Fremsat den 26. oktober 2017 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer og lov om vagtvirksomhed
(Initiativer mod rocker- og
bandekriminalitet m.v.)
§ 1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. november 2012, som
ændret senest ved lov nr. 495 af 22. maj 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 3, nr. 6,
indsættes efter »opbevarer«: », besidder
eller anvender«.
§ 2
I lov om vagtvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 112 af 11. januar 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 7, stk. 3, nr. 2, udgår:
»i stilling eller erhverv«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Tilbagekaldelse,
jf. § 14 i lov om vagtvirksomhed, af godkendelser, som er
meddelt før den 1. januar 2018, på baggrund af
adfærd, der er udvist uden for stilling eller erhverv, og som
giver grund til at antage, at den ansatte ikke vil udøve
hvervet på forsvarlig måde, jf. § 7, stk. 3, nr.
2, som ændret ved denne lovs § 2, nr. 1, kan kun finde
sted, hvis adfærden er udvist efter den 1. januar 2018.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne.
Stk. 2. Lovens § 1
gælder ikke for Grønland.
Stk. 3. Lovens § 2
gælder ikke for Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Politiets kontrol med skytteforeninger
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Vandelsgodkendelse af vagter
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet
(aftalepartierne) den 24. marts 2017 indgået en politisk
aftale om en ny rocker- og bandepakke (Bandepakke III).
Med lov nr. 672 af 8. juni 2017 om ændring af
straffeloven, lov om forbud mod ophold i bestemte ejendomme og lov
om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket indsats mod rocker- og
bandekriminalitet m.v.) og lov nr. 653 af 8. juni 2017 om forbud
mod anvendelse af bestemte ejendomme som samlingssted for en gruppe
blev en række initiativer fra Bandepakke III vedtaget af
Folketinget.
Formålet med dette lovforslag er at styrke indsatsen mod
rocker- og bandekriminalitet yderligere ved at gennemføre de
nødvendige lovgivningsinitiativer for at følge op
på endnu to initiativer fra den politiske aftale om
Bandepakke III.
Derudover har forslaget sammen med en administrativ
ændring af reglerne for overladelse af
skytteforeningsvåben, hvorefter alle
skytteforeningsmedlemmer, der skal overladt våben, skal
være vandelsgodkendt, til formål at øge
sikkerheden i skytteforeninger. Disse tiltag skal medvirke til at
minimere risikoen for, at skytteforeningsvåben falder i de
forkerte hænder med de fatale konsekvenser, det kan
medføre, sådan som det var tilfældet ved
politidrabet i Albertslund den 6. december 2016.
Lovforslaget indeholder forslag om at ændre
våbenloven, så politiets nuværende mulighed for
uden retskendelse at foretage kontrol af de lokaler, hvor
skytteforeninger opbevarer våben, udvides til også at
omfatte lokaler, hvor skytteforeningerne besidder eller anvender
våben, herunder skytteforeningernes skydebaner og
skydepladser.
Lovforslaget indeholder derudover et forslag om at ændre
lov om vagtvirksomhed, således at muligheden for at
nægte godkendelse af ansættelse af personale i
vagtvirksomheder udvides til at omfatte al adfærd, der giver
grund til at antage, at den pågældende ikke vil
udøve hvervet på forsvarlig måde, uanset om
adfærden er udvist i eller uden for stilling eller
erhverv.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Politiets
kontrol med skytteforeninger
2.1.1. Gældende ret
Det følger af våbenlovens § 3, stk. 3, nr. 6,
at justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, hvis
det skønnes nødvendigt til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse har adgang til
kontrol af lokaler, hvor skytteforeninger opbevarer
våben.
Denne bemyndigelse er udmøntet i
våbenbekendtgørelsens § 28, nr. 3, hvorefter
politiet, hvis det skønnes nødvendigt til enhver tid
mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til
kontrol af lokaler, hvor skytteforeninger opbeva?rer våben
med henblik på at kontrollere, at opbevaringen af våben
sker forskriftsmæssigt i overensstemmelse med
våbenbekendtgørelsens §§ 22-26.
Skytteforeningerne omfatter foreninger, der hører under
de tre hovedorganisationer, DGI Skydning, Dansk Skytte Union og
Dansk Firmaidræt, og som har adgang til at give medlemmer
våbenpåtegninger til skydevåben, der er optaget
på organisationernes skydeprogrammer, jf. våbenlovens
§ 2 c, stk. 1.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
I lyset af politidrabet i Albertslund i december 2016, der blev
begået med en pistol, som var stjålet fra en
skytteforening, har Justitsministeriet i samarbejde med
hovedorganisationerne for skytteforeningerne overvejet muligheden
for generelt at styrke sikkerheden i skytteforeningerne.
Rigspolitiet har peget på, at der er behov for i videre
omfang at sikre, at personer med tilknytning til rocker- og
bandemiljøet og andre med kriminel baggrund ikke misbruger
skytteforeningerne til at få adgang til
skydetræning.
Det følger af den politiske aftale om Bandepakke III, at
aftalepartierne er enige om, at sikkerheden i skytteforeninger skal
skærpes, bl.a. således at alle medlemmer af
skytteforeninger, som har adgang til skydevåben, skal
være vandelsgodkendt af politiet.
Kravet om vandelsgodkendelse vil blive fastsat administrativt
ved en ændring af våbenbekendtgørelsen.
Det er på baggrund af drøftelser med
skytteforeningernes hovedorganisationer derudover
Justitsministeriets opfattelse, at det vil kunne bidrage til at
opretholde et højt sikkerhedsniveau i foreningerne, hvis
politiet har adgang til at kontrol?lere, at skydninger afvikles
forsvarligt, og at foreningerne har ansvarlige procedurer for
udlevering og håndtering af våben mv.
Det bemærkes endvidere, at der i samarbejde med
hovedorganisationer for skytteforningerne vil blive fastsat
nærmere retningslinjer for sikkerheden i forhold til
anvendelse af skydevåben i foreningerne mv.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at politiets nuværende mulighed for at
foretage kontrol af de lokaler, hvor skytteforeninger opbevarer
våben, jf. våbenlovens § 3, stk. 3, nr. 6, udvides
til også at omfatte lokaler, hvor våben besiddes eller
anvendes, herunder skytteforeningernes skydebaner og
skydepladser.
Det er hensigten, at politiet bl.a. vil kunne føre
kontrol med sikkerheden under såkaldte »åbent
hus« arrangementer, hvor personer, der ikke er medlemmer af
foreningen, får adgang til foreningens eller medlemmers
våben.
Politiet vil endvidere kunne føre kontrol med, at
foreningens procedure for udlevering og håndtering af
våben er sikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede
ordning kan medvirke til både at forhindre tyverier af
skydevåben i forbindelse med konkrete skydninger i
skytteforeningerne og til at sikre, at der i landets
skytteforeninger sker en sikkerhedsmæssig forsvarlig
afvikling af skydninger.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne
hertil.
2.2. Vandelsgodkendelse af vagter
2.2.1. Gældende ret
Det følger af vagtvirksomhedslovens § 7, stk. 3, nr.
2, at godkendelse af ansættelse som vagt kan nægtes,
såfremt den pågældende i stilling eller erhverv
har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at
antage, at vedkommende ikke vil udøve hvervet på
forsvarlig måde.
Det følger af forarbejderne, at bestemmelsen navnlig
tager sigte på handlinger, der ikke har medført
strafferetlig tiltale, jf. betænkning nr. 1048/1985 om
Vagtvirksomhed side 54, jf. side 45. Bestemmelsen giver
således generelt adgang til, at der kan lægges
vægt på handlinger, der ikke har medført
strafferetlig tiltale, forudsat at adfærden er udvist i
stilling eller erhverv. Det følger af forarbejderne, at det
f.eks. kan være oplyst, at ansøgeren er afskediget fra
en stilling på grund af uredelighed, der ikke har
medført straffesag, eller at den pågældende i
anden virksomhed på grov måde har tilsidesat hensynet
til sine kunder, jf. betænkning nr. 1048/1985 om
Vagtvirksomhed side 54, jf. side 45.
Efter vagtvirksomhedslovens § 14, stk. 1, kan en
godkendelse af en ansættelse i en vagtvirksomhed
tilbagekaldes, hvis den ansatte har udvist adfærd i stilling
eller erhverv, der giver grund til at antage, at vedkommende ikke
vil udøve hvervet på forsvarlig måde.
Restaurationsloven indeholder en tilsvarende bestemmelse for
autorisation af dørmænd, hvorefter autorisation kan
meddeles en person, der ikke har udvist en sådan
adfærd, at der er grund til at antage, at vedkommende ikke
vil udøve hvervet på forsvarlig måde, jf. §
15 a, stk. 2, nr. 4, i lovbekendtgørelse nr. 135 af 18.
januar 2010 om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.,
som senest ændret ved lov nr. 1370 af 16. december 2014.
Ifølge bemærkningerne til denne bestemmelse vil der
efter en konkret vurdering f.eks. kunne være tale om at
nægte at udstede autorisation som dørmand, hvis
ansøgeren er psykisk ude af balance, har alkoholproblemer
eller andre misbrugsproblemer, jf. Folketingstidende 2003-2004,
tillæg A, side 6064.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det følger af den politiske aftale om Bandepakke III, at
aftalepartierne er enige om, at der skal foretages et eftersyn af
politiets praksis for vandelsgodkendelser af vagter og
dørmænd med henblik på bl.a. at sikre, at
personer, som er tilknyttet rocker- og bandemiljøet, ikke
kan udøve kriminelle aktiviteter som vagter eller
dørmænd.
Rigspolitiet har på den baggrund foretaget et eftersyn af
politiets praksis for vandelsgodkendelser af vagter og
dørmænd. Eftersynet har bl.a. vist, at politiet i
forbindelse med en vandelsvurdering ved en ansøgning om
godkendelse som vagt eller autorisation som dørmand altid
foretager et opslag i Det Centrale Kriminalregister med henblik
på at konstatere, om ansøgeren har domme, der kan
medføre afslag på ansøgningen. Politiet
lægger i den forbindelse bl.a. vægt på det
strafbare forholds karakter, risiko for ny kriminalitet i
forbindelse med ansættelse som vagt eller dørmand,
lovovertrædelsens grovhed og udførelsesmåde,
hvorvidt der er tale om førstegangstilfælde eller
gentagelse og den pågældendes personlige forhold,
herunder om der er sket en ændring heri, efter det kriminelle
forhold blev begået.
Ud over domme lægges der ved vandelsvurderingen vægt
på, om ansøgeren har udvist en sådan
adfærd, at der er grund til at antage, at vedkommende ikke
vil udøve hvervet på forsvarlig måde. Ved
vandelsvurderingen af vagter er det en betingelse, at
adfærden er udvist i stilling eller erhverv. En autorisation
som dørmand kan derimod nægtes, uanset om
adfærden er udvist i forbindelse med stilling eller erhverv
eller i anden sammenhæng.
Rigspolitiet har på baggrund af eftersynet peget på,
at forskellen mellem kravene for godkendelse af vagter og
autorisationer af dørmænd medfører, at der er
en videre adgang til at nægte autorisation af
dørmænd end godkendelse af ansættelse af
vagter.
Rigspolitiet bemærker på den baggrund, at der ved
godkendelse af en ansættelse som vagt ikke kan lægges
vægt på eventuelle oplysninger om vedkommendes
personlige forhold som tilhørsforhold til rocker- og
bandemiljøet, psykiske problemer og lignende.
Rigspolitiet har peget på, at de uensartede krav til
vagter og dørmænd er uhensigtsmæssige bl.a.
fordi, at personer, der er godkendt til ansættelse i en
vagtvirksomhed, uden anden autorisation kan varetage hvervet som
dørmand, jf. § 15 a, stk. 3, i lovbekendtgørelse
nr. 135 af 18. januar 2010 om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v., som senest ændret ved lov nr. 1370 af
16. december 2014.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Justitsministeriet foreslår, at muligheden for at
nægte godkendelse af en ansættelse i en vagtvirksomhed
udvides, sådan at godkendelse kan nægtes i alle
tilfælde, hvor politiet har oplysninger om, at
ansøgeren har udvist adfærd, der giver grund til at
antage, at vedkommende ikke vil udøve hvervet på
forsvarlig måde, uanset om denne adfærd er udvist i
stilling eller erhverv eller ej.
Det er hensigten, at der på samme måde, som det er
tilfældet ved autorisation af dørmænd, f.eks.
vil kunne nægtes godkendelse af en ansættelse i en
vagtvirksomhed, hvis den pågældende har tilknytning til
kriminelle miljøer, eller hvis vedkommende er psykisk ude af
balance, har alkoholproblemer eller andre misbrugsproblemer, og det
på den baggrund vurderes, at den pågældende ikke
vil kunne udøve erhvervet på en forsvarlig måde.
En tilknytning til en rocker- eller bandegruppering vil i sig selv
medføre, at det må antages, at ansøgeren ikke
vil udøve erhvervet på forsvarlig måde, hvilket
indebærer, at den pågældende ikke vil kunne
godkendes.
Ændringen medfører, at en godkendelse af en
ansættelse i en vagtvirksomhed kan tilbagekaldes efter
vagtvirksomhedslovens § 14, stk. 1, hvis den ansatte har
udvist adfærd, der giver grund til at antage, at vedkommende
ikke vil udøve hvervet på forsvarlig måde,
uanset om denne adfærd er udvist i eller uden for stilling
eller erhverv.
Adgangen til at tilbagekalde en godkendelse af en
ansættelse, der er meddelt før den 1. januar 2018,
på baggrund af adfærd, der er udvist uden for stilling
eller erhverv, begrænses med forslaget til at omfatte
tilfælde, hvor den udviste adfærd har fundet sted efter
den 1. januar 2018.
Der henvises til lovforslagets § 2 og § 3, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser af betydning for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer, at politiets adgang til uden
retskendelse at kontrollere skytteforeningers lokaler udvides til
også at omfatte lokaler, hvor skytteforeninger besidder og
anvender våben.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. august 2017
til den 7. september 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Adoption & Samfund, Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Amnesty International, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, Borger- og Retssikkerhedschefen i SKAT,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomsorganisationernes Samråd, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, CEPOS, CEVEA, Copenhagen
Business School, Juridisk Institut, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Våbenhandlerforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Land-
og Strandjagt, Dansk Militaria Forening, Dansk Skytte Union, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske
Advokater, Danske Regioner, Danske Våbenhandlere,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Det Sociale Nævn, DGI
Skydning, DI, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsstyrelsen - Team effektiv
regulering, Faggruppen af Socialrådgivere i
Kriminalforsorgen, Finans Danmark, FOA, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen af
Statsadvokater, Foreningen Danske Revisorer (FDR), Forsikring &
Pension, Friluftsrådet, FSD - Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, FSR - danske
revisorer, FTF, Fængselsforbundet, Grønlands
Hjemmestyre, Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben
Politiet, HK Privat, HORESTA, Institut for Menneskerettigheder,
ISOBRO, Jagttegnslærerforeningen i Danmark, Justitia, KL,
Kraka, Krifa - Kristelige Fagbevægelse,
Kriminalforsorgsforeningen, Københavns Universitet, Det
Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Landsskatteretten, LO,
Moderniseringsstyrelsen, Nordisk Våbenforum,
Offerrådgivningen, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedssekretariatet, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, samtlige byretter, SAVN,
SikkerhedsBranchen, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening,
Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og
Handelsretten, Udbetaling Danmark, Vagt- og
Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning, Vagt- og
Sikkerhedsindustrien, Vestre Landsret, Vaabenhistorisk Selskab,
Østre Landsret, Aalborg Universitet, Juridisk Institut og
Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i våbenlovens §
3, stk. 3, nr. 6, har justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, hvis det skønnes nødvendigt, til
enhver tid mod behørig legitimation adgang til kontrol af
lokaler, hvor skytteforeninger opbevarer våben.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides til også at
omfatte lokaler, hvor våben besiddes eller anvendes, herunder
skytteforeningernes skydebaner og skydepladser.
Ved skytteforeningers skydebaner eller skydepladser
forstås baner og pladser, som skytteforeningerne ejer, eller
som skytteforeningerne på anden måde har en fast
råderet over.
Med den foreslåede ordning vil politiet således
fremover også kunne føre kontrol med, at afvikling af
skydninger foregår forsvarligt og således, at risikoen
for tyverier mv. minimeres.
Det er i den forbindelse hensigten, at politiet bl.a. vil kunne
føre kontrol med sikkerheden under såkaldte
»åbent hus« arrangementer, hvor personer, der
ikke er medlemmer af foreningen, får adgang til foreningens
eller andre medlemmers våben.
Politiet vil endvidere kunne føre kontrol med, at
foreningens procedure for udlevering af våben er
sikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Der er i øvrigt ikke tilsigtet nogen ændring af
praksis for politiets kontrol med opbevaring af våben i
skytteforeningerne efter de gældende regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i vagtvirksomhedslovens
§ 7, stk. 3, nr. 2, kan godkendelse af ansættelse i en
vagtvirksomhed nægtes, hvis ansøgeren i stilling eller
erhverv har udvist en sådan adfærd, at der er grund til
at antage, at vedkommende ikke vil udøve hvervet på
forsvarlig måde.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides til også at
omfatte adfærd, der er udvist uden for stilling eller
erhverv.
Med den foreslåede ændring vil politiet kunne
nægte godkendelse af ansættelse i en vagtvirksomhed
også i de tilfælde, hvor politiet har oplysninger om,
at ansøgeren uden for stilling eller erhverv har udvist
adfærd, der giver grund til at antage, at vedkommende ikke
vil udøve hvervet på forsvarlig måde.
Hensigten med ændringen er, at godkendelse af en
ansættelse i en vagtvirksomhed f.eks. vil kunne nægtes,
hvis den pågældende har tilknytning til kriminelle
miljøer, eller hvis vedkommende er psykisk ude af balance,
har alkoholproblemer eller andre misbrugsproblemer, og det på
den baggrund vurderes, at den pågældende ikke vil kunne
udføre erhvervet på en forsvarlig måde. En
tilknytning til en rocker- eller bandegruppering vil i sig selv
medføre, at det må antages, at ansøgeren ikke
vil udøve erhvervet på forsvarlig måde, hvilket
indebærer, at den pågældende ikke vil kunne
godkendes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Efter den gældende bestemmelse i vagtvirksomhedslovens
§ 14, stk. 1, 2. pkt., er der adgang til at tilbagekalde en
godkendelse af en ansættelse i en vagtvirksomhed,
såfremt betingelsen for godkendelse af en ansættelse
efter § 7, stk. 3, nr. 2, ikke længere er til stede.
Det foreslås i stk. 2, at
adgangen til at tilbagekalde godkendelser af ansættelse i en
vagtvirksomhed, jf. vagtvirksomhedslovens § 14, stk. 1, 2.
pkt., som udvides ved den ændring, der foretages ved
lovforslagets § 2, begrænses for så vidt
angår godkendelser meddelt før den 1. januar 2018.
Med den foreslåede ændring af vagtvirksomhedslovens
§ 7, stk. 3, nr. 2, vil en tilbagekaldelse således
også kunne ske i tilfælde, hvor den ansatte uden for
stilling eller erhverv har udvist en sådan adfærd, at
betingelsen for godkendelse af en ansættelse ikke
længere er til stede.
Det foreslås, at adgangen til tilbagekaldelse på
baggrund af en adfærd, der er udvist uden for stilling eller
erhverv, for så vidt angår tilladelser, som er meddelt
før 1. januar 2018, hvor ændringen træder i
kraft, begrænses til at omfatte adfærd, der er udvist
efter den 1. januar 2018.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Det bemærkes i forhold til den foreslåede
ændring af våbenloven, at Færøerne og
Grønland har egne våbenlove.
For så vidt angår den foreslåede ændring
af vagtvirksomhedsloven bemærkes det, at
Færøerne ved lagtingslov nr. 41 af 10. maj 2006 om
kompetence over sager og sagsområder (kompetenceloven)
overtog lovgivningskompetencen vedrørende vagtvirksomhed
på Færøerne.
Den foreslåede bestemmelse fastslår endvidere, at
lovens § 2 ved kongelig anordning kan sættes helt eller
delvist i kraft for Grønland med de ændringer, som de
Grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om våben og
eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22.
november 2012, som ændret senest ved lov nr. 495 af 22. maj
2017, foretages følgende ændring: | | | | § 3.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har,
hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol
af: 1-5) --- 6) lokaler, hvor de i lovens § 9,
stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben. Stk.
4-6. --- | | | | 1. I § 3, stk. 3, nr. 6, indsættes
efter »opbevarer«: », besidder eller
anvender«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om vagtvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 112 af 11. januar 2016, foretages
følgende ændring: | § 7.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Godkendelse af en ansættelse kan nægtes 1) --- 2) såfremt den
pågældende i stilling eller erhverv har udvist en
sådan adfærd, at der er grund til at antage, at
vedkommende ikke vil udøve hvervet på forsvarlig
måde. | | | | 1. I § 7, stk. 3, nr. 2, udgår:
»i stilling eller erhverv«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. Stk. 2.
Tilbagekaldelse, jf. § 14 i lov om vagtvirksomhed, af
godkendelser, som er meddelt før den 1. januar 2018,
på baggrund af adfærd, der er udvist uden for stilling
eller erhverv, og som giver grund til at antage, at den ansatte
ikke vil udøve hvervet på forsvarlig måde, jf.
§ 7, stk. 3, nr. 2, som ændret ved denne lovs § 3,
nr. 1, kan kun finde sted, hvis adfærden er udvist efter den
1. januar 2018. | | | | | | | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne. Stk. 2. Lovens
§ 1 gælder ikke for Grønland. Stk. 3. Lovens
§ 2 gælder ikke for Grønland, men kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|