Fremsat den 8. november 2017 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Ny kvoteordning)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 6, indsættes efter
»bestemmer«: »antal og«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning hel eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Danmark har en lang tradition for
at påtage sig et fælles medansvar for nogle af verdens
flygtninge, men vi skal ikke tage så mange flygtninge, at det
truer sammenhængskraften i vores land.
Siden 1989 har Danmark genbosat ca.
500 kvoteflygtninge årligt. Herudover er der hvert år
kommet et antal spontanasylansøgere (det vil sige personer,
der opholder sig eller selv indrejser i Danmark og søger
asyl), der i de senere år har nået et historisk
højt niveau.
Det er regeringens opfattelse, at
Danmark de senere år har nået et niveau for antallet af
asylansøgere og meddelte opholdstilladelser, at
myndighederne er efterladt med en betydelig opgave i forhold til
bl.a. asylsagsbehandling og integration. Det har betydning for, om
og hvor mange kvoteflygtninge Danmark kan genbosætte. Dette
er også baggrunden for regeringens beslutning om at skubbe
den resterende del af kvoten for 2014-2016 og ikke at
genbosætte kvoteflygtninge i 2017.
Det er regeringens opfattelse, at
Danmark fortsat skal genbosætte flygtninge og dermed
også fremadrettet støtte den globale
genbosætningsindsats for en del af verdens flygtninge.
Grundlaget for menneskesmuglere
skal fjernes ved at dæmme op for tilstrømningen af
spontane asylansøgere til Europa. Lykkes dette, vil Danmark
have langt større mulighed for selv at styre
tilstrømningen til landet. Med en markant reduceret
tilstrømning, vil Danmark i stedet kunne gøre brug af
De Forenede Nationers Højkommissær for Flygtninges
(UNHCR) genbosætningsprogram som et instrument til at
løfte Danmarks del af ansvaret for håndteringen af
udfordringerne i verdens brændpunkter.
Antallet af nytilkomne flygtninge
de senere år har imidlertid stillet det danske samfund over
for en række udfordringer i forhold til bl.a. integration. I
en sådan situation er det vanskeligt også at tage imod
kvoteflygtninge. Det er nødvendigt at sikre den rigtige
balance mellem antallet af nytilkomne flygtninge og evnen til at
integrere, så Danmark fortsat kan være et godt og trygt
samfund.
Det er derfor afgørende, at
der - så der kan tages hensyn til den sociale og
økonomiske kapacitet i samfundet - er mulighed for mere
fleksibelt at kunne fastsætte, hvor mange kvoteflygtninge
Danmark skal tage imod, f.eks. i en situation, hvor indrejsetallet
er højt, eller hvor myndighederne er efterladt med en stor
integrationsopgave i forhold til de udlændinge, der allerede
befinder sig i landet.
Ingen eller et lavt antal
spontanasylansøgere giver bedre mulighed for at modtage
kvoteflygtninge, ligesom det vil gøre det i en situation,
hvor det går godt med integrationen af de udlændinge,
der allerede befinder sig i Danmark. Lovforslaget lægger
således op til, at der indføres en ny ordning for
genbosætning af kvoteflygtninge i Danmark, der tager hensyn
til den sociale og økonomiske kapacitet hertil i
samfundet.
Det foreslås med
lovforslaget, at udlændingelovens § 8, stk. 6,
ændres, således at udlændinge- og
integrationsministeren fremover bestemmer antallet af
kvoteflygtninge, der årligt skal meddeles opholdstilladelse i
Danmark.
Det forudsættes med
lovforslaget, at den årlige kvote for modtagelse af
kvoteflygtninge ikke vil kunne overstige 500 personer. Det
årlige antal kvoteflygtninge vil dog kunne overstige 500
personer, hvis Danmark i en helt særlig situation i
forbindelse med en international aftale indgået med det
formål at begrænse flygtningestrømmen til
Danmark og/eller Europa skal deltage i strategisk
genbosætning af flygtninge fra bestemte områder.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
Siden 1979 er der hvert år
givet opholdstilladelse til et antal flygtninge, der
genbosættes i Danmark (kvoteflygtninge). På finansloven
afsættes årligt en økonomisk ramme til
modtagelse af et antal kvoteflygtninge, der siden 1989 har udgjort
ca. 500 personer årligt.
Meddelelse af opholdstilladelse til
kvoteflygtninge er reguleret i udlændingelovens § 8.
Efter udlændingelovens §
8, stk. 1, gives der efter ansøgning opholdstilladelse til
udlændinge, der kommer hertil som led i en aftale med De
Forenede Nationers Højkommissionær for Flygtninge
eller lignende international aftale, og som er omfattet af
flygtningekonventionen af 28. juli 1951, jf. § 7, stk. 1.
Efter udlændingelovens §
8, stk. 2, gives der efter ansøgning ud over de i stk. 1
nævnte tilfælde opholdstilladelse til udlændinge,
der kommer hertil som led i en aftale som nævnt i stk. 1, og
som ved en tilbagevenden til hjemlandet risikerer dødsstraf
eller at blive underkastet tortur eller anden umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf, jf. § 7, stk.
2.
Efter udlændingelovens §
8, stk. 3, gives der efter ansøgning ud over de i stk. 1 og
2 nævnte tilfælde opholdstilladelse til
udlændinge, der kommer hertil som led i en aftale som
nævnt i stk. 1, og som må antages at ville opfylde
grundprincipperne for at opnå opholdstilladelse efter en af
udlændingelovens bestemmelser, såfremt de var indrejst
i Danmark som asylansøgere.
Det bemærkes, at de enkelte
kvoteflygtninge i praksis udvælges blandt
UNHCR-flygtninge.
Efter udlændingelovens §
8, stk. 4, skal der ved udvælgelsen af udlændinge, der
meddeles opholdstilladelse efter stk. 1-3, medmindre særlige
grunde taler derimod, lægges vægt på
udlændingens mulighed for at slå rod i Danmark og
få glæde af opholdstilladelsen, herunder deres
sproglige forudsætninger, uddannelsesforhold,
arbejdserfaring, familieforhold, netværk, alder og motivation
(integrationspotentiale). Der skal endvidere lægges
vægt på hensynet til folkesundheden, medmindre helt
særlige grunde taler derimod.
Hvorvidt en person besidder det
fornødne integrationspotentiale, bedømmes efter
bestemmelsen på baggrund af en konkret vurdering af samtlige
foreliggende omstændigheder, hvor vedkommendes sproglige
forudsætninger, uddannelsesforhold, arbejdserfaring,
familieforhold, netværk, alder og motivation indgår med
betydelig vægt.
Ved udvælgelsen af
kvoteflygtninge er det primære kriterium, om
udlændingen opfylder udlændingelovens § 8, stk.
1-3. Udlændingens integrationspotentiale indgår i
udvælgelsen som et supplerende kriterium.
Efter udlændingelovens §
8, stk. 5, skal en opholdstilladelse efter stk. 1-3, medmindre
særlige grunde taler derimod, betinges af, at
udlændingen medvirker til en særlig
sundhedsundersøgelse og giver samtykke til, at
helbredsoplysningerne videregives til Udlændingestyrelsen og
til kommunalbestyrelsen for den kommune, hvortil udlændingen
visiteres, samt underskriver en erklæring vedrørende
vilkårene for genbosætning i Danmark.
Den særlige
sundhedsundersøgelse indgår i grundlaget for
beslutningen om, hvorvidt genbosætning bør tilbydes
til den pågældende eller ej. Derudover kan
sundhedsundersøgelsen bidrage til kommunernes forberedelse
af de pågældende kvoteflygtninges ankomst til
kommunen.
Efter udlændingelovens §
8, stk. 6, bestemmer udlændinge- og integrationsministeren
den overordnede fordeling af de udlændinge, der skal gives
opholdstilladelse efter stk. 1-3.
Fordeling af kvoten sker på
baggrund af en indstilling fra Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsens indstilling om fordeling af det kommende
års kvote foretages almindeligvis på baggrund af
UNHCR's årlige prioriteter på området og i
øvrigt i tæt dialog med UNHCR.
Det bemærkes i den
forbindelse, at Danmark ikke har nogen aftale eller anden ordning
med UNHCR, der juridisk forpligter Danmark til at genbosætte
kvoteflygtninge. Genbosætning af kvoteflygtninge i Danmark
har tidligere beroet på et politisk ønske om
kontinuerligt at tage del i genbosætningsarbejdet uden at
tage hensyn til, hvordan det går med bl.a. integrationen af
udlændinge i Danmark.
Når udlændinge- og
integrationsministeren har fastsat den overordnede fordeling af det
kommende års genbosætningskvote, planlægger
Udlændingestyrelsen kvoteudvælgelsesrejser for det
kommende år.
I 2005 blev der i forbindelse med
en ændring af udlændingelovens § 8 indført
en fleksibel 3-årig kvote. Det betyder, at der i det enkelte
år inden for den 3-årige periode kan bruges færre
eller flere pladser afhængigt af det konkrete behov.
Formålet med at
indføre 3-årige kvoter var at lette arbejdet med
strategisk genbosætning og på smidig vis give mulighed
for at overføre pladser til et efterfølgende
år, hvis det i et enkelt år har vist sig umuligt at
finde et tilstrækkeligt antal personer med det
fornødne integrationspotentiale. Det er udgangspunktet, at
kvoten opbruges inden for den 3-årige periode, men
såfremt det ikke skønnes muligt at opbruge kvoten,
skal ubrugte pladser, herunder de tilhørende midler til
integration, konverteres til støttemidler, der skal
øremærkes til genbosætningsarbejde i
tredjelande.
En del af den årlige kvote
reserveres til særligt hastende sager vedrørende
flygtninge, der risikerer umiddelbar hjemsendelse til hjemlandet
eller overgreb i opholdslandet (hastesager), og til flygtninge med
særlige behandlingskrævende sygdomme (Twenty or
More-sager). Der har i en årrække været afsat ca.
75 pladser årligt til hastesager og ca. 30 pladser
årligt til Twenty or More-sager. Disse sager forelægges
skriftligt af UNHCR for Udlændingestyrelsen, som vurderer,
hvorvidt de pågældende kan tilbydes genbosætning
efter udlændingelovens § 8.
2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser
Danmark har en lang tradition for
at påtage sig et humanitært medansvar for nogle af
verdens flygtninge. Siden 1989 har Danmark genbosat ca. 500
flygtninge årligt.
Danmark har i årene 2006-2016
modtaget et stigende antal spontanasylansøgere. I samme
periode er der meddelt et stigende antal opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 7 samt efter
familiesammenføringsreglerne til familiemedlemmer til
herboende flygtninge. Dette har stillet det danske samfund over for
en række udfordringer i forhold til bl.a. integration.
Det er Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse, at Danmark de senere år
har nået et niveau for antallet af asylansøgere og
meddelte opholdstilladelser, således at myndighederne er
efterladt med en betydelig opgave i forhold til bl.a.
asylsagsbehandling og integration. Det har betydning for, om og
hvor mange kvoteflygtninge Danmark kan genbosætte. Dette er
også baggrunden for regeringens beslutning om at skubbe den
resterende del af kvoten for 2014-2016 og ikke at genbosætte
kvoteflygtninge i 2017.
Det er Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse, at Danmark fortsat, i det
omfang der er social og økonomisk kapacitet hertil i
samfundet, skal genbosætte flygtninge og dermed også
fremadrettet støtte den globale genbosætningsindsats
for en del af verdens flygtninge.
Antallet af nytilkomne flygtninge
har imidlertid stor betydning for, om integrationen
efterfølgende kan lykkes. En vellykket integration er
afgørende for, at Danmark fortsat kan være et godt og
trygt samfund, der hænger sammen økonomisk, socialt og
kulturelt.
Det er derfor nødvendigt, at
der bliver skabt den rette balance mellem antallet af flygtninge,
som Danmark samlet modtager, og vores evne til at integrere.
Danmark har et ansvar for at hjælpe mennesker på flugt,
men vi skal ikke tage så mange flygtninge, at det truer
sammenhængskraften i vores land.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet finder, at det i den forbindelse er
afgørende, at antallet af flygtninge, der årligt
genbosættes i Danmark, kan fastsættes med den
størst mulige fleksibilitet under hensyntagen til den
sociale og økonomiske kapacitet hertil i samfundet. Det vil
give mulighed for, at Danmark i en situation med f.eks. høje
indrejsetal kan vælge ikke at modtage kvoteflygtninge eller
alene modtage et begrænset antal kvoteflygtninge i det
omfang, der vurderes at være kapacitet hertil.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet finder således, at den fremtidige
kvote for genbosætning af flygtninge i Danmark skal kunne
fastsættes fleksibelt af udlændinge- og
integrationsministeren, således at der tages hensyn til den
sociale og økonomiske kapacitet hertil i samfundet, herunder
bl.a., hvor mange spontanasylansøgere mv. der kommer til
Danmark, og hvordan de udlændinge, der allerede befinder sig
i Danmark, er integrerede.
2.3. Den
foreslåede ordning
2.3.1. Det foreslås med
lovforslaget, at udlændingelovens § 8, stk. 6,
ændres, således at udlændinge- og
integrationsministeren fremadrettet bestemmer det årlige
antal udlændinge, der skal gives opholdstilladelse efter
§ 8, stk. 1-3.
Det betyder, at der indføres
en ny kvoteordning, hvorefter udlændinge- og
integrationsministeren på baggrund af en samlet afvejning af
den sociale og økonomiske kapacitet hertil beslutter, hvor
mange udlændinge der skal genbosættes i Danmark.
Det forudsættes med
lovforslaget, at udlændinge- og integrationsministeren kan
beslutte, at op til 500 kvoteflygtninge årligt skal
genbosættes i Danmark.
Det årlige antal
kvoteflygtninge vil dog kunne overstige 500 personer, hvis Danmark
i en helt særlig situation i forbindelse med en international
aftale indgået med det formål at begrænse
flygtningestrømmen til Danmark og/eller Europa skal deltage
i strategisk genbosætning af flygtninge fra bestemte
områder.
Der afsættes årligt
på finansloven en økonomisk ramme til modtagelse af
kvoteflygtninge. Det forudsættes imidlertid med lovforslaget,
at udlændinge- og integrationsministeren vil kunne
fastsætte en kvote, der afviger fra den økonomiske
ramme.
Det bemærkes, at overskydende
midler fra et år, hvor udlændinge- og
integrationsministeren har besluttet at genbosætte
færre udlændinge, end der på finansloven er afsat
midler til, med lovforslaget som udgangspunkt ikke
forudsættes anvendt på genbosætningsarbejde i
tredjelande.
2.3.2. Det forudsættes med
lovforslaget, at genbosætningskvoten fastsættes
årligt af udlændinge- og integrationsministeren. Det
medfører, at der fremadrettet ikke opereres med
flerårige kvoter.
Det bemærkes i den
forbindelse, at det forudsættes, at udlændinge- og
integrationsministeren i almindelighed midt på året
træffer beslutning om, hvor mange udlændinge der skal
genbosættes i Danmark det pågældende
år.
Det bemærkes endvidere i den
forbindelse, at hvis f.eks. indrejsetallene giver anledning til en
sådan tvivl, at udlændinge- og integrationsministeren
udsætter beslutningen til senere på året, vil de
udvalgte kvoteflygtninge i en række tilfælde på
grund af sagsbehandlingstid til bl.a. planlægning og
afholdelse af kvoterejser, efterfølgende gennemgang af
sagerne samt afholdelse af før-afrejse-kursus i en
række tilfælde ikke kunne nå at få en
opholdstilladelse samt indrejse i Danmark inden årets udgang.
De pågældende udvalgte kvoteflygtninge vil
således i en række tilfælde først blive
meddelt en opholdstilladelse samt indrejse i Danmark det
efterfølgende kalenderår. Det samme vil gøre
sig gældende i tilfælde, hvor ministeren beslutter at
modtage et større antal kvoteflygtninge.
2.3.3. Udlændinge- og
integrationsministeren skal ved beslutningen om, hvor mange
udlændinge der skal genbosættes i Danmark, lægge
vægt på den sociale og økonomiske kapacitet
hertil i samfundet.
Ved vurderingen af den sociale og
økonomiske kapacitet skal udlændinge- og
integrationsministeren bl.a. lægge vægt på
antallet af spontanasylansøgere, der er kommet til Danmark
de foregående år, antallet af opholdstilladelser
meddelt til udlændinge de foregående år og
på, hvordan de udlændinge, der allerede befinder sig i
Danmark, er integrerede. Der henvises til pkt. 2.3.4 - 2.3.5
nedenfor.
Det bemærkes i den
forbindelse, at det forudsættes med lovforslaget, at
udlændinge- og integrationsministeren foretager en samlet
afvejning af de forskellige kriterier ved vurderingen af den
sociale og økonomiske kapacitet, og hvor mange
udlændinge der på den baggrund skal genbosættes i
Danmark.
Det bemærkes endvidere, at
lovforslaget ikke er til hinder for, at andre momenter end de
ovenfor nævnte indgår i vurderingen af, om og hvor
mange kvoteflygtninge Danmark skal tage imod et givent år.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis Danmark har
ekstraordinært mange afviste asylansøgere i
udrejseposition eller i en årrække har haft en stor
gruppe af afviste asylansøgere, som der ikke er udsigt til
vil forlade Danmark, i udrejseposition.
Udlændinge- og
integrationsministeren vil i forbindelse med beslutningen om, hvor
mange udlændinge der skal genbosættes i Danmark et
givent år, efter lovforslaget samtidig skulle tage stilling
til, hvor mange af den samlede gruppe af kvoteflygtninge der skal
genbosættes fra den særlige gruppe af flygtninge med
særlige behandlingskrævende sygdomme (Twenty or
More-sager) samt fra gruppen af flygtninge, der risikerer
umiddelbar tilbagesendelse til hjemlandet eller overgreb i
opholdslandet (hastesager).
2.3.4. I forhold til kriteriet om
antallet af spontanasylansøgere, der er kommet til Danmark
de foregående år, og antallet af opholdstilladelser
meddelt til udlændinge de foregående år
bemærkes det, at det i tilfælde, hvor Danmark flere
år i træk har modtaget et stort antal
spontanasylansøgere, forudsættes med lovforslaget, at
Danmark ikke genbosætter kvoteflygtninge eller alene
genbosætter et begrænset antal kvoteflygtninge. Det
samme forudsættes med lovforslaget at gøre sig
gældende, hvis Danmark i kølvandet på
høje indrejsetal gennem en årrække har eller
må forventes at komme til at meddele et stigende antal
opholdstilladelser til udlændinge efter
udlændingelovens § 7 samt som følge heraf
familiesammenføring til familiemedlemmer til herboende
flygtninge.
Hvis Danmark endvidere befinder sig
i en ekstraordinær situation, hvor der er eller har
været et ekstraordinært pres på
modtagekapaciteten i kommunerne og på danske myndigheder i
øvrigt, forudsættes det desuden med lovforslaget, at
Danmark ikke genbosætter udlændinge eller alene
genbosætter et begrænset antal udlændinge.
2.3.5. I forhold til kriteriet om,
hvordan de udlændinge, der allerede befinder sig i Danmark,
er integrerede, bemærkes det, at det efter lovforslaget er
afgørende, at det går godt og samtidig fremad med
integrationen i Danmark, således at der er såvel social
som økonomisk kapacitet i samfundet til at genbosætte
et antal kvoteflygtninge.
Spørgsmålet om,
hvordan det går med integrationen, udgør en samlet
vurdering af en række forskellige faktorer i samfundet.
Efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse bør det bl.a.
indgå i vurderingen af, hvordan det går med
integrationen, hvor mange udlændinge der er i
beskæftigelse, ligesom det bør indgå, hvor mange
udlændinge der er i gang med eller har gennemført en
ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, og om der
er tale om en udvikling i positiv retning mod, at endnu flere
udlændinge kommer i beskæftigelse eller under
uddannelse. Det vil endvidere i den forbindelse være et
vigtigt element, hvor mange udlændinge der er på
offentlig forsørgelse, og om der er tale om en udvikling i
positiv retning mod, at endnu færre er på offentlig
forsørgelse.
Det bør efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse endvidere
indgå, hvor mange udlændinge der kan tale dansk og
begå sig i det danske sprog, og om der er tale om en
udvikling i positiv retning, således at flere f.eks.
består en prøve i dansk. Det er derudover et vigtigt
element i vurderingen af, hvordan det går med integrationen,
hvor stor en andel udlændinge der begår kriminalitet,
og om der er tale om en positiv udvikling i retning mod, at
færre udlændinge dømmes for strafbare
handlinger.
Det vil efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse endvidere kunne indgå som
elementer, hvor stor en andel udlændinge der føler sig
anerkendt i det danske samfund og deltager i samfundslivet, hvor
stor en andel udlændinge der oplever forskelsbehandling
på baggrund af deres etniske baggrund, og hvor stor en andel
udlændinge der oplever begrænsninger i deres
selvbestemmelse over eget liv f.eks. i forhold til valg af
kæreste eller ægtefælle, uddannelse og venner, og
om der er tale om en udvikling i positiv retning mod bl.a., at
endnu flere udlændinge f.eks. deltager i foreningslivet og
oplever at have selvbestemmelse over eget liv samt færre, der
oplever forskelsbehandling. Herudover vil det kunne indgå i
vurderingen, hvordan udviklingen er i forhold til udsatte
boligområder, herunder hvor mange ghettoområder der er
i Danmark.
Det bemærkes, at der med
lovforslaget lægges op til, at der ved vurderingen af,
hvordan det går med integrationen, foretages en samlet
vurdering af de ovennævnte forhold. Det bemærkes i den
forbindelse, at det efter lovforslaget ikke er en
forudsætning, at der er en udvikling i positiv retning i alle
de ovennævnte forhold, før udlændinge- og
integrationsministeren kan beslutte, at Danmark skal
genbosætte kvoteflygtninge.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 9. september 2017 til den 9. oktober 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu,
Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl,
Børnerådet, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danmarks Biblioteksforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det
Kriminalpræventive Råd, DIGNITY - Dansk Institut mod
Tortur, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, Flygtningenævnet, Fredsfonden,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
HK/ Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik på Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, International Community, International
Organization for Migration, Kirkernes Integrationstjeneste, KL,
Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisationen LO, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), Plums Fond, Politiforbundet i
Danmark, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees
Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samtlige
byretter, SOS mod Racisme, Statsforvaltningen, Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, Udlændingenævnet, Ungdommens
Røde Kors, UNHCR Regional Repræsentation for Northern
Europe, UNICEF Danmark, Work-live-stay Southern Denmark,
Ægteskab Uden Grænser og 3F.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§
1
Til nr. 1
Siden 1989 er der hvert år
meddelt opholdstilladelse til ca. 500 flygtninge årligt, der
genbosættes i Danmark (kvoteflygtninge). Danmark har ingen
international eller anden juridisk forpligtelse til at
genbosætte kvoteflygtninge. Genbosætning af
kvoteflygtninge har tidligere beroet på et politisk
ønske om kontinuerligt at tage del i
genbosætningsarbejdet.
Det foreslås med
lovforslaget, at udlændingelovens §
8, stk. 6, ændres, således at udlændinge-
og integrationsministeren fremadrettet bestemmer antal og den
overordnede fordeling af de udlændinge, der skal gives
opholdstilladelse efter stk. 1-3.
Det betyder, at udlændinge-
og integrationsministeren på baggrund af en samlet afvejning
af den sociale og økonomiske kapacitet i samfundet
fremadrettet beslutter, hvor mange udlændinge der skal
genbosættes i Danmark.
Det forudsættes med
lovforslaget, at udlændinge- og integrationsministeren kan
beslutte, at op til 500 kvoteflygtninge årligt skal
genbosættes i Danmark.
Det årlige antal
kvoteflygtninge vil dog kunne overstige 500 personer, hvis Danmark
i en helt særlig situation i forbindelse med en international
aftale indgået med det formål at begrænse
flygtningestrømmen til Danmark og/eller Europa skal deltage
i strategisk genbosætning af flygtninge fra bestemte
områder.
Det forudsættes med
lovforslaget, at genbosætningskvoten fastsættes
årligt af udlændinge- og integrationsministeren. Det
medfører, at der fremadrettet ikke opereres med
flerårlige kvoter.
Udlændinge- og
integrationsministeren skal ved beslutningen om, hvor mange
udlændinge der skal genbosættes i Danmark, lægge
vægt på den sociale og økonomiske kapacitet
hertil i samfundet.
Ved vurderingen af den sociale og økonomiske kapacitet
skal udlændinge- og integrationsministeren bl.a. lægge
vægt på antallet af spontanasylansøgere, der er
kommet til Danmark de foregående år, antallet af
opholdstilladelser meddelt til udlændinge de foregående
år og på, hvordan de udlændinge, der allerede
befinder sig i Danmark, er integrerede.
Det bemærkes i den
forbindelse, at det forudsættes med lovforslaget, at
udlændinge- og integrationsministeren foretager en samlet
afvejning af de forskellige kriterier ved vurderingen af den
sociale og økonomiske kapacitet, og hvor mange
udlændinge der på den baggrund skal genbosættes i
Danmark.
Det bemærkes endvidere, at
lovforslaget ikke er til hinder for, at andre momenter indgår
i vurderingen af, om og hvor mange kvoteflygtninge Danmark skal
tage imod et givent år. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis Danmark har ekstraordinært mange
afviste asylansøgere i udrejseposition eller i en
årrække har haft en stor gruppe af afviste
asylansøgere, som der ikke er udsigt til vil forlade
Danmark, i udrejseposition.
Udlændinge- og
integrationsministeren vil i forbindelse med beslutningen om, hvor
mange udlændinge der skal genbosættes i Danmark et
givent år, samtidig skulle tage stilling til, hvor mange af
den samlede gruppe af kvoteflygtninge der skal genbosættes
fra den særlige gruppe af flygtninge med særlige
behandlingskrævende sygdomme (Twenty or More-sager) samt fra
gruppen af flygtninge, der risikerer umiddelbar tilbagesendelse til
hjemlandet eller overgreb i opholdslandet (hastesager).
I forhold til kriteriet om antallet
af spontanasylansøgere, der er kommet til Danmark de
foregående år, og antallet af opholdstilladelser
meddelt til udlændinge de foregående år
bemærkes det, at det i tilfælde, hvor Danmark flere
år i træk har modtaget et stort antal
spontanasylansøgere, forudsættes med lovforslaget, at
Danmark ikke genbosætter kvoteflygtninge eller alene
genbosætter et begrænset antal kvoteflygtninge. Det
samme forudsættes med lovforslaget at gøre sig
gældende, hvis Danmark i kølvandet på
høje indrejsetal gennem en årrække har eller
må forventes at komme til at meddele et stigende antal
opholdstilladelser til udlændinge efter
udlændingelovens § 7 samt som følge heraf
familiesammenføring til familiemedlemmer til herboende
flygtninge.
Det forudsættes endvidere med
lovforslaget, at det i en situation, hvor indrejsetallet af
spontanasylansøgere og andre udlændinge uden
opholdsgrundlag i Danmark pludselig stiger markant, kan besluttes,
at Danmark ikke skal tage imod kvoteflygtninge. Det
forudsættes herunder, at en allerede truffet beslutning om at
genbosætte et antal kvoteflygtninge kan udsættes eller
ophæves i det omfang, det er praktisk muligt. En umiddelbar
indikator for, at der inden for nærmeste fremtid vil
være en betydelig opgave for myndighederne med bl.a.
integration af en række udlændinge, der medfører
en begrænset social og økonomisk
genbosætningskapacitet i Danmark, kan være en pludselig
stigning i antallet af spontanasylansøgere.
Hvis Danmark endvidere befinder sig
i en ekstraordinær situation, hvor der er eller har
været et ekstraordinært pres på
modtagekapaciteten i kommunerne og på danske myndigheder i
øvrigt, forudsættes det desuden med lovforslaget, at
Danmark ikke genbosætter udlændinge eller alene
genbosætter et begrænset antal udlændinge.
I forhold til kriteriet om, hvordan
de udlændinge, der allerede befinder sig i Danmark, er
integrerede, bemærkes det, at det efter lovforslaget er
afgørende, at det går godt og samtidig fremad med
integrationen i Danmark, således at der er såvel social
som økonomisk kapacitet i samfundet til at genbosætte
et antal kvoteflygtninge.
Spørgsmålet om,
hvordan det går med integrationen, udgør en samlet
vurdering af en række forskellige faktorer i samfundet.
Efter lovforslaget bør det
bl.a. indgå, hvor mange udlændinge der er i
beskæftigelse, ligesom det bør indgå, hvor mange
udlændinge der er i gang med eller har gennemført en
ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, og om der
er tale om en udvikling i positiv retning mod, at endnu flere
udlændinge kommer i beskæftigelse eller under
uddannelse. Det vil endvidere i den forbindelse være et
vigtigt element, hvor mange udlændinge der er på
offentlig forsørgelse, og om der er tale om en udvikling i
positiv retning mod, at endnu færre er på offentlig
forsørgelse.
Efter lovforslaget bør det
endvidere indgå, hvor mange udlændinge der kan tale
dansk og begå sig i det danske sprog, og om der er tale om en
udvikling i positiv retning, således at flere f.eks.
består en prøve i dansk. Det er derudover et vigtigt
element i vurderingen af, hvordan det går med integrationen,
hvor stor en andel udlændinge der begår kriminalitet,
og om der er tale om en positiv udvikling i retning mod, at
færre udlændinge dømmes for strafbare
handlinger.
Der vil efter lovforslaget
endvidere kunne indgå elementer som, hvor stor en andel
udlændinge der føler sig anerkendt i det danske
samfund og deltager i samfundslivet, hvor stor en andel
udlændinge der oplever forskelsbehandling på baggrund
af deres etniske baggrund, og hvor stor en andel udlændinge
der oplever begrænsninger i deres selvbestemmelse over eget
liv f.eks. i forhold til valg af kæreste eller
ægtefælle, uddannelse og venner, og om der er tale om
en udvikling i positiv retning mod bl.a., at endnu flere
udlændinge f.eks. deltager i foreningslivet og oplever at
have selvbestemmelse over eget liv samt færre, der oplever
forskelsbehandling. Herudover vil det kunne indgå i
vurderingen, hvordan udviklingen er i forhold til udsatte
boligområder, herunder hvor mange ghettoområder der er
i Danmark.
Herudover vil der særskilt
kunne lægges vægt på, hvordan det går med
integrationen af flygtninge og familiesammenførte til
herboende flygtninge. Der kan i den forbindelse bl.a. lægges
vægt på, hvor mange personer der er omfattet af
integrationsprogrammet, herunder hvor mange der deltager i
danskundervisning og består en danskprøve, hvor mange
der vurderes at være jobparate, og hvor mange der er i
virksomhedsrettet aktivering.
Det bemærkes, at der med
lovforslaget lægges op til, at der ved vurderingen af,
hvordan det går med integrationen, foretages en samlet
vurdering af de ovennævnte forhold. Det bemærkes i den
forbindelse, at det efter lovforslaget ikke er en
forudsætning, at der er en udvikling i positiv retning i alle
de ovennævnte forhold, før udlændinge- og
integrationsministeren kan beslutte, at Danmark skal
genbosætte kvoteflygtninge.
§
2
Det foreslås med
bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Det indebærer, at
udlændinge- og integrationsministeren fra kalenderåret
2018 bestemmer, hvor mange udlændinge der skal
genbosættes i Danmark.
§
3
Det fremgår af
udlændingelovens § 66, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for disse
landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås med bestemmelsen
i lovforslagets § 3, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning hel eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Det indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning hel eller delvis kan sættes i kraft for disse
landsdele med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, foretages
følgende ændring: | | | | § 8.
… | | | Stk. 6.
Udlændinge- og integrationsministeren bestemmer den
overordnede fordeling af de udlændinge, der skal gives
opholdstilladelse efter stk. 1-3. | | 1. I § 8, stk. 6, indsættes efter
»bestemmer«: »antal og«. |
|