Skriftlig fremsættelse (8. november
2017)
Erhvervsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om sikkerhed for
gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
(Lovforslag nr. L 73)
Formålet
med en lov om gassikkerhed er at sikre og opretholde det
nødvendige sikkerhedsniveau for gasanlæg,
gasinstallationer og gasmateriel af hensyn til sikkerheden for
personer, husdyr eller ejendom. Med lovforslaget opstilles rammerne
for den gastekniske sikkerhed, hvilket skal minimere risikoen for
forgiftning, eksplosion og brand.
Det
overordnede formål med lovforslaget er at modernisere og
forenkle den gældende lov om gasinstallationer og gasmateriel
med henblik på at gøre det nemmere at drive virksomhed
i Danmark. Med lovforslaget skabes en ny overordnet ramme for
gassikkerhed ved gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel,
som efterfølgende vil blive udmøntet i et nyt teknisk
regelsæt i bekendtgørelser, der erstatter det
gældende gasreglement.
Den
nuværende regulering på gasområdet består i
høj grad af detailregulering og er ikke blevet
grundlæggende revideret i 25 år. Lovforslaget skaber
mere fleksibilitet gennem øget brug af funktionsbaseret
regulering og anvendelse af internationale standarder, hvor det er
relevant. Overgangen til mere funktionsbaseret regulering vil
betyde et mindre detaljeret regelsæt, som stiller færre
krav til erhvervslivet. Reglerne vil indeholde færre
specifikke krav, som virksomhederne skal leve op til og i stedet
stille sikkerhedstekniske minimumskrav, som giver plads til mere
metodefrihed for virksomhederne, og som vil gøre det lettere
at indføre nye teknikker og produkter.
Med
lovforslaget er det endvidere hensigten at gøre reguleringen
digitaliseringsparat, så der bl.a. bliver mulighed for
foretage registersamkøring i kontroløjemed og for at
udvikle og anvende digitale løsninger, der skal lette
sagsbehandlingen og kommunikationen med Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne, der fører tilsyn på
Sikkerhedsstyrelsens vegne. På baggrund af
registersamkøring kan der føres en mere risikobaseret
kontrol med gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel, som
vil gøre kontrollen mere målrettet og fokuseret. Det
betyder færre byrder for de virksomheder, der udfører
arbejdet korrekt, fordi kontrolindsatsen primært vil blive
rettet derhen, hvor der vurderes at være den største
risiko.
Gasapparatforordningen afløser gasapparatdirektivet den 21.
april 2018. Forordningen finder direkte anvendelse og skal ikke
implementeres i dansk ret, men der skal foretages visse
gennemførelsesforanstaltninger. Lovforslaget indeholder
derfor hjemmel til, at erhvervsministeren kan fastsætte
regler, der er nødvendige for at gennemføre Danmarks
EU-retlige forpligtelser i henhold til forordningen.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.