Fremsat den 11. oktober 2017 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af skatteforvaltningsloven
og forskellige andre love
(Begrænsning af SKATs mulighed for at
tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af
aktiver, ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af
skattesager, udvidelse af skattefriheden for statslige
godtgørelser til asbestofre m.fl., m.v.)
§ 1
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12. november 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1665 af 20. december 2016,
§ 3 i lov nr. 710 af 8. juni 2017, § 6 i lov nr. 683 af
8. juni 2017 og § 1 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 25,
stk. 2, 3. pkt., ophæves.
2.
Efter § 49 indsættes i kapitel
17:
Ȥ 50. En sag, der
indbringes for domstolene efter §§ 48 eller 49,
anlægges ved den retskreds, hvor Skatteministeriets modpart
har hjemting ved sagens anlæg, hvis modparten har hjemting i
Danmark.«
3. I
§ 51, stk. 2, 2. pkt., udgår
»eller § 61 A«.
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret bl.a. ved § 5
i lov nr. 1554 af 13. december 2016, § 1 i lov nr. 475 af 17.
maj 2017, § 1 i lov nr. 685 af 8. juni 2017 og senest ved
§ 12 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring:
1. § 7,
nr. 30, affattes således:
»30)
Godtgørelse fra den danske stat til asbestofre og til deres
arveberettigede efterladte, hvis asbestofrene er afgået ved
døden under en offentlig myndigheds behandling af deres sag
om godtgørelse.«
2. I
§ 16, stk. 5, 1. pkt., og § 16, stk. 9, 3. pkt., ændres
»1. oktober« til: »1. september«.
§ 3
I lov nr. 688 af 8. juni 2017 om ændring
af skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat,
ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love (Ny
vurderingsankenævnsstruktur, regler om klagebehandling af
vurderingssager og ændringer som følge af en ny
ejendomsvurderingslov m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 12,
nr. 1, ophæves.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
har virkning for bindende svar, der afgives den 11. oktober 2017
eller senere.
Stk. 3. § 1, nr. 2,
har virkning for sager, der anlægges efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 4. § 2, nr. 1,
har virkning fra og med den 6. oktober 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen har stor fokus på at forbedre
retssikkerheden på skatteområdet og ønsker
derfor, at borgere og virksomheder skal stå stærkt i
mødet med skattesystemet.
Med nærværende lovforslag
ophæves SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar om
værdiansættelse af aktiver, når
forudsætningerne for svaret er korrekte. Derved skabes der
større vished om de tilsagn, som SKAT giver til borgere og
virksomheder.
Lovforslaget har endvidere til formål at
strømline reglerne for værneting ved borgeres
indbringelse af afgørelser for domstolene, som er truffet af
en klagemyndighed på Skatteministeriets område.
Forslaget indebærer, at disse sager som udgangspunkt skal
indbringes i den retskreds, hvor borgeren har hjemting. Dermed
styrkes borgerens retssikkerhed, idet det i geografisk henseende
bliver lettere at indbringe en administrativ afgørelse
på skatteområdet for domstolene.
Lovforslaget indeholder desuden en
konsekvensrettelse af skatteforvaltningsloven § 51, stk. 2,
idet henvisningen til kildeskattelovens § 61 A ved en fejl
ikke blev ophævet som en konsekvens af ophævelsen af
kildeskattelovens § 61 A ved § 109, nr. 4, i lov nr. 1336
af 19. december 2008.
Endelig indeholder lovforslaget en
konsekvensrettelse af ligningslovens § 16, stk. 5, 1. pkt. og
§ 16, stk. 9, 3. pkt. og § 12, nr. 1, i lov nr. 688 af 8.
juni 2017 om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om
kommunal ejendomsskat, ejendomsværdiskatteloven og
forskellige andre love (Ny vurderingsankenævnsstruktur,
regler om klagebehandling af vurderingssager og ændringer som
følge af en ny ejendomsvurderingslov m.v.), idet der i lov
nr. 688 af 8. juni 2017 ved en fejl er blevet ændret på
ansøgningsfristen i ligningslovens § 8 A, stk. 3, 3.
pkt., og § 12, stk. 4, 3. pkt.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
2.1. Begrænsning af SKATs mulighed for at
tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af
aktiver
Borgere og virksomheder skal kunne stole
på de tilsagn, som de får fra skattemyndighederne. I
modsat fald svækkes borgernes og virksomhedernes
retssikkerhed og tilliden til skattemyndighederne.
Med nærværende lovforslag
ønsker regeringen at give borgere og virksomheder
større vished for, at bindende svar om
værdiansættelse af aktiver, der bygger på
korrekte forudsætninger, ikke efterfølgende kan
tilbagekaldes af SKAT.
2.2. Ensretning af
værnetingsregler ved indbringelse af skattesager for
domstolene
Med nærværende forslag til
ændring af skatteforvaltningsloven søges der at rette
op på en uhensigtsmæssighed i den nuværende
klagestruktur på Skatteministeriets område.
Formålet med lovforslaget er, at alle sager om skatte-, told-
og afgiftsspørgsmål, der indbringes for domstolene,
som udgangspunkt skal anlægges ved den retskreds, hvor
Skatteministeriets modpart har hjemting. Forslaget sikrer dermed
ensartethed og klare regler for, hvor en retssag på
Skatteministeriets område skal anlægges.
Derudover styrkes borgerens retssikkerhed som
følge af lovforslaget, idet det i geografisk henseende
bliver lettere at indbringe en administrativ afgørelse
på skatteområdet for domstolene, fordi sagen som
udgangspunkt vil skulle indbringes for borgerens hjemting.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Begrænsning af SKATs mulighed for at
tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af
aktiver
3.1.1. Gældende ret
Borgere såvel som virksomheder kan efter
skatteforvaltningslovens § 21 anmode SKAT om et såkaldt
bindende svar om den skattemæssige virkning af dispositioner,
når SKAT i øvrigt har kompetencen til at afgøre
spørgsmålet. Det kan f.eks. være om de
skattemæssige konsekvenser ved et påtænkt frasalg
af dele af en virksomhed, ved gennemførelse af
generationsskifter eller om værdien af et aktiv. De bindende
svar kan således give borgere såvel som virksomheder
større forudberegnelighed for skattemæssige
dispositioner, og kan dermed bruges som grundlag for at
træffe beslutninger, som kan have stor økonomisk
betydning for den pågældende.
Med virkning for bindende svar, der er afgivet
den 1. juli 2015 eller senere, blev bestemmelserne der omhandler
situationer, hvor et afgivet bindende svar alligevel ikke er
bindende, udvidet. Med ændringen fik SKAT således
mulighed for i visse tilfælde at se bort fra tilsagn i form
af bindende svar ved værdiansættelser. Reglen
indebærer, at et bindende svar fra SKAT om
værdiansættelse af aktiver kan bortfalde, hvis det
efterfølgende kan konstateres, at værdien af aktivet
afviger væsentligt fra den værdi, der fremgår af
det bindende svar. Det følger af de almindelige
bemærkninger til ovennævnte bestemmelse, jf.
Folketingstidende 2014-15, tillæg A, L 167, side 9, at
begrebet "væsentligt" i den forbindelse er defineret som en
kombination af en procent- og en beløbsgrænse,
således at værdien skal være både mindst 30
pct. og mindst 1 mio. kr. højere eller lavere end den
angivne værdi i det bindende svar.
Ifølge de almindelige
bemærkninger om ovennævnte bestemmelse, jf.
Folketingstidende 2014-15, tillæg A, L 167, side 9, var det
vurderingen, at de daværende regler ikke var fuldt
tilstrækkelige i forhold til at kunne imødegå
udfordringen med værdiansættelser, som ikke var
retvisende. Der foreligger imidlertid ikke eksempler på, at
SKAT har tilbagekaldt bindende svar efter den
pågældende bestemmelse. Behovet for den
pågældende udbygning af SKATs muligheder for at
tilbagekalde bindende svar synes derfor ikke underbygget i
praksis.
3.1.2. Lovforslaget
Med forslaget til en ændring af
skatteforvaltningsloven foreslås SKATs mulighed for at
tilbagekalde et bindende svar i forbindelse med en
værdiansættelse af aktivers værdi
ændret.
Til trods for bestemmelsens manglende
aktualitet kan den blotte risiko for, at et bindende svar kan
tilbagekaldes efter den pågældende bestemmelse i sig
selv være med til at skabe usikkerhed om helt almindelige
skattemæssige dispositioner hos borgere og virksomheder.
Dette kan svække retssikkerheden og dermed tilliden til
skattemyndighederne. Med forslaget styrkes forudsigeligheden og
klarheden for borgere og virksomheder, som modtager bindende svar
fra SKAT om værdiansættelse på aktiver.
3.2. Ensretning af
værnetingsregler ved indbringelse af skattesager for
domstolene
3.2.1. Gældende ret
Med virkning fra den 1. januar 2014 blev
klagestrukturen på Skatteministeriets område
ændret således, at muligheden for at få en
klagesag på skatteområdet behandlet ved to
administrative klageinstanser blev fjernet.
Siden lovændringen har det således
kun været muligt at få prøvet en
afgørelse ved én administrativ klageinstans.
Afgørelser truffet af et skatteankenævn,
vurderingsankenævn eller motorankenævn har derfor siden
den 1. januar 2014 ikke længere kunne påklages til
Landsskatteretten, hvorfor ankenævnenes afgørelser i
administrativ henseende er endelige. En prøvelse af disse
afgørelser skal derfor ske på baggrund af et civilt
sagsanlæg mod skattemyndighederne ved domstolene.
Efter retsplejelovens § 235, stk. 1, skal
retssager som udgangspunkt anlægges ved sagsøgtes
hjemting. I de tilfælde, hvor det er en borger, der
anlægger en sag ved domstolene vedrørende
prøvelse af en administrativ afgørelse, vil staten
have hjemting i den retskreds, hvor den myndighed, der
indstævnes på statens vegne, har kontor. Dette
følger af retsplejelovens § 240, stk. 1. Det er i den
forbindelse fastslået i retspraksis, at
domstolsprøvelse af administrative afgørelser i
skattesager skal ske ved sagsanlæg mod Skatteministeriet, der
har kontor i København. Afgørelser truffet af et
skatteankenævn, vurderingsankenævn eller
motorankenævn skal derfor anlægges ved
Københavns Byret.
Der gælder en særlig
værnetingsregel i retsplejelovens § 240, stk. 2,
hvorefter afgørelser truffet af en central statslig
myndighed skal anlægges ved sagsøgerens hjemting.
Retssager, som en borger anlægger til prøvelse af
Landsskatterettens afgørelser, skal derfor anlægges
ved den pågældende borgers hjemting, idet
Landsskatteretten er en central statslig myndighed. Hvis borgeren
anlægger en retssag til prøvelse af en
afgørelse truffet af et skatteankenævn,
vurderingsankenævn eller motorankenævn, finder den
særlige værnetingsregel i retsplejelovens § 240,
stk. 2, imidlertid ikke anvendelse, idet disse ankenævn - i
modsætning til Landsskatteretten - er decentrale myndigheder.
Det betyder, at retssager i disse situationer skal indbringes for
Københavns Byret.
Hvis en borger med hjemting i Aalborg
ønsker at få prøvet en afgørelse fra
SKAT af en administrativ klagemyndighed, skal vedkommende sende sin
klage til Skatteankestyrelsen, som derefter beslutter, om klagen
skal henvises til et ankenævn eller til Landsskatteretten.
Hvis Skatteankestyrelsen henviser sagen til det lokale
skatteankenævn - eksempelvis i Aalborg - skal en eventuel
efterfølgende retssag, indbragt af borgeren anlægges
ved Københavns Byret. Hvis Skatteankestyrelsen derimod
henviser sagen til Landsskatteretten, som derefter træffer
afgørelse i sagen, skal en evt. retssag med henblik på
at få prøvet Landsskatterettens afgørelse
anlægges ved Retten i Aalborg, idet Landsskatteretten, som
nævnt ovenfor er en central administrativ klagemyndighed, jf.
retsplejelovens § 240, stk. 2.
Forskellen i de nævnte
værnetingsregler udspringer således af den tidligere
omtalte ændring af klagestrukturen på
Skatteministeriets område. Da Landsskatteretten dermed ikke
længere er den eneste endelige administrative klageinstans i
sager om skatte-, told- og afgiftsspørgsmål, vil
spørgsmålet om, hvor borgerens retssag skal behandles,
som udgangspunkt være afhængig af, hvilken
administrativ klagemyndighed der har været truffet
afgørelse i sagen.
3.2.2. Lovforslaget
Med nærværende forslag til
ændring af skatteforvaltningsloven søges
ovennævnte utilsigtede konsekvens af den nuværende
klagestruktur på Skatteministeriets område
ændret. Forslaget vil medføre, at alle sager om
skatte-, told- og afgiftsspørgsmål, der indbringes for
domstolene, som udgangspunkt skal anlægges ved retten i den
retskreds, hvor Skatteministeriets modpart har hjemting. Forslaget
vil dermed sikre ensartethed og klare regler for, hvor en retssag
på Skatteministeriets område skal anlægges.
Derudover styrkes borgerens retssikkerhed som følge af
lovforslaget, idet det i geografisk henseende bliver lettere at
indbringe en administrativ afgørelse på
skatteområdet for domstolene, fordi sagen som udgangspunkt
vil skulle indbringes for borgerens hjemting. I de tilfælde,
hvor det er Skatteministeriet, der indbringer sagen for domstolene,
vil sagen - ligesom i dag - også skulle anlægges ved
borgerens hjemting.
3.4. Udvidelse af
skattefriheden for statslige godtgørelser til asbestofre
m.fl.
3.4.1. Gældende ret
Godtgørelse fra den danske stat til
asbestofre og deres arveberettigede efterladte er som udgangspunkt
skattepligtig indkomst for modtagerne efter statsskattelovens
§ 4.
Der er dog i ligningslovens § 7, nr. 30,
fastsat skattefrihed for godtgørelse fra den danske stat til
andenhånds-eksponerede asbestofre, der er diagnosticeret med
malignt pleura mesotheliom (lungehindekræft), når
diagnosen er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve. Skattefritagelsen blev indført fra
og med indkomståret 2016.
Skattefriheden omfatter også
godtgørelse udbetalt til arveberettigede efterladte,
når det andenhånds-eksponerede asbestoffer er
afgået ved døden under Styrelsen for Patientsikkerheds
behandling af sagen om godtgørelse.
Baggrunden for skattefriheden er, at der som
led i satspuljeaftalen for 2016 blev aftalt en
godtgørelsesordning, hvorefter de nævnte
andenhånds-eksponerede asbestofre kan ansøge om
kulancemæssig godtgørelse som kompensation for den
lungehindekræft, de har fået konstateret som
følge af indirekte eksponering med asbestfibre. Hvis den
pågældende afgår ved døden, mens sagen
behandles hos Styrelsen for Patientsikkerhed, vil en
godtgørelse tilfalde de arveberettigede efterladte. Det blev
forudsat, at godtgørelsen skulle være skattefri.
Ansøgerne skal opfylde en række nærmere
fastsatte betingelser for at være berettiget til
godtgørelse. Ordningen løber frem til og med
2025.
3.4.2. Lovforslaget
Det foreslås gennem en nyaffatning at
udvide den gældende skattefrihed i ligningslovens § 7,
nr. 30 til at omfatte alle statslige godtgørelser til
asbestofre og til deres efterladte, hvis asbestofrene selv er
afgået ved døden under en offentlig myndigheds
behandling af sagen.
Baggrunden for denne udvidelse af
skattefriheden er, at den gældende
godtgørelsesordning, jf. afsnit 2.1 ovenfor, med virkning
fra den 6. oktober 2017 er blevet udvidet.
Målgruppen for ordningen er udvidet
således, at personer, der er eller har været en del af
husstanden til den person, der har været direkte
erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, kan få
godtgørelse, hvis de øvrige betingelser herfor er
opfyldt. Ordningen omfatter dermed ikke længere kun som
hidtil ægtefælle/samlever eller forældre men
også ansøgere med andre relationer til den person, der
har arbejdet med asbestfibre. Det kan bl.a. være
ansøgere med andre familiemæssige relationer, f.eks.
børn af eller søskende til en person, der har
været direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre,
hvis ansøgeren er eller har været en del af dennes
husstand. Denne udvidelse vil være omfattet af den
nugældende skattefrihed, da den vedrører
fastlæggelsen af, hvem der anses for at være
andenhånds-eksponeret asbestofre.
Ordningen er desuden udvidet således, at
den også omfatter personer med asbestudløst
bughindekræft og testikelhindekræft. Disse
kræftformer er ikke omfattet af ordlyden i den
nugældende bestemmelse, og godtgørelse til disse
personer vil derfor efter gældende regler være
skattepligtig indkomst.
Det er ved udvidelsen af ordningen ligesom ved
aftalen om den oprindelige ordning forudsat, at
godtgørelserne er skattefrie for alle modtagere. Da den
gældende skattefrihed således ikke vil omfatte alle
dem, der medtages med den nævnte udvidelse, foreslås
det også at udvide den gældende skattefrihed for at
sikre, at alle, der får udbetalt godtgørelse, fritages
for beskatning heraf.
Det foreslås endvidere, at udvidelsen
formuleres generelt, så den ikke er knyttet til bestemte
asbestofre, kræfttyper, diagnoseformer eller offentlige
myndigheder, for at sikre, at også fremtidige ændringer
af den konkrete ordning eller eventuelle nye, lignende ordninger
omfattes af skattefriheden.
Det vil dog fortsat være en betingelse
for skattefriheden, at godtgørelsen udbetales af den danske
stat. For så vidt angår godtgørelse til
efterladte arveberettigede, vil det være en betingelse for
skattefriheden, at asbestofret selv er afgået ved
døden under en offentlig myndigheds behandling af
asbestofrets sag om godtgørelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det vurderes, at den foreslåede
ændring af reglerne om tilbagekaldelse af bindende svar ikke
har nævneværdige administrative konsekvenser for
SKAT.
Den foreslåede fjernelse af SKATs
mulighed for at tilbagekalde et bindende svar om
værdiansættelse kan dog i nogle situationer bevirke, at
reglerne om beskatning ved flytning ind og ud af landet bliver
mindre robuste.
Den foreslåede udvidelse af
skattefritagelsen af godtgørelsesbeløb fra den danske
stat til asbestofre medfører ikke et egentligt
mindreprovenu, da de aktuelle godtgørelsesbeløb
udmåles under forudsætning om, at de fritages for
indkomstbeskatning. Det vurderes endvidere, at eventuelle nye
godtgørelsesbeløb fra den danske stat til asbestofre
tilsvarende vil blive udmålt under forudsætning om
skattefrihed. Skattefritagelsen vil dog have karakter af en
skatteudgift svarende til det umiddelbare mindreprovenu ved
skattefritagelsen af den del af den samlede afsatte
godtgørelsespulje, der tilfalder asbestofrene og evt. deres
efterladte. Skatteudgiften, der ikke kan kvantificeres
nærmere, skønnes dog at være
begrænset.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har været sendt i
høring hos Erhvervsstyrelsens - Team Effektiv Regulering
(TER). TER har vurderet, at forslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at den foreslåede
ændring af reglerne om tilbagekaldelse af bindende svar ikke
har nævneværdige administrative konsekvenser for
SKAT.
Med forslaget om at fjerne SKATs mulighed for
at tilbagekalde et bindende svar om værdiansættelse
skabes en større forudsigelighed i forhold til SKATs
bindende svar om værdiansættelse af aktiver, når
forudsætningerne for svaret er korrekte. Borgere såvel
som virksomheder vil dermed få større vished om, at et
afgivet bindende svar ikke efterfølgende kan tilbagekaldes
af SKAT. Dette vil styrke borgere og virksomheder, når de
skal træffe beslutninger af økonomisk betydning, idet
de skattemæssige konsekvenser af en given disposition er
kendt på forhånd.
Den foreslåede ændring om en
ensretning af værnetingsreglerne for indbringelse af
skattesager for domstolene vil have positive administrative
konsekvenser for borgerne. For det første ensartes og
tydeliggøres reglerne for borgernes adgang til at få
prøvet afgørelser truffet af skattemyndighederne ved
domstolene, idet sådanne sager som udgangspunkt skal
indbringes for retten i den retskreds, hvor borgeren har hjemting.
Derudover styrkes borgerens retssikkerhed som følge af
lovforslaget, idet det i geografisk henseende bliver lettere at
indbringe en administrativ afgørelse på
skatteområdet for domstolene.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 22. august til den 19. september 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT,
CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, Foreningen af
Danske Skattenævn, Forsikring & Pension,
Håndværksrådet, InvesteringsFondsBranchen,
Justitia, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Samtlige byretter, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening, Vestre Landsret, Vurderingsankenævnsforeningen og
Østre Landsret.
Det bemærkes, at lovforslagets
§§ 2 og 3 ikke har været i høring.
10. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Den foreslåede fjernelse af SKATs
mulighed for at tilbagekalde et bindende svar om
værdiansættelse i nogle situationer kan bevirke, at
reglerne om beskatning ved flytning ind og ud af landet bliver
mindre robuste. | Udvidelse af skattefriheden for statslige
godtgørelser til asbestofre m.fl. vil have karakter af en
skatteudgift svarende til det umiddelbare mindreprovenu ved
skattefritagelsen af godtgørelser, der tilfalder
asbestofrene og evt. deres efterladte. Skatteudgiften, der ikke kan
kvantificeres nærmere, skønnes dog at være
begrænset. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Med forslaget om at fjerne SKATs mulighed
for at tilbagekalde et bindende svar om værdiansættelse
skabes en større forudsigelighed for borgere og
virksomheder, når de skal træffe beslutninger af
økonomisk betydning. Den foreslåede ændring om en
ensretning af værnetingsreglerne for indbringelse af
skattesager for domstolene vil ensarte og tydeliggøre
reglerne og styrke borgerens retssikkerhed, idet det i geografisk
henseende bliver lettere at indbringe en administrativ
afgørelse på skatteområdet for domstolene. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter skatteforvaltningslovens § 25, stk.
2, 3. pkt., kan et bindende svar om et aktivs værdi
bortfalde, hvis en række nærmere opregnede betingelser
er opfyldt. Der skal for det første efter, at det bindende
svar er afgivet, foreligge en konstatering af, at aktivet har en
værdi, der er mindst 30 pct. højere eller lavere end
den værdi, der er indeholdt i det bindende svar, idet det
samtidig er et krav, at værdien ud over de 30 pct. også
skal være mindst 1 mio. kr. højere eller lavere. For
det andet skal en revurdering af et bindende svar om et aktivs
værdi være baseret på enten et
efterfølgende direkte eller indirekte salg eller på
størrelsen af det efterfølgende afkast.
Det foreslås, at ovennævnte regel
i skatteforvaltningslovens § 25, stk. 2, 3. pkt., om,
hvornår et afgivet bindende svar ikke er bindende,
ophæves. Bindende svar om et aktivs værdi vil
således fremover ikke - alene med henvisning til den i §
25, stk. 2, 3. pkt., angivne værdinedsættelse - kunne
ophæves af SKAT.
Det bemærkes, at de øvrige
bestemmelser i skatteforvaltningslovens kapitel 8 om, hvornår
et afgivet bindende svar ikke er bindende, gælder
uændret.
Til nr.
2
Efter retsplejelovens § 235, stk. 1, skal
retssager anlægges ved sagsøgtes hjemting. Dette
gælder imidlertid ikke i de tilfælde, hvor retssagen
vedrører en afgørelse, der er truffet af en central
statslig myndighed, hvorefter retssagen skal anlægges ved
sagsøgerens hjemting, jf. retsplejelovens § 240, stk.
2. Afgørelser, som ønskes indbragt for domstolene, og
hvor Landsskatteretten har været endelig administrativ
klageinstans, vil derimod skulle indbringes ved borgerens hjemting.
Det betyder, at rette værneting for domstolsprøvelse
af en afgørelse truffet af en administrativ myndighed
på skatteområdet afhænger af, om
afgørelsen er truffet af en central statslig myndighed
(Landsskatteretten) eller en decentral myndighed (et
skatteankenævn, vurderingsankenævn eller
motorankenævn).
Det foreslås, at der i
skatteforvaltningsloven indsættes en ny § 50, hvorefter
værnetingsreglerne for indbringelse for domstolene af
afgørelser, der er truffet på Skatteministeriets
område, ensrettes således, at stedet for retssagens
anlæg bliver uafhængigt af, om afgørelsen er
truffet af Landsskatteretten eller af et skatteankenævn,
vurderingsankenævn eller motorankenævn. Med forslaget
vil retssager vedrørende afgørelser truffet på
skatteområdet, dermed som altovervejende hovedregel skulle
anlægges ved borgerens hjemting. Det vil gælde uanset,
om det er borgeren selv eller skatteministeriet, der anlægger
retssagen.
Den foreslåede bestemmelse skal ses som
en særregel for afgørelser truffet på
skatteområdet, der supplerer retsplejelovens almindelige
regler om retternes stedlige kompetence i civile sager, jf.
retsplejelovens kapitel 21. I de tilfælde, hvor modparten
ikke har hjemting i Danmark, vil hjemtinget følge af
retsplejelovens almindelige regler herom. Det samme gælder
for sager, hvor det er Skatteministeriet, der indbringer sagen for
domstolene.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til nr.
3
Efter skatteforvaltningsloven § 51, stk.
1, kan SKAT efter ansøgning give henstand med betaling af
den del af en skat, som en klage over opgørelsen
vedrører. Det følger dog af bestemmelsens stk. 2, at
der ikke gives henstand med beløb, der efter
kildeskattelovens § 61, stk. 3, eller § 61 A,
overføres som tilsvar for et efterfølgende
år.
Det foreslås, at henvisningen til
kildeskattelovens § 61 A udgår, idet henvisningen ved en
fejl ikke blev ophævet som en konsekvens af ophævelsen
af kildeskattelovens § 61 A ved § 109, nr. 4, i lov nr.
1336 af 19. december 2008.
Der er således alene tale om en
redaktionel ændring.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til §
2
Til nr.
1
Godtgørelse fra den danske stat til
asbestofre og deres arveberettigede efterladte er som udgangspunkt
skattepligtig indkomst for modtagerne efter statsskattelovens
§ 4.
Der er dog i ligningslovens § 7, nr. 30,
fastsat skattefrihed for godtgørelse fra den danske stat til
andenhånds-eksponerede asbestofre, der er diagnosticeret med
malignt pleura mesotheliom (lungehindekræft), når
diagnosen er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve. Skattefritagelsen blev indført fra
og med indkomståret 2016.
Den gældende godtgørelsesordning,
som den nævnte skattefrihed er fastsat på baggrund af,
jf. afsnit 3.4.1 om gældende ret, er med virkning fra den 6.
oktober 2017 blevet udvidet til at omfatte bl.a. personer med
asbestudløst bughindekræft og
testikelhindekræft. Disse kræftformer er ikke omfattet
af ordlyden i den nugældende bestemmelse, og
godtgørelse til disse personer vil derfor være
skattepligtig indkomst. Det er ved udvidelsen af ordningen
forudsat, at godtgørelserne er skattefrie for alle
modtagere.
Da den gældende skattefrihed ikke
længere vil hjemle skattefrihed for alle omfattet af den
gældende godtgørelsesordning, foreslås det at
udvide skattefriheden for at sikre skattefrihed for alle de
omfattede.
Det foreslås endvidere, at udvidelsen
formuleres generelt, så den ikke er knyttet til bestemte
asbestofre, kræfttyper, diagnoseformer eller offentlige
myndigheder for at sikre, at også fremtidige ændringer
af den konkrete ordning eller eventuelle nye, lignende ordninger
omfattes af skattefriheden.
Det vil dog fortsat være en betingelse
for skattefriheden, at godtgørelsen udbetales af den danske
stat. For så vidt angår godtgørelse til
efterladte arveberettigede vil det være en betingelse for
skattefriheden, at asbestofret selv er afgået ved
døden under en offentlig myndigheds behandling af
asbestofrets sag om godtgørelse
Til nr.
2
I ejendomsvurderingsloven, som er
gældende fra den 1. januar 2018, fremrykkes
vurderingsterminen fra den 1. oktober til den 1. september. Som en
konsekvens heraf blev vurderingsterminen i en række
forskellige love, herunder ligningsloven, ændret i
følgeloven til den nye ejendomsvurderingslov.
I forbindelse med konsekvensændringen i
ligningsloven, jf. § 12, nr. 1, i lov nr. 688 af 8. juni 2017,
er ligningslovens § 8 A, stk. 3, 3. pkt., § 12, stk. 4,
3. pkt., § 16, stk. 5, 1. pkt., og § 16, stk. 9, 3. pkt.,
ændret, således at vurderingsterminen fremrykkes fra
den 1. oktober til den 1. september. Ændringen skulle dog
alene have været gældende for § 16, stk. 5, 1.
pkt., og § 16, stk. 9, 3. pkt. Dette skyldes, at
ligningslovens § 8 A, stk. 3, 3. pkt., og § 12, stk. 4,
3. pkt., ikke omhandler vurderingsterminen, men derimod en
ansøgningsfrist. § 12, nr. 1, foreslås derfor
ophævet.
Det foreslås på denne baggrund, at
vurderingsterminen i ligningslovens § 16, stk. 5, 1. pkt., og
§ 16, stk. 9, 3. pkt. ændres til den 1. september,
så denne er i overensstemmelse med vurderingsterminen i
ejendomsvurderingsloven.
Til §
3
Efter ligningslovens § 8 A og § 12,
stk. 4, kan der i visse tilfælde opnås fradrag for
henholdsvis gaver og løbende ydelser ydet til foreninger,
stiftelser, institutioner m.v., hvis midler bruges i
almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt
øjemed til fordel for en større kreds af
personer.
Hvert år offentliggør SKAT en
liste over de organisationer, som opfylder betingelserne for at
kunne modtage fradragsberettigede gaver og løbende ydelser.
For at være berettiget hertil og blive optaget på
listen skal en organisations ansøgning m.v. herom for det
pågældende og følgende kalenderår
være modtaget hos SKAT senest den 1. oktober.
I ejendomsvurderingslov, som er gældende
fra den 1. januar 2018, fremrykkes vurderingsterminen fra 1.
oktober til 1. september. Som en konsekvens heraf blev
vurderingsterminen i en række forskellige love, herunder
ligningsloven, ændret i følgeloven til den nye
ejendomsvurderingslov.
I forbindelse med konsekvensændringen i
ligningsloven, jf. § 12, nr. 1, i lov nr. 688 af 8. juni 2017,
er den 1. oktober i ligningslovens § 8 A, stk. 3, 3. pkt., og
§ 12, stk. 4, 3. pkt., ændret til den 1. september.
Dette er en fejl, da reglerne ikke vedrører
vurderingsterminen. Ændringen er desuden til ugunst for
ansøgeren, idet ansøgningsfristen er forkortet med 1
måned.
Det foreslås derfor, at
ansøgningsfristen ændres tilbage til den 1.
oktober.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås i stk.
2, at ændringen vedrørende bindende svar skal
have virkning for bindende svar om værdiansættelse af
et aktiv, der afgives den 11. oktober 2017 eller senere.
Det foreslås i stk.
3, at den foreslåede bestemmelse om hjemting i sager
omfattet af skatteforvaltningslovens §§ 48 eller 49, som
er anlagt af borgeren, skal finde anvendelse i sager, der
anlægges efter lovens ikrafttræden. Civile
søgsmål, der før lovens ikrafttræden er
anlagt ved domstolene af borgeren mod skattemyndighederne
vedrørende afgørelser truffet af disse, skal
færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.
Det foreslås i nr.
4, at udvidelsen af skattefritagelsesbestemmelsen i
ligningslovens § 7, nr. 30, får virkning fra og med den
6. oktober 2017. Virkningen af bestemmelsen er således
fastsat med tilbagevirkende kraft for at sikre, at også
godtgørelse udbetalt inden § 2, nr. 1, træder i
kraft, vil være skattefri for modtagerne. Den tilbagevirkende
kraft er således begunstigende for de omfattede personer.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12. november 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1665 af 20. december 2016,
§ 3 i lov nr. 710 af 8. juni 2017, § 6 i lov nr. 683 af
8. juni 2017 og § 1 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | §
25. - - - | | 1. § 25, stk. 2, 3. pkt.,
ophæves. | Stk. 2. Et svar
er ikke bindende, i det omfang der er sket ændringer i
forudsætninger, som har været afgørende for
indholdet af svaret, herunder ændringer i love eller
bekendtgørelser, der har ligget til grund for svaret. Det
samme gælder, i det omfang svaret viser sig at være i
strid med EU-retten. Medmindre andet er fastsat af
skattemyndighederne, gælder det derudover for bindende svar
om et aktivs værdi, at svaret ikke er bindende, hvis det
på baggrund af oplysninger ud fra et efterfølgende
direkte eller indirekte salg af aktivet eller ud fra
størrelsen af det efterfølgende afkast på
aktivet kan begrundes, at aktivets værdi på tidspunktet
for afgivelsen af det bindende svar afveg mindst 30 pct. og mindst
1 mio. kr. fra værdien i det bindende svar. | | | | | | §
49. - - - | | 2. Efter §
49 indsættes i kapitel 17: | | | | | | »§ 50.
En sag, der indbringes for domstolene efter §§ 48 eller
49, anlægges ved den retskreds, hvor Skatteministeriets
modpart har hjemting ved sagens anlæg, hvis modparten har
hjemting i Danmark.« | | | | §
51. - - - | | 3. I § 51, stk. 2, 2. pkt., udgår
»eller § 61 A«. | Stk. 2. Det er
en betingelse for henstand, at de beløb, der søges
henstand for, opkræves særskilt. Der gives ikke
henstand med beløb, der efter kildeskattelovens § 61,
stk. 3, eller § 61 A overføres som tilsvar for et
efterfølgende år (indregnet restskat). Der gives
heller ikke henstand med betaling af registreringsafgift, i det
omfang der efter lob om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. skal stilles depositum for
registreringsafgiftens betaling. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som
ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1554 af 13. december
2016, § 1 i lov nr. 475 af 17. maj 2017, § 1 i lov nr.
685 af 8. juni 2017 og senest ved § 12 i lov nr. 688 af 8.
juni 2017, foretages følgende ændring: | | | | § 7. Til den
skattepligtige indkomst medregnes ikke: 1-29) - - - 30) Godtgørelse fra den danske stat
til andenhåndseksponerede asbestofre, der er diagnosticeret
med malignt pleura mesotheliom (lungehindekræft), når
diagnosen er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve, og til deres arveberettigede efterladte,
hvis de andenhåndseksponerede asbestofre er afgået ved
døden under Styrelsen for Patientsikkerheds behandling af
sagen. 31) - - - | | 1. § 7, nr. 30 affattes
således: »Godtgørelse fra den danske
stat til asbestofre og til deres arveberettigede efterladte, hvis
asbestofrene selv er afgået ved døden under en
offentlig myndigheds behandling af deres sag om
godtgørelse.« | | | | | | | §
16. - - - Stk. 2-4. - -
- | | 2. I § 16, stk. 5, 1. pkt., og § 16, stk. 9, 3. pkt., ændres
»1. oktober« til: »1. september«. | Stk. 5. Den
skattepligtige værdi af en sommerbolig, der er stillet til
rådighed af en arbejdsgiver som nævnt i stk. 1,
sættes til 1/2 pct. pr. uge af dansk ejendomsværdi
eller hermed sammenlignelig udenlandsk ejendomsværdi pr. 1.
oktober året før rådighedsåret eller i
tilfælde, hvor der ikke er ansat en ejendomsværdi,
handelsværdien reguleret som nævnt i
ejendomsværdiskattelovens § 4 b, stk. 2, pr. 1. oktober
året før rådighedsåret for hver af ugerne
22-34 og 1/4 pct. for hver af årets øvrige uger.
Såfremt en sommerbolig som led i et ansættelsesforhold
er stillet til rådighed for en ansat direktør eller en
anden medarbejder med væsentlig indflydelse på egen
aflønningsform, anses den pågældende at have
sommerboligen til rådighed hele året. Hvis
sommerboligen er stillet til rådighed for flere
direktører eller andre medarbejdere med væsentlig
indflydelse på egen aflønningsform, fordeles den
skattepligtige værdi ligeligt. Den skattepligtige værdi
nedsættes i forhold til antallet af dage, sommerboligen
stilles til rådighed for eller udlejes til andre personer,
som ikke er omfattet af 3. pkt., eller som ikke er
nærtstående. 2.-4. pkt. finder dog ikke anvendelse,
såfremt sommerboligen som led i et ansættelsesforhold
stilles til rådighed for andre ansatte, som er uden
væsentlig indflydelse på egen aflønningsform,
eller som ikke er nærtstående, i 13 uger eller mere pr.
år, heraf mindst 8 uger i perioden uge 22-34. Som
nærtstående anses den skattepligtiges
ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller eller dødsboer efter de nævnte
personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med ægte
slægtskabsforhold. Den skattepligtige værdi efter 1. og
2. pkt. nedsættes med den skattepligtiges betaling i
indkomståret til arbejdsgiveren mv. for
råderetten. | | | Stk.
6-8. - - - | | | Stk. 9. Stk. 7
og 8 omfatter ikke boliger, der er stillet til rådighed som
led i et ansættelsesforhold, hvis den ansatte er
direktør eller en anden medarbejder med væsentlig
indflydelse på egen aflønningsform. For denne
persongruppe sættes den skattepligtige værdi til 5 pct.
af beregningsgrundlaget med tillæg efter 10. pkt.
Beregningsgrundlaget er det største beløb af enten
ejendomsværdien pr. 1. oktober året før
indkomståret eller i tilfælde, hvor der ikke er ansat
en ejendomsværdi, handelsværdien pr. 1. oktober
året før indkomståret eller anskaffelsessummen
opgjort i henhold til ejendomsavancebeskatningslovens § 4,
stk. 2 eller 3, med tillæg af forbedringer foretaget efter
anskaffelsen, dog kun forbedringer foretaget inden den 1. januar i
indkomståret. Såfremt anskaffelsessummen er opgjort
efter ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 3, 1. eller 2.
pkt., medregnes kun forbedringer foretaget efter den 19. maj 1993.
Forbedringsudgifter på bygninger, der er undergivet fredning
i henhold til bygningsfredningsloven eller forbedringsudgifter, som
modsvares af tilskud mv., der er skattefrie, skal ikke
tillægges. Når anskaffelsessummen opgøres efter
ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 3, er selskabets
valg af anskaffelsessum bindende i forhold til senere
opgørelser efter denne bestemmelse. Ved opgørelsen af
beregningsgrundlaget for boliger, for hvilke ejendomsværdien
fordeles efter vurderingslovens § 33, stk. 5, 2. pkt., §
33, stk. 6, 2. pkt., eller § 33, stk. 7, 2. pkt., skal kun den
del, der tjener til bolig for den ansatte, medregnes. Ved
opgørelsen af beregningsgrundlaget for andre boliger skal
den del, der udelukkende anvendes erhvervsmæssigt, ikke
medregnes. Hvis arbejdsgiveren mv., jf. stk. 1, sælger
helårsboligen til en ny arbejdsgiver mv., jf. stk. 1, hvor
den ansatte direktør mv., jf. 1. pkt., også har
væsentlig indflydelse på egen aflønning,
anvendes anskaffelsessummen fra ansættelsesforholdet hos den
sælgende arbejdsgiver mv., såfremt den er
højest. Den skattepligtige værdi forhøjes med 1
pct. af den del af beregningsgrundlaget efter
ejendomsværdiskattelovens § 4 A, der ikke overstiger
3.040.000 kr., og 3 pct. af resten, svarende til det
beregningsgrundlag for ejendommen, der skulle have været
anvendt, hvis ejendommen havde været omfattet af
ejendomsværdiskatteloven. Herudover medregnes udgifter til
ejendomsskatter, som afholdes af arbejdsgiveren mv., jf. stk. 1,
til den skattepligtige indkomst. Den skattepligtige værdi
efter 2.-11. pkt. nedsættes med den skattepligtiges betaling
i indkomståret til arbejdsgiveren mv. for råderetten.
2.-11. pkt. finder ikke anvendelse, såfremt en ansat
direktør eller en medarbejder med væsentlig
indflydelse på egen aflønningsform ifølge anden
lovgivning opfylder eller har opfyldt en bopælspligt i
relation til helårsboligen og er lovgivningsmæssigt
forhindret i at overtage helårsboligen til sin personlige
ejendom. | | | Stk.
10-16. - - - | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 688 af 8. juni 2017 om
ændring af skatteforvaltningsloven, lov om kommunal
ejendomsskat, ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre
love (Ny vurderingsankenævnsstruktur, regler om
klagebehandling af vurderingssager og ændringer som
følge af en ny ejendomsvurderingslov m.v.), foretages
følgende ændring: | | | | § 12. - -
- | | 1. § 12, nr. 1, ophæves. | I § 8 A, stk. 3,
3. pkt., § 12, stk. 4, 3. pkt., § 16, stk. 5, 1.
pkt., og § 16, stk. 9, 3.
pkt., ændres »1. oktober« til: »1.
september«. | | | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. | | | Stk. 2. §
1, nr. 1, har virkning for bindende svar, der afgives den 1. januar
2018 eller senere. | | | Stk. 3. §
1, nr. 2, har virkning for sager, der anlægges efter lovens
ikrafttræden. | | | Stk. 4. §
2, nr. 2, har virkning fra og med den 6. oktober 2017. |
|