Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 12. december 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. november
2017 og var til 1. behandling den 28. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 12.
september 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
249. Den 9. november 2017 sendte udlændinge- og
integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Tim Whyte og
flere medunderskrivere.
Udlændinge- og integrationsministeren
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Danmark skal hjælpe, når
mennesker sendes på flugt. Det har vi altid gjort, det
gør vi, og det skal vi fortsætte med. Samtidig er det
nødvendigt at have en udlændingepolitik i Danmark, som
gør, at vi kan få integrationen til at fungere
herhjemme.
Socialdemokratiet har den helt
grundlæggende holdning, at Danmark skal modtage
kvoteflygtninge. Derfor er det også vigtigt, at lovforslaget
pålægger den til enhver tid siddende regering hvert
år at budgettere med modtagelse af kvoteflygtninge på
finansloven. Socialdemokratiets klare holdning er, at Danmark som
udgangspunkt årligt genbosætter 500 kvoteflygtninge.
Baggrunden for, at Socialdemokratiet støtter et midlertidigt
stop for modtagelse af kvoteflygtninge, er, at Danmark i de seneste
år har taget imod et ekstraordinært stort antal
spontane asylansøgere og familiesammenførte.
Socialdemokratiet mener, at antallet af nytilkomne udlændinge
har en betydning for vores mulighed for at sikre en vellykket
integration. Og når antallet har betydning for vores evne til
at integrere nye medborgere i det danske samfund, gælder det
jo alle flygtninge - også kvoteflygtninge - og
familiesammenførte. Alene de sidste 3 år er der kommet
næsten 30.000 asylansøgere til Danmark, og i de
næste 2-3 år kan vi forvente over 10.000
familiesammenføringer.
Det internationale asylsystem er i dag
dysfunktionelt, og de europæiske samfund presses derfor ikke
kun af flygtninge med reelt beskyttelsesbehov, men også af
økonomiske migranter. Der er derfor behov for en fundamental
nytænkning af asylsystemet, så FN-kvotesystemet bliver
omdrejningspunktet.
Socialdemokratiet støtter
lovforslaget, da partiet konstaterer, at det allerede i praksis
forholder sig sådan, at udlændinge- og
integrationsministeren år for år kan bestemme, hvor
mange kvoteflygtninge der skal genbosættes i Danmark. Der er
således intet nyt i, at den til enhver tid siddende
udlændinge- og integrationsminister har mulighed for
årligt at fastsætte antallet af kvoteflygtninge ud fra
en vurdering af bl.a. den øvrige asyltilstrømning,
familiesammenføringer og integrationen generelt.
Socialdemokratiet noterer sig i den forbindelse ministerens
besvarelser under behandlingen af lovforslaget, hvoraf det bl.a.
fremgår, at lovforslaget ikke reelt er et opgør med
kvoteflygtningeordningen, at det ikke er den nuværende
udlændinge- og integrationsministers intention at stoppe for
modtagelsen af kvoteflygtninge, og at det er regeringens
opfattelse, at Danmark fortsat skal genbosætte flygtninge og
dermed også fremadrettet støtte den globale
genbosætningsindsats for en del af verdens flygtninge.
Socialdemokratiet finder dog beskrivelsen i
bemærkningerne af den fremtidige praksis for modtagelse af
kvoteflygtninge for upræcis. Socialdemokratiet frygter, at
dette kan føre til en uhensigtsmæssig
vilkårlighed i fastsættelsen af antallet af
kvoteflygtninge, og at praksis fremover bliver, at Danmark som
udgangspunkt ikke genbosætter kvoteflygtninge eller alene
genbosætter et begrænset antal, mens det vil være
en undtagelse, at Danmark genbosætter de 500 kvoteflygtninge,
som i dag er udgangspunktet.
For Socialdemokratiet vil udgangspunktet
som nævnt fortsat være, at Danmark skal modtage 500
kvoteflygtninge årligt. Socialdemokratiet har hele tiden
understreget, at suspensionen af kvoteflygtninge skulle være
midlertidig, og at Socialdemokratiet grundlæggende bakker op
om ordningen, hvor Danmark efter aftale med FN´s
Højkommissariat for Flygtninge (UNHCR) årligt modtager
et antal flygtninge. Socialdemokratiet noterer sig således
også, at regeringen i et svar til udvalget har oplyst, at der
årligt vil blive afsat en økonomisk ramme på
finansloven til modtagelse af 500 kvoteflygtninge (svar på
spm. 6).
Derudover mener Socialdemokratiet, at
fastsættelsen af kvotens årlige størrelse ikke
kun skal ske på baggrund af en snæver vurdering fra
udlændinge- og integrationsministeren, men at det sker efter
forudgående drøftelser med kommunerne, som sidder med
størstedelen af integrationsansvaret i praksis.
Endelig mener Socialdemokratiet, at der
skal tages særligt hensyn til de kvoteflygtninge, som er
meget udsatte og særlig sårbare. Denne lille gruppe af
de svageste flygtninge - altså dem med
behandlingskrævende sygdomme og personer med handicap - skal
vi være særlig opmærksomme på. Her
bør der kunne findes en løsning, som ikke
nødvendigvis skal være den samme som for den store
gruppe af kvoteflygtninge.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af EL stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget, som indebærer en svækkelse
af FN's helt nødvendige kvoteflygtningesystem. Systemet er
en vigtig hjælp til de mennesker, som ikke har råd til
at betale en menneskesmugler, eller som ikke er i stand til at
begive sig ud på den farefulde færd fra et hjemland med
undertrykkelse eller krig til f.eks. Europa.
Den til enhver tid siddende minister med
ansvar for flygtningeområdet får med dette lovforslag
kompetence til år efter år at beslutte, at Danmark ikke
skal tage kvoteflygtninge. Det skal ske på baggrund af et
skøn over en række forskellige faktorer i samfundet.
Disse faktorer er ikke entydigt målelige, og det vil - alt
efter ministerens politiske opfattelse - være muligt at bruge
dem som argument både for og imod at tage
kvoteflygtninge.
EL, ALT, RV og SF havde gerne set et
ressourcestærkt land som Danmark som medlem af den gruppe af
lande, der hjælper UNHCR med at aftage nogle af verdens mest
trængende flygtninge og give disse mennesker et
fremtidsperspektiv. En effektiv håndsrækning
forudsætter, at UNHCR kan langtidsplanlægge og vide med
sikkerhed, at Danmark inden for en overskuelig tidshorisont, der
omfatter det nærmeste antal år, vil tage et antal
kvoteflygtninge. En vedtagelse af dette lovforslag indebærer,
at Danmark ikke vil befinde sig blandt de lande, UNHCR fremover kan
regne med og planlægge efter.
Enhedslisten har stillet
ændringsforslag om, at Folketinget hvert år vedtager
antallet af kvoteflygtninge efter indstilling fra ministeren. En
eventuel vedtagelse af dette ændringsforslag vil
indebære en lille forbedring i forhold til det foreliggende
lovforslag, eftersom der dermed sikres en offentlig og
parlamentarisk debat om antallet af kvoteflygtninge, og EL, ALT, RV
og SF indstiller dette ændringsforslag til vedtagelse. Uanset
en eventuel vedtagelse af ændringsforslaget indstiller EL,
ALT, RV og SF det samlede lovforslag til forkastelse, da det
repræsenterer en markant forringelse i forhold til den
gældende lovgivning.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af DF stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener grundlæggende, at der er behov for en større
omlægning af dansk asylpolitik, så der indføres
et asylstop, samtidig med at Danmark årligt vurderer, om det
er hensigtsmæssigt at tage imod op til 500 FN
kvoteflygtninge. Dette lovforslag åbner for, at Danmark
enkelte år kan tage imod et stort antal flygtninge via
internationale kvotesystemer.
DF mener, at lovforslaget åbner for,
at den til enhver tid siddende minister kan tage et ukendt antal
kvoteflygtninge på et enkelt år. Dette er
uholdbart.
Dansk Folkeparti er bekymret for, at den
til enhver tid siddende regering vil kunne indgå aftaler med
eksempelvis EU, der vil indebære, at Danmark tager imod et
større antal kvoteflygtninge. Beslutningen om at tage et
større antal kvoteflygtninge vil kunne gennemføres
uden om Folketinget. Det er vigtigt med en effektiv parlamentarisk
kontrol af asylpolitikken. Det er DF's opfattelse, at lovforslaget
svækker den parlamentariske kontrol. Der henvises
iøvrigt til DF's ordførertale ved
førstebehandlingen.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
1) Nr. 1
udgår, og i stedet indsættes:
»1. I §
8 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Folketinget beslutter efter indstilling fra udlændinge- og
integrationsministeren antallet af udlændinge, der skal gives
opholdstilladelse efter stk. 1-3.«
Stk. 6 bliver herefter stk.
7.«
[Folketinget beslutter antallet af
kvoteflygtninge]
Af et mindretal
(DF):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt
nummer:
»01. I §
8, stk. 6, indsættes som 2.
pkt.:
»Antallet efter 1. pkt. kan ikke
overstige 500 personer årligt.««
[Loft over antallet af
kvoteflygtninge]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i
udlændingelovens § 8 indsættes et nyt stk. 6,
hvorefter Folketinget efter indstilling fra udlændinge- og
integrationsministeren beslutter antallet af udlændinge, der
skal gives opholdstilladelse efter stk. 1-3.
Ændringsforslaget betyder, at det fremadrettet er
Folketinget, der efter indstilling fra udlændinge- og
integrationsministeren bestemmer antallet af kvoteflygtninge, der
årligt genbosættes i Danmark.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i
udlændingelovens § 8, stk. 6, indsættes et 2.
pkt., hvorefter antallet af udlændinge, der skal gives
opholdstilladelse efter § 8, stk. 1-3, ikke kan overstige 500
personer årligt.
Den foreslåede ændring
indebærer, at udlændinge- og integrationsministeren kan
beslutte, at maksimalt 500 personer årligt kan
genbosættes i Danmark. Den foreslåede ændring
ændrer ikke ved, at udlændinge- og
integrationsministeren ved beslutningen om, hvor mange
udlændinge der skal genbosættes i Danmark, skal
lægge vægt på den sociale og økonomiske
kapacitet hertil i samfundet.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Pernille
Bendixen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas
Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT)
Josephine Fock (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
80
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Henvendelse af 25/11-17 fra Tim Whyte og
flere medunderskrivere |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 80
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/11-17 fra Tim Whyte og flere medunderskrivere, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvor stor en byrde modtagelsen af
kvoteflygtninge er sammenlignet med spontane asylansøgere
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, at en aftale, der begrænser
tilstrømningen til Europa, ikke nødvendigvis
begrænser tilstrømningen til Danmark m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om ministeren som teknisk bistand vil
udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at antallet af kvoteflygtninge ikke
kan overstige 500 årligt, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvornår ministeren forventer
at træffe beslutning om, hvor mange kvoteflygtninge Danmark
skal modtage m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren vil reservere et
beløb til 500 kvoteflygtninge på forslaget til
finansloven som fast praksis m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om en uudnyttet reservation på
forslaget til finanslov til modtagelse af kvoteflygtninge kan
anvendes til andet end genhusning i tredjelande m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm., om ministeren som teknisk bistand vil
udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at Folketinget beslutter antallet
af kvoteflygtninge baseret på en indstilling fra ministeren,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm., om regeringen kan beslutte at stoppe
for modtagelse af kvoteflygtninge, hvis lovforslaget ikke vedtages,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
10 | Spm., om andre lande kan blive inspireret
af Danmarks beslutning om at stoppe med at modtage kvoteflygtninge
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvilke hensyn der gør, at
der ikke er basis for at modtage kvoteflygtninge i 2018 m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvornår ministeren mener, at
der er styr på integrationen i Danmark, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm., om ministeren er enig med Liberal
Alliances ordfører i, at vi først kan modtaget
kvoteflygtninge, når vi kan se, at »de mennesker, som
er kommet hertil, ikke er overrepræsenteret i vores
kriminalstatistikker« m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm., om ministeren med lovforslaget
får bemyndigelse til både at skrue op og ned for
antallet af kvoteflygtninge, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm., om forslaget reelt er et opgør
med kvoteflygtningeordningen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvor det fremgår, at den til
enhver tid siddende udlændinge- og integrationsminister ikke
selv kan beslutte, hvorvidt der skal skrues op og ned for antallet
af kvoteflygtninge m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm., om den til enhver tid siddende
udlændinge- og integrationsminister - uanset vedtagelsen af L
80 - vil kunne træffe beslutning om antallet af
kvoteflygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |