved lov nr. 668 af 8. juni
2017.
Regeringen ønsker, at de lempelser for borgere og
virksomheder, der blev gennemført med ændringen af
planloven ved lov nr. 868 af 8. juni 2017, for så vidt
angår udvidelse af helårshuse og af virksomheder, der
er etableret i overflødiggjorte bygninger, også skal
gælde inden for naturbeskyttelseslovens skovbyggelinje i
landzone. De bedre muligheder for at drive virksomhed, arbejde og
bo i landdistrikterne skal gælde i hele landet - også
inden for skovbyggelinjen.
Hensynene til natur og landskab, der er formålet med
skovbyggelinjen, varetages generelt ved administrationen af
landzonebestemmelserne, hvilket var grundlaget for tilpasningen
mellem landzonebestemmelserne og skovbyggelinjen fra 2014.
Regeringen ønsker, at dette princip videreføres men
således, at tilpasningen udbygges yderligere med flere
undtagelser fra kravet om dispensation fra skovbyggelinjen for
dermed at skabe bedre sammenhæng og gennemskuelighed i
lovgivningen.
Det foreslås derfor, at reglerne om skovbyggelinjen og
planlovens landzoneregler yderligere tilpasses hinanden,
således at der fremover vil gælde flere af de samme
undtagelser fra krav om dispensation fra skovbyggelinjen, som
tilsvarende gælder for undtagelser fra krav om
landzonetilladelse, for så vidt angår opførelse
af bebyggelse mv. i landzone inden for skovbyggelinjen. Det
betyder, at borgere og virksomheder ikke vil skulle søge
dispensation fra skovbyggelinjen til udvidelse af et
helårshus i landzone fra 250 m2 til 500 m2 bruttoetageareal, når boligen
ligger inden for skovbyggelinjen, og virksomheder, der er indrettet
i en overflødiggjort bygning, vil kunne bygge til med indtil
500 m2.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Lov
om jagt og vildtforvaltning
3.1.1. Mulighed for jagt med visse arter af
rovfugle
3.1.1.1. Gældende ret
Efter § 23, stk. 2, i jagt- og vildtforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 26. januar 2017, må
rovfugle og ugler ikke anvendes til jagt, og der kan ikke
dispenseres fra dette forbud. Fra 1967 og frem til 1994 var jagt
med rovfugle ligeledes forbudt, men der var en
dispensationsmulighed, der dog kun blev anvendt ganske få
gange. Det nuværende forbud uden mulighed for dispensation
har været gældende siden 1994. I medfør af
naturbeskyttelsesloven og jagt- og vildtforvaltningsloven er der
tillige udstedt regler, der regulerer hold af vilde fugle i
fangenskab.
3.1.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Miljø- og Fødevareministeriet har overvejet, om
der ligesom i en del andre lande skal kunne udøves jagt med
visse arter af rovfugle i Danmark. Fordele ved denne jagtform er
bl.a., at jagten er selektiv, dvs. at der kun efterstræbes et
stykke vildt pr. jagtflyvning, vildtudbyttet er beskedent,
problemet med vildt, der træffes men ikke dræbes
må formodes at være mindre ved jagt med rovfugle end
ved jagt med skydevåben, jagtudøvelsen er på
naturens egne præmisser, der er ikke risiko for personskade,
og der er ingen støjgener forbundet med jagten.
Jagt med rovfugle kan omvendt medføre en øget
efterspørgsel efter hold af fugle i fangenskab, ligesom der
vil være en øget risiko for, at det eksisterende
forbud mod indfangning af vildtlevende rovfugle i naturen
overtrædes. Endvidere kan eventuel jagt med rovfugle på
små arealer øge risikoen for, at jagten foregår
på et areal, hvor den pågældende ikke har
jagtretten. Endelig skal det sikres, at udenlandske arter af
rovfugle, der ikke er hjemmehørende i den danske natur, ikke
utilsigtet slipper ud i naturen. Undslupne fugle kan skabe en
risiko for såkaldt faunaforurening, hvor f.eks. udenlandske
hybridarter af rovfugle etablerer sig i den danske natur og parrer
sig med hjemmehørende danske rovfugle.
Det foreslås, at miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om jagt med visse arter af rovfugle.
Vildtforvaltningsrådets og andre relevante parters faglige
viden kan inddrages i de videre overvejelser.
3.1.2. Våben og ammunition - buejagt
på kronvildt, dåvildt og sikavildt
3.1.2.1. Gældende ret
Efter § 23, stk. 4,
fastsætter miljø- og fødevareministeren
nærmere regler om, hvilke typer våben og ammunition der
må anvendes, herunder regler om salg af visse typer
ammunition og regler om, at visse typer ammunition ikke må
medtages på jagt.
Der er fastsat en række nærmere regler i
bekendtgørelse nr. 923 af 27. juni 2016 om våben og
ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Bestemmelsen i § 23, stk. 4, stammer fra lov nr. 169 af 6.
maj 1993 (FT 1992-93: 105, 1363, 8601, 9022; A577; B1177 - L 18
1992-93 fremsat 7. oktober 1992 - Folketingsåret
1992-93).
Af lovbemærkningerne fra 1992 til bemyndigelsen i den
nugældende § 23, stk. 4,
fremgår det, at det på daværende tidspunkt blev
overvejet, hvorvidt det skulle gøres muligt at anvende bue
og pil til jagt. Det er anført, at det var tanken, at man i
en periode på 5 år efter lovens ikrafttræden
skulle iværksætte en undersøgelse, der kunne be-
eller afkræfte påstande om, at buen ikke er et velegnet
jagtvåben, og at der efter forsøgsperioden ville blive
taget endelig stilling til spørgsmålet.
I forlængelse af denne undersøgelse har det siden
1999 været muligt at anvende bue til jagt på alle
jagtbare arter af pattedyr og fugle, bortset fra kronvildt,
dåvildt, sikavildt, muflon og vildsvin, jf. § 4, stk. 2,
i bekendtgørelse nr. 923 af 27. juni 2016 om våben og
ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Det fremgår tillige af lovbemærkningerne fra 1992,
at buejagt på vildtarter, der er større end
råvildt, ikke tænkes tilladt efter lovens
ikrafttræden. Der er som følge af denne
lovbemærkning ikke i dag hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om jagt med bue på vildtarter, der er
større end råvildt - det vil sige kronvildt,
dåvildt, sikavildt, muflon eller vildsvin.
3.1.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er hensigten med forslaget, at der skabes mulighed for at
undersøge, om bue kan anvendes til jagt på vildtarter,
der er større end råvildt. I første omgang er
det hensigten, at der foretages en undersøgelse af, hvorvidt
bue kan være et velegnet jagtvåben til jagt på
kronvildt, dåvildt og sikavildt. Hvis der er ønske om
det, kan der på et senere tidspunkt foretages lignende
undersøgelser for så vidt angår muflon og/eller
vildsvin.
Den foreslåede ændring går ud på at
præcisere ordlyden af miljø- og
fødevareministerens bemyndigelse i § 23, stk. 4. Herved
gøres det muligt at iværksætte forsøg med
buejagt også på vildtarter, der er større end
råvildt. I første omgang ønsker regeringen, at
der kan igangsættes forsøg med buejagt på
kronvildt, dåvildt og sikavildt. Der påtænkes
derfor iværksat et 4-årigt forsøg med buejagt
på kronvildt, dåvildt og sikavildt. Efter
forsøgsperioden vil der blive taget stilling til, om der er
grundlag for at åbne mulighed for buejagt på kronvildt,
dåvildt og sikavildt.
Såfremt der i løbet af forsøgsperioden viser
sig at opstå forhold, der ikke er tilsigtet med
ændringen, vil der før udløbet af
forsøgsperioden blive taget stilling til eventuelle
justeringer af ordningen eller et eventuelt ophør af
forsøgsordningen.
Forslaget tilsigter herudover ikke at ændre den
nugældende retstilstand.
3.1.3. Jagtformer
3.1.3.1. Gældende ret
Jagt- og vildtforvaltningslovens kapitel
4 indeholder regler om jagtrettens udøvelse.
Der er fastsat bestemmelser om forbud mod anvendelse af rovfugle
og ugler til jagt (§23, stk. 2), forbud mod anvendelse af
levende lokkedyr (§23, stk. 3), forbud mod jagt fra
motordrevet køretøj og luftfartøj (§ 25),
forbud mod jagt fra motordrevet fartøj på søer
og andre ferske vande (§ 26) og forbud mod jagt i umiddelbar
nærhed af foderplads (§28, stk. 1, 2.pkt.).
Herudover indeholder kapitel 4 en række bemyndigelser til
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte
regler om, hvilke typer af våben og ammunition, der må
anvendes til jagt, anvendelse af hjælpemidler, lokkemidler og
lignende til jagt, og jagt fra platforme og andre kunstige
skjul.
Endvidere kan miljø- og fødevareministeren, jf.
§ 27, fastsætte regler om jagt på
fiskeriterritoriet, herunder forbyde særlige jagtformer inden
for bestemte områder. Denne bemyndigelse er bl.a. brugt til
forbud mod motorbådsjagt i visse områder på
fiskeriterritoriet.
3.1.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer det
hensigtsmæssigt - i lighed med den nuværende
bestemmelse for fiskeriterritoriet - ligeledes at kunne
fastsætte nærmere bestemmelser om brug af særlige
jagtformer på øvrige jagtarealer, herunder for
eksempel forbyde visse former for jagt på visse lokaliteter
på visse tidspunkter af året. Dette vurderes at
understøtte en lokalt tilpasset og målrettet jagt- og
vildtforvaltning. Jagt- og vildtforvaltningen kan dermed tilpasses
specifikke vildtarters forvaltningsmæssige behov. Eksempelvis
vil en hensigtsmæssig bestandssammensætning og -
størrelse for en art kunne sikres samtidig med, at der tages
de fornødne hensyn til resten af bestanden og den
øvrige fauna. Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 4.
Den foreslåede ændring går ud på, at
miljø- og fødevareministerens nuværende
bemyndigelse i lovens § 27 til at
fastsætte nærmere regler for brug af særlige
jagtformer på fiskeriterritoriet, herunder forbyde
særlige jagtformer inden for bestemte områder, udvides
til også at omfatte øvrige jagtarealer.
Dette forslag skal ses i sammenhæng med forslaget til en
ny § 46 a, der giver hjemmel til at fastsætte regler om
iværksættelse af tidsbegrænsede nationale eller
lokale initiativer til brug for forskningsmæssig
afprøvning af jagt- og vildtforvaltningsformer, -redskaber
og -metoder.
Hvis resultaterne af for eksempel et lokalt, tidsbegrænset
initiativ, jf. forslagets § 46 a, fører til
ønske om at fastsætte regler om en særlig
jagtform på en bestemt vildtart i et område af landet,
skabes der med den foreslåede bemyndigelse i § 27
mulighed for dette.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på
mulighederne for at fastsætte særlige regler om jagt
på fiskeriterritoriet.
3.1.4. Fodring af vildt
3.1.4.1. Gældende ret
Det følger af jagt- og vildtforvaltningslovens § 28, stk. 1, 1. pkt., at udfodring af
vildt med jagt for øje ikke må finde sted. Efter
§ 28, stk. 1, 2. pkt. må vildt ikke beskydes på
jorden eller på vandet i umiddelbar nærhed af
foderplads.
3.1.4.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Fodring af vildtet har ofte til formål at
understøtte en bestand på et areal eller i et
område. Hvis der sker intensiv fodring især på
små arealer, kan det lokalt medvirke til en
ikke-bæredygtig afskydning af vildtet. Miljø- og
Fødevareministeriet vurderer, at en bemyndigelse til, at
ministeren kan fastsætte yderligere regler om foder, og hvor
der må fodres, vil give mulighed for at sikre en mere etisk
forsvarlig og en mere målrettet regulering af fodring. Der
vil således bl.a. kunne være behov for at
fastsætte bestemmelser om, hvilket foder der må
anvendes under hensyntagen til vildtets fordøjelse, og
bestemmelser om, i hvilken afstand fra skydetårne og naboskel
der må fodres.
Det vurderes, at fastsættelse af nærmere regler om
foder og fodring kan bidrage til ønsket om at nedbringe
omfanget af vildtets skader på mark og i skov såvel som
en mere afbalanceret afskydning særligt på små
arealer.
Det foreslås, at miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om foder og fodring, herunder om, hvilke typer
foder der kan anvendes, om indretning af foderpladser og om
placering af foder.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets specielle
bemærkninger til § 1, nr. 5.
3.1.5. Udstedelse af jagttegn
3.1.5.1. Gældende ret
Efter den nuværende formulering af jagt- og
vildtforvaltningslovens § 40, stk.
1, kan jagttegn, der giver tilladelse til jagt med
glatløbede skydevåben, udstedes til personer, som 1)
har fast bopæl i Danmark, 2) er fyldt 16 år, 3) er i
besiddelse af den nødvendige synsevne samt i øvrigt
af den fornødne åndelige og legemlige
førlighed, 4) ved en prøve har godgjort at have
fornødent kendskab til almindeligt forekommende vildtarter,
til reglerne om jagt og vildtforvaltning, herunder de jagtetiske
principper, samt har vist at have færdighed i betjeningen af
glatløbede skydevåben og 5) har fået samtykke
hertil fra justitsministeren.
Efter § 40, stk. 2, kan
jagttegn til personer under 18 år kun udstedes, hvis
indehaveren af forældremyndigheden har givet tilladelse
hertil.
Efter indførelsen i 2014, jf. bekendtgørelse nr.
845 af 27. juni 2016, af krav om haglskydeprøve som en del
af jagtprøven giver det jagttegn, man får udstedt
efter bestået skriftlig og praktisk jagtprøve - og
inden bestået haglskydeprøve - imidlertid ikke
længere tilladelse til at gå på jagt. Jagttegnet
er derfor påtegnet ordlyden "Dette jagttegn giver ikke
tilladelse til at udøve jagt".
Jagttegnet kan i denne situation alene bruges til indkøb
af våben og ammunition og giver tilladelse til at skyde
på skydebane uden instruktør.
Først når haglskydeprøven er bestået,
kan der udstedes et jagttegn, som giver ret til at udøve
jagt. Jagttegnet vil være påtegnet
"Haglskydeprøve bestået + prøvedato".
3.1.5.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
For personer, der allerede har bestået
haglskydeprøve eller som var jagttegnsberettigede før
indførelsen af krav om haglskydeprøve i 2014 giver
den gældende formulering af bestemmelsen i § 40, stk. 1,
ikke anledning til tvivl.
Miljø- og Fødevareministeriet har imidlertid
konstateret, at bestemmelsen med den nuværende formulering
"jagttegn, der giver tilladelse til jagt med glatløbet
skydevåben" kan være misvisende for kommende
jægere, der endnu ikke har bestået
haglskydeprøve.
Det skyldes, at bestemmelsen, der er formuleret før
indførelse af krav om haglskydeprøve, har en ordlyd,
der kan give kommende jægere anledning til at tro, at de med
modtagelsen af jagttegnet umiddelbart har fået adgang til at
gå på jagt. Efter bestemmelsens ordlyd er det
således jagttegnet, der giver tilladelse til jagt med
glatløbede skydevåben.
Det foreslås, at sætningen i § 40, stk. 1, "der giver tilladelse til
jagt med glatløbede skydevåben," udgår. Herved
kan der ikke længere opstå den opfattelse, at en
bestået jagtprøve umiddelbart giver adgang til jagt
med glatløbede skydevåben - dvs. haglvåben - men
at et jagttegn i denne situation alene kan bruges til indkøb
af våben og ammunition og giver tilladelse til at skyde
på skydebane uden instruktør.
3.1.6. Påtegning af jagttegn, jagtprøve og
skydeprøver
3.1.6.1. Gældende ret
Vildt må kun beskydes af personer, der har jagttegn, jf.
lovens § 39.
For at give ret til jagt med skydevåben skal jagttegnet
imidlertid være påtegnet efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 845 af 27. juni 2016 om jagttegn
(jagttegnsbekendtgørelsen), hvorefter et jagttegn kan
påtegnes en ret til at gå på jagt med henholdsvis
haglgevær, jf. § 22, stk. 4, jagtriffel, jf. § 25,
stk. 4, eller bue, jf. § 33, stk. 1. Jagttegnet kan indeholde
én eller flere af de ovennævnte påtegninger.
Påtegning kan således ske på baggrund af en
bestået haglskydeprøve, riffelprøve og/eller
buejagtprøve.
Påtegningen kan desuden ske på baggrund af en
tilladelse opnået efter de tidligere gældende regler
fra før indførelse af krav om haglskydeprøve
og riffelprøve.
Det følger af lovens § 40, stk.
3, at jagttegn, der ved en påtegning desuden giver
tilladelse til jagt med en jagtriffel, kan udstedes til personer,
som ud over at opfylde betingelserne i stk. 1 og 2 ved en
prøve har godtgjort at have fornødent kendskab til og
færdighed i brug af jagtriffel.
Efter jagt- og vildtforvaltningslovens § 40, stk. 4, fastsætter
miljø- og fødevareministeren nærmere regler om
jagtprøven og riffelprøven.
Der er fastsat en række nærmere regler om blandt
andet jagtprøven, om haglskydeprøven, om
riffelprøven og om buejagtprøven i
bekendtgørelse nr. 845 af 27. juni 2016 om jagttegn.
Jagtprøven omfatter dels en skriftlig prøve, der
består af 40 spørgsmål, hvor aspiranten skal
besvare spørgsmål om kendskab til jagttider, jagtret,
jagtetik, forsvarlig skudafstand, våbensikkerhed og lignende
dels en praktisk prøve i bl.a. våbenhåndtering
og afstandsbedømmelse.
Siden 2014 skal aspiranter som en del af jagtprøven
endvidere bestå en haglskydeprøve, før
vedkommende har tilladelse til at gå på jagt med
glatløbede skydevåben. Det fremgår af § 16,
stk. 1 i bekendtgørelse nr. 845 af 27. juni 2016 om
jagttegn.
Af bekendtgørelsens § 25, stk. 2 fremgår, at
riffelprøve kan aflægges af personer, der har
bestået haglskydeprøve.
Tilsvarende fremgår af bekendtgørelsens § 35,
stk. 1, at buejagtprøven kun kan aflægges af personer,
der har bestået haglskydeprøven.
Indtil 2012 var buejagtprøven reguleret i en
særskilt bekendtgørelse om buejagt.
Bekendtgørelsen var udstedt med hjemmel i jagt- og
vildtforvaltningslovens § 23, stk. 4, hvorefter miljø-
og fødevareministeren fastsætter nærmere regler
om, hvilke typer våben og ammunition, der må
anvendes.
I 2012 blev bekendtgørelse om buejagt og
bekendtgørelse om jagttegn sammenskrevet i
bekendtgørelse om jagttegn nr. 1272 af 17. december 2012.
Bekendtgørelse om jagttegn er udstedt med hjemmel i
både jagt- og vildtforvaltningslovens § 23, stk. 4, for
så vidt angår buejagt og buejagtprøve og §
40, stk. 4, for så vidt angår de øvrige
prøver.
3.1.6.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Miljø- og Fødevareministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at det i lovens § 40, stk. 3,
præciseres, at jagttegn kun giver tilladelse til jagt med
skydevåben, når det af jagttegnet ved en
påtegning fremgår, at indehaveren har ret til at
udøve jagt med haglvåben, jagtriffel, eller bue,
herunder med hvilken type bue.
Der er ønske om at imødekomme et ønske fra
jægerkredse om, at jægere kan gennemføre en
riffelprøve eller en buejagtprøve uden først
at skulle gennemføre en haglskydeprøve. En lang
række jægere har ikke til hensigt at gå på
jagt med haglvåben, hvorfor det forekommer overflødigt
at skulle gennemføre en haglskydeprøve, før
man har mulighed for at gennemføre en riffelprøve
eller en buejagtprøve, når man ikke ønsker at
gå på jagt med haglvåben.
På den baggrund vurderer Miljø- og
Fødevareministeriet, at det vil være
hensigtsmæssigt, at reglerne omformuleres, således at
det ved en ændring af § 40, stk. 3, om påtegning
vedrørende tilladelse til jagt med jagtriffel
tydeliggøres, at haglskydeprøven fremover ikke er en
del af den almindelige jagtprøve, som alle jægere skal
bestå, for at opnå jagttegn, jf. lovens § 40, stk.
1. nr. 4.
Miljø- og Fødevareministeriet finder det endvidere
hensigtsmæssigt, at miljø- og
fødevareministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om prøver samles i § 40, stk. 4,
der herefter omfatter alle prøvetyper - jagtprøve,
haglskydeprøve, riffelprøve og
buejagtprøve.
Den foreslåede ændring går ud på, at
anvendelsesområdet for § 40, stk. 3, udvides,
således at reglerne om tilladelse til jagt med forskellige
former for jagtvåben og påtegninger på jagttegnet
herom samles i § 40, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr.
7.
Endvidere foreslås, at § 40, stk. 3, ændres,
således at det tydeliggøres, at jagttegn kun giver
tilladelse til jagt med skydevåben, når det af
jagttegnet ved en påtegning fremgår, at indehaveren har
ret til at udøve jagt med haglvåben, jagtriffel, eller
bue, herunder med hvilken type bue, jf. lovforslagets § 1, nr.
7.
De hidtil gældende overgangsregler vedrørende
tilladelse til jagt med haglgevær eller jagtriffel og
påtegning herom videreføres uændret.
Det foreslås endvidere, at ordlyden af miljø- og
fødevareministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om jagtprøve og riffelprøve i
jagt- og vildtforvaltningslovens § 40, stk. 4, ændres
til også at omfatte haglskydeprøve og
buejagtprøve og ikke kun jagtprøven og
riffelprøven som i dag, jf. lovforslagets § 1, nr.
8.
Som følge heraf foreslås ordlyden af § 41, stk. 3, og § 42, stk. 2, 1. pkt., som
vedrører krav om ny prøve, ændret
således, at ordene "jagt-eller riffelprøve" erstattes
af "en eller flere prøver, jf. § 40, stk. 3", jf.
lovforslagets § 1, nr. 9, hvorved anvendelsesområdet
udvides til også at omfatte haglskydeprøve og
buejagtprøve.
3.1.7. Tidsbegrænsede initiativer i
forskningsmæssigt øjemed
3.1.7.1. Gældende ret
Jagt- og vildtforvaltningslovens § 46,
stk. 1, indeholder i dag hjemmel til, at miljø- og
fødevareministeren i særlige tilfælde kan
gøre undtagelse fra en række af lovens bestemmelser.
For eksempel kan der gives dispensation fra bestemmelsen om, at
jagt kun må finde sted i tiden fra solopgang til solnedgang
eller fra bestemmelsen om, at der ikke må drives jagt
på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end
1 hektar.
3.1.7.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Miljø- og Fødevareministeriet ønsker at
skabe mulighed for på forskningsmæssig baggrund at
afprøve jagt- og vildtforvaltningsformer, -redskaber og
-metoder, der ikke eller kun vanskeligt kan iværksættes
uden at fravige den nugældende lovgivning.
Der kan for eksempel være tale om afprøvning af
jagt- og vildtforvaltningsformer, -redskaber eller -metoder i et
lokalområde eller i en større egn af landet, som kan
berøre en større og ubestemt kreds af
jægere.
Af lovens § 46, stk. 1, fremgår, at miljø- og
fødevareministeren i særlige tilfælde kan
gøre undtagelse fra en række bestemmelser i loven. Det
drejer sig om lovens § 4, stk. 1, (forbud mod jagt før
solopgang og efter solnedgang), § 18, stk. 1 og 2,
(jagtbegrænsninger på arealer under 1 ha og 5 ha)
§ 19, stk. 2, (afstandskrav ved jagt på
fiskeriterritoriet), § 23, stk. 1 og 3, (forbud mod jagt med
andre midler end skydevåben og mod anvendelse af lokkedyr)
§ 24 (krav om af egnet apporterende hund), § 26 (jagt fra
motordrevet køretøj), § 28 (fodring) og §
30, stk. 1 (hegning).
Da denne mulighed for at meddele dispensation er knyttet til
enkeltstående dispensationsansøgninger, er det
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at der ikke
i dag er tilstrækkelig klar hjemmel i § 46 til at
iværksætte de ønskede tidsbegrænsede
initiativer i et lokalområde eller i en større egn af
landet, da sådanne initiativer vil kunne berøre en
større og ubestemt kreds af borgere.
Derfor foreslås, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler, der kan muliggøre
iværksættelse af nationale eller lokale,
tidsbegrænsede initiativer.
Sådanne initiativer kan gennemføres i
tidsbegrænsede perioder. En sådan afprøvning af
forskellige virkemidler og værktøjer har til
formål at afprøve, hvordan den fremtidige forvaltning
af kronvildt mest hensigtsmæssigt varetages, ligesom
initiativerne vil kunne anvendes til i bredere forstand at medvirke
til at styrke den nuværende jagt- og vildtforvaltning gennem
afprøvning af nye metoder og virkemidler.
Det er ikke hensigten med forslaget, at der kan gives mulighed
for etablering af permanente initiativer. De tidsbegrænsede
initiativer skal følges op af en evaluering, der
udføres efter forskningsbaserede metoder.
Det er miljø- og fødevareministeren der, eventuelt
på baggrund af indstilling fra Vildtforvaltningsrådet,
igangsætter de enkelte initiativer. Hvis
gennemførelsen af et konkret initiativ i en
tidsbegrænset periode kan få betydning for en
større, ubestemt kreds af jægere eller andre borgere
vil rammerne og de nærmere betingelser i perioden blive
fastlagt i bekendtgørelsesform. Det kan for eksempel
være ændrede jagttider i perioden eller krav om
indberetning af særlige oplysninger om f.eks. vildtudbytte
m.v.
Efter forslaget bemyndiges ministeren til i den forbindelse at
fastsætte nærmere regler om rammer og vilkår,
herunder regler om pligt til indberetning.
Det er hensigten, at initiativerne vil have en varighed på
op til 4 år, dog ikke udover den tid, der i det konkrete
tilfælde er nødvendig for at opnå den
nødvendige forskningsbaserede viden.
3.2. Naturbeskyttelsesloven
3.2.1. Gældende ret
Skovbyggelinjen har til formål at sikre skovenes
værdi som landskabselementer og at opretholde skovbrynene som
levesteder for plante- og dyrelivet. Det er ikke tilladt at placere
bebyggelse og lignende inden for skovbyggelinjen. Efter
naturbeskyttelseslovens § 17 kræver det
kommunalbestyrelsens forudgående dispensation at placere
bebyggelse, campingvogne og lignende inden for skovbyggelinjen,
dvs. inden for 300 m fra offentlige skove og private skove over 20
ha. Der gælder en række undtagelser i § 17, stk.
2, fra dette krav.
I landzone gælder en række særlige undtagelser
i naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, for opførelse
af bebyggelse inden for skovbyggelinjen, der tilsvarende
gælder efter planlovens landzoneregler. Når
kommunalbestyrelsen har meddelt en landzonetilladelse efter
planlovens § 35 til opførelse af bebyggelse i landzone
inden for skovbyggelinjen, følger det af
naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 5, at der ikke
også skal træffes afgørelse om dispensation fra
skovbyggelinjen. Det følger endvidere af § 17, stk. 2,
nr. 6, at placering af bebyggelse m.v. i landzone, der er omfattet
af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse efter § 36 i
lov om planlægning, tilsvarende er undtaget fra krav om
dispensation fra skovbyggelinjen dog med de undtagelser, der
fremgår af § 17, stk. 4.
Naturbeskyttelseslovens § 17 var tidligere i det
væsentlige tilpasset planlovens landzoneregler, og
undtagelserne fra krav om henholdsvis landzonetilladelse og
dispensation fra skovbyggelinjen var i det væsentlige
ens.
Med ændringen af lov om planlægning i juni 2017, jf.
lov nr. 668 af 8. juni 2017, blev der gennemført en
udvidelse af rækken af undtagelser i planlovens § 36 fra
kravet om landzonetilladelse. Den samtidige konsekvensændring
af naturbeskyttelsesloven indførte ikke tilsvarende
undtagelser for opførelse af bebyggelse inden for
skovbyggelinjen i landzone.
Det betyder, at en række bebyggelser i landzone, jf.
§ 17, stk. 4, forudsætter kommunalbestyrelsens
dispensation fra skovbyggelinjen efter § 65, uanset at de er
fritaget fra krav om landzonetilladelse.
Dette gælder bl.a. for mindre driftsbygninger til dambrug
på en landbrugsejendom, til- og ombygning af helårshuse
i landzone, hvorved husets samlede bruttoareal vil overstige 250
m2 op til 500 m2.
Dette gælder endvidere for opførelse af
aftægts- eller medhjælperboliger på visse
landbrugsejendomme og tilbygning med indtil 500 m2 til udvidelse af en erhvervsvirksomhed
i landzone, som lovligt er etableret i en overflødiggjort
bygning og tilsvarende for udvidelse af en mindre butik op til 250
m2.
For driftsbygninger til landbrug, skovbrug og fiskeri
gælder undtagelsen fra krav om dispensation efter de
gældende regler i § 17, stk. 2, nr. 4, kun for
opførelse af byggeri, der er erhvervsmæssigt
nødvendigt for den pågældende ejendoms drift som
landbrugs- eller skovbrugsejendom, og ikke - som det nu er
tilfældet i planloven - også for driftsbygninger, der
er erhvervsmæssigt nødvendige for en
landbrugsbedrift.
Dermed blev den ovenfor beskrevne tilpasning ikke
videreført for de nye undtagelser for landzonetilladelse,
hvorfor visse bebyggelser, der ikke længere kræver
landzonetilladelse, stadig kræver en dispensation fra
skovbyggelinjen.
3.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Formålet med forslaget er, at flere af de lempelser for
borgere og virksomheder for at opføre bebyggelse i landzone,
som blev gennemført med ændringen af planloven i juni
2017, også skal gælde inden for skovbyggelinjen.
Det foreslås derfor, at mulighederne for til- og ombygning
af helårshuse op til et samlet bruttoetageareal på 500
m2 og tilbygning til virksomheder,
der er indrettet i en overflødiggjort bygning, med indtil
500 m2 i landzone, ikke
længere skal kræve dispensation fra skovbyggelinjen.
Administrationen af planlovens landzoneregler og skovbyggelinjen
tilpasses hermed yderligere til hinanden.
Den foreslåede ordning går herefter ud på, at
kommunerne ikke længere vil skulle træffe
afgørelse om dispensation fra skovbyggelinjen i de
nævnte tilfælde, der med ændringen af planloven i
juni 2017 blev fritaget for krav om landzonetilladelse.
De foreslåede lempelser af reglerne om skovbyggelinjen
indebærer ikke en fravigelse af lovgivningens øvrige
bestemmelser, som fortsat skal iagttages, herunder f.eks. regler om
beskyttede naturtyper og naturbeskyttelseslovens § 29 a, der
indeholder et generelt forbud mod at beskadige og
ødelægge yngle- eller rasteområder for
dyrearter, der er optaget på habitatdirektivets bilag IV og
nævnt i bilag 3 til loven. Lovens § 29 a, indeholder
endvidere et generelt forbud mod forsætlige forstyrrelser med
skadelig virkning for arten eller bestanden.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
I forhold til den foreslåede ændring af jagt og
vildtforvaltningsloven forventes en senere udmøntning af
lovforslagets bemyndigelser til at fastsætte regler om
henholdsvis jagtformer og om fodring og om foder ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
En senere udmøntning af den foreslåede hjemmel i
jagt og vildtforvaltningsloven til at iværksætte
tidsbegrænsede initiativer i forskningsmæssigt
øjemed forventes at have både administrative og
økonomiske konsekvenser for staten, men omfanget
afhænger af, hvilke initiativer der i givet fald
iværksættes. Der kan således blive behov for at
indkøbe forsøgsopsætninger og vurderinger fra
forskningsinstitutioner m.v.
Endvidere vil der skulle afsættes personalemæssige
ressourcer i forbindelse med dels forberedelse og
igangsætning af initiativerne dels efterfølgende
evaluering. Endelig vil der i forbindelse med en eventuel adgang
til falkejagt skulle afsættes personalemæssige
ressourcer til f.eks. administration af falkejagt, samt tilsyn med
fuglehold og håndhævelse. Det nærmere omfang af
ressouceforbruget vil først foreligge, når det
på et senere tidspunkt er klarlagt, hvorledes bemyndigelserne
i lovforslaget nærmere skal udmøntes.
I forhold til den foreslåede ændring af § 17 om
skovbyggelinjen vil der blive tale om en administrativ lettelse for
kommunerne i administrationen af de gældende regler, idet
kommunerne ikke længere skal træffe afgørelse om
dispensation fra skovbyggelinjen i visse sager om tilbygning til
helårshuse og til virksomheder indrettet i
overflødiggjorte bygninger i landzone inden for
skovbyggelinjen og føre tilsyn hermed. Da kravet om
dispensation i de nævnte tilfælde kun har været
gældende i relativt kort tid, dvs. fra juni 2017, vurderes de
administrative konsekvenser for det offentlige kun at være
meget beskedne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
I forhold til den foreslåede ændring af jagt og
vildtforvaltningsloven forventes lovforslaget ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Dog forventes udmøntningen af lovforslagets
hjemler i sammenhæng med andre initiativer at kunne medvirke
til at give færre vildtskader på mark og i skov,
hvilket vil have positive konsekvenser for de
pågældende landbrug og skovbrug. Det er ikke muligt
på det foreliggende grundlag at fastslå værdien
af den forventede reduktion af vildtskader.
I forhold til den foreslåede ændring af
naturbeskyttelsesloven vurderes lovforslagets § 2 om
skovbyggelinjen at indebære positive økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet kravet om
dispensation i de omfattede sager bortfalder.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
I forhold til den foreslåede ændring af jagt og
vildtforvaltningsloven forventes lovforslaget ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
I forhold til den foreslåede ændring af
naturbeskyttelsesloven indebærer lovforslagets § 2 om
skovbyggelinjen, at borgere ikke længere skal søge
dispensation fra skovbyggelinjen til visse tilbygninger til
helårshuse og til virksomheder indrettet i
overflødiggjorte bygninger i landzone, der med den seneste
ændring af naturbeskyttelsesloven blev omfattet af krav
herom. Dermed er det en administrativ lettelse, da der skal
ansøges i færre sager, skønt
ansøgningskravet i forhold til naturbeskyttelsesloven har
været gældende i relativt kort tid.
7. Miljømæssige konsekvenser
I forhold til jagt og vildtforvaltningsloven vurderes
lovforslaget ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
I forhold til naturbeskyttelsesloven vil lovforslagets § 2
supplere den gældende undtagelse fra krav om dispensation fra
skovbyggelinjen til opførelse af bebyggelse, der samtidig er
undtaget fra krav om landzonetilladelse.
Opførelse af bebyggelse kan have konsekvenser for natur
og landskab. I forhold til landskabet vil kravet om tilknytning til
eksisterende bebyggelse sikre, at de eventuelle konsekvenser for
landskabet begrænses.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets § 1 indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Lovforslagets § 2 vurderes ikke at indebære
konsekvenser i forhold til EU-retten, da forslaget i princippet
tilnærmes den retstilstand, der var gældende før
ændringen af naturbeskyttelsesloven ved lov nr. 681 af 8.
juni 2017. Forholdet til Natura 2000-områder indgår
imidlertid i byggesagsbehandlingen efter byggeloven for
opførelse af bebyggelse i disse områder.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af jagt og
vildtforvaltningsloven har været sendt i høring i
perioden 1. september til den 29. september 2017, og et udkast til
lovforslag om ændring af naturbeskyttelsesloven har
været sendt i høring fra den 8. september til den 6.
oktober 2017 hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, HK-Kommunal
Miljøudvalg, 15. juni fonden, 92-gruppen,
Advokatrådet, A. P. Møller fonden, Akademirådet,
Arkitektforeningen, Biologiforbundet,
Bygningskultur Danmark, Bæredygtigt Landbrug,
Campingrådet,
COWI A/S, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Jægerforbund
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund,
Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk
Botanisk Forening,
Dansk Camping Union, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme,
Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk
Journalistforbund,
Dansk Juletræer, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR),
Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pattedyrforening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Selskab for
Miljøret, Dansk Skovforening,
Dansk Træforening, Dansk Træinformation, Dansk
Vandrelaug, Danske Advokater, Dansk Falkejagtklub, Dansk Falkoner
Klub, Danske Landskabsarkitekter, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Medier, Danske Svineproducenter,
Danske Træindustrier, Det Dyreetiske Råd, Det
Grønne Museum, Den Danske Naturfond, Den Danske
Landinspektørforening, Det Økologiske Råd, DCA
- Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, DCE -
Nationalt Center for Miljø og Energi,
DR, att. : DR Jura, Politik og Strategi, Dyrenes Beskyttelse,
Dyrehandlernes Brancheforening, EnviNa Foreningen af miljø-,
plan- og naturmedarbej-dere i det offentlige, Entomologisk
Forening, FAB Foreningen af Byplanlæggere,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Foreningen af Danske Buejægere,
Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses
suppleanter, Foreningen Danske Herregårdsjægere,
Friluftsrådet, Greenpeace Danmark, HedeDanmark,
Hedeselskabet, Jagttegnslærer-foreningen,
Jordbrugsakademikerne, Jysk Jæger Og Landbrugslaug,
Kammeradvokaten, LandBoUngdom, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Frie bønder - Levende land,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Moesgård Museum,
Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Mols Bjerge,
sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, Nationalpark Skjoldungernes
Land, Natur og Ungdom, NOAH, Nordea fonden, Orbicon,
Praktiserende Landinspektørers Forening, Rambøll
Danmark, RealDania,
Sammenslutningen af Danske Småøer, SEGES,
Skydebaneforeningen Danmark, Skovdyrkerforeningerne, Skov &
Landskab (Københavns Universitet), Småskovsforeningen
Danmark, Teknologisk Institut
Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove, Villum-fonden,
Økologisk Landsforening, Aage V. Jensens fond, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet,
Københavns Universitet,
RUC - Roskilde Universitetscenter, Syddansk Universitet.
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Jagt og vildtforvaltningsloven:
Afhænger af den senere udmøntning af
bemyndigelsen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Naturbeskyttelsesloven: Der forventes en mindre administrativ
lettelse for kommunerne. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Det foreslås, at lovens fodnote affattes
således: »1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle, EU-tidende 2010, nr. L 20, side 7, som ændret senest
ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende
2013, nr. L 158, side 193, dele af Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som
ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj
2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni
2013, EU-Tidende 2013, nr. 178, side 66.«
Forslaget har til formål at nyaffatte
fodnoten til lovens titel med henblik på, at noten
ajourføres med opdaterede henvisninger til de seneste
ændringer af direktiverne.
Til nr. 2.
Det fremgår af jagt- og
vildtforvaltningslovens § 23, stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 26. januar 2017, at rovfugle og
ugler ikke må anvendes til jagt, og der kan ikke dispenseres
fra dette forbud. Det nuværende forbud uden mulighed for
dispensation har været gældende siden 1994. I
medfør af naturbeskyttelsesloven og jagt- og
vildtforvaltningsloven er der tillige udstedt regler, der regulerer
hold af vilde fugle i fangenskab.
Med forslaget til ny § 23, stk. 5
bemyndiges miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte nærmere regler om jagt med visse arter af
rovfugle.
Det er hensigten med bemyndigelsen, at
miljø- og fødevareministeren på baggrund af
Vildtforvaltningsrådets og andre relevante parters
synspunkter afklarer, hvordan muligheden for jagt med visse arter
af rovfugle (falkejagt) nærmere bør reguleres og
udmøntes, herunder om en sådan mulighed skal betinges
af en evaluering efter nogle år med henblik på en
stillingtagen til om muligheden fortsat skal kunne anvendes.
Jagt med rovfugle adskiller sig fra den
traditionelle jagt med brug af våben. Derfor forventes
reguleringen af jagt med rovfugle at ville adskille sig fra den
nugældende regulering af den mere traditionelle jagt med brug
af våben. Den foreslåede hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om jagt med visse arter af rovfugle forventes
derfor også udmøntet i en særskilt
bekendtgørelse.
Der kan f.eks. blive tale om at stille krav
om, at der udover sædvanligt jagttegn også skal
etableres en særlig uddannelse fulgt af en bestået
falkonerprøve. Det skal blandt andet afklares, hvilke
rovfugle der kan anvendes og på hvilke betingelser m.v.,
herunder om der skal stilles krav om særligt sporingsudstyr
(gps), og hvilke andre arter rovfuglene må jage.
Herudover skal der sikres et effektivt
kontrolsystem, herunder bl.a. krav om dokumentation for den enkelte
fugl, der skal sikre, at der ikke holdes rovfugle, der er indfanget
i naturen, ligesom der skal føres tilsyn med fuglehold.
Som en konsekvens af forslaget bliver det
nuværende stk. 5 til stk. 6.
Til nr. 3.
Efter § 23, stk. 4, fastsætter
miljø- og fødevareministeren nærmere regler om,
hvilke typer våben og ammunition der må anvendes,
herunder regler om salg af visse typer ammunition og regler om, at
visse typer ammunition ikke må medtages på jagt. Med
hjemmel i bestemmelsen er det i § 4, stk. 2 i
bekendtgørelse nr. 923 af 27. juni 2016 om våben og
ammunition der må anvendes til jagt m.v. fastsat, at alle
jagtbare arter af pattedyr og fugle, bortset fra kronvildt,
dåvildt, sikavildt, muflon og vildsvin må jages med
bue.
Med den foreslåede affattelse af §
23, stk. 4 udgår ordene "herunder regler".
Den foreslåede affattelse af § 23, stk. 4, skal give mulighed for, at
de hidtidige lovbemærkninger fra 1992 til bemyndigelsen i den
nugældende § 23, stk. 4, kan
justeres. Af disse lovbemærkninger fremgår, at det
skulle gøres muligt at anvende bue og pil til jagt. Det er
anført, at det er tanken, at man i en periode på 5
år efter lovens ikrafttræden skal
iværksætte en undersøgelse, der kan be- eller
afkræfte påstande om, at buen ikke er et velegnet
jagtvåben, og at der efter forsøgsperioden vil blive
taget endelig stilling til spørgsmålet.
Det fremgår tillige af
lovbemærkningerne, at buejagt på vildtarter, der er
større end råvildt, ikke tænkes tilladt efter
lovens ikrafttræden. Der er som følge af denne
lovbemærkning ikke i dag hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om jagt med bue på vildtarter, der er
større end råvildt - det vil sige kronvildt,
dåvildt, sikavildt, muflon eller vildsvin.
Det er hensigten med nyaffattelsen af
bestemmelsen, at bemyndigelsen skal kunne udnyttes til at
fastsætte regler om jagt på kronvildt, dåvildt og
sikavildt eller andre arter af vildt, der er større end
råvildt, med brug af bue.
Forslaget har til formål, at der kan
iværksættes undersøgelser af brug af bue som
jagtvåben til jagt på vildtarter, der er større
end råvildt - det vil sige kronvildt, dåvildt,
sikavildt, muflon eller vildsvin. I første omgang
ønskes det undersøgt, om buejagt på kronvildt,
dåvildt og sikavildt kan være en velegnet
jagtmetode.
Erfaringerne fra sådanne
undersøgelser vil herefter kunne danne grundlag for at
fastsætte permanente regler om jagt på kronvildt,
dåvildt, sikavildt eller andre arter af vildt, der er
større end råvildt, med brug af bue. Der henvises til
de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Såfremt der i løbet af
forsøgsperioden viser sig at opstå forhold, der ikke
er tilsigtet med ændringen, vil der før udløbet
af forsøgsperioden blive taget stilling til eventuelle
justeringer af ordningen eller et eventuelt ophør af
forsøgsordningen.
Forslaget tilsigter herudover ikke at
ændre den nugældende retstilstand.
Til nr. 4.
Af den gældende § 27 fremgår,
at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om jagt på fiskeriterritoriet, herunder forbyde
særlige jagtformer inden for bestemte områder.
Bemyndigelsen er bl.a. udnyttet til et forbud mod
motorbådsjagt i visse områder på
fiskeriterritoriet.
Med den foreslåede ændring, hvor
ordene "jagt på fisketerritoriet" erstattes af order
"jagtformer" udvides bemyndigelsen til, at der også kan
fastsættes regler om jagt på andre områder end
på fiskeriterritoriet. Den gældende bemyndigelse til at
fastsætte regler om jagt på fiskeriterritoriet
opretholdes således uændret.
Den foreslåede bemyndigelse i § 27
til at fastsætte regler om jagtformer tænkes anvendt
til at sikre en løbende tilpasning til det aktuelle
forvaltningsbehov, herunder særlige forvaltningshensyn for
den enkelte art.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget til en ny § 46 a, der giver hjemmel til at
fastsætte regler om iværksættelse af
tidsbegrænsede nationale eller lokale initiativer til brug
for forskningsmæssig afprøvning af jagt- og
vildtforvaltningsformer, -redskaber og -metoder.
Hvis resultaterne af for eksempel et lokalt,
tidsbegrænset initiativ, jf. § 46 a, fører til
ønske om at fastsætte regler om en særlig
jagtform på en bestemt vildtart i et område af landet,
skabes der således med den foreslåede ændring af
bemyndigelsen i § 27 mulighed for dette.
Bemyndigelsen tænkes bl.a. anvendt til
at forbyde tryk- og drivjagt i kronvildtets brunsttid for at
reducere forstyrrelseseffekten som følge af jagt.
Bemyndigelsen kan også anvendes til at sikre en mere
bæredygtig og forsvarlig afvikling af jagten på andre
arter. Hensynet kan både være til den vildtart, der
jages, og til andre arter i området - såvel jagtbare
som ikke jagtbare.
I perioder og områder, hvor jagt ikke er
tilladt, eller hvor den nuværende jagt er særligt
forstyrrende, vil man med regler om jagtformer kunne sikre en mere
målrettet regulering af jagten. Det kan eksempelvis
være, at der i forbindelse med en udvidelse af jagttiden for
ræv er behov for at indskrænke tilladelsen til alene at
gælde gravjagt, ligesom det kan overvejes at tillade jagt
på kronkalv i februar med vilkår om forbud mod tryk- og
drivjagt. Der vil ligeledes for eksempel kunne udføres en
mere målrettet forvaltning af mulighederne for jagt på
andre arter, hvor bestanden vurderes at være for stor og
ønskes reduceret, som eksempelvis grågås.
Ofte vil en intensivering af jagten på
en art resultere i forstyrrelse af andre arter, som kan være
sårbare for forstyrrelse. Her vil man gennem en regulering af
jagtmetoderne kunne beskytte andre arter mod forstyrrelse i de
perioder, hvor vildtet er mest sårbart overfor forstyrrelse,
f.eks. når vildtet yngler eller fælder.
Til nr. 5.
Efter de gældende regler i §
28, må udfodring af vildt med
jagt for øje ikke finde sted, og vildt må ikke
beskydes på jorden eller på vandet i umiddelbar
nærhed af foderplads. Disse bestemmelser opretholdes
uændret.
Det foreslås i § 28, stk. 2, at miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om foder og fodring, herunder om, hvilke typer foder der kan
anvendes, om indretning af foderpladser og om placering af
foder.
Bemyndigelsen i det foreslåede § 28, stk. 2, tænkes udnyttet til
at fastsætte forbud mod visse typer foder - f.eks. kraftfoder
og valset korn. Formålet med et sådant forbud er dels
en sikring af vildtets sundhed, herunder hensynet til vildtets
fordøjelse, og dels en bedre forvaltning af bestanden. Ved
vurderingen af, om der skal fastsættes forbud mod viser
fodertyper eller mod at fodre visse steder, kan f.eks. indgå
bestandstæthed, områdets bærekapacitet,
miljøhensyn og vildtbiologi.
Det er hensigten at indføre regler om
afstandskrav for fodring i forhold til naboskel, skydetårne
og skydestiger. Et afstandskrav i forhold til naboskel skal
medvirke til at minimere omfanget af fodring på små
arealer og tæt på naboer, hvor vildtet "indfodres" fra
de omkringliggende arealer. Fastsættelse af et afstandskrav
for fodring i nærheden af skydetårne har navnlig til
formål at præcisere det nuværende forbud mod at
skyde vildtet på eller i umiddelbar nærhed af
foderpladsen.
En reduktion af omfanget af fodring på
særligt små arealer og fodring i umiddelbar
nærhed af skydetårne og skydestiger vil begrænse
mulighederne for at overudnytte jagtmulighederne ud over arealets
bæreevne. Dette vil være hensigtsmæssigt,
både når det gælder afskydning af hjorte og
når det gælder afskydning af kronvildt i områder
med små bestande, og vil derved medvirke til at sikre en
etisk jagtudøvelse.
Bemyndigelsen vil desuden blive anvendt til,
at der med hensyn til regler om foder og fodring vil kunne skelnes
mellem ejer og lejer af jagt f.eks. ved fastsættelse af
særlige afstandskrav til naboskel for fodring på lejet
jagt. Det har erfaringsmæssigt vist sig, at en jagtlejer i
mange tilfælde har en mindre tilskyndelse til at medvirke til
en langsigtet forvaltning af vildtet i et område. Det kan
skyldes, at en jagt ofte lejes for en kort eller kortere
årrække, hvorfor et ønske om at optimere jagten
i lejeperioden bliver det mest fremtrædende. En ejer har
oftest en mere langsigtet interesse i at arbejde for at sikre en
fremtidig sund bestand på ejendommen og i
nærområdet.
Bemyndigelsen kan endvidere udnyttes til at
fastsætte bestemmelser om den nærmere indretning og
udformning af foderpladser og hvordan og med hvilke typer foder,
der må fodres.
Til nr. 6.
Efter den nuværende formulering af jagt-
og vildtforvaltningslovens § 40, stk.
1, kan jagttegn, der giver tilladelse til jagt med
glatløbede skydevåben, udstedes til personer, der
opfylder visse nærmere angivne betingelser.
For personer, der allerede har bestået
haglskydeprøve eller som var jagttegnsberettigede før
indførelsen af krav om haglskydeprøve i 2014 giver
den gældende formulering af bestemmelsen i § 40, stk. 1, ikke anledning til
tvivl.
Miljø- og Fødevareministeriet
har konstateret, at bestemmelsen med den nuværende
formulering kan være misvisende for kommende jægere,
der endnu ikke har bestået haglskydeprøve. Det
skyldes, at bestemmelsen, der er formuleret før
indførelse af krav om haglskydeprøve, har en ordlyd,
der kan give kommende jægere anledning til at tro, at de med
modtagelsen af jagttegnet umiddelbart har fået adgang til at
gå på jagt. Efter bestemmelsens ordlyd er det
således jagttegnet, "der giver tilladelse til jagt med
glatløbede skydevåben".
Efter indførelsen i 2014 af krav om
haglskydeprøve giver det jagttegn, man får udstedt
efter bestået skriftlig og praktisk jagtprøve - og
inden bestået haglskydeprøve - imidlertid ikke
længere tilladelse til at gå på jagt. Jagtegnet
er derfor påtegnet ordlyden "Dette jagttegn giver ikke
tilladelse til at udøve jagt".
Jagttegnet kan i denne situation alene bruges
til indkøb af våben og ammunition og giver tilladelse
til at skyde på skydebane uden instruktør.
Først når haglskydeprøven er bestået kan
der udstedes et jagttegn, som giver ret til at udøve jagt.
Jagttegnet vil være påtegnet "Haglskydeprøve
bestået + prøvedato".
Det foreslås derfor, at § 40, stk. 1, ændres, så
sætningen "der giver tilladelse til jagt med
glatløbede skydevåben," udgår. Herved kan der
ikke længere opstå den opfattelse, at en bestået
jagtprøve umiddelbart giver adgang til jagt med
glatløbede skydevåben - dvs. haglvåben - men at
et jagttegn i denne situation alene kan bruges til indkøb af
våben og ammunition og giver tilladelse til at skyde på
skydebane uden instruktør.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af § 40, stk. 3, hvor det
tydeliggøres, at jagttegn kun giver tilladelse til jagt med
skydevåben, når det af jagttegnet ved en
påtegning fremgår, at indehaveren har ret til at
udøve jagt med haglvåben, jagtriffel, eller bue,
herunder med hvilken type bue.
Til nr. 7.
Af jagt- og vildtforvaltningslovens § 39
fremgår, at vildt kun må beskydes af personer, der har
jagttegn.
For at give ret til jagt med skydevåben
skal jagttegnet imidlertid være påtegnet efter reglerne
i bekendtgørelse nr. 845 af 27. juni 2016 om jagttegn
(jagttegnsbekendtgørelsen), hvorefter et jagttegn kan
påtegnes en ret til at gå på jagt med henholdsvis
haglgevær, jf. § 22, stk. 4, jagtriffel, jf. § 25,
stk. 4, eller bue, jf. § 33, stk. 1. Jagttegnet kan indeholde
én eller flere af de ovennævnte påtegninger.
Påtegning kan således ske på
baggrund af en bestået haglskydeprøve,
riffelprøve og/eller buejagtprøve.
Påtegningen kan desuden ske på
baggrund af en tilladelse opnået efter de tidligere
gældende regler fra før indførelse af krav om
haglskydeprøve og riffelprøve.
Det følger af lovens § 40, stk. 3,
at jagttegn, der ved en påtegning desuden giver tilladelse
til jagt med en jagtriffel, kan udstedes til personer, som ud over
at opfylde betingelserne i stk. 1 og 2 ved en prøve har
godtgjort at have fornødent kendskab til og færdighed
i brug af jagtriffel.
Med den foreslåede ændring af
§ 40, stk. 3, angives det nu
udtømmende, til hvem et jagttegn med de
pågældende påtegninger kan udstedes.
Med den foreslåede henvisning i § 40, stk. 3 til tidligere
gældende regler menes for så vidt angår ret til
at gå på jagt med haglgevær, at der i 2014 ved
indførelse af krav om haglskydeprøve som en del af
jagtprøven blev indsat overgangsregler af hensyn til de
mange jægere, der havde erhvervet jagttegn efter de hidtidige
regler, så disse jægere ikke blev omfattet af det nye
krav om at aflægge en haglskydeprøve for at opnå
en påtegning på jagttegnet om retten til at
udøve hagljagt.
Med henvisningen til tidligere gældende
regler for så vidt angår ret til at gå på
jagt med jagtriffel menes, at der ved indførsel af krav om
riffelprøve i 1994 blev indsat overgangsregler af hensyn til
de mange jægere, der havde erhvervet ret til jagt med riffel
efter de hidtidige regler.
For at erhverve en påtegning på
jagttegnet om ret til at gå på jagt med haglgevær
eller riffel efter de tidligere gældende regler er der
uændret krav om, at den pågældende uden
afbrydelse har været optaget i Jagttegnsregistret som
jagttegnsberettiget, siden retten til jagt med haglgevær
eller riffel blev opnået.
Den i § 40, stk. 3, nævnte
henvisning til tidligere gældende regler er ikke relevant i
forhold til buejagt, idet jagt med bue først blev muligt, da
bekendtgørelse nr. 240 af 11. april 1999 om buejagt
trådte i kraft 1. maj 1999. Der gælder således i
denne situation ingen overgangsregler.
Til nr. 8.
Af den gældende § 40, stk. 4, 1.
pkt., fremgår, at miljø- og fødevareministeren
fastsætter nærmere regler om jagtprøven og
riffelprøven.
Miljø- og Fødevareministeriet
finder det hensigtsmæssigt, at miljø- og
fødevareministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om prøver fremgår af § 40,
stk. 4, der herefter udtrykkeligt nævner alle
prøvetyper - jagtprøve, haglskydeprøve,
riffelprøve og buejagtprøve.
Det foreslås derfor, at § 40, stk.
4, 1. pkt., fremover nævner såvel jagtprøven,
jf. stk. 1, nr. 4, som haglskydeprøven, riffelprøven
og buejagtprøven, jf. stk. 3, og ikke kun nævner
jagtprøven og riffelprøven som i dag.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.6.
Til nr. 9.
Af den gældende § 41, stk. 3,
fremgår, at fornyelse af jagttegn kan gøres betinget
af, at den pågældende aflægger ny jagt- eller
riffelprøve. Tilsvarende fremgår det af den
gældende 42, stk. 2, 1.pkt., at generhvervelse af jagttegn,
der er inddraget, kan gøres betinget af, at den
pågældende aflægger ny jagt- eller
riffelprøve.
Som en konsekvens af den i lovforslagets nr. 8
foreslåede ændring af ordlyden af miljø- og
fødevareministerens bemyndigelse i § 40, stk. 4 til at
fastsætte nærmere regler om jagtprøve og
riffelprøve ændres til også at omfatte
haglskydeprøve og buejagtprøve og ikke kun
jagtprøven og riffelprøven som i dag, foreslås
ordlyden af § 41, stk. 3, og § 42, stk. 2, 1.pkt., som
vedrører krav om ny prøve, ændret
således, at ordene "jagt-eller riffelprøve" erstattes
af "en eller flere prøver, jf. § 40, stk. 3", jf.
lovforslagets § 1, nr. 9, hvorved anvendelsesområdet
udvides til også at omfatte haglskydeprøve og
buejagtprøve.
Til nr. 10.
Af lovens § 46, stk. 1, fremgår, at miljø- og
fødevareministeren i særlige tilfælde kan
gøre undtagelse fra en række bestemmelser i loven. Det
drejer sig om lovens § 4, stk. 1, (forbud mod jagt før
solopgang og efter solnedgang), § 18, stk. 1 og 2,
(jagtbegrænsninger på arealer under 1 ha og 5 ha)
§ 19, stk. 2, (afstandskrav ved jagt på
fiskeriterritoriet), § 23, stk. 1 og 3, (forbud mod jagt med
andre midler end skydevåben og mod anvendelse af lokkedyr)
§ 24 (krav om af egnet apporterende hund), § 26 (jagt fra
motordrevet køretøj), § 28 (fodring) og §
30, stk. 1 (hegning).
For at skabe mulighed for at iværksætte
tidsbegrænsede nationale eller lokale initiativer, der retter
sig mod en større og ubestemt kreds af borgere,
foreslås en ny § 46 a. Med
den foreslåede bestemmelse bemyndiges miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte regler om
fravigelse af bestemmelserne i § 4, stk. 1, § 18, stk. 1
og 2, § 19, stk. 2, § 23, stk. 1 og 3, § 24, §
26, § 28 og § 30, stk. 1 med henblik på
iværksættelse af tidsbegrænsede, nationale eller
lokale initiativer til brug for forskningsmæssig
afprøvning af jagt- og vildtforvaltningsformer, -redskaber
og -metoder.
Det foreslås endvidere, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om de nærmere rammer og vilkår
for de i stk. 1 nævnte initiativer herunder regler om pligt
til indberetning.
Baggrunden for bestemmelsen er beskrevet i lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.7.2.
Bemyndigelsen i § 46 a
tænkes udmøntet således, at eventuelle
initiativer iværksættes af miljø- og
fødevareministeren, eventuelt på baggrund af en
anbefaling fra Vildtforvaltningsrådet.
Bemyndigelsen kan alene anvendes til tidsbegrænsede
initiativer af op til 4 års varighed, dog ikke længere
end den tid, der i det konkrete tilfælde er nødvendig
for at opnå de fornødne forskningsmæssige
resultater. Hvis der efter en evaluering er ønske om at
fortsætte initiativet uændret, skal dette ske ved en
egentlig lovændring.
Hvor de forskningsmæssige resultater ikke giver det
fornødne grundlag for en kvalificeret evaluering, kan
forsøgsperioden i særlige tilfælde
forlænges i en kortere periode. Initiativer kan i
særlige tilfælde afbrydes før tid uden
evaluering, hvis grundlaget for initiativet bortfalder.
Bemyndigelsen tænkes anvendt til bl.a.
tidsbegrænsede udvidelser af mulighederne for jagtmetoder
på visse arter.
Initiativer med udvidelse af mulighederne for jagtmetoder
på visse arter kunne eksempelvis være muligheden for at
skyde bestemte vildtarter på foderpladser. I udlandet skydes
eksempelvis vildsvin ofte på foderpladser for at holde
bestanden på et acceptabelt niveau.
For at sikre, at de borgere og herunder jægere, der
måtte blive berørt af for eksempel
tidsbegrænsede, nye muligheder i forhold til de
gældende regler eller eventuelt bliver pålagt
tidsbegrænsede restriktioner, bliver bekendt med et igangsat,
tidsbegrænset initiativ, vil rammerne og betingelserne for
sådanne initiativer, hvis det på baggrund af en konkret
vurdering skønnes hensigtsmæssigt, blive fastlagt i
bekendtgørelsesform.
Det bemærkes, at et tidsbegrænset initiativ skal
overholde Danmarks EU-retlige forpligtelser, det vil sige
habitatdirektivet, herunder bilag IV og
fuglebeskyttelsesdirektivet.
Til §
2
Til nr. 1.
Efter de gældende regler i § 17,
stk. 2, er en række bebyggelser undtaget fra krav om
dispensation fra skovbyggelinjen og er ligeledes efter planlovens
§ 36 undtaget fra kravet i planlovens § 35 om
landzonetilladelse. Det gælder f.eks. til- og ombygning af
helårshuse op til et bruttoareal på 250 m2 og udvidelse af mindre virksomheder
indrettet i overflødiggjorte landbrugsbygninger.
Indtil ikrafttrædelsen af de
gældende regler var der med en enkelt undtagelse tale om
sammenfald af undtagelser i de to love, se ovenfor i de almindelige
bemærkninger, og disse undtagelser har været
gældende siden 1. januar 2014.
Planlovens § 36 blev ved lov nr. 668 af
8. juni 2017 suppleret med en række nye byggemuligheder, der
er undtaget fra krav om landzonetilladelse. Ved den samtidige
konsekvensændring af naturbeskyttelsesloven kom tilsvarende
undtagelser ikke til at gælde for opførelse af
bebyggelse inden for skovbyggelinjen i landzone og kræver
derfor dispensation fra forbuddet mod bebyggelse inden for
skovbyggelinjen.
Dette er blandt andet tilfældet for til-
og ombygning af helårshuse i landzone, hvorved husets samlede
bruttoetageareal vil overstige 250 m2 og op til 500 m 2, jf. § 17, stk. 4, nr. 3, og for
tilbygning med indtil 500 m2 til
udvidelse af en erhvervsvirksomhed i landzone, jf. § 17, stk.
4, nr. 5, som lovligt er etableret i en overflødiggjort
bygning.
Det foreslås, at § 17, stk. 4, nr. 3, ophæves. Det
betyder, at der ikke længere vil gælde krav om
dispensation fra skovbyggelinjen til til- og ombygning af
helårshuse i landzone inden for skovbyggelinjen, hvorved
husets samlede bruttoetageareal vil overstige 250 m2 og op til 500 m2, jf. § 17, stk. 4, nr. 6.
Den foreslåede bestemmelse giver
således en umiddelbar ret til at opføre den
nævnte bebyggelse.
Forslaget er en konsekvens af
planlovsændringen ved lov nr. 668 af 78. juni 2017, hvorved
en række bebyggelser blev undtaget fra krav om
landzonetilladelse, og som dermed ligeledes undtages fra krav om
dispensation fra skovbyggelinjen. Der vil således være
tale om yderligere tilpasning mellem planlovens landzoneregler og
naturbeskyttelseslovens § 17 om skovbyggelinjen.
Med ophævelse af krav om dispensation i
de nævnte sager sker der ikke længere en konkret
vurdering af forholdet til Natura-2000 områder. Forholdet til
Natura 2000-områder indgår imidlertid i
byggesagsbehandlingen efter byggeloven for byggeri i disse
områder.
Endvidere gælder et generelt forbud i
naturbeskyttelseslovens § 29 a mod at beskadige og
ødelægge yngle- eller rasteområder for
dyrearter, der er optaget på habitatdirektivets bilag IV og
nævnt i bilag 3 til loven. Lovens § 29 a indeholder
endvidere et generelt forbud mod forsætlige forstyrrelser med
skadelig virkning for arten eller bestanden.
Det foreslås endvidere, at § 17, stk. 4, nr. 5, ophæves. Det
vil betyde, at der kan opføres en tilbygning med indtil 500
m2 til udvidelse af en
erhvervsvirksomhed i landzone inden for skovbyggelinjen, som
lovligt er etableret i en overflødiggjort bygning.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne ovenfor til den foreslåede bestemmelse
om ophævelse af § 17, stk. 4, nr. 3.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 1.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2018, da der er tale om erhvervsrettet regulering.
Det bemærkes, at såvel lov om jagt og
vildtforvaltning som naturbeskyttelsesloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, hvorfor lovforslaget ikke
indeholder en særskilt bestemmelse herom.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | | | §
1 I lov om jagt og vildtforvaltning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | 2. I § 23 indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: »Stk. 5.
Miljø- og fødevareministen kan fastsætte
nærmere regler om jagt med visse arter af
rovfugle.« Stk. 5 bliver herefter stk. 6. | §
23… Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren fastsætter
nærmere regler om hvilke typer våben og ammunition, der
må anvendes, herunder regler om salg af visse typer
ammunition og regler om, at visse typer ammunition ikke må
medtages på jagt. Stk. 5.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om anvendelse af hjælpemidler, lokkemidler og lignende
til jagt, herunder forbud mod at anvende visse midler. | | 3. § 23, stk. 4 affattes
således: »Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilke typer våben og ammunition der
må anvendes, om salg af visse typer ammunition og regler om,
at visse typer ammunition ikke må medtages på
jagt.« | § 27.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om jagt på fiskeriterritoriet, herunder forbyde
særlige jagtformer inden for bestemte områder. | | 4. I § 27 ændres: »jagt på
fisketerritoriet« til »jagtformer«. | § 28.
Udfodring af vildt med jagt for øje må ikke finde
sted. Vildt må ikke beskydes på jorden eller på
vandet i umiddelbarnærhed af foderplads. | | 5. I § 28 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om fodring, herunder
om hvilke typer foder, der kan anvendes, og om placering af
foder.« | §
40 Jagttegn, der giver tilladelse til jagt
med glatløbede skydevåben, kan udstedes til personer,
som. . | | 6. I § 40, stk. 1, udgår: », der giver tilladelse til jagt med
glatløbede skydevåben,. . .« | Stk. 3.
Jagttegn, der ved en påtegning desuden giver tilladelse til
jagt med jagtriffel, kan udstedes til personer, som ud over at
opfylde betingelserne i stk. 1 og 2 ved en prøve har
godtgjort at have fornødent kendskab til og færdighed
i brug af jagtriffel. | | 7. § 40, stk. 3 affattes
således: »Stk. 3.
Jagttegn, der ved påtegning giver tilladelse til jagt med
haglgevær, jagtriffel eller bue, kan udstedes til personer,
som ud over at opfylde betingelserne i stk. 1 og 2 ved en
prøve har godtgjort at have fornødent kendskab
til og færdighed i brug af haglgevær,
jagtriffel eller bue, eller uden at have bestået en
haglskydeprøve eller riffelprøve har opnået ret
til påtegning på jagttegnet herom i henhold til tidligere
gældende regler og uden afbrydelse har været optaget i
Jagttegnsregistret som jagttegnsberettiget.« | Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren fastsætter
nærmere regler om jagtprøven og
riffelprøven. | | 8. § 40, stk. 4. 1. pkt. affattes således: »Stk. 4. Miljø- og
fødevareministeren fastsætter nærmere regler om
jagtprøven, jf. stk. 1, nr. 4, og om haglskydeprøven,
riffelprøven og buejagtprøven, jf. stk.
3.« | §
41… Stk. 3.
Fornyelse af jagttegn kan gøres betinget af, at den
pågældende aflægger ny jagt- eller
riffelprøve. | | 9. § 41, stk. 3, ændres til: »Stk. 3. Fornyelse af jagttegn kan
gøres betinget af, at den pågældende
aflægger en eller flere prøver, jf. § 40, stk.
3.« | §
42…. Stk. 2.
Generhvervelse af jagttegn, der er inddraget efter stk. 1, kan
gøres betinget af, at den pågældende
aflægger ny jagt- eller riffelprøve. | | 9. § 42, stk. 2, 1. pkt. ændres
til: »Generhvervelse af jagttegn, der er
inddraget efter stk. 1, kan gøres betinget af, at den
pågældende aflægger en eller flere prøver,
jf. § 40, stk. 3.« | | | 10. Efter
§ 46 indsættes: »§ 46
a. Miljø- og fødevareministeren kan under
overholdelse af regler fastsat med hjemmel i § 52, stk. 4, nr.
1, fastsætte nærmere regler om fravigelse af
bestemmelserne i § 4, stk. 1, § 18, stk. 1 og 2, §
19, stk. 2, § 23, stk. 1 og 3, § 24, § 26, § 28
og § 30, stk. 1 med henblik på iværksættelse
af tidsbegrænsede nationale eller lokale initiativer til brug
for forskningsmæssig afprøvning af jagt- og
vildtforvaltningsformer, -redskaber og -metoder.« | | | §
2 I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, foretages
følgende ændring: | § 17. Der
må ikke placeres bebyggelse, campingvogne og lignende inden
for en afstand af 300 m fra skove. For privatejede skove
gælder dette kun, hvis arealet udgør mindst 20 ha
sammenhængende skov. Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 gælder ikke for 1) - 4)…. . 5) bebyggelse, campingvogne og lign. i
landzone, hvortil der er meddelt tilladelse efter § 35, stk.
1, i lov om planlægning, 6) bebyggelse, campingvogne og lign. i
landzone, der er omfattet af undtagelserne fra kravet om tilladelse
efter § 36, stk. 1, jf. § 36, stk. 2, i lov om
planlægning, jf. dog stk. 4, 7)- 8)……. Stk. 3. …. . Stk. 4. De i stk. 2, nr. 6, nævnte
undtagelser fra forbuddet i stk. 1 gælder ikke for
følgende bebyggelser, uanset at de nævnte bebyggelser
er undtaget fra krav om landzonetilladelse efter § 36 i lov om
planlægning: 1) Det i § 36, stk. 1, nr. 3, i lov
om planlægning nævnte byggeri til landbrugs- og
skovbrugsejendomme og fiskerierhvervet, jf. dog stk. 2, nr.
4, 2) mindre byggeri, der er
erhvervsmæssigt nødvendigt for driften af eksisterende
dambrug på en landbrugsejendom, 3) tilbygning til og ombygning af
helårshuse i landzone, hvorved husets samlede bruttoareal vil
overstige 250 m2, jf. dog stk. 2, nr. 5, 4) opførelse eller indretning i
eksisterende bebyggelse af en bolig på en landbrugsejendom,
hvis areal overstiger 30 ha, når den nye bolig skal benyttes
i forbindelse med et generationsskifte eller til en
medhjælper, 5) tilbygning med indtil 500 m2 til
udvidelse af en erhvervsvirksomhed i landzone, som lovligt er
etableret i en overflødiggjort bygning, og 6) tilbygning til en mindre butik i
landzone, der er etableret i en overflødiggjort bygning,
når butikkens samlede bruttoetageareal efter udvidelsen ikke
overstiger 250 m2. | | 1. § 17, stk. 4, nr. 3, og 5, ophæves. Nr. 4 og 6 bliver herefter nr. 3 og 4. | | | 2. I § 17, stk. 4, nr. 4, der bliver nr. 3,
indsættes efter »medhjælper«:
»og«. | | | §
3 Loven træder i kraft den 1. januar
2018. |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-tidende 2010, nr. L
20, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193,
dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992,
nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158,
side 193, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så
vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, EU-Tidende 2004, nr. L 143, side 56, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013, EU-Tidende 2013, nr. 178,
side 66.