Skriftlig fremsættelse (11. oktober
2017)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark
og Azerbaijan
(Lovforslag nr. L 63)
Regeringen arbejder aktivt for at udbygge
og vedligeholde Danmarks net af dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Dobbeltbeskatningsoverenskomster bidrager således til
økonomisk udvikling og vækst ved at skabe klarhed over
virksomheders skattemæssige forhold og ved at sikre
rimeligheden i, at dobbeltbeskatning undgås. På denne
måde forbedres samhandlen til gavn for begge parter.
Regeringen lægger stor vægt
på, at danske virksomheder har de bedst mulige forhold i
udlandet. Jeg har derfor nedsat en DBO Task Force, hvor
erhvervsorganisationerne er repræsenteret. DBO Task Forcen er
løbende med til at klarlægge, hvilke lande der kunne
være behov for at få en ny eller revidere en
eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomst med.
Formålet med lovforslaget er i
forlængelse heraf at indhente Folketingets samtykke til, at
regeringen tiltræder en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem
Danmark og Azerbaijan. Overenskomsten blev undertegnet den 17.
februar 2017 i Baku. Lovforslaget har ikke været i
høring forud for fremsættelsen, da regeringen alene
skal have Folketingets bekræftelse på, at
overenskomsten kan indgås.
En dobbeltbeskatningsoverenskomst har som
sit hovedformål at eliminere dobbeltbeskatning.
Overenskomsten indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Azerbaijan kan beskatte indkomst, som en person eller
et selskab, der er hjemmehørende i den ene stat
(bopælsstaten), modtager fra den anden stat (kildestaten), og
om hvordan bopælsstaten skal lempe dobbeltbeskatning,
når en indkomst også er blevet beskattet i
kildestaten.
Udover regler der skal eliminere
dobbeltbeskatning, indeholder overenskomsten også regler, der
skal søge at forhindre international skatteunddragelse samt
procedurer for et udvidet myndighedssamarbejde mellem landes
skattemyndigheder, såsom indgåelse af gensidige aftaler
ved dobbeltbeskatningstvister samt udveksling at oplysninger.
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre væsentlige administrative konsekvenser. Dets
økonomiske konsekvenser for det offentlige samt
erhvervslivet og personer skønnes ligeledes at være
ikke-væsentlige.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.