Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2017)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
assistereret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik
og forskning m.v. og sundhedsloven (Ophævelse af forbuddet
mod dobbeltdonation og ændring af reglerne for
kastration)
(Lovforslag nr. L 60)
Formålet med lovforslaget er at
gøre sundhedsvæsenet mere tidssvarende med den faglige
udvikling og normerne i samfundet ved at foretage ændringer i
lov om assisteret reproduktion m.v. og sundhedsloven.
Forslaget til ændring af lov om
assisteret reproduktion m.v. har til formål at sikre gode
muligheder for, at de par og enlige kvinder, der har brug for
behandling med assisteret reproduktion, har mulighed for at modtage
den nødvendige behandling, også selvom det
indebærer brug af både donoræg og donorsæd
(dobbeltdonation).
Det følger i dag af § 5 i lov
om assisteret reproduktion, at der ikke må etableres
assisteret reproduktion, medmindre ægcellen stammer fra den
kvinde, der skal føde barnet eller sæden stammer fra
hendes partner (forbud mod dobbeltdonation).
Den foreslåede ændring er
udtryk for et bredt politisk ønske, og det vurderes relevant
at fremsætte et lovforslag om ophævelse af § 5 i
lov om assisteret reproduktion, således at en kvinde
fremover, hvor der er sundhedsfaglig indikation for behandlingen,
med hjælp fra en sundhedsperson kan få hjælp til
at blive gravid ved hjælp af både et donoræg og
donorsæd med krav om, at enten den donerede sæd eller
det donerede æg skal være doneret i ikke-anonym form,
således at der fortsat er mulighed for barnet for at få
et vist (delvist) kendskab til sit genetiske ophav.
Forslaget til ændring af
sundhedsloven har til formål, som led i en bredere indsats,
at sikre alle personer uanset kønsidentitet, herunder
transkønnede, behandles og mødes med værdighed
og respekt i det danske sundhedsvæsen. Pr. 1. januar 2017
blev diagnosekoderne ændret, hvormed koden for
transkønnethed blev flyttet fra kapitlet om psykiske
lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser til et afsnit,
der ikke opfattes som diskriminerende eller stigmatiserende. Det
foreslås på denne baggrund, at terminologien i
sundhedslovens § 115 ændres, således at
betingelsen om, at personen skal have stillet diagnosen
transseksualitet erstattes af et krav om, at personen skal
være transkønnet.
Det følger endvidere af den
gældende sundhedslovs § 115, at Sundhedsstyrelsen skal
give tilladelse til kastration, hvis en person ønsker
kastration som led i kønsskifte.
Det foreslås, at der ikke
længere skal være krav om, at Sundhedsstyrelsen skal
give tilladelse til kastration som led i kønsskifte.
Beslutningen om kastration kan overlades til patienten og den
behandlende forløbsansvarlige læge under varetagelse
af bl.a. de generelle regler for informeret samtykke.
Baggrunden herfor er, at regeringen
vurderer, at den behandlende forløbsansvarlige læge
sammen med patienten er nærmest til at vurdere, om
betingelserne for kastration er opfyldt, herunder om patienten kan
overskue konsekvenserne af indgrebet, idet det er den behandlende
forløbsansvarlige læge, der bl.a. har udredt
patienten.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.