Fremsat den 8. november 2017 af kulturministeren (Mette Bock)
Forslag
til
Lov om ændring af folkeoplysningsloven
(Ny struktur for Folkeuniversitetet)
§ 1
I folkeoplysningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 854 af 11. juli 2011, som bl.a. senest
ændret ved § 43 i lov nr. 384 af 26. april 2017
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 33 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og 7«.
2. §
47 ophæves.
3. § 48,
stk. 1, 1. pkt., ophæves.
4. § 49,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»Staten yder tilskud til
folkeuniversitetsvirksomheden.«
5. § 49,
stk. 3, 1. pkt., ophæves.
6. I
§ 50, stk. 1, 1. pkt., udgår »og andre
højere uddannelsesinstitutioner, jf. universitetsloven og
lov om Danmarks Pædagogiske Universitet.«
7. 1.
§ 50, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
8. §
51 affattes således:
»Afgørelser, der er truffet
vedrørende folkeuniversitetsvirksomheden, og andre
beslutninger og afgørelser truffet inden for
folkeuniversitetsvirksomheden, kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Folkeuniversitetet i Danmark har til formål, gennem
folkeoplysende undervisnings-og foredragsvirksomhed, at udbrede
kendskabet til forskningens metoder og resultater samt fremme
demokratiforståelse og aktivt medborgerskab.
Kulturministeren nedsatte i foråret 2017 en arbejdsgruppe
med det formål at beskrive en ny decentral model for
Folkeuniversitetets struktur. Arbejdsgruppen fremkom med sine
anbefalinger i Rapport om Folkeuniversitetets
struktur, juni 2017.
Dette lovforslag har til formål at etablere en ny struktur
for Folkeuniversitetet med udgangspunkt i arbejdsgruppens
anbefalinger.
Formålet med lovforslaget er at gøre
Folkeuniversitetets struktur mere tidssvarende, sådan at
formålet med Folkeuniversitetet understøttes på
den bedst mulige måde til gavn for borgerne.
Med lovforslaget foretages der endvidere en række
redaktionelle ændringer.
1.1. Lovforslaget formål og baggrund
Folkeuniversitetet er i dag organiseret med en ledelse
bestående af et Folkeuniversitetsnævn, som er ansvarlig
for den samlede folkeuniversitetsvirksomhed. Herunder er der en
komitestyrelse samt fire regionsstyrelser, der formelt leder de
fire afdelinger i universitetsbyerne Aalborg, Aarhus,
København og Odense. Universitetsafdelingerne har derudover
deres egne selvstændige afdelingsstyrelser. Hertil kommer en
række frivillige lokale komiteer, der selv vælger, om
de vil være tilknyttet en af de fire regionale enheder eller
Komitestyrelsen, som er en enhed kun for komiteer. Der er 84
komiteer (pr. 1. juli 2017) fordelt udover hele landet.
Figur 1: Folkeuniversitetets nuværende organisering.
Folkeuniversitet har således i dag en forholdsvis kompleks
struktur. Strukturen skaber i praksis nogle udfordringer i forhold
til den overordnede ledelse af Folkeuniversitetet, det
tværgående samarbejde mellem de forskellige dele af
Folkeuniversitetet, geografisk konkurrence m.v. Disse udfordringer
har betydning for administrationen af den samlede
folkeuniversitetsvirksomhed, men det har også indflydelse
på den samlede virksomheds evne til at efterleve
formålet med Folkeuniversitetet, nemlig at sprede
folkeoplysning til alle dele af landet.
Folkeuniversitetet har i 2015 været genstand for kritik
fra Rigsrevisionen. Rigsrevisionen kritiserede bl.a., at
Folkeuniversitetet har en meget kompleks organisationsmodel med
mange afdelinger og ingen egentlig fælles ledelse, samt at
nævnssekretariatet har beføjelse og kompetence til at
træffe beslutninger i forhold til afdelingerne, men
afdelingerne behøver reelt ikke at følge
beslutningerne.
Kulturministeriet førte i 2016 skærpet tilsyn med
Folkeuniversitetet som følge af kritikken fra
Rigsrevisionen.
På baggrund af udfordringerne med Folkeuniversitetets
meget komplekse struktur, besluttede kulturministeren endvidere i
foråret 2017 at nedsætte en arbejdsgruppe, som skulle
komme med forslag til en mere decentral organisering af
Folkeuniversitetet. Arbejdsgruppens opgave har været at
beskrive en ny decentral struktur, der understøtter
folkeuniversitetsvirksomheden bedst muligt. Det har endvidere
været en målsætning for arbejdsgruppens arbejde,
at organiseringen og styringen af Folkeuniversitetet fremadrettet
skal tilrettelægges så lidt bureaukratisk som muligt.
Det har været forudsat, at arbejdsgruppen skulle arbejde
på at beskrive en model, hvorefter Folkeuniversitetets
afdelinger og Komitestyrelsen ikke længere skal referere til
et Folkeuniversitetsnævn eller andre overordnede organer, men
i stedet fungere som selvstændige selvejende
institutioner.
Arbejdsgruppen fremkom med sine anbefalinger i "Rapport om
Folkeuniversitetets struktur", juni 2017.
Med udgangspunkt i arbejdsgruppens anbefalinger foreslår
kulturministeren at ændre strukturen for Folkeuniversitetet.
Der foreslås en mere enkel og decentral struktur, der i
større omfang afspejler virkeligheden inden for
Folkeuniversitetets virksomhed, og som i højere grad
understøtter formålet med Folkeuniversitetet og kan
medvirke til at understøtte og styrke udviklingsarbejdet for
komiteerne.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Folkeuniversitetets struktur
2.1.1. Gældende ret
Formålet med Folkeuniversitetets virksomhed er gennem
folkeoplysende undervisnings-og foredragsvirksomhed at udbrede
kendskabet til forskningens metoder og resultater samt fremme
demokratiforståelse og aktivt medborgerskab.
Det følger af § 47 i folkeoplysningsloven, at det
overordnede ansvar for folkeuniversitetsvirksomheden ligger hos
Folkeuniversitetsnævnet, der dermed har det overordnende
økonomiske og faglige ansvar for den samlede virksomhed.
Ministeren nedsætter i medfør af § 47 et
nævn, der består af 13 medlemmer, som beskikkes efter
indstilling fra Dansk Folkeoplysnings Samråd (1), de
statslige forskningsråd (2), folkeuniversitetsvirksomhederne
i universitetsbyerne (5) og folkeuniversitetsvirksomhederne uden
for universitetsbyerne (5). Nævnsmedlemmerne beskikkes for en
periode på 3 år.
Folkeuniversitetsvirksomheden i hele landet udøves under
ansvar for Folkeuniversitetsnævnet, jf. folkeoplysningslovens
§ 48, stk. 1. Nærmere betingelser herfor er fastsat i
folkeuniversitetsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr.
907 af 13. november 2003 om folkeuniversitetet. I
bekendtgørelsen er den nærmere organisering af
folkeuniversitetsvirksomheden beskrevet.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, stk. 1,
at folkeuniversitetsvirksomheden udøves i universitetsbyerne
af folkeuniversitetsafdelinger, og uden for universitetsbyerne af
folkeuniversitetskomiteer. I medfør af
bekendtgørelsens § 1, stk. 2, organiseres virksomheden
i fem regioner med hver en regionsstyrelse, der består af
repræsentanter for regionens afdeling og de komiteer, der
tilknytter sig regionen. Komiteer, der ikke er tilknyttet en
region, er tilknyttet Komitestyrelsen.
En af de fem regionsstyrelser er blevet nedlagt, og
Folkeuniversitetet består i dag af fire regionsstyrelser
(Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland og
Region Sydjylland) og en komitestyrelse. De fire regionsstyrelser
har formelt ansvaret for styringen af den afdeling og de komiteer,
der er tilknyttet. Hver af de fire afdelinger i universitetsbyerne
Aalborg, Aarhus, København og Odense har imidlertid
også sin egen afdelingsstyrelse, der har det overordnede
ansvar for afdelingen. Under hver af de fire regionsstyrelser og
Komitestyrelsen hører herudover en række
lokalkomiteer. Der er i dag 84 lokalkomiteer (pr. 1. juli 2017)
fordelt udover landet, der alle er knyttet til en enhed.
I medfør af folkeoplysningslovens § 49, stk. 1, yder
staten tilskud til at dække udgifter til aflønning
m.v. af forelæsere og lærere, rejsegodtgørelse
og administration ved folkeuniversitetsvirksomheden på de
årlige finanslove. Tilskuddet udbetales til
Folkeuniversitetsnævnet, der fordeler tilskuddet til
folkeuniversitetsvirksomhederne i og uden for universitetsbyerne,
jf. § 49, stk. 3.
Der er fastsat nærmere betingelser for fordelingen af
statstilskuddet i folkeuniversitetsbekendtgørelsen. Det
følger af bekendtgørelsens § 13, at
Folkeuniversitetsnævnet efter fradrag til egen drift fordeler
statstilskuddet til regionsstyrelserne og Komitestyrelsen til drift
og administration. Fordelingen sker under hensyn til formålet
med folkeuniversitetsvirksomheden, herunder alsidighed og
landsdækkende karakter, jf. bekendtgørelsens §
13, stk. 2.
Klager over afgørelser vedr.
folkeuniversitetsvirksomheden kan i dag indbringes for
Folkeuniversitetsnævnet, jf. folkeoplysningslovens § 51,
stk. 1. Det følger af bestemmelsen i lovens § 51, stk.
2, at Folkeuniversitetsnævnets afgørelser i den
forbindelse og andre beslutninger, som træffes af
nævnet, ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
I medfør af § 12, stk. 1, i
folkeuniversitetsbekendtgørelsen er der endvidere mulighed
for at klage over en afdelings eller en komites udøvelse af
folkeuniversitetsvirksomheden til vedkommende styrelse
(regionsstyrelse eller komitestyrelse). Afgørelser truffet
af en styrelse kan efterfølgende påklages til
nævnet, jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 2.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Folkeuniversitetets struktur er i dag meget kompleks, og den har
vist sig at være forbundet med en række
problemer, der bl.a. har ført til kritik fra
Rigsrevisionen.
Folkeuniversitetet har et vigtigt formål med at formidle
forskningsresultater og fremme demokratiforståelse og aktivt
medborgerskab, men der er behov for at ændre strukturen for
Folkeuniversitetet, således at der er en mere decentral
struktur med færre administrative niveauer. Det er
intentionen, at en mere decentral struktur for
folkeuniversitetsvirksomheden fremadrettet kan sikre mere
hensigtsmæssige rammer for varetagelsen af den folkeoplysende
folkeuniversitetsvirksomhed, herunder understøtte og styrke
de frivillige komiteers arbejde, fordi den frivillige del af
folkeuniversitetsvirksomheden er en vigtig del af
Folkeuniversitetet som institution og i arbejdet med at sikre
folkeoplysning i alle dele af landet.
Det foreslås derfor, at Folkeuniversitetsnævnet
nedlægges.
Som led i den nye struktur vil der blive udstedt en ny
bekendtgørelse om Folkeuniversitetet. I
bekendtgørelsen vil der blive fastsat bestemmelser om f.eks.
organiseringen af folkeuniversitetsvirksomheden, godkendelse af nye
komiteer, ansvaret for de enkelte enheder, fordelingen af
statstilskuddet, enhedernes ansvar i forhold til komiteerne og over
for Kulturministeriet m.v. Bekendtgørelsen vil blive udstedt
i umiddelbar forlængelse af lovens ikrafttrædelse.
I den nye bekendtgørelse vil det blive fastlagt, at
ansvaret for folkeuniversitetsvirksomheden fremadrettet vil blive
varetaget af de fem enheder, dvs. de fire afdelinger i
universitetsbyerne Aalborg, Aarhus, København og Odense samt
Komitestyrelsen. Det betyder, at de eksisterende regionsstyrelser
nedlægges.
De fem enheder, der fremadrettet har ansvaret for
folkeuniversitetsvirksomheden, skal etableres som selvejende
institutioner, som Kulturministeriet fører tilsyn med.
De lokale komiteer udgør et vigtigt element i udbredelsen
af folkeuniversitetsvirksomheden i alle dele af landet. Det skal
derfor fortsat være muligt at være organiseret i
komiteer og oprette nye komiteer rundt om i landet. Komiteerne skal
- som hidtil - være tilknyttet en overordnet enhed efter eget
valg. Det er således op til den enkelte komite at
vælge, hvilken enhed den ønsker at være
tilknyttet. Komiteernes mulighed for, med bestemte intervaller, at
vælge om opretholdes.
I den nye bekendtgørelse om folkeuniversitetsvirksomheden
vil muligheden for omvalg blive begrænset til at kunne ske
hvert tredje år mod hvert andet år i dag. Baggrunden
herfor er, at der erfaringsmæssigt ikke er mange komiteer,
der gør brug af muligheden for omvalg, og det vil give en
øget stabiltiet i organisationen, hvis muligheden for omvalg
begrænses. Det vil øge muligheden for langsigtet
planlægning.
En overordnet enhed skal bistå de tilknyttede komiteer med
administrativ hjælp m.v. og har desuden ansvaret for
indsamling af komiteernes undervisningstilbud, godkendelse af
vedtægter samt tilsyn med komiteernes udøvelse af
virksomhed m.v. Det er ligeledes enhederne, der godkender
oprettelsen af nye komiteer, herunder deres vedtægter, hvis
sådanne henvender sig til den konkrete enhed med et
ønske om at være tilknyttet denne.
Folkeuniversitetet modtager en årlig bevilling på
finansloven. Bevillingen er hidtil blevet udbetalt til
Folkeuniversitetsnævnet, der har forestået den videre
udbetaling af midlerne efter en fordelingsmekanisme fastsat af
nævnet.
Som konsekvens af, at Folkeuniversitetsnævnet
foreslås nedlagt, skal der foretages en ændring i
måden, hvorpå midlerne fra finansloven fordeles til
folkeuniversitetsvirksomheden. Det forudsættes endvidere, at
Folkeuniversitetsnævnet i forbindelse med sit afsluttende
regnskab i 2018 overfører eventuelle aktiver til de fem
enheder.
Midlerne vil fremadrettet blive fordelt mellem de fem enheder
efter en nærmere fastsat fordelingsmodel. Midlerne har
på finansloven hidtil været opdelt i et driftstilskud
(11,7 mio. kr. i 2017) og et administrationstilskud (2,6 mio.kr. i
2017). Statens tilskud vil fremadrettet blive opgjort som én
samlet bevilling på finansloven. Enhederne vil dermed
få udbetalt et samlet beløb én gang
årligt, som de frit kan disponere over, dog under ansvar over
for Kulturministeriet, der fører tilsyn med enhederne.
Som konsekvens af denne model vil enhederne, som selvejende
institutioner, der modtager driftstilskud fra Kulturministeriet,
være omfattet af driftstilskudsloven (lov nr. 1531 af 21.
december 2010 om økonomiske og administrative forhold for
modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet med senere
ændringer) og den dertilhørende
driftstilskudsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1701
af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold
for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet).
Enhederne skal derfor aflægge regnskab over for
Kulturministeriet. De nærmere retningslinjer herfor
følger af driftstilskudsloven og
driftstilskudsbekendtgørelsen.
Staten vil fortsat yde tilskud til
folkeuniversitetsvirksomheden. Statens tilskud vil fremover blive
fordelt efter en model, der bygger på følgende
overordnede principper:
De lokale komiteer har en vigtig rolle i arbejdet med at udbrede
folkeoplysning i hele landet. Det foreslås derfor, at den
fremtidige fordeling af statstilskuddet skal tilgodese de enheder,
der har komiteer tilknyttede, således at enhederne har
mulighed for at styrke udviklingsarbejdet for komiteerne. Det
foreslås derfor, at der forlods fordeles et beløb til
enhederne svarende til et fast beløb pr. komite, enheden har
tilknyttet. Midlerne fordeles med henblik på at styrke
enhedernes arbejde for komiteerne og til dækning af
omkostninger forbundet med at have komiteerne tilknyttet. Midlerne
er således ikke øremærket til viderefordeling
til komiteerne.
Når de faste beløb pr. komite er uddelt, fordeles
den resterende del af finanslovsbevillingen efter en
fordelingsnøgle, der er baseret på gennemsnittet for
enhedernes samlede driftstilskud og administrationstilskud i tre
år (2014, 2015 og 2016). Det foreslås i
bekendtgørelsen, at fordelingen af tilskuddet følger
den samme fordelingsnøgle tre år efter lovens
ikrafttræden og indtil andet bliver besluttet.
Kulturministeriet vil i løbet af 2021 og med virkning fra
finansåret 2022 overveje, om der er sket væsentlige
ændringer i forhold, der kan begrunde justeringer i
fordelingsnøglen. Vurderes det at være
tilfældet, vil der blive foretaget en høring af
enhederne vedrørende de foreslåede ændringer.
Skal der ske en ændring af fordelingsmodellen, vil den nye
model have virkning fra næstkommende 1. januar og dermed
følge finansåret. Vurderer Kulturministeriet ikke, at
der er sket væsentlige ændringer, at det kan begrunde
en ændring i fordelingen, fortsætter
fordelingsnøglen i yderligere tre år.
Forhold, der kan begrunde en ændring i
fordelingsnøglen, kan være væsentlige
ændringer i udbuddet af aktiviteter, antallet af tilknyttede
komiteer m.v.
De nærmere kriterier for fordelingen af midlerne vil blive
fastsat ved bekendtgørelse.
2.2. Klageadgang
Kulturministeriet foreslår, at der ligesom i dag ikke skal
være klageadgang til ministeriet for så vidt
angår afgørelser angående udøvelse af
folkeuniversitetsvirksomheden.
Der vil fortsat være mulighed for at klage internt i
folkeuniversitetssystemet, således at klage over komiteernes
udøvelse af virksomheden kan indbringes for den enhed, som
komiteen er tilknyttet. Klager over en enheds udøvelse af
folkeuniversitetsvirksomheden kan indbringes for enhedens
bestyrelse. Afgørelser kan ikke påklages til andre
administrative myndigheder, hvilket heller ikke er muligt efter de
gældende regler. Reglerne om den interne klageadgang vil
blive fastsat ved bekendtgørelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Som følge af forslaget om at nedlægge
Folkeuniversitetsnævnet, bliver klageadgangen til
nævnet afskåret, og der sker dermed en
begrænsning i borgernes mulighed for at klage over
folkeuniversitetsvirksomheden. Der vil ikke være klageadgang
til Kulturministeriet, hvilket svarer til den eksisterende ordning.
Ved bekendtgørelse vil der blive fastsat regler om
klageadgangen inden for folkeuniversitetsvirksomheden.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 3. juli 2017 til den 4.
september 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Amatørernes
Kunst & Kultur Samråd, AOF Danmark, BUPL Børne-og
Kulturchefforeningen, Børne-og Ungdomsorganisationernes
Samråd, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen,
Daghøjskoleforeningen, Danmark Biblioteksforening, Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Blinde
Samfund, Danske Universiteter, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Handicaporganisationer, DATS
- Landsforeningen for dramatisk virksomhed, Det Centrale
Handicapråd, Det Frie Forskningsråd, DGI, Folkeligt
Oplysnings Forbund, Folkeuniversitetet, Folkevirke, Fora, Fritid og
Samfund, Fritidssamrådet i Danmark, IT-Universitet i
København, KL, Kulturelle Samråd i Danmark,
Københavns Universitet, Liberalt Oplysnings Forbund,
Manuelle Fags Samråd, Mellemfolkeligt Samvirke, Musisk
Oplysningsforbund, Oplysningsforbundenes Fællesråd,
Parasport Danmark, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Skydebaneforeningen Danmark, Socialistisk Oplysningsforbund,
Syddansk Universitet og Uddannelsesforbundet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Som følge af forslaget om at
nedlægge Folkeuniversitetsnævnet, bliver klageadgangen
til nævnet afskåret. Der sker dermed en
indskrænkning i borgernes mulighed for at klage over
folkeuniversitetsvirksomheden. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtigelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I medfør af bestemmelsen i § 33 a, stk. 1, 1. pkt.,
skal en ansøgning om anvisning af lokaler efter kapitel 6 og
7 indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som
kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Bestemmelsen blev indsat i forbindelse med L 552 af 2. juni 2014
"Lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om
ansøgninger, anmeldelser, meddelelser, anmodning og
erklæringer til offentlige myndigheder"
(digitaliseringsbølge 3). Med bestemmelsen blev det
obligatorisk at indgive ansøgning om anvisning af lokaler og
udendørsanlæg i henhold til folkeoplysningsloven ved
digital selvbetjening.
I bestemmelsen henvises til både kapitel 6 og 7. Det er
alene kapitel 6 i loven, som omfatter anvisning af lokaler og
udendørsanlæg.
Det foreslås derfor at slette henvisningen til kapitel 7 i
bestemmelsen.
Til nr. 2
Efter den gældende folkeoplysningslovs § 47
nedsættes et Folkeuniversitetsnævn, der har det
overordnede økonomiske og faglige ansvar for
Folkeuniversitetet. Folkeuniversitetsnævnet består af
13 medlemmer, der beskikkes af ministeren efter udpegning. 3
medlemmer udpeges af undervisningsministeren, sådan at 1
medlem med særlig ekspertise i formidling udpeges efter
indstilling fra Dansk Folkeoplysnings Samråd og 2 medlemmer
udpeges efter indstilling fra de statslige forskningsråd, og
formanden udpeges af undervisningsministeren blandt disse 3
medlemmer. 5 medlemmer beskikkes efter indstilling i forening fra
folkeuniversitetsvirksomhederne i universitetsbyerne, og 5
medlemmer beskikkes efter indstilling i forening fra
folkeuniversitetsvirksomhederne uden for universitetsbyerne.
Folkeuniversitetsvirksomheden i hele landet udøves under
ansvar for Folkeuniversitetsnævnet. Nærmere
bestemmelser herom er fastsat i
folkeuniversitetsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr.
907 af 13. november 2003 om folkeuniversitetet. I
bekendtgørelsen er den nærmere organisering af
folkeuniversitetsvirksomheden beskrevet.
Det følger af bekendtgørelsen, at
folkeuniversitetsvirksomheden udøves i universitetsbyerne af
folkeuniversitetsafdelinger, og uden for universitetsbyerne af
folkeuniversitetskomiteer.
Det foreslås at ophæve § 47 om
Folkeuniversitetsnævnets ansvar og sammensætning.
Konsekvensen heraf er, at Folkeuniversitetsnævnet
nedlægges. Forslaget sker med udgangspunkt i arbejdsgruppens
anbefalinger.
Forlaget om at nedlægge Folkeuniversitetsnævnet
betyder, at der ikke fremadrettet er én overordnet enhed,
der har ansvaret for udøvelsen af den samlede
folkeuniversitetsvirksomhed i Danmark. Den foreslåede
ændring medfører, at folkeuniversitetsvirksomheden
fremadrettet vil bestå af fem sideordnede enheder og en
række komiteer. Komiteerne tilknytter sig en af de fem
enheder. De fem enheder har herefter hver især ansvaret for
at udøve folkeuniversitetsvirksomhed og ansvaret for de
komiteer, der har valgt at være tilknyttet den enkelte
enhed.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.2.
Til nr. 3
Det følger af bestemmelsen i § 48, stk. 1, at
folkeuniversitetsvirksomheden udøves under ansvar over for
Folkeuniversitetsnævnet. Ministeren fastsætter
nærmere regler om folkeuniversitetsvirksomhedens
udøvelse.
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i § 48,
stk. 1, 1. pkt. Forslaget er en konsekvens af forslaget om at
nedlægge Folkeuniversitetsnævnet.
Folkeuniversitet vil fremadrettet bestå af fem sideordnede
enheder og en række komiteer. De fem enheder etableres som
selvejende institutioner, som Kulturministeriet fører tilsyn
med. Enhederne vil blive omfattet af driftstilskudsloven (lov nr.
1531 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative
forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet med
senere ændringer) og den dertilhørende
driftstilskudsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1701
af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold
for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet).
Til nr. 4
Staten yder tilskud til udgifter til aflønning mv. af
forelæsere og lærere, rejsegodtgørelse og
administration ved folkeuniversitetsvirksomheden, jf. § 49,
stk. 1, 1. pkt.
Statens tilskud har hidtil været opdelt i et driftstilskud
og et administrationstilskud. Folkeuniversitetsnævnet har
fordelt tilskuddet efter retningslinjer fastsat af
nævnet.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 49, stk. 1, 1.
pkt., ændres, således at det alene fremgår, at
staten yder tilskud til folkeuniversitetsvirksomheden.
Med den nye struktur vil statens tilskud blive fordelt til de
fem enheder efter en fordelingsnøgle. Tilskuddet vil ikke
fremadrettet være opdelt i et tilskud til drift og et tilskud
til administration. Enhederne kan derfor som udgangspunkt disponere
frit over statstilskuddet dog under ansvar overfor
Kulturministeriet, der fører tilsyn med enhederne. Som
følge af den nye struktur vil enhederne imidlertid blive
omfattet af driftstilskudsloven (lov nr. 1531 af 21. december 2010
om økonomiske og administrative forhold for modtagere af
driftstilskud fra Kulturministeriet med senere ændringer) og
den dertilhørende driftstilskudsbekendtgørelse
(bekendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 om
økonomiske og administrative forhold for modtagere af
driftstilskud fra Kulturministeriet).
Det betyder, at Kulturministeriet fører tilsyn med
enhederne, og at enhedernes regnskab og budget skal godkendes af
Kulturministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af bestemmelsen i § 49, stk. 3, 1. pkt.,
at statens tilskud udbetales til Folkeuniversitetsnævnet, der
fordeler tilskuddet til folkeuniversitetsvirksomheden i og uden for
universitetsbyerne. Det følger af bestemmelsen i 2. pkt., at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om tilskud og
fordeling af tilskud, herunder om udbetaling af forskud mv.
Det samlede statslige tilskud på finansloven er hidtil
blevet udbetalt til nævnet, der forestår den videre
udbetaling til folkeuniversitetsvirksomheden. I
bekendtgørelse nr. 907 af 13. november 2003 følger
det af § 13, at staten yder tilskud til drift og
administration af folkeuniversitetsvirksomheden. Det følger
af § 13, stk. 2, at nævnet efter fradrag af tilskud til
nævnets drift, fordeler statstilskuddet til
regionsstyrelserne og komitestyrelsen til drift og administration.
Nævnet har fordelt statens tilskud efter retningslinjer
fastsat af nævnet selv.
Det foreslås at ophæve § 49, stk. 3, 1. pkt.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om at nedlægge
Folkeuniversitetsnævnet. Med nedlæggelsen af
nævnet skal udbetalingen i stedet ske til de fem enheder. Den
statslige bevilling har hidtil været opdelt i et
driftstilskud og et administrationstilskud. Bevillingen vil
fremadrettet blive opført på finansloven som en samlet
bevilling, der udbetales til de fem enheder efter en
fordelingsnøgle. Enhederne kan som udgangspunkt disponere
frit over tilskuddet, men vil som modtagere af driftstilskud fra
Kulturministeriet blive omfattet af driftstilskudsloven og den
tilhørende bekendtgørelse.
Bemyndigelsen til, at ministeren kan fastsætte
nærmere regler om tilskud og fordeling af tilskud vil blive
opretholdt. Som følge af den nye struktur for
Folkeuniversitetet vil, der blive udstedt en ny
bekendtgørelse om Folkeuniversitetet. Der vil i
bekendtgørelsen blive fastsat bestemmelser om den fremtidige
fordeling af det statslige tilskud. Bekendtgørelsen vil
blive udstedt i umiddelbar forlængelse af lovens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger under pkt. 2.1.2. for en nærmere
beskrivelse af den fremtidige model for fordelingen af
tilskuddet.
Til nr. 6
I medfør af § 50, stk. 1, 1. pkt., stiller
universiteterne og andre højere uddannelsesinstitutioner,
jf. universitetsloven og lov om Danmarks Pædagogiske
Universitet, lokaler med fornødent udstyr til rådighed
for Folkeuniversitetet.
Det foreslås at ændre affattelsen af § 50, stk.
1, således at, universiteterne, stiller lokaler med
fornødent udstyr til rådighed for
folkeuniversitetsvirksomheden.
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at lov
om Danmarks Pædagogiske Universitet blev ophævet med
virkning fra den 9. april 2005, jf. bekendtgørelse nr. 223
af 31. marts 2005.
Der er ikke med den ændrede affattelse af stk. 1
tiltænkt ændringer i kravet om, at universiteterne
stiller lokaler til rådighed for folkeuniversitetet og
afholder udgifterne hertil.
Til nr. 7
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i medfør af
bestemmelsen i § 50, stk. 1, 3. pkt., mulighed for at
fastsætte nærmere regler herom.
Bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om
universiteternes lokaleanvisningsforpligtigelse er uudnyttet, og
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer, at der ikke er
behov for at opretholde adgangen hertil.
Det foreslås derfor på foranledning af Uddannelses-
og Forskningsministeriet at ophæve bestemmelsen, hvorefter
ministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om anvendelse af universitetslokaler.
Til nr. 8
I medfør af § 51, stk. 1, kan afgørelser, der
er truffet vedrørende folkeuniversitetsvirksomheden inden
fire uger indbringes for Folkeuniversitetsnævnet. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om klageberettigede og
klagetemaer. Uddannelses- og Forskningsministeren kan
fastsætte regler om klageberettigede og klagetemaer for
så vidt angår benyttelse af
universitetsinstitutionernes lokaler. Det følger endvidere
af bestemmelsen i § 51, stk. 2, at afgørelser, der er
truffet vedrørende folkeuniversitetsvirksomheden, og andre
beslutninger og afgørelser truffet inden for
folkeuniversitetsvirksomheden, ikke kan indbringes for anden
administrativ virksomhed.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 8, at
ændre § 51 således, at bestemmelsen er tilpasset
den nye struktur for Folkeuniversitetet. Med den nye bestemmelsen
forslås det, at afgørelser vedrørende
folkeuniversitetsvirksomheden og andre beslutninger og
afgørelse, der er truffet inden for
folkeuniversitetsvirksomheden, ikke skal kunne påklages til
anden administrativ myndighed.
Det har hidtil været muligt at klage til
Folkeuniversitetsnævnet over afgørelser truffet
vedrørende folkeuniversitetsvirksomheden. Som konsekvens af,
at nævnet forslås nedlagt, skal klageadgangen ligeledes
ændres. Det foreslås at afskære klageadgangen fra
folkeuniversitetsvirksomheden til anden administrativ myndighed.
Der vil således ikke være mulighed for at klage til
Kulturministeriet over afgørelser truffet i
folkeuniversitetsvirksomheden, hvilket heller ikke er muligt i
dag.
I medfør af den gældende
folkeuniversitetsbekendtgørelse er det muligt at klage over
udøvelsen af folkeuniversitetsvirksomheden inden for dennes
struktur. Denne klagemulighed har været gældende i
tillæg til den i folkeoplysningslovens § 51 hjemlede
klageadgang. Den foreslåede bestemmelse, hvorefter
klageadgangen til Kulturministeriet afskæres, ændrer
ikke på muligheden for, at kulturministeren som led i
beskrivelsen af den nærmere struktur for Folkeuniversitetet,
jf. folkeoplysningslovens § 48, stk. 1, kan fastsætte
regler om klagemuligheder inden for folkeuniversitetsvirksomheden.
Der vil blive fastsat regler om, at der skal være mulighed
for at klage internt i folkeuniversitetsvirksomheden. Det vurderes
ikke nødvendigt, at der opretholdes en selvstændig
hjemmel til, at ministeren kan fastsætte nærmere regler
om klageberettigelse og klagetemaer
Endvidere foreslås det på foranledning af
Uddannelses- og Forskningsministeriet at ophæve uddannelses-
og forskningsministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om klage vedrørende anvendelse af
universitetslokaler, da denne hjemmel ikke har været
udnyttet.
Afgørelser vedrørende
folkeuniversitetsvirksomheden kan indbringes for domstolene eller
Folketingets Ombudsmand i overensstemmelse med de almindelige
regler herom.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
august 2018.
Det bemærkes, at hovedloven ikke finder anvendelse
på Grønland og Færøerne, derfor
indeholder denne lov ingen territorial bestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I folkeoplysningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 854 af 11. juli 2011, som bl.a. senest
ændret ved § 43 i lov nr. 384 af 26. april 2017
foretages følgende ændringer: | § 33 a.
Ansøgning om anvisning af lokaler og
udendørsanlæg i kapitel 6 og 7 skal indgives ved
anvendelse af den digitale løsning, som kommunen stiller til
rådighed (digital selvbetjening). Ansøgninger, der
ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af
kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2 og 3. Stk.
2. -4 --- | | 1. I § 33 a, stk. 1, 1. pkt. udgår
»og 7«. | § 47.
Undervisningsministeren nedsætter et
Folkeuniversitetsnævn, der har det overordnede
økonomiske og faglige ansvar for den samlede
folkeuniversitetsvirksomhed, jf. § 48. Stk. 2.
Folkeuniversitetsnævnet består af 13 medlemmer, der
beskikkes på følgende måde: 1) 3 medlemmer udpeges af
undervisningsministeren, sådan at 1 medlem med særlig
ekspertise i formidling udpeges efter indstilling fra Dansk
Folkeoplysnings Samråd og 2 medlemmer udpeges efter
indstilling fra de statslige forskningsråd, og formanden
udpeges af undervisningsministeren blandt disse 3 medlemmer, 2) 5 medlemmer beskikkes efter
indstilling i forening fra folkeuniversitetsvirksomhederne i
universitetsbyerne, og 3) 5 medlemmer beskikkes efter
indstilling i forening fra folkeuniversitetsvirksomhederne uden for
universitetsbyerne. Stk. 3.
Beskikkelsesperioden er 3 år, dog beskikkes formanden
første gang for 4 år. Genbeskikkelse kan finde sted 1
gang. Fratræder et medlem inden udløbet af
beskikkelsesperioden, foretages ny beskikkelse for den resterende
del af beskikkelsesperioden. Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fra Folkeuniversitetsnævnet
indhente oplysninger om alle forhold vedrørende
folkeuniversitetsvirksomheden og kan fastsætte regler om
formen for afgivelse af oplysninger, herunder i særlige
digitale formater. Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om Folkeuniversitetsnævnets
øvrige virke og sekretariatsbetjening, herunder om
ansættelse af en folkeuniversitetsrektor. | | 2. § 47 ophæves. | § 48.
Folkeuniversitetsvirksomheden udøves under ansvar over for
Folkeuniversitetsnævnet, jf. § 47.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
folkeuniversitetsvirksomhedens udøvelse. Stk.
2. --- | | 3. § 48, stk. 1, 1. pkt.
ophæves. | § 49.
Staten yder tilskud til udgifter til aflønning mv. af
forelæsere og lærere, rejsegodtgørelse og
administration ved folkeuniversitetsvirksomheden. Tilskuddets
størrelse fastættes på de årlige
finanslove. Stk. 2.
--- Stk. 3.
Tilskud, jf. stk. 1, udbetales til Folkeuniversitetsnævnet,
der fordeler tilskuddet til folkeuniversitetsvirksomheden i og uden
for universitetsbyerne. Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tilskud og fordeling af tilskud, herunder
om udbetaling af forskud mv. Stk. 4.
--- | | 4. § 49, stk. 1, 1. pkt. affattes
således: » Staten yder tilskud til
folkeuniversitetsvirksomheden.« 5. § 49, stk. 3, 1. pkt.
ophæves. | § 50.
Universiteterne og andre højere uddannelsesinstitutioner,
jf. universitetsloven og lov om Danmarks Pædagogiske
Universitet, stiller lokaler med fornødent udstyr til
rådighed for folkeuniversitetsvirksomheden. Udgifterne herved
afholdes af de pågældende universiteter og
institutioner. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
fastsætte nærmere regler herom. | | 6. § 50, stk. 1, udgår: »og
andre højere uddannelsesinstitutioner, jf. universitetsloven
og lov om Danmarks Pædagogiske Universitet,« 7. § 50, stk. 1, nr. 3,
ophæves. | § 51.
Klage over afgørelser, der er truffet vedrørende
folkeuniversitetsvirksomheden, kan inden 4 uger fra
afgørelsens meddelelse indbringes for
Folkeuniversitetsnævnet. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om klageberettigede og
klagetemaer, idet dog regler om klageberettigede og klagetemaer
vedrørende benyttelse af universitetslovsinstitutionernes
lokaler kan fastsættes af ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling. Stk. 2.
Folkeuniversitetsnævnets afgørelser i henhold til stk.
1 og andre beslutninger og afgørelser, som træffes af
Folkeuniversitetsnævnet, kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. | | 8. § 51 affattes således:
»Afgørelser der er truffet vedrørende
folkeuniversitetsvirksomheden, og andre beslutninger og
afgørelser truffet inden for folkeuniversitetsvirksomheden,
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.« | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. august
2018. |
|