Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Erhvervsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
søloven og lov om sikkerhed til søs
m.v.
(Lovforslag nr. L 7)
Med
lovforslaget justeres reglerne for udenlandske rederiers adgang til
at sætte skibe under dansk flag. Rederier fra tredjelande
sidestilles med EU- og EØS-lande i forhold til det
såkaldte "etableringskrav", ligesom de krav, der
følger i medfør af det såkaldte
"aktivitetskrav" klarificeres. Kravet om, at der skal dokumenteres
aktivitet, bl.a. økonomisk aktivitet, i Danmark bevares. Med
lovforslaget er det hensigten at tydeliggøre, hvilken
aktivitet der skal til, for at udenlandske rederier kan sætte
skibe under dansk flag.
Panterettigheder i mellemstore (5-20 BT) fritidsfartøjer
registreres i dag i skibsregistret. Med lovforslaget vil
registreringen fremadrettet skulle ske i Personbogen, hvor
registreringen sker digitalt og med færre administrative
dokumentationskrav end i skibsregistret.
Der er i dag
fastsat takster for ansvarsgrænser i medfør af
søloven for redernes udgifter til vragfjernelse.
Erfaringerne med vragfjernelse har imidlertid vist, at udgifterne
kan overstige de fastsatte takster, hvorfor staten risikerer at
skulle afholde de yderligere udgifter. Lovforslaget lægger op
til den forhøjelse af anvarsbegrænsningsbeløbet
svarende til den i Norge gældende ordning, dog således
at passagerskibe, der sejler i fast rutefart, er undtaget fra
forhøjelsen.
Med
lovforslaget foreslås lovændringer, der hjemler, at
Danmark kan håndhæve sanktioner fastsat af FN og af EU,
samt andre justeringer på søfartsområdet,
herunder bl.a. at privatejede havne sidestilles med offentligt
ejede havne i forhold til at sikre tilgodehavende havneafgifter ved
søpanteret.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.