Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 30. november 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Økonomi- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-3. Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 4 og 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. oktober
2017 og var til 1. behandling den 26. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 4. juli 2017
dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2016-17) SOU
alm. del - bilag 288. Den 11. oktober 2017 sendte økonomi-
og indenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og poltiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
økonomi- og indenrigsministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af EL stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances, Radikale Venstres, Alternativets og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler: Med
lovforslaget får de eksisterende frikommunenetværk
flere forsøgsmuligheder for at tilvejebringe ny viden og
praktiske erfaringer med, hvordan deres velfærdsopgaver kan
optimeres til gavn for borgerne. S, DF, V, LA, RV, ALT og KF
lægger fortsat afgørende vægt på, at
frikommunenetværkene i den konkrete forsøgsvirksomhed
har fokus på den enkelte borger, og at forsøgene sker
med respekt for borgernes retssikkerhed. Forsøg med
små, kollektive bofællesskaber med mulighed for
boligstøtte til udvalgte målgrupper skal ses som et
tilbud om en billig bolig til en gruppe af borgere med et akut
boligsocialt behov. Borgeren vil således kunne takke nej til
tilbuddet. Samtidig skal det fremhæves, at der med
forsøgsmuligheden følger et stort kommunalt ansvar i
forhold til at tage udgangspunkt i den enkelte borger og vurdere
dennes behov og forudsætninger, når kommunen visiterer
udsatte borgere, der ikke på forhånd kender hinanden,
til at bo sammen.
Endelig har det været et vigtigt
hensyn at sikre, at der med forsøget ikke kun tages
hånd om voldsramte kvinder med børn, men at muligheden
også gives til fædre i krise, hvilket nu sikres med det
stillede ændringsforslag.
I forhold til forsøg med
funktionelle tilgængelighedskrav må der ikke herske
tvivl om, at forsøgsvirksomheden skal leve op til FN's
konvention om rettigheder for personer med handicap. Det skal
derfor også understreges, at der ikke er tale om en
forsøgsvis afskaffelse af tilgængelighedskravene, men
en mulighed for at afprøve funktionelle
tilgængelighedskrav.
På denne baggrund finder partierne,
at der med lovforslaget bliver skabt mulighed for en
forsøgsvirksomhed i kommunerne inden for rammer, hvor
borgernes retssikkerhed ikke bliver anfægtet.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
ønsker ikke, at der gives mulighed for at fravige
gældende regler for tilgængelighed. EL deler kritikken
fra Danske Handicaporganisationer og Institut for
Menneskerettigheder, der påpeger, at det kan svække
handicappedes muligheder for at leve et normalt socialt liv, og at
det er i strid med handicapkonventionens princip om, at boliger
skal være tilgængelige for alle personer, uanset
hvilket handicap de måtte have. I realiteten er der tale om
et spareforslag. Det samme gælder forslagene om at kunne
fravige folkeskolelovens bestemmelser om klasse- og holddannelse og
muligheden for at fravige loftet på 28 elever. Der bør
heller ikke gives mulighed for at lempe på kravene til
uddannede lærere i de kreative fag. Det er alt sammen rigtig
dårlige løsninger på det problem, at et flertal
i Folketinget har valgt at forringe folkeskolens vilkår
gennem den seneste reform og gennem lovindgreb i lærernes
lokalaftaler.
Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
under nr. 1-3 og 5 stillede ændringsforslag. Såfremt
det af Enhedslisten under nr. 5 stillede ændringsforslag
forkastes, vil mindretallet stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
SF's medlemmer af udvalget har stor sympati
for, at man med de eksisterende frikommunenetværk skaber
flere forsøgsmuligheder for at tilvejebringe ny viden og
praktiske erfaringer med, hvordan kommunernes velfærdsopgaver
kan optimeres til gavn for borgerne, og SF kan generelt tilslutte
sig de betragtninger, som fremgår af flertallets politiske
bemærkninger. Når SF så alligevel vælger at
stemme hverken for eller imod lovforslaget, hvis Enhedslistens
ændringsforslag nr. 5 forkastes, skyldes det alene store
betænkeligheder med de forsøg, der nu gives mulighed
for i folkeskolen med hensyn til klassestørrelser.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 9 b ændres i stk. 2, 1. pkt., »hvert barn«
til: »hver husstands børn«.
[Præcisering af antal
værelser til børn i et kollektivt
bofællesskab]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 9 b indsættes i stk. 3, 1. pkt., efter »stk. 1«:
», eller at den ene person opfylder betingelserne i stk. 1 og
den anden opfylder betingelserne i § 9 c, stk. 1«.
[Præcisering af, at et
kollektivt bofællesskab kan bestå af en kombination af
personer anvist fra botilbud efter §§ 109 og 110 i lov om
social service]
3)
Efter den under nr. 1 foreslåede § 9 b
indsættes:
Ȥ 9 c. Udbetaling
Danmark kan yde boligstøtte, jf. stk. 4-6, til personer med
børn med bopæl i en frikommune i
frikommunenetværket om billige boliger og fleksible
boligløsninger efter kommunalbestyrelsen i en
bopælskommunes anvisning som følge af et akut
boligsocialt behov til kollektivt bofællesskab i en privat
lejebolig eller bolig efter lov om almene boliger m.v. i
forbindelse med et ophold på et botilbud efter § 110 i
lov om social service sammen med sine børn. Det kollektive
bofællesskab kan bestå af ned til to personer, der hver
har et eller flere hjemmeværende børn.
Stk. 2. Det er
en betingelse for at yde boligstøtte efter stk. 1, at det
kollektive bofællesskab består af et værelse pr.
person og et værelse til hver husstands børn.
Herudover skal boligerne indeholde et værelse, der kan
fungere som fællesrum for begge lejeres familier.
Stk. 3. Det er
en betingelse, at begge personer opfylder betingelserne i stk. 1,
eller at den ene person opfylder betingelserne i stk. 1 og den
anden person opfylder betingelserne i § 9 b, stk. 1.
Boligstøtte kan uanset 1. pkt. fortsat ydes i indtil 3
måneder, såfremt antallet af beboere midlertidigt er
mindre end to som følge af en beboers fraflytning eller
død.
Stk. 4. Den
boligudgift, der lægges til grund ved
boligstøtteberegningen, og beregningen af
boligstøtten m.v. opgøres efter §§ 24 i og
24 j i lov om individuel boligstøtte.
Stk. 5. Det er
en betingelse for udbetaling af boligstøtte efter stk. 1, at
der foreligger en individuel lejekontrakt for hver person i
bofællesskabet.
Stk. 6.
Ansøgning om boligstøtte og udbetaling, omberegning,
efterregulering og finansiering af boligstøtte og adgang til
at klage m.v. sker i henhold til reglerne om boligsikring og
boligydelse i kapitel 1, 2, 4 og 6, §§ 40, 41 og 42 og
kapitel 9 og 12-14 i lov om individuel boligstøtte.
Stk. 7. Ved
Udbetaling Danmarks varetagelse af administrationen efter stk. 1
finder lov om Udbetaling Danmark anvendelse, jf. dog stk. 8.
Stk. 8.
Personer, der søger om boligstøtte efter stk. 1, skal
indsende en ansøgning på en særlig blanket til
Udbetaling Danmark. Kommunens afgørelse om, at borgeren har
et akut boligsocialt behov, vedlægges
ansøgningen.«
[Udvidelse af målgruppen, der
kan modtage boligstøtte til kollektive bofællesskaber
til to personer]
Af et mindretal
(EL):
4) Den
under nr. 4 foreslåede § 26 d udgår.
Den foreslåede § 26 e
benævnes herefter § 26 d.
[Muligheden for at meddele
byggetilladelser til byggearbejder, der fraviger
bygningsreglementets krav om adgangsforhold m.v., udgår]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
5) Nr. 8
udgår.
[Muligheden for at fravige
folkeskolelovens bestemmelser om klasse- og holddannelse, loftet
på 28 elever pr. klasse og betingelser vedrørende
ansættelse af ikkeuddannede lærere udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 1, i affattelsen af § 9 b, stk. 2,
1. pkt., at det er en betingelse for at yde boligstøtte
efter stk. 1, at det kollektive bofællesskab består af
et værelse pr. kvinde og et værelse til hvert barn. I
lovforslagets bemærkninger til § 9 b, stk. 2,
fremgår det, at dette skal sikre, at der kan være et
rum pr. voksen og et værelse til hver lejers/husstands
børn.
Da det har været hensigten, at
søskende skulle kunne dele et værelse i det kollektive
bofællesskab, foreslås det i § 9 b, stk. 2, at det
er en betingelse for at yde boligstøtte efter stk. 1, at det
kollektive bofællesskab består af et værelse pr.
kvinde og et værelse til hver husstands børn.
Lovforslaget bringes dermed i overensstemmelse med
frikommunenetværkets ansøgning.
Til nr. 2
Det fremgår af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 1, i affattelsen af § 9 b, stk. 3,
1. pkt., at det er en betingelse, at begge kvinder opfylder
betingelserne i stk. 1.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås det i affattelsen af § 9 c at udvide
målgruppen for lovforslaget, således at der også
kan ydes boligstøtte til personer med børn, der
anvises som følge af et akut boligsocialt behov til
kollektivt bofælleskab til to personer i forbindelse med et
ophold på et botilbud efter § 110 i lov om social
service sammen med sine børn.
Den nuværende affattelse af § 9
b, stk. 1, 1. pkt., udelukker, at bofællesskabet
sammensættes af personer, der henvises efter henholdsvis
forslag til § 9 b fra et kvindekrisecenter, og personer, der
efter forslaget i ændringsforslag nr. 3 forslås at
kunne blive henvist til samme type kollektivt bofællesskab
efter ophold i et botilbud efter § 110 i lov om social service
sammen med sine børn.
Det foreslås derfor i
ændringsforslag nr. 2, at § 9 b, stk. 3, 1. pkt.,
formuleres således, at det fremgår, at begge kvinder
opfylder betingelserne i stk. 1, eller at den ene person opfylder
betingelserne i stk. 1 og den anden person opfylder betingelserne i
§ 9 c, stk. 1.
Dette indebærer, at mindst en af
beboerne skal være en kvinde med et eller flere børn
med bopæl i kommunerne i frikommunenetværket, som er
anvist til boligen som følge af et akut boligsocialt behov i
forbindelse med et ophold i et botilbud efter § 109 i
serviceloven, men at den anden person kan være en person, der
anvises til et kollektivt bofællesskab i forbindelse med et
ophold i et botilbud efter § 110 i lov om social service med
børn. Dette betyder, at eksempelvis to kvinder med
børn, der anvises fra hvert deres botilbud efter henholdsvis
§§ 109 eller 110, kan anvises til at bo sammen i et
kollektivt bofællesskab. Dermed får kommunerne
større mulighed for at anvise personer med børn og
finde en konstellation, der passer bedst sammen i et kollektivt
bofællesskab.
Bestemmelsen indebærer herudover, at
der ikke kan bo andre, f.eks. at der ikke kan ske yderligere
indflytning af f.eks. samlevere.
Til nr. 3
I det fremsatte lovforslag er det
foreslået i § 1, nr. 1, i affattelsen af § 9 b, at
der ydes boligstøtte til kvinder med børn, der
anvises til et kollektivt bofællesskab til to personer i
forbindelse med et ophold i et botilbud efter § 109 i lov om
social service. Med dette ændringsforslag foreslås det
at udvide målgruppen for lovforslaget, således at der
også kan ydes boligstøtte til personer med
børn, der som følge af et akut boligsocialt behov
anvises til et kollektivt bofælleskab til to personer i
forbindelse med et ophold på et botilbud efter § 110 i
lov om social service sammen med sine børn.
Ændringsforslaget har således
til formål at udvide målgruppen, så fædre
og mødre, der sammen med deres børn har ophold
på et botilbud og har et akut boligsocialt behov, også
får mulighed for at blive anvist til et lille kollektivt
bofællesskab med mulighed for at modtage boligstøtte,
uden at de er økonomisk afhængige af hinanden.
Betingelserne og de øvrige rammer
svarer herudover til den foreslåede § 9 b i det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 1. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Efter gældende regler i § 9,
stk. 1, i lov om individuel boligstøtte kan der kun ydes
boligstøtte, når boligen er forsynet med køkken
med indlagt vand og forsvarligt afløb. Dette krav fraviges
dog i boliger i kollektive bofællesskaber, jf. reglerne i
lovens kapitel 4 a. Der kan herudover kun ydes boligstøtte
efter § 24 a, stk. 1, nr. 6, i lovens kapitel 4 a, hvis der er
tale om en almen bolig. Herudover kan der ikke efter gældende
regler ydes boligstøtte til kollektive bofællesskaber,
der består af to personer. §§ 24 g, h, i og j i lov
om individuel boligstøtte indeholder en række regler
om udbetaling og beregning af boligstøtte til kollektive
bofællesskaber.
Efter § 24 h i lov om individuel
boligstøtte er det en betingelse for udbetaling af
boligstøtte efter § 24 a, stk. 1, nr. 6, at det
kollektive bofællesskab består af tre eller fire
personer og er etableret i medfør af § 3, stk. 4-6, i
lov om almene boliger m.v. Boligstøtte kan dog fortsat ydes
i indtil 3 måneder, såfremt antallet af beboere
midlertidigt er mindre end tre som følge af en eller flere
beboeres fraflytning eller død, jf. § 24 h, stk. 2.
Efter § 24 h, stk. 3, er det er en
betingelse for udbetaling af boligstøtte, at den
fælles bolig har mindst et beboelsesrum mere end antallet af
beboere. Kommunalbestyrelsen kan dog godkende, at den fælles
bolig har samme antal beboelsesrum som antal beboere, hvis
bofællesskabet er indrettet med et køkken, hvor
beboerne kan spise sammen m.v., og det er en betingelse for
udbetaling af boligstøtte, at der foreligger en individuel
lejekontrakt for hver beboer i bofællesskabet.
Det følger af § 24 i, stk. 1, i
lov om individuel boligstøtte, at den boligudgift, der
lægges til grund ved boligstøtteberegningen for
personer omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 6, er den enkelte
beboers faktiske boligudgift for sin andel af boligen opgjort efter
§ 10. Ved opgørelsen medregnes for en person
boligudgiften pr. kvadratmeter bruttoetageareal for 65 m². Bor
en person omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 6, i et kollektivt
bofællesskab sammen med et eller flere børn, jf.
§ 7, stk. 2, forøges det anførte areal med 20
m². Bor begge forældre i bofællesskabet,
forøges arealet hos den af forældrene, hos hvem barnet
er medtaget ved opgørelse af husstandsindkomsten, jf. §
8, stk. 7.
Ved beregning af boligudgiften finder
§ 14, stk. 1, i lov om individuel boligstøtte
anvendelse, jf. § 24 i, stk. 2. Bor begge forældre i
bofællesskabet, forhøjes den maksimale boligudgift
efter 1. pkt. hos den af forældrene, hos hvem barnet er
medtaget ved opgørelse af husstandsindkomsten, jf. § 8,
stk. 7. § 15 finder tilsvarende anvendelse for den enkelte
bofællesskabsdeltager.
Det fremgår af § 24 j, stk. 1, i
lov om individuel boligstøtte, at for personer omfattet af
§ 24 a, stk. 1, nr. 6, beregnes boligydelse efter § 21,
og boligsikring efter § 22, stk. 1 og 2 og stk. 3, nr. 1.
Efter § 24, stk. 2, finder § 23, stk. 1, og § 33
tilsvarende anvendelse for personer i kollektive
bofællesskaber omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 6.
Boligstøtte til personer i kollektive bofællesskaber
omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 6, udbetales som tilskud, jf.
§ 24 j, stk. 3.
Boligsikring beregnes efter § 22, stk.
1 og 2 og stk. 3, nr.1, i lov om individuel boligstøtte som
forskellen mellem på den ene side 60 pct. af den årlige
boligudgift og på den anden side 18 pct. af
husstandsindkomsten over en indkomstgrænse på 143.200
kr. Er der mere end et barn i husstanden, forøges
indkomstgrænsen med 37.700 kr. for hvert barn ud over et barn
op til og med fire børn. For husstande med to voksne
husstandsmedlemmer, hvor begge er under 30 år, forøges
indkomstgrænsen med 37.700 kr. for hvert barn til og med tre
børn. Boligsikringsmodtageren skal dog af sin boligudgift
selv betale mindst 24.100 kr. (egenbetaling). Alle de oplyste
satser er for 2017.
For husstande uden børn kan
boligsikring ikke overstige 15 pct. af boligudgiften. Dette
gælder dog ikke, hvis et husstandsmedlem er
førtidspensionist.
Boligydelse, der udbetales til
folkepensionister og personer, der har fået tilkendt
førtidspension før 1. januar 2003, beregnes efter
§ 21 i lov om individuel boligstøtte som forskellen
mellem på den ene side 75 pct. af den årlige
boligudgift med et tillæg på 6.600 kr. og på den
anden side 22,5 pct. af husstandsindkomsten over en
indkomstgrænse på 157.000 kr. Er der mere end et barn i
husstanden, forøges indkomstgrænsen med 41.400 kr. for
hvert barn ud over et barn op til og med fire børn.
Boligydelsesmodtageren skal dog af sin boligudgift mindst selv
betale et beløb svarende til 11 pct. af sin
husstandsindkomst, dog mindst 16.600 kr. (egenbetaling). Alle de
oplyste satser er for 2017.
Den årlige boligudgift, jf. §
14, stk. 1, i lov om individuel boligstøtte, hvoraf
boligstøtte beregnes, kan ikke overstige 80.300 kr. for
boligsikringsmodtagere og 88.100 kr. for boligydelsesmodtagere. Er
der børn i husstanden, forhøjes beløbet med 5
pct., hvis der er et barn, 10 pct., hvis der to børn, 15
pct., hvis der er tre børn og 20 pct., hvis der er fire
eller flere børn. Alle de oplyste satser er for 2017.
Den årlige boligstøtte, jf.
§ 23, stk. 1, i lov om individuel boligstøtte kan ikke
være større end 42.384 kr. for boligsikringsmodtagere
eller 46.476 kr. for boligydelsesmodtagere. Maksimalgrænsen
kan forhøjes, f.eks. hvis nogen i husstanden er stærkt
bevægelseshæmmede og boligen er egnet herfor.
Det er en betingelse for udbetaling af
boligstøtte, at samtlige husstandsmedlemmer, der bebor den
bolig, hvortil boligstøtte søges, har underskrevet en
erklæring om, at de hæfter solidarisk for
tilbagebetalingskrav, jf. § 41, stk. 2, i lov om individuel
boligstøtte. Det følger af gældende regler for
boligstøtte i kollektive bofællesskaber, at hver
ansøger anses for at være en hel husstand. Der er
således ikke solidarisk hæftelse mellem beboerne i det
kollektive bofællesskab, og de skal derfor ikke underskrive
en solidarisk hæftelseserklæring.
Der kan ikke udbetales boligsikring eller
boligydelse, hvis det beregnede tilskud (bagatelgrænsen) er
mindre end 3.108 kr. for boligsikring og 3.408 kr. for boligydelse,
jf. § 33 i lov om individuel boligstøtte. De oplyste
satser er for 2017.
Det fremgår af § 15 i lov om
individuel boligstøtte, at overstiger lejen halvdelen af
husstandsindkomsten, skal Udbetaling Danmark efter en samlet
vurdering af husstandsmedlemmernes økonomiske og personlige
forhold bestemme, om boligstøtte kan ydes. Det samme
gælder, hvis særlige forhold, f.eks. i forbindelse med
ansøgerens afståelse af sin hidtidige bolig og leje af
den lejlighed, hvortil boligstøtte søges,
sandsynliggør, at lejeaftalen er tilrettelagt med
særligt henblik på opnåelse af
boligstøtte. Udbetaling Danmark kan bestemme, at
boligstøtte ydes med et nedsat beløb.
Der kan efter § 24 a, stk. 1, nr. 5, i
lov om individuel boligstøtte blandt andet ydes
boligstøtte til personer, der bor i kollektive
bofælleskaber efter § 3, stk. 4, i lov om almene boliger
m.v., som består af mindst fem personer. Tilskud til disse
regler reguleres af andre bestemmelser i kapitel 4 a i lov om
individuel boligstøtte for disse bofællesskaber end
for de bofællesskaber, der er omfattet af § 24 a, stk.
1, nr. 6. Efter disse regler er det i modsætning til §
24 a, stk. 1, nr. 5, en betingelse, at der foreligger en individuel
lejekontrakt for hver beboer i bofælleskabet som
forudsætning for at kunne modtage boligstøtte efter
reglerne for kollektive bofællesskaber, jf. § 24 h, stk.
4.
Boligstøtte administreres af
Udbetaling Danmark efter § 9 b i lov om individuel
boligstøtte, og Udbetaling Danmarks afgørelser kan
påklages til Ankestyrelsen efter lovens kapitel 13.
Staten og kommunen afholder udgifter til
boligstøtte efter § 75 i kapitel 14 i lov om individuel
boligstøtte.
Kommunens anvisning til de boliger, der
stilles til rådighed til påtrængende boligsociale
opgaver i kommunen, skal ske på baggrund af en individuel
vurdering af den boligsøgendes behov for en bolig vurderet
ud fra den boligsøgendes økonomiske, sociale og
boligmæssige situation. Der kan ikke klages over
afgørelsen om anvisning.
Det foreslås således i § 9
c, stk. 1, 1. pkt., at Udbetaling Danmark kan yde
boligstøtte, jf. stk. 4, 5 og 6, til personer med
børn med bopæl i en frikommune i
frikommunenetværket om billige boliger og fleksible
boligløsninger efter kommunalbestyrelsen i en
bopælskommunes anvisning som følge af et akut
boligsocialt behov til kollektivt bofælleskab i en privat
lejebolig eller bolig efter lov om almene boliger i forbindelse med
et ophold på et botilbud efter § 110 i lov om social
service sammen med sine børn. Det kollektive
bofællesskab kan efter forslaget til stk. 1, 2. pkt.,
bestå af ned til to personer, der hver især har et
eller flere børn.
Det er en betingelse, at indflytningen i
det kollektive bofællesskab sker i forbindelse med opholdet i
botilbuddet efter servicelovens § 110. Der kan således
ikke ydes boligstøtte, hvis personen i en periode selv
finder en egnet bolig og først herefter flytter i et
kollektivt bofælleskab. Der skal således være
direkte sammenhæng mellem opholdet i botilbuddet efter
servicelovens § 110 og indflytningen i det kollektive
bofællesskab. Det er herudover en betingelse, at opholdet
på botilbuddet efter servicelovens § 110 har været
sammen med personens barn eller børn.
Kommunens anvisning til et kollektivt
bofællesskab skal betragtes som en afgørelse. Med
kravet om, at afgørelsen skal være begrundet i et akut
boligsocialt behov, skal kommunen foretage en individuel vurdering,
i forhold til om personen må anses for at være egnet
til at bo i bofællesskab.
Frikommunerne foreslår, at
bofællesskabet skal bestå af mindst fire
værelser, og at bofællesskabet herudover skal indeholde
et ekstra værelse, som kan benyttes af beboerne i
bofællesskabet.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at det er en betingelse for at yde
boligstøtte efter stk. 1, at det kollektive
bofællesskab består af et værelse pr. person og
et værelse til hver hustands børn. Dette skal sikre,
at der kan være et rum pr. voksen og et værelse til
hver lejers/husstands børn.
Herudover skal boligerne indeholde et
værelse, der kan fungere som fællesrum for begge
lejeres familier. Kravet om fællesrum svarer til det krav,
der findes for andre bofællesskaber i almene familieboliger
efter § 24 a, stk. 1, nr. 6, i lov om individuel
boligstøtte, og værelset er således et
værelse, hvor begge familier kan have fælles
aktiviteter. Det er således ikke tilstrækkeligt, at
boligen er indrettet med et køkken, hvor beboerne kan spise
sammen m.v.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at
det er en betingelse, at begge personer opfylder betingelserne i
stk. 1, eller at den ene person opfylder betingelserne i stk. 1 og
den anden person opfylder betingelserne i § 9 b, stk. 1. Dette
indebærer, at begge skal være personer med børn
med bopæl i en kommune i frikommunenetværket og anvist
til boligen som følge af et akut boligsocialt behov i
forbindelse med et ophold i et botilbud efter § 110 i
serviceloven eller kvinder med børn, der anvises til et
kollektivt bofællesskab i forbindelse med et ophold i et
botilbud efter henholdsvis §§ 109 eller 110 i lov om
social service. Dette indebærer, at eksempelvis to personer
med børn, der anvises fra hvert deres botilbud efter
§§ 109 eller 110 i serviceloven, kan anvises til at bo
sammen i et kollektivt bofællesskab. Bestemmelsen
indebærer herudover, at der ikke kan bo andre, f.eks. at der
ikke kan ske yderligere indflytning af f.eks. samlevere.
Det foreslås i stk. 3, 2. pkt., at boligstøtte uanset 1. pkt.
fortsat kan ydes i indtil 3 måneder, såfremt antallet
af personer midlertidigt er mindre end to som følge af en
beboers fraflytning eller død. Bestemmelsen svarer til
bestemmelsen i § 24 h, stk. 2, i lov om individuel
boligstøtte, der gælder for kollektive
bofællesskaber for mindst 3 personer. Bestemmelsen betyder,
at der fortsat er tale om et kollektivt bofællesskab i
boligstøttelovens forstand i indtil 3 måneder, selv om
der midlertidigt kun er en beboer i bofællesskabet.
Det foreslås i stk. 4, at den
boligudgift, der lægges til grund ved
boligstøtteberegningen, og beregningen af
boligstøtten m.v. opgøres efter §§ 24 i og
j i lov om individuel boligstøtte. Dette indebærer, at
boligudgiften og areal fastsættes efter § 24 i, og
boligstøtten beregnes efter § 24 j. Efter § 24 j,
stk. 3, udbetales boligstøtten som et tilskud.
Den boligudgift, der lægges til grund
ved boligstøtteberegningen, er den enkelte beboers faktiske
boligudgift for sin andel af boligen opgjort efter de almindelige
regler for fastsættelse af lejen i § 10 i lov om
individuel boligstøtte. Ved opgørelsen medregnes for
en person boligudgiften pr. kvadratmeter bruttoetageareal for 65
m² m.v. Når personen bor i et kollektivt
bofællesskab sammen med et eller flere børn, jf.
§ 7, stk. 2, forøges det anførte areal med 20
m².
Ved beregning af den årlige
boligudgift finder § 14, stk. 1, i lov om individuel
boligstøtte anvendelse.
§ 15 finder tilsvarende anvendelse for
den enkelte bofællesskabsdeltager. Dette indebærer, at
Udbetaling Danmark efter en samlet vurdering af
husstandsmedlemmernes økonomiske og personlige forhold skal
vurdere for hver enkelt beboer i bofællesskaber, hvor den
pågældendes lejeandel overstiger halvdelen af dennes
husstandsindkomst, om boligstøtte kan ydes.
Boligydelse beregnes efter § 21, og
boligsikring efter § 22, stk. 1 og 2 og stk. 3, nr. 1, i lov
om individuel boligstøtte. Dette indebærer, at de
almindelige regler for beregning af boligydelse, boligstøtte
og egenbetaling anvendes.
De kollektive bofællesskaber bliver
omfattet af de almindelige regler for maksimumboligstøtte og
bagatelgrænse.
Det foreslås i stk. 5, at det er en
betingelse for udbetaling af boligstøtte efter stk. 1, at
der foreligger en individuel lejekontrakt for hver person i
bofællesskabet. Lejekontrakten indsendes af borgeren sammen
med ansøgningen. Dette indebærer, at der stilles samme
betingelse om lejekontrakt som ved kollektive bofællesskaber
efter § 24 a, stk. 1, nr. 6, jf. § 24 h, stk. 4, i lov om
individuel boligstøtte.
Når der er tale om anvisning til et
værelse i et bofællesskab og der skal foreligge en
særskilt kontrakt, sikres det, at lejeren ikke sættes i
et aftaleretligt eller økonomisk afhængighedsforhold
til de andre beboere i bofællesskabet.
Lov om Udbetaling Danmark fastlægger
de overordnede rammer for Udbetaling Danmarks administration og
sagsbehandling af boligstøtte. § 1 i lov om Udbetaling
Danmark oplister en række love, som Udbetaling Danmark
varetager opgaver efter, herunder lov om individuel
boligstøtte. § 1 indeholder ikke den materielle hjemmel
til, at Udbetaling Danmark har ansvaret for administrationen af
hele eller dele af de nævnte love. Det fremgår
således af de i § 1 nævnte love, hvilke dele af de
enkelte love som Udbetaling Danmark har kompetence til at varetage
administrationen af. Lov om frikommunenetværk er ikke
nævnt i bestemmelsen, idet Udbetaling Danmark ikke efter
gældende regler administrerer ydelser i henhold til
loven.
Der er særlige regler i kapitlerne 3
og 3 a om udveksling af oplysninger mellem kommunerne og Udbetaling
Danmark.
Det foreslås i stk. 6, at
ansøgning om boligstøtte, udbetaling, omberegning,
efterregulering og finansiering af boligstøtte og adgang til
at klage m.v. sker i henhold til reglerne om boligsikring og
boligydelse i kapitel 1, 2, 4 og 6, §§ 40, 41 og 42 i
kapitel 8 og kapitlerne 9 og 12-14 i lov om individuel
boligstøtte. Henvisningen til kapitel 8 i lov om individuel
boligstøtte betyder ikke, at beboerne i det kollektive
bofællesskab skal underskrive en solidarisk
hæftelseserklæring, da hver ansøger i det
kollektive bofællesskab anses for at være en hel
husstand.
Det betyder, at udbetaling af
boligstøtte skal behandles som øvrig
boligstøtte - herunder at det indgår i beregning af
kontanthjælpsloftet.
Det foreslås i stk. 7, at ved
Udbetaling Danmarks varetagelse af administrationen efter stk. 1
finder lov om Udbetaling Danmark anvendelse, jf. dog stk. 8.
Det betyder, at de øvrige
bestemmelser i lov om Udbetaling Danmark, der gælder
generelt, og som henviser specifikt til § 1 i lov om
Udbetaling Danmark, finder anvendelse på
opgavevaretagelsen.
Der er i henhold til § 13, stk. 1, i
lov om Udbetaling Danmark i bekendtgørelse nr. 1309 af 25.
november 2015 om obligatorisk digital selvbetjening
vedrørende ansøgninger og meddelelser m.v. om sociale
ydelser m.v. fastsat regler om obligatorisk digital selvbetjening
ved ansøgning om boligstøtte i Udbetaling
Danmark.
Da der med dette lovforslag er tale om en
forsøgsordning, der kun gælder enkelte kommuner i en
kortere periode, er det uhensigtsmæssigt, at Udbetaling
Danmark generelt tilretter de digitale
selvbetjeningsløsninger.
Det foreslås derfor i stk. 8, 1.
pkt., at personer, der søger om boligstøtte efter
stk. 1, skal indsende en ansøgning på en særlig
blanket til Udbetaling Danmark. Det betyder, at borgeren ikke skal
indsende ansøgning i henhold til bekendtgørelse om
obligatorisk digital selvbetjening vedrørende
ansøgninger og meddelelser m.v. om sociale ydelser m.v. Det
fremgår af denne bekendtgørelse, at ansøgninger
og meddelelser m.v. efter lov om individuel boligstøtte skal
indgives til Udbetaling Danmark ved anvendelse af den digitale
løsning, som Udbetaling Danmark stiller til rådighed
(digital selvbetjening) inden for eget myndighedsområde.
Kommunen skal vejlede borgeren om
muligheden for at modtage boligstøtte og udlevere
ansøgningsblanketten til borgeren - og herunder vejlede om,
at borgeren skal sende kommunens anvisning på grund af et
akut boligsocialt behov sammen med ansøgningen. Borgeren kan
indsende blanketten via e-Boks eller Digital Post. Forslaget til
stk. 8 regulerer ikke, hvordan borgeren skal modtage
afgørelsen, herunder om afgørelsen sendes digitalt
eller på anden vis. Reglerne for dette følger af de
almindelige regler for afsendelse af afgørelser, herunder
lov om offentlig digital post.
Det foreslås i stk. 8, 2. pkt., at
kommunens afgørelse om, at borgeren har et akut boligsocialt
behov, vedlægges ansøgningen.
Personer, der er omfattet af
forsøgsordningen, skal således ikke søge om
undtagelse til at søge ikkedigitalt efter
bekendtgørelse om obligatorisk digital selvbetjening
vedrørende ansøgninger og meddelelser m.v. om sociale
ydelser m.v. Udbetaling Danmark lægger kommunens
afgørelse uprøvet til grund ved vurderingen af, om
der kan ydes boligstøtte.
Ændringsforslaget har ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
muligheden for at meddele byggetilladelser til byggearbejder, der
fraviger bygningsreglementets krav om adgangsforhold m.v.,
udgår af lovforslaget. Enhedslisten kan ikke støtte,
at der slækkes yderligere på reglerne om
tilgængelighed ved indretning af boliger, og henviser til, at
retten til tilgængelighed er en grundlæggende rettighed
i handicapkonventionen.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer, at
hjemmelen til, at undervisningsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, der fraviger folkeskolelovens bestemmelser
om klasse- og holddannelse, loftet på 28 elever pr. klasse og
betingelser vedrørende ansættelse af ikkeuddannede
lærere, udgår af lovforslaget. Enhedslisten mener, at
muligheden for at kunne fravige folkeskolelovens bestemmelser om
klasse- og holddannelse er et brud på princippet om den
udelte folkeskole. Enhedslisten ønsker heller ikke, at man
skal kunne fravige kravet om, at der som udgangspunkt ikke kan
ansættes ikkelæreruddannede til at varetage
undervisning i et fag, hvor en af skolens allerede ansatte
lærere med f.eks. linjefag kan undervise. Vi skal værne
om folkeskolen, ikke forringe dens muligheder for at fastholde
elever.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Marianne Bredal (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Julie Skovsby (S) Yildiz Akdogan
(S) Finn Sørensen (EL) Jesper Kiel (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Trine Torp (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 61
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra økonomi- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og indenrigsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 61
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om visitationen til
deleboliger/bofællesskaber kun vil ske, under
forudsætning af at den unge og/eller den enlige kvinde med
børn selv ønsker sådan en boform, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren og
forsøgskommunerne forestiller sig, at
personalesammensætningen skal være i de
tværkommunale akutfunktioner, som der med lovforslaget gives
hjemmel til forsøg med, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan man i forbindelse med de
tværkommunale akutfunktioner, som der med lovforslaget gives
hjemmel til forsøg med, vil sikre kvaliteten og ikke mindst
kontinuiteten, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå |
|