Fremsat den 8. november 2017 af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om EKF Danmarks
Eksportkredit (Bestemmelse om udbyttepolitik, rammer for en
udbyttepolitik og bestemmelse om omfattelse af arkivloven)
§ 1
I lov nr. 104 af 3. februar 2016 om EKF
Danmarks Eksportkredit, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1, indsættes efter
»Lov om offentlighed i forvaltningen,«:
»arkivloven,«.
2. I
§ 9 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
EKF Danmarks Eksportkredit kan udbetale udbytte til staten.
Bestyrelsen fastsætter en udbyttepolitik for EKF Danmarks
Eksportkredit, som godkendes af erhvervsministeren.
Udbyttepolitikken skal udgøre et bilag til EKF Danmarks
Eksportkredits vedtægter.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. INDLEDNING
EKF Danmarks Eksportkredit blev i 2016
omdannet til en selvstændig offentlig virksomhed (SOV). Dette
medførte en modernisering og opdatering af lovgivningen
vedrørende EKF Danmarks Eksportkredit med det formål
at sikre, at lovgrundlaget blev tilpasset de opgaver, som EKF
Danmarks Eksportkredit udførte da, og som EKF Danmarks
Eksportkredit forventedes at udføre i fremtiden.
Lovforslaget medførte endvidere, at den juridiske ramme for
EKF Danmarks Eksportkredit blev tilpasset, ligesom statens ejerskab
blev styrket gennem en entydig governance struktur i
overensstemmelse med Statens Ejerskabspolitik fra 2015.
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti har den
22. marts 2017 indgået aftale om udvikling af
Nordsøen, herunder omkring finansiering af aftalen ved
etablering af en udbyttepolitik for blandt andet EKF Danmarks
Eksportkredit.
I henhold til det nuværende lovgrundlag
kan EKF Danmarks Eksportkredits egenkapital, når der
opstår behov herfor, reguleres ved statslige indskud eller
udtræk, hvilket historisk er sket i flere tilfælde. Med
lovforslaget indføres en udbyttebestemmelse, der sikrer
muligheden for udbyttebetaling fra EKF Danmarks Eksportkredit til
staten som ejer i henhold til en fastlagt udbyttepolitik.
2. LOVFORSLAGETS
INDHOLD
2.1 Gældende ret
I henhold til det nuværende lovgrundlag
kan EKF Danmarks Eksportkredits egenkapital, når der
opstår behov herfor, reguleres ved statslige indskud eller
udtræk, hvilket historisk er sket i flere tilfælde. Der
findes dog ikke en egentlig udbyttebestemmelse, der kan sikre
muligheden for udbyttebetaling fra EKF Danmarks Eksportkredit til
dens ejer i overensstemmelse med en fastlagt udbyttepolitik.
EKF Danmarks Eksportkredit er for så
vidt angår sine kommercielle aktiviteter i det
nuværende lovgrundlag undtaget fra den almindelige offentlige
regulering, og dermed som udgangspunkt også fra arkivloven,
men der er ikke en eksplicit undtagelse fra arkivloven i det
nuværende lovgrundlag, hvilket kan give anledning til
usikkerhed om arkivlovens anvendelsesområde for så vidt
angår EKF Danmarks Eksportkredit aktiviteter.
2.2 Ministeriets overvejelser og foreslåede
ændringer
Med lovforslaget indføres en mulighed
for, at bestyrelsen for EKF Danmarks Eksportkredit kan
fastsætte en udbyttepolitik for EKF Danmarks Eksportkredit
med henblik på blandt andet at implementere det
udbyttemål, der følger af den politiske aftale om
udvikling af Nordsøen.
Det er nødvendigt at indføre
bestemmelsen for at sikre en tilstrækkelig og
hensigtsmæssig implementering af en udbyttepolitik i lyset af
de særlige finansielle pejlemærker, der finder
anvendelse for EKF Danmarks Eksportkredit som eksportkreditinstitut
og som selvstændig offentlig virksomhed. EKF Danmarks
Eksportkredit er i sine vedtægter således underlagt
særlige solvenskrav, der løbende skal overholdes for
at sikre en forsvarlig kapitalstyring, idet EKF Danmarks
Eksportkredits egenkapital til stadighed skal være af en
sådan størrelse, at den sammen med
hensættelserne udgør et forsvarligt grundlag for
virksomhedens forpligtelser og aktiviteter. Samtidig skal EKF
Danmarks Eksportkredits indtægter og udgifter balancere
på længere sigt under hensyntagen til den
internationale konkurrencesituation og særlige
handelspolitiske hensyn. Endelig er det helt afgørende, at
EKF Danmarks Eksportkredit fortsat kan tilbyde konkurrencedygtig
finansiering til gavn for danske eksportører i det omfang,
der er efterspørgsel. Det er derfor et vigtigt formål
med lovforslaget at sikre, at implementeringen af udbyttepolitikken
ikke påvirker EKF Danmarks Eksportkredits risikovillighed og
kapacitet i forhold til at imødekomme eksportørernes
behov.
For at sikre EKF Danmarks Eksportkredits
likviditetsberedskab og herunder for at sikre, at de løbende
aktiviteter kan videreføres, har EKF Danmarks Eksportkredit
samtidigt fået tilsagn om en forlængelse af EKF
Danmarks Eksportkredits adgang til statsligt genudlån.
Samtidig tilpasses rammen til efterspørgslen i
ordningen.
Derudover indeholder lovforslaget en
præcisering af den regulering, som EKF Danmarks Eksportkredit
er omfattet af, for så vidt angår EKF Danmarks
Eksportkredits kommercielle aktiviteter. Præciseringen
medfører, at EKF Danmarks Eksportkredit fremadrettet
eksplicit er omfattet af arkivloven, for så vidt angår
EKF Danmarks Eksportkredits sektorpolitiske aktiviteter, mens EKF
Danmarks Eksportkredits kommercielle aktiviteter også
fremadrettet vil være undtaget arkivloven.
3. ØKONOMISKE OG
ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR DET OFFENTLIGE
Lovforslaget forventes at have positive
økonomiske konsekvenser for staten i forbindelse med
udbetaling af udbytte fra EKF Danmarks Eksportkredit til
statskassen. Med lovforslaget sikres det, at EKF Danmarks
Eksportkredit kan bidrage til finansieringen af
Nordsøaftalen.
For at sikre EKF Danmarks Eksportkredits
likviditetsberedskab og herunder for at sikre, at de løbende
aktiviteter kan videreføres, har EKF Danmarks Eksportkredit
samtidigt fået tilsagn om en forlængelse af EKF
Danmarks Eksportkredits adgang til statsligt genudlån.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner.
Lovforslaget skønnes ikke at få
administrative konsekvenser for det offentlige
4. ØKONOMISKE OG
ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR ERHVERVSLIVET M.V.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. ADMINISTRATIVE
KONSEKVENSER FOR BORGERNE
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
administrative konsekvenser for borgerne.
6. MILJØMÆSSIGE KONSEKVENSER
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
miljømæssige konsekvenser.
7. FORHOLDET TIL
EU-RETTEN
Det vurderes, at lovforslaget ikke indeholder
EU-retlige aspekter.
8. HØRTE
MYNDIGHEDER OG ORGANISATIONER M.V.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 5. september 2017 til den 3. oktober 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatsamfundet, Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), Atradius, Coface, Danmarks
Eksportråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Metal, Danske Advokater, Danske Maritime,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den
Danske Dommerforening, Euler Hermes, Erhvervsstyrelsen - Team
Effektiv Regulering, Finansforbundet, Finansrådet - Danske
Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Forsikring
& Pension, FSR - danske revisorer,
Håndværksrådet, KommuneKredit, KL, Landbrug &
Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD), Rigsrevisionen og Tryg Garanti.
9. SAMMENFATTENDE SKEMA | | Positive
konsekvenser/ Mindre
udgifter | Negative
konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske
konsekvenser for staten | Med forslaget sikres det, at EKF Danmarks
Eksportkredit kan bidrage til finansieringen af
Nordsøaftalen i form af udbyttebetaling til staten. | | Økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til
EU-retten | Ingen | Ingen | Overimplementering af
EU-retlige minimums-forpligtigelser (sæt
X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det foreslås med ændringen i
§ 6, stk. 1, at Lov om offentlighed i forvaltningen,
arkivloven, lov om Folketingets Ombudsmand og forvaltningsloven
gælder for EKF Danmarks Eksportkredit og virksomhedens
eventuelle datterselskaber med undtagelse af aktiviteter
udøvet i medfør af § 2. Med den foreslåede
bestemmelse præciseres det, at arkivloven på linje med
den øvrige offentligretlige regulering nævnt i
bestemmelsen finder anvendelse for den del af EKF Danmarks
Eksportkredits virksomhed, der ikke er omfattet af lov om EKF
Danmarks Eksportkredit § 2.
Ifølge arkivlovens § 1,
gælder arkivloven for al virksomhed, der udøves af den
offentlige forvaltning og domstolene. Loven har dermed samme
virkeområde som forvaltningsloven og lov om offentlighed i
forvaltningen. Den omfatter således alle
forvaltningsmyndigheder, uanset om de tilhører den statslige
eller den kommunale forvaltning og uanset, om der er tale om
almindelige forvaltningsmyndigheder, særlige nævn eller
råd f.eks. menighedsråd eller særlige
forvaltningsenheder.
Da EKF Danmarks Eksportkredit for så
vidt angår sine kommercielle aktiviteter er undtaget fra den
almindelige offentlige regulering jf. lov om EKF Danmarks
Eksportkredit § 6, stk. 1, og dermed som udgangspunkt
også fra arkivloven, er det, for at undgå tvivl om
arkivlovens anvendelsesområde, med den forslåede
bestemmelse præciseret, at arkivloven gælder for EKF
Danmarks Eksportkredit med undtagelse af aktiviteter omfattet af
§ 2.
EKF Danmarks Eksportkredit er undtaget denne
regulering for så vidt angår kommercielle aktiviteter,
da denne virksomhed udøves i tæt samarbejde med
erhvervslivet, pengeinstitutter og diverse organisationer, og da
det derfor har stor betydning for EKF Danmarks Eksportkredits
virke, at virksomhedens kommercielle samarbejdspartnere kan stille
materiale til rådighed for EKF Danmarks Eksportkredits
vurdering af enkeltsager uden, at der kan kræves aktindsigt i
eller i øvrigt få adgang til materialet eller i
beslutninger, som EKF Danmarks Eksportkredit har truffet i forhold
til disse virksomheder. EKF Danmarks Eksportkredit fungerer i
hovedsagen som en finansiel virksomhed og har derfor behov for dyb
indsigt i samarbejdspartnernes økonomiske og
forretningsmæssige forhold. EKF Danmarks Eksportkredit er
derfor særligt følsom over for ethvert brud på
den forretningsmæssige diskretion og udlevering af
følsomme oplysninger af betydning for virksomheders
økonomi og konkurrenceforhold.
Hovedparten af EKF Danmarks Eksportkredits
samarbejdspartnere er pengeinstitutter, der er underlagt
særlige regler om hemmeligholdelse af oplysninger. Det er
derfor afgørende, at EKF Danmarks Eksportkredit kan
garantere sine samarbejdspartnere samme fortrolighed, idet der
ellers kan opstå situationer, hvor pengeinstitutterne
vurderer, at risikoen for offentliggørelse af oplysninger
vejer tungere end ønsket om finansiering og
risikodækning af en forretning. EKF Danmarks Eksportkredit
kan således med undtagelsen for lov om offentlighed i
forvaltningen, arkivloven, lov om Folketingets Ombudsmand og
forvaltningslovens regler forsikre danske virksomheder og
udenlandske købere om, at de ikke risikerer offentlig
indsigt i et projekt og dets finansiering, til gavn for
gennemførelse af projekterne og de dermed forbundne positive
konsekvenser.
Den foreslående bestemmelse
medfører endvidere, at kulturministeren jf. arkivlovens
§ 1, stk. 4, ikke kan bestemme, at arkivloven finder
anvendelse for EKF Danmarks Eksportkredits virksomhed efter lov om
EKF Danmarks Eksportkredit § 2.
Til nr.
2.
I henhold til det nuværende lovgrundlag
kan EKF Danmarks Eksportkredits egenkapital, når der
opstår behov herfor, reguleres ved statslige indskud eller
udtræk, hvilket historisk er sket i flere tilfælde, og
med lovforslaget foreslås indført en egentlig
udbyttebestemmelse, der sikrer muligheden for udbyttebetaling fra
EKF Danmarks Eksportkredit til dens ejer i overensstemmelse med en
fastlagt udbyttepolitik.
Ifølge lov om EKF Danmarks
Eksportkredit § 9, stk. 3, kan EKF Danmarks Eksportkredits
frie midler placeres i særligt sikre værdipapirer, og
ifølge lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 9, stk. 4,
kan der ydes statslige genudlån til EKF Danmarks
Eksportkredit. EKF Danmarks Eksportkredits frie midler
udgøres af den likviditet, som ikke anvendes til
finansiering af ydelser og aktiviteter efter § 2 i Lov om EKF
Danmarks Eksportkredit samt dækning af underskud mv., og det
er med lovforslaget ikke hensigten at ændre på, hvordan
EKF Danmarks Eksportkredit placerer sine frie midler i
særligt sikre værdipapirer.
Det foreslås med indsættelsen af
§ 9, stk. 5, at EKF Danmarks Eksportkredit kan udbetale
udbytte. Det foreslås endvidere, at bestyrelsen
fastsætter en udbyttepolitik for EKF Danmarks Eksportkredit,
som godkendes af erhvervsministeren, samt at udbyttepolitikken
udgør et bilag til EKF Danmarks Eksportkredits
vedtægter.
Bestemmelsen har sin baggrund i den politiske
aftale om udvikling af Nordsøen af 22. marts 2017, i
medfør af hvilken det blev besluttet, at aftalen skal
finansieres ved blandt andet at indføre udbyttebetaling for
EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden.
I overensstemmelse med statens
ejerskabspolitiks anbefalinger om kapitalstruktur og udbytte vil
erhvervsministeren i samarbejde med selskabets bestyrelse dermed
fremadrettet ikke kun fastsætte mål for selskabets
kapitalstruktur, men også - efter drøftelse med
bestyrelsen - fastlægge forventninger til udbyttet, herunder
i form af en udbyttepolitik.
Den nærmere udbyttepolitik vil, som
foreslået i bestemmelsen, blive fastlagt af bestyrelsen.
Udbyttepolitikken skal fastsættes under hensyn til EKF
Danmarks Eksportkredits økonomi, kapitalstruktur og
resultater, dels under hensyn til udbyttebetalingen i henhold til
Nordsøaftalen.
Den konkrete model for udbyttepolitikken for
EKF Danmarks Eksportkredit skal i overensstemmelse med statens
ejerskabspolitik fremgå på de årlige
bevillingslove.
Det oplyses, at det planlægges, at
udbyttepolitikken for EKF Danmarks Eksportkredit, der finansierer
Aftale om udvikling af Nordsøen af marts 2017, aktuelt vil
tage afsæt i en model for udbyttepolitikken, hvor selskabet
udbetaler udbytter på op til 50 pct. af overskuddet i det
forrige regnskabsår, dog maksimalt 125 mio. kr. i 2017, 140
mio. kr. årligt i 2018-2020 og 100 mio. kr. årligt
derefter. Herudover forventes der i 2020 en udlodning på
yderligere 500 mio. kr. i forbindelse med udbyttebetalingen for
regnskabsåret 2019, så den samlede udlodning på
baggrund af regnskabsåret 2019 bliver på 640 mio. kr.
De 500 mio. kr. forventes ikke udbetalt som udbytte, men vil have
karakter af en udlodning i form af en justering af egenkapitalen,
og vil således udgøres af overført overskud fra
tidligere år. Under alle omstændigheder medfører
den foreslåede bestemmelse, at bestyrelsen fastsætter
en udbyttepolitik for EKF Danmarks Eksportkredit, som godkendes af
erhvervsministeren på virksomhedsmødet.
Det følger af EKF Danmarks
Eksportkredits organisering som en SOV, at selskabslovens regler om
udlodning af udbytte, herunder særlig selskabslovens
§§ 179-183, vil finde anvendelse for EKF Danmarks
Eksportkredits udbetaling af udbytte, idet bestemmelserne dog alene
vil finde anvendelse med de naturlige modifikationer og
ændringer, som følger af bestyrelsens forpligtelse til
at udbetale udbytte efter den politiske aftale om udvikling af
Nordsøen. Der kan ikke udloddes mere udbytte end det, som
bestyrelsen indstiller til virksomhedsmødets
godkendelse.
Det er i den forbindelse forudsætningen,
at i det omfang som EKF Danmarks Eksportkredit gennem
Nordsøaftalen eller på anden vis forpligtes til at
udbetale udbytte, så meddeles der decharge til bestyrelsen
for selve udbetalingen, da denne beslutning dermed ikke vil blive
taget af bestyrelsen ud fra kommercielle og andre
driftsmæssige overvejelser, men derimod som følge af
en politisk beslutning. Bestyrelsen vil, i forbindelse med at der
meddeles decharge for selve udbetalingen, ikke blive frigjort fra
sit generelle ansvar for driften af EKF Danmarks Eksportkredit, men
alene for beslutningen om at udbetale udbytte for det
pågældende år. Der kan herudover meddeles
decharge efter de almindelige regler i selskabsloven i det
omfang.
Ifølge lov om EKF Danmarks
Eksportkredit § 9, stk. 1, skal EKF Danmarks Eksportkredits
egenkapital til stadighed være af en sådan
størrelse, at den sammen med hensættelserne
udgør et forsvarligt grundlag for virksomhedens
forpligtelser og aktiviteter. Ifølge lov om EKF Danmarks
Eksportkredit § 9, stk. 2, skal EKF Danmarks Eksportkredits
indtægter og udgifter balancere på længere sigt
under hensyntagen til den internationale konkurrencesituation og
særlige handelspolitiske hensyn.
Med den foreslåede bestemmelse om
indførelsen af en udbyttepolitik for EKF Danmarks
Eksportkredit er det ikke hensigten at ændre
grundlæggende på den økonomiske styring af EKF
Danmarks Eksportkredit i forhold til de nævnte bestemmelser.
Der vil dog være et behov for at justere EKF Danmarks
Eksportkredits vedtægter med henblik på at implementere
lovforslaget, bl.a. i forhold til at udarbejde en udbyttepolitik,
sænke solvenskravet, fjerne det øvre solvensloft samt
at sikre en hensigtsmæssig kapital- og risikostyring.
For at sikre EKF Danmarks Eksportkredits
likviditetsberedskab og aktivitetsniveau er det hensigten at
justere EKF's eksisterende adgang til statslige genudlån via
Nationalbanken i form af en revolverende ramme på 35 mia. kr.
frem til 2020, jf. lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 9, stk.
4. Det er således hensigten fra og med finansloven for 2018
at forlænge den revolverende ramme frem til 2025. Samtidig
tilpasses rammens størrelse til det nødvendige
likviditetsberedskab og aktivitetsniveauet i øvrigt til 25
mia. kr.
For en nærmere gennemgang af den
praktiske betydning af de nævnte bestemmelser i § 9,
stk. 1-4, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit kan der henvises til
de specielle bemærkninger i L 50 Forslag til Lov om EKF
Danmarks Eksportkredit, jf. folketingstidende 2015-16, A L50 som
fremsat, side 17.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Dette
skyldes, at det som en del af den politiske aftale om udvikling af
Nordsøen blev besluttet, at denne skal finansieres blandt
andet ved at indføre udbyttebetaling for EKF Danmarks
Eksportkredit, og at denne udbyttebetaling skal påbegyndes i
2017, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 2.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed. Det følger af bestemmelsen, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 104 af 3. februar 2016 om EKF
Danmarks Eksportkredit, foretages følgende
ændringer: | | | | § 6. Lov om
offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand og
forvaltningsloven gælder for EKF Danmarks Eksportkredit og
virksomhedens eventuelle datterselskaber med undtagelse af
aktiviteter udøvet i medfør af § 2. Stk. 2.-
4.--- | | 1. I § 6, stk. 1, indsættes efter
»Lov om offentlighed i forvaltningen,«:
»arkivloven,«. | | | | § 9. EKF
Danmarks Eksportkredits egenkapital skal til stadighed være
af en sådan størrelse, at den sammen med
hensættelserne udgør et forsvarligt grundlag for
virksomhedens forpligtelser og aktiviteter. Stk. 2. EKF
Danmarks Eksportkredits indtægter og udgifter skal balancere
på længere sigt under hensyntagen til den
internationale konkurrencesituation og særlige
handelspolitiske hensyn. Stk. 3. EKF
Danmarks Eksportkredits frie midler kan placeres i særligt
sikre værdipapirer. Stk. 4. Der kan
ydes statslige genudlån til EKF Danmarks Eksportkredit. | | 2. I § 9 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
EKF Danmarks Eksportkredit kan udbetale udbytte til staten.
Bestyrelsen fastsætter en udbyttepolitik for EKF Danmarks
Eksportkredit, som godkendes af erhvervsministeren.
Udbyttepolitikken skal udgøre et bilag til EKF Danmarks
Eksportkredits vedtægter.« |
|