Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 23. november 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 7 og 8, og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 5. juli 2017 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 232 (folketingsåret
2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på
spørgsmål 19 tilkendegivet, at han gerne vil evaluere,
om loven har haft den tilsigtede virkning - det vil sige, om loven
har bidraget til, at Danmark fastholder og udbygger sin globale
position som en stor flagstat. Ministeren forventer, at
evalueringen vil være afsluttet inden udgangen af 2019,
hvorefter han vil orientere udvalget. Ministeren bemærker, at
der ikke i forbindelse med en sådan evaluering fuldt ud vil
kunne svares på de nævnte spørgsmål. Det
skyldes bl.a., at der som nævnt sættes ind med flere
initiativer, og at der er en række faktorer, der
afgør, hvilket flag en ejer vælger at benytte. Der er
heller ikke en entydig sammenhæng mellem antallet af skibe og
udgifterne til sociale ydelser til søfarende. Der henvises i
øvrigt til svaret på spørgsmål 19, der er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 1 af udvalgets
spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de under nr. 2-6 stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
ønsker at fastholde og udbygge Danmarks globale maritime
styrkeposition, men det skal selvfølgelig ske med respekt
for de øvrige danske regler og med ordentlige forhold for de
søfarende. Socialdemokratiet har under udvalgsbehandlingen
rejst en række spørgsmål til den del af
lovforslaget, der omhandler justering og klarificering af reglerne
om udenlandske ejeres adgang til at få skibe under dansk
flag. Spørgsmålene har blandt andet haft til
formål at få klarhed over, i hvilket omfang
lovforslaget faktisk øger aktivitetsniveauet på land,
og om der kan opstå misbrug af de justeringer, der sker af
reglerne, således at det bliver muligt at etablere
virksomheder uden reel aktivitet i Danmark. Samtidig har
Socialdemokratiet ønsket at få opklaret, i hvilket
omfang justeringen af reglerne vil medføre øgede
udgifter for den danske stat til udenlandske søfarere som
følge af retten til social sikring som børnepenge og
førtidspension. Da det ikke har været muligt for
regeringen at besvare dette, ønsker Socialdemokratiet derfor
en evaluering af den del af lovforslaget, der omhandler justering
og klarificering af reglerne om udenlandske ejeres adgang til at
få skibe under dansk flag. Evalueringen foreslås
foretaget efter 2 år.
Evalueringen skal følge op på
de bekymringer, der har været ytret undervejs i behandlingen
af lovforslaget, og som også er frembragt i
høringssvarene. I evalueringen ønskes særlig et
fokus på, om aktivitetsniveauet reelt øges i Danmark,
og om de nye regler bliver brugt hensigtsmæssigt, eller om
der kan registreres et misbrug af reglerne til eksempelvis
etablering af stråmandsvirksomheder på dansk jord.
Endvidere ønskes en status på udviklingen i udgifterne
for den danske stat til udenlandske søfolk i form af pension
m.v. Ligeledes ønskes det, at evalueringen omfatter en
undersøgelse af, om der har været udfordringer med at
håndhæve danske regler og domme i forbindelse med den
øgede indflagning.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse med de under nr. 2-4
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 5 og 6
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
foreslået, at lovforslaget deles, således at den del,
der handler om justering og klarificering af reglerne om
udenlandske ejeres adgang til at få skibe under dansk flag
samt forenklet registrering af rettigheder i mellemstore
fritidsfartøjer, udskilles.
Enhedslisten kan under ingen
omstændigheder bakke op om en udvidelse af et skibsregister
(DIS), som registrerer skibe efter en lov, der udelukker danske
faglige organisationer fra at repræsentere de udenlandske
søfarende om bord på et stykke af Danmark - det er i
strid med ILOkonventionerne nr. 87 og 98 om henholdsvis
foreningsfrihed og beskyttelse af organisationsretten og
organisationsretten og den kollektive forhandlingsret.
Enhedslisten er positive over for en
forhøjelse af ansvarsbeløbet ved fjernelse af vrag.
Enhedslisten er også positive over for gennemførelse
af internationale sanktioner ved skibsregistrering, og også
over, at man også i private havne kan optage søpant i
et skib, der lægger til i havnen.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til
søs (Ansvarsbegrænsningsbeløb ved
vragfjernelse, gennemførelse af internationale sanktioner
vedrørende skibsregistrering, privatretlige havneafgifter
m.v.)« omfattende § 1, nr. 2, 5, 6, 8 og 10-17, §
2, § 4, stk. 1 og 3, og § 6.
B. »Forslag
til lov om ændring af søloven og
tinglysningsafgiftsloven (Justering og klarificering af reglerne om
udenlandske ejeres adgang til at få skibe under dansk flag og
forenklet registrering af rettigheder i mellemstore
fritidsfartøjer)« omfattende § 1, nr. 1, 3, 4, 7
og 9, § 3, § 4, stk. 1 og 2, § 5 og § 6, stk.
1-3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 4
2) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
3) I
stk. 2 ændres »§§
1, 2 og 5« til: »§§ 1 og 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
4) I
stk. 3 ændres »§§
1 og 5« til: »§ 1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 6
5) I
stk. 1 ændres »2-4«
til: »2 og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
6) I
stk. 2 udgår »,
2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren:
7)
Titlen affattes således:
»Forslag
til lov om ændring af søloven, lov
om sikkerhed til søs og tinglysningsafgiftsloven
(Justering og klarificering af reglerne om
udenlandske ejeres adgang til at få skibe under dansk flag,
forenklet registrering af rettigheder i mellemstore
fritidsfartøjer, ansvarsbegrænsningsbeløb ved
vragfjernelse, gennemførelse af internationale sanktioner
vedrørende skibsregistrering, privatretlige havneafgifter
m.v.).«
[Lovteknisk korrektion og
præcisering]
Til § 6
8) I
stk. 4 ændres »11«
til: »12«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1-6
Det
foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag (A og B),
så de dele af lovforslaget, som handler om justering og
klarificering af reglerne om udenlandske ejeres adgang til at
få skibe under dansk flag og forenklet registrering af
rettigheder i mellemstore fritidsfartøjer, udskilles til
lovforslaget nævnt under B.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk korrektion af
titlen, således at tinglysningsafgiftsloven nævnes, og
en præcisering af undertitlen, i forhold til at lovforslaget
vedrører ansvarsbegrænsningsbeløb ved
vragfjernelse.
Til nr. 8
Efter det fremsatte lovforslags § 6,
stk. 4, kan lovforslagets § 1, nr. 11-17, sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning med de ændringer, som de færøske
forhold tilsiger. § 1, nr. 11, vedrører imidlertid
skibsregistrering, som for Færøerne er reguleret ved
lagtingslov, da det er et overtaget område. Bestemmelsen
foreslås derfor korrigeret, således at der alene
henvises til § 1, nr. 12-17.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob
Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen
(LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten
Bødskov (S) fmd. Rasmus
Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle
Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida
Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 7
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Udsættelse af tidspunkt for politisk
drøftelse | 5 | Ændringsforslag fra
erhvervsministeren | 6 | Henvendelse af 13/11-17 fra Forsikring
& Pension | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 19/11-17 fra
Skibsbevaringsfonden | 10 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 7
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil kommentere
høringssvaret fra CO-Søfart om, at kvaliteten af de
danske registre vil blive udvandet med de ændringer, der
lægges op til i lovforslaget, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvor mange nye arbejdspladser lovforslaget skaber, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil vurdere, hvor meget
udgifterne til sociale ydelser vil stige, når flere skibe
kommer til at sejle under dansk flag, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag om en deling af lovforslaget i to dele, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil sende en oversigt
med eksempler på aktiviteter, som vil være
tilstrækkelige for udenlandske rederier i Danmark for, at
deres skibe kan sejle under dansk flag, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren vil inddrage partierne
i Folketinget i forbindelse med udmøntningen af
bekendtgørelsen med de aktiviteter i Danmark, der
kræves af udenlandske rederier, førend de kan sejle
under dansk flag, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren vil oplyse den
forventede jobeffekt på land som følge af forslag om
at øge udenlandske ejeres adgang til at få skibe under
dansk flag ved en udvidelse af DIS-ordningen, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil oplyse den
forventede jobeffekt for danske søfolk som følge af
forslag om at øge udenlandske ejeres adgang til at få
skibe under dansk flag ved en udvidelse af DIS-ordningen, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren vil oplyse det
forventede antal nye uddannelsesstillinger både til
søfarende og inden for shippingområdet som
følge af forslag om at øge udenlandske ejeres adgang
til at få skibe under dansk flag ved en udvidelse af
DIS-ordningen, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om udenlandske ejere får adgang
til at få skibe under dansk flag ved at udvide adgangen til
DIS-ordningen, sådan som regeringen foreslår, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren vil redegøre for
regeringens overvejelser om at indføre værnsregler, i
forhold til hvor let et skib kan omregistreres fra/til DIS, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvorledes det forventes, at de
danske myndigheder udfører deres tilsynspligt, såfremt
de udenlandske skibe, der sejler under dansk flag under
DIS-ordningen, ikke anløber Danmark, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, fra hvilke nationer man forventer
at få tonnage under dansk flag, såfremt forslag om at
øge udenlandske ejeres adgang til at få skibe under
dansk flag ved en udvidelse af DIS-ordningen gennemføres,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, fra hvilke nationer man forventer
de søfarende primært vil komme fra på de skibe,
der forventes at blive dansk indflaget under DIS-ordningen, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvilke udgifter den danske stat
måtte påføres i forbindelse med øget
indflagning til DIS, og omfanget af dem, herunder udgifter til
f.eks. folkepension til søfarende fra nationer, som Danmark
har indgået sociale konventioner med, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 16 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
den danske stat er forpligtet til at udbetale sygedagpenge,
behandling af arbejdsskade, erstatninger og eventuelt pension til
udenlandske søfarende på det øgede antal skibe
i en udvidet DIS-ordning, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm., om ministeren vil oplyse de
forventede indtægter for den danske stat som følge af
den foreslåede udvidelse af DIS, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/11-17 fra Forsikring & Pension, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om ministeren vil foretage en
evaluering af loven om 2 år og efterfølgende gå
i dialog med udvalget om udfaldet, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/11-17 fra Skibsbevaringsfonden, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | | |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til erhvervsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål og svar er optrykt
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 19:
Vil ministeren foretage en evaluering af loven
om 2 år og efterfølgende gå i dialog med
udvalget om udfaldet? Evalueringen skal omhandle den del af loven,
der handler om justering og klarificering af reglerne om
udenlandske ejeres adgang til at få skibe under danske flag.
Evalueringen skal bl.a. give svar på, hvor stor en ekstra
aktivitet loven har medført, om der er rederier, der
anvender loven til at udøve stråmandsvirksomhed, samt
hvor meget udgifterne til sociale ydelser er steget i takt med, at
flere skibe sejler under dansk flag. I så fald ministeren
ikke ønsker at evaluere loven efter 2 år, vil
ministeren da yde teknisk bistand til et ændringsforslag med
en revisionsbestemmelse om, at loven skal revideres efter 2
år?
Svar:
Jeg vil naturligvis meget gerne evaluere og se
på, om loven har haft den ønskede virkning - dvs. om
loven har bidraget til, at Danmark fastholder og udbygger sin
globale position som en stor flagstat.
Derfor vil jeg igangsætte en evaluering,
som jeg forventer, vil være afsluttet inden udgangen af 2019,
hvorefter jeg vil orientere udvalget.
En evaluering skal også ses i
sammenhæng med mange øvrige initiativer, der skal
sikre, at Danmark fastholder og udbygger sin globale position som
en stor flagstat.
Det skal bemærkes, at der ikke i
forbindelse med en sådan evaluering fuldt ud vil kunne svares
på de nævnte spørgsmål. Det skyldes bl.a.,
at der som nævnt sættes ind med flere initiativer, samt
at det er en række faktorer, der afgør, hvilket flag
en ejer vælger at benytte. Der er heller ikke en entydig
sammenhæng mellem antallet af skibe og udgifterne til sociale
ydelser til søfarende.
Jeg kan oplyse, at Søfartsstyrelsen
løbende følger udviklingen i beskæftigelsen i
Det Blå Danmark gennem publikationen »Produktion og
beskæftigelse i Det Blå Danmark«.
I forhold til spørgsmålet om,
hvorvidt rederier angiver en anden person til
Søfartsstyrelsens skibsregister end den, som reelt er
ansvarlig for aktiviteter
(»stråmandsvirksomhed«), skal jeg henvise til
besvarelsen af spørgsmål 5, hvoraf fremgår, at
skibsregistret årligt vil foretage en
stikprøvemæssig kontrol af, om aktivitetsbetingelsen
fortsat kan anses for opfyldt. Hvis skibsregistret i den
forbindelse bliver opmærksom på, at der er afgivet
urigtige oplysninger, vil skibsregistret følge op på
det. I sidste instans kan skibsregistrator fratage skibet retten
til at sejle under dansk flag.