Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. november 2017
Forslag
til
Lov om ændring af søloven og lov om
sikkerhed til søs
(Ansvarsbegrænsningsbeløb ved
vragfjernelse, gennemførelse af internationale sanktioner
vedrørende skibsregistrering, privatretlige havneafgifter
m.v.)
§ 1
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 75 af 17. januar 2014, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 1384 af 23. december 2012 og § 3 i lov nr. 400 af 2.
maj 2016 og senest ved § 10 i lov nr. 670 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 2, udgår
»opbevares om bord og«.
2.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11 a.
Skibsregistrator kan træffe afgørelse om, at skibe,
der er omfattet af restriktive foranstaltninger eller er ejet af
fysiske eller juridiske personer, der er omfattet af restriktive
foranstaltninger besluttet af De Forenede Nationer eller Den
Europæiske Union, ikke kan optages i et dansk
skibsregister.«
3. I
§ 12, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 15, stk. 3, og §§ 22-39«
til: »§ 15, stk. 3, 1. pkt., og §§ 22-39, 45
og 46«.
4.
Efter § 17 indsættes:
Ȥ 17 a.
Skibsregistrator kan træffe afgørelse om at udslette
et skib af et dansk skibsregister, hvis skibet er omfattet af
restriktive foranstaltninger eller er ejet af fysiske eller
juridiske personer, der er omfattet af restriktive foranstaltninger
besluttet af De Forenede Nationer eller Den Europæiske Union,
jf. dog § 20, stk. 1-3. Skibsregistrator kan nægte at
udslette et skib i medfør af § 17, stk. 4 eller stk. 5,
1. pkt., såfremt det enten ifølge rederiets
oplysninger eller på anden måde må anses for
godtgjort, at skibet skal registreres i et land omfattet af
restriktive foranstaltninger.«
5. § 19,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Anmeldelsen skal være ledsaget af de fornødne
bevisligheder.«
6. § 20,
stk. 3, 4. pkt., ophæves.
7. § 51,
stk. 1, nr. 2, affattes således:
»2)
Offentligretlige og privatretlige havneafgifter, kanal- og andre
vandvejsafgifter og lodsafgifter.«
8. I
§ 168, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 175«: », stk.
4«.
9. I
§ 175 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ansvarsgrænsen for krav i anledning af et vrags lokalisering,
afmærkning og fjernelse er 2.000.000 SDR for skibe, som ikke
er passagerskibe, der udelukkende sejler i fast rutefart. For
sådanne skibe med en tonnage på mere end 1.000
forhøjes ansvarsgrænsen således:
1) For hvert ton
fra 1.001 til 2.000 med 2.000 SDR,
2) for hvert ton
fra 2.001 til 10.000 med 5.000 SDR og
3) for hvert ton
over 10.001 med 1.000 SDR.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
10. I
§ 175, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«.
11. I
§ 175, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1, 2 og 4«.
12. I
§ 176, stk. 2, ændres
»§ 175, stk. 3« til: »§ 175, stk.
4«.
§ 2
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som
ændret senest ved § 3 i lov nr. 463 af 15. maj 2017,
foretages følgende ændring:
1. § 21,
stk. 8, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Regler, der er
fastsat i henhold til sølovens § 175, stk. 6, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye
regler.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2-4.
Stk. 2. §§ 1
og 2 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. Skibe
hjemmehørende i Grønland er omfattet af § 1,
hvis skibet helt eller delvis er eller efter den 1. marts 2018 har
været ejet af personer, der ikke har bopæl i
Grønland, eller af selskaber el.lign., der ikke har hjemsted
i Grønland.
Stk. 4. § 1, nr.
7-12, kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.