Fremsat den 5. oktober 2017 af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Bedre lægedækning ved udvidelse
af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker og
forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger samt
ændret opkrævning af gebyr for regionale sygehusenheder
m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1188 af 24. september 2016, som senest ændret ved §
2 i lov nr. 691 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 213 c, stk. 1, indsættes
efter »sundhedsmyndigheder«: »jf. dog stk.
2.«
2. I
§ 213 c, indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Regionsrådet skal registrere regionens sygehusenheder hos
centrale sundhedsmyndigheder.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. § 213
d affattes således:
Ȥ 213 d. Til
dækning af styrelsens udgifter til registreringsordningen
efter § 213 c, stk. 1 og 2, og tilsynet efter § 213, stk.
1 og 2, opkræver Styrelsen for Patientsikkerhed et
årligt gebyr hos de behandlingssteder, der er registreret
efter § 213 c, stk. 1, og et samlet årligt gebyr hos
regionsrådet for regionens sygehusenheder.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om størrelsen af de i stk. 1 nævnte gebyrer og
om opkrævning af gebyrerne.«
4. I
§ 227, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »og som regionsrådet har fået
overdraget, kan regionsrådet sælge til
læger,« til: »kan overdrages til
regionsrådet og til læger,«.
5. I
§ 227, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »4 år« til: »6
år«.
6. I
§ 227, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »4-årsperioden« til:
»6-årsperioden«.
§ 2
I lov nr. 656 af 8. juni 2016 om ændring
af sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og forskellige andre love foretages
følgende ændring:
1. § 8,
stk. 3, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Lovens § 1,
nr. 4-6, træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
Behandlingssteder, med undtagelse af regionale sygehusenheder,
omfattet af registreringspligten efter § 213 c, stk. 1, skal
lade sig registrere inden den 31. december 2017.
Stk. 3. Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af regionsrådenes registreringspligt efter
§ 213 c, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2.
Stk. 4. Lovens § 1,
nr. 1 -3, og § 2 træder i kraft den 1. december
2017.
Stk. 5. Regler fastsat i
medfør af sundhedslovens § 213 c, stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016 af
sundhedsloven, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af
sundhedslovens § 213 c, stk. 3.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne,
men lovens § 1, nr. 1-3, kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets indhold og formål | | 1.2. | Lovforslagets baggrund | 2. | Lovforslaget | | 2.1. | Forenklet overdragelse af ydernumre mellem
læger | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Lovforslagets indhold | | 2.2. | Udvidelse af perioden for regioners drift
af alment medicinske klinikker | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Lovforslagets indhold | | 2.3. | Ændret model for opkrævning af
gebyrer for de regionale sygehusenheder | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | | 2.3.3. | Lovforslagets indhold | | 2.4. | Registreringsforpligtelsen flyttes fra den
regionale sygehusenhed til regionen | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | | 2.4.3. | Lovforslagets indhold | | 2.5. | Udskydelse af registreringsfristen for
regionale sygehusenheder | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | | 2.5.3. | Lovforslagets indhold | 3. | Regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
indhold og formål
Regeringen konstaterer, at der i visse dele af
landet, særligt i yderområder og socialt belastede
områder, er vanskeligheder i forhold til at skaffe
læger til almen praksis. Almen praksis udgør en
central del af sundhedsvæsenet, hvorfor det er et
område, der bør prioriteres højt. Regeringen
ønsker derfor løbende at udvikle og moderniserer
sektoren som et led i styrkelsen af det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen.
Med lovforslaget foreslår regeringen
på baggrund af den politiske aftale om bedre
lægedækning af 9. februar 2017 at implementere en
række af de anbefalinger, som blev afgivet af
Lægedækningsudvalget i januar 2017. Formålet med
nærværende lovforslag er dels at åbne mulighed
for, at alment praktiserende læger, der ønsker at eje
flere ydernumre, jf. sundhedslovens § 227, stk. 2, kan
købe disse direkte fra andre privatpraktiserende
læger, dels at forlænge den nuværende
fireårige periode, hvor regionerne har mulighed for at drive
alment medicinske klinikker, jf. sundhedslovens § 227, stk. 5,
til en seksårig periode i tilfælde af
lægedækningsproblemer.
Regeringen ønsker med dette lovforslag
endvidere at sikre et stabilt økonomisk fundament for
Styrelsen for Patientsikkerheds risikobaserede tilsyn med
regionernes sygehuse.
Det foreslås derfor for det første, at
registreringsordningen - i forhold til de regionale sygehusenheder
- ændres således, at der opkræves et samlet gebyr
til finansiering af det risikobaserede tilsyn pr. region i stedet
for et gebyr pr. sygehusenhed. Der ændres dog ikke ved den
økonomiske ramme, der var forudsat i lov nr. 656 af 8. juni
2016.
For det andet
foreslås det, at det bliver den stedlige region - og ikke den
enkelte regionale sygehusenhed - der skal registrere de regionale
sygehusenheder hos de centrale sundhedsmyndigheder
(Sundhedsdatastyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed), hvilket
er en administrativt set mere enkel registrering.
For så vidt angår de regionale
sygehusenheder foreslås det derfor - for
det tredje - at udskyde den ved lov nr. 656 af 8. juni 2016
fastsatte frist for registrering af sygehusenhederne fra den 31.
december 2017 til et tidspunkt, som fastsættes af Styrelsen
for Patientsikkerhed. Det er hensigten, at registreringspligten
skal træde i kraft, så snart den permanente
registreringsløsning er udviklet, dog senest den 31.
december 2018. Den foreslåede udskydelse af
registreringspligten vil ikke få betydning for Styrelsen for
Patientsikkerheds mulighed for at identificere de
pågældende sygehusenheder i SOR med henblik på at
kunne føre tilsyn med de pågældende
sygehusenheder.
1.2. Lovforslagets
baggrund
For så vidt angår bedre
lægedækning ved forenklet overdragelse af ydernumre
mellem læger og udvidelse af perioden for regioners drift af
alment medicinske klinikker nedsatte den daværende regering
(Venstre) i januar 2016 et udvalg om lægedækning i hele
landet, Regeringens Lægedækningsudvalg
(Lægedækningsudvalget). Udvalget havde til opgave at
analysere fordelingen af læger på tværs af landet
og relevante forhold som fx lægernes alder, praksisstruktur,
aktivitet mv. På baggrund af denne analyse havde udvalget
desuden til opgave at anbefale konkrete initiativer, der ville
kunne understøtte en bedre fordeling af
lægeressourcerne på tværs af landet med henblik
på at sikre adgang til sundhedsydelser af høj
kvalitet, uanset hvor patienterne bor, og hvilken behandling de har
behov for.
Lægedækningsudvalget
afrapporterede til sundhedsministeren i januar 2017. Rapporten
indeholder en række anbefalinger, som udvalget har vurderet
vil kunne bidrage til en bedre lægedækning, herunder
forslag vedr. almen praksis. En del af udvalgets anbefalinger er
således, at der gives mulighed for at drive regionsklinikker
i en længere tidsperiode end de nuværende fire år
samt at åbne mulighed for, at læger, der ønsker
at eje flere ydernumre, kan købe direkte fra andre
praktiserende læger.
På baggrund af
Lægedækningsudvalgets rapport indgik regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti den 9. februar 2017 en
politisk aftale om bedre lægedækning. Af den politiske
aftale fremgår det, at aftaleparterne er enige om at forbedre
lægedækningen i Danmark. Aftaleparterne er
således enige om, at alle danskere skal have adgang til
sundhedsydelser af høj kvalitet, uanset hvor i landet man
bor, og uanset hvad man fejler, og at det kræver, at der er
tilstrækkelig lægedækning i alle dele af
landet.
For så vidt angår lovforslagets
del om gebyropkrævning m.v. indgik den daværende
regering (Venstre) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti den 11. februar 2016 en
politisk aftale om risikobaseret tilsyn med behandlingssteder. Med
aftalen blev det besluttet at omlægge Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn med behandlingssteder. Efter aftalen
skulle den eksisterende pligt for Styrelsen for Patientsikkerhed
til at føre et reaktivt tilsyn på området
suppleres med indførelsen af en pligt for styrelsen til
også at føre et proaktivt risikobaseret tilsyn.
Det blev samtidig besluttet, at Styrelsen for
Patientsikkerheds faste tilbagevendende tilsyn med plejehjem,
kosmetiske klinikker og private sygehuse, klinikker m.v. skulle
ophæves.
Den politiske aftale af 11. februar 2016 blev
udmøntet ved lov nr. 656 af 8. juni 2016. Det fremgår
af loven, at Styrelsen for Patientsikkerhed fra og med 1. januar
2017 skal gennemføre løbende tilsyn med udvalgte
registrerede behandlingssteder ud fra en løbende vurdering
af, hvor der kan være størst risiko for
patientsikkerheden.
Det fremgår samtidig af loven, at
sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, plejehjem,
bosteder, sundheds- eller genoptræningscentre og andre
behandlingssteder, hvor sundhedspersoner udøver behandling,
senest den 31. december 2017 skal lade sig registrere hos de
centrale sundhedsmyndigheder (Sundhedsdatastyrelsen og Styrelsen
for Patientsikkerhed). Styrelsen for Patientsikkerhed skal efter
loven opkræve et årligt gebyr hos de behandlingssteder,
der er registreret med henblik på finansiering af
registreringsordningen og tilsynet.
Det er forudsat i bemærkningerne til lov
nr. 656 af 8. juni 2017, jf. Folketingstidende 2015-16, A, Forslag
til Lov om ændring af sundhedsloven, lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og forskellige
andre love (Styrelsen for Patientsikkerheds fremtidige tilsyn
m.v.), som fremsat den 28. april 2016, side 16, at Styrelsen for
Patientsikkerhed får hjemmel til for hvert behandlingssted,
der indgiver registrering, at pålægge gebyrer af en
størrelse, der giver fuld omkostningsdækning,
således at Styrelsen for Patientsikkerheds udgifter forbundet
med registrering og tilsyn i ordningen modsvares af de samlede
gebyrindtægter, og således at ordningen hviler i sig
selv. Det fremgår, at de årlige gebyrer skal
dække udgifterne forbundet med registrering, drift af
IT-løsning og tilsynsbesøg, herunder overhead.
Det fremgår desuden af
bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2015-16, A, Forslag til
Lov om ændring af sundhedsloven, lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og forskellige
andre love (Styrelsen for Patientsikkerheds fremtidige tilsyn
m.v.), som fremsat den 28. april 2016, side 16, at de årlige
gebyrer vil blive gradueret efter størrelsen af
behandlingsstedet, og at behandlingsstederne er inddelt i fem
kategorier baseret på størrelse og beregning af det
forventede ressourceforbrug til tilsyn i hver kategori.
Med lov nr. 656 af 8. juni 2016 om
ændring af sundhedsloven, lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og forskellige
andre love (Styrelsen for Patientsikkerheds fremtidige tilsyn m.v.)
blev det bl.a. besluttet at omlægge Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn med behandlingssteder, hvor der
udføres sundhedsfaglig behandling, til et risikobaseret
tilsyn, så der sættes ind, hvor der er størst
risici for patientsikkerheden.
På den baggrund har Styrelsen for
Patientsikkerhed pr. 1. januar 2017 omlagt tilsynet med offentlige
og private behandlingssteder til et risikobaseret tilsyn. Det
risikobaserede tilsyn er finansieret via gebyrer og
forudsætter, at styrelsen opkræver et gebyr fra hvert
behandlingssted, og at behandlingsstederne lader sig registrere hos
de centrale sundhedsmyndigheder (Sundhedsdatastyrelsen og Styrelsen
for Patientsikkerhed).
Der har dog vist sig vanskeligheder forbundet
med gebyropkrævningen for de behandlingssteder, der
udgøres af regionale sygehusenheder. Det skyldes, at det
skønnede antal af sygehusenheder, som gebyrtaksten i lov nr.
656 af 8. juni 2016 bygger på, har forandret sig siden loven
blev vedtaget den 3. juni 2016. I lovens bemærkninger var det
forudsat, at gebyret opkræves pr. nærmere defineret
sygehushed - dvs. afdeling - ud fra et skøn over antallet af
enheder baseret på en manuel optælling af unikke
geografiske lokaliteter.
I Sundhedsvæsenets Organisationsregister
(SOR), som registreringen af behandlingssteder tager afsæt i,
er antallet af regionale sygehusenheder markant under det antal,
der var forudsat ved lov nr. 656 af 8. juni 2016. Hertil kommer, at
antallet af sygehusafdelinger generelt udvikler sig i retning af
færre og større afdelinger. Hvis
gebyropkrævningen skal ske på baggrund af de
gebyrtakster, der er forudsat i lov nr. 656 af 8. juni 2016, vil
Styrelsen for Patientsikkerhed derfor ikke kunne opkræve
tilstrækkelige midler til at kunne udføre det
risikobaserede tilsyn med de regionale sygehuse i det forudsatte
omfang. Det skyldes, at opgaven med at føre tilsyn på
en stor afdeling er mere ressourcekrævende end opgaven med at
føre tilsyn på en mindre afdeling. Ressourcebehovet
til tilsynsopgaven er således i praksis den samme, selvom
antallet af regionale sygehusenheder i dag er forskelligt fra
oprindeligt antaget.
Styrelsen for Patientsikkerhed har det seneste
års tid arbejdet på at etablere en
registreringsløsning for de behandlingssteder, der er
omfattet af det risikobaserede tilsyn. Denne løsning skal
sikre en integration af data mellem Sundhedsvæsenets
Organisationsregister (SOR) og det såkaldte
behandlingsstedsregister, der skal indeholde organisationsdata fra
SOR og supplerende data om behandlingsstedskategori m.v., som skal
danne baggrund for opkrævning af gebyrer.
Der har været afholdt en udbudsrunde i
forhold til at få udviklet en permanent
registreringsløsning til behandlingsstedsregisteret, men ved
udbudsfristens udløb var der ingen, som havde budt på
løsningen. Styrelsen for Patientsikkerhed vil derfor
etablere en midlertidig registreringsløsning, som gør
det muligt for behandlingssteder at lade sig registrere fra. 1.
juli 2017. Styrelsen for Patientsikkerhed har i den forbindelse
ønsket en udskydelse af registreringsfristen i forhold til
de regionale sygehusenheder, så de først skal
registreres, når den permanente registreringsløsning
er blevet etableret.
Dette skyldes, at data fra SOR ikke kan hentes
ind i den midlertidige registreringsløsning, og at
regionerne derfor ville skulle registrere alle deres sygehusenheder
på ny, hvis registreringsfristen ikke bliver udskudt. Dette
vil betyde en stor arbejdsbyrde for regionerne og manglende
anvendelse af eksisterende data. Der vil samtidig, hvis de
regionale sygehusenheder registreres i den midlertidige
løsning, være et større datamigreringsarbejde,
hvor der skal ses på, om de registreringer, som Styrelsen for
Patientsikkerhed har fået ind, stemmer med registreringerne i
SOR.
2. Lovforslaget
2.1. Forenklet
overdragelse af ydernumre mellem læger
2.1.1. Gældende ret
I medfør af sundhedslovens § 227,
stk. 2, kan regionsrådet sælge ydernumre fra praksis,
som har leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede
personer, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf.
sundhedslovens § 60, stk. 1, og som regionsrådet har
fået overdraget, til læger, som vil praktisere i
henhold til sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf.
sundhedslovens § 60, stk. 1. Regionsrådet kan endvidere
sælge nye ydernumre, som regionen har oprettet, og ydernumre
fra eksisterende praksis, som regionsrådet har opkøbt
som led i praksisplanlægningen, til læger, som vil
praktisere i henhold til sundhedslovens § 227, stk. 1, 1.
pkt., jf. sundhedslovens § 60, stk. 1. Salg af ydernumre, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 2, 1. og 2. pkt., kan ske til
læger, som allerede har et ydernummer. En læge kan eje
op til seks ydernumre erhvervet i henhold til sundhedslovens §
227, stk. 2, 1. og 2. pkt.
Læger, der endnu ikke ejer et
ydernummer, kan erhverve et ydernummer direkte fra en praktiserende
læge.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Almen praksis udgør en central del af
sundhedsvæsenet, og det er vigtigt, at sektoren
løbende udvikles og moderniseres som led i styrkelsen af det
nære og sammenhængende sundhedsvæsen. Det er
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at der som led i en
sådan udvikling og modernisering er behov for en
ændring af sundhedslovens § 227, stk. 2, idet
bestemmelsen i dag indebærer, at en læge, som
praktiserer efter overenskomst om almen praksis, og som
ønsker at eje flere ydernumre, ikke har mulighed for at
købe et ydernummer af en anden læge, som også
praktiserer efter overenskomst om almen praksis. Det er Sundheds-
og Ældreministeriets vurdering, at dette udgør en
utilsigtet administrativ hindring i forhold til afhændelse af
ydernumre, som har en negativ indvirkning på
generationsskifter og lægedækningen.
2.1.3 Lovforslagets indhold
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det, at ændre ordlyden af sundhedslovens
§ 227, stk. 2, 1. pkt., således at ydernumre fra
praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til gruppe
1-sikrede personer, jf. sundhedslovens § 227, stk. 2, 1. pkt.,
jf. sundhedslovens § 60, stk. 1, kan overdrages til
regionsrådet og til læger, som vil praktisere i henhold
til sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedslovens
§ 60, stk. 1.
Den foreslåede ændring af
sundhedslovens § 227, stk. 2, 1. pkt., indebærer, at
ydernumre fra praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til
gruppe 1-sikrede personer, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1,
1. pkt., jf. sundhedslovens § 60, stk. 1, fremover kan
overdrages til regionsrådet og til læger, som vil
praktisere i henhold til sundhedslovens § 227, stk. 1, 1.
pkt., jf. sundhedslovens § 60, stk. 1.
Dette indebærer, at alment praktiserende
læger vil kunne overdrage deres ydernummer til en anden
læge, som vil praktisere i henhold til overenskomst, uden at
regionsrådet forinden har fået ydernummeret overdraget.
Salg af ydernumre efter den foreslåede bestemmelse, vil kunne
ske til læger, som allerede har et ydernummer.
Der foreslås ikke ændringer i det
antal ydernumre, som en læge samlet set kan eje, hvilket i
dag er op til seks ydernumre.
Ydernumre fra praksis, som har leveret almen
medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, vil desuden
fortsat kunne overdrages til regionsrådet. Lovforslaget
ændrer således ikke ved et regionsråds adgang til
at erhverve, oprette og afhænde ydernumre.
Lovforslaget indebærer ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til
privatpraktiserende læger, der driver almen praksis i henhold
til sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedslovens
§ 60, stk. 1, eller de øvrige dele af sundhedslovens
§ 227, stk. 2.
2.2. Udvidelse af
perioden for regioners drift af alment medicinske
klinikker
2.2.1. Gældende ret
Efter sundhedslovens § 227, stk. 5, kan
regionsrådet etablere en almen medicinsk praksis i en periode
på op til 4 år, hvis der ikke er private
leverandører, der deltager i udbud af drift af praksis
foretaget i henhold til sundhedslovens § 227, stk. 3, eller
hvis regionsrådet har forkastet bud i henhold til
sundhedslovens § 227, stk. 4, 2. pkt. Et regionsråd, der
ønsker at fortsætte driften af praksis efter
udløbet af 4-årsperioden, kan alene gøre dette,
hvis det ikke er muligt at sælge ydernummeret til en
læge efter stk. 2 eller afsætte driften via udbud efter
stk. 3 og 4, jf. sundhedslovens § 227, stk. 5, 2. pkt.
Af sundhedslovens § 227, stk. 3,
fremgår det, at regionen kan udbyde drift af praksis, som
hidtil har leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede
personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1, og hvor
regionsrådet har fået overdraget ydernummeret.
Regionsrådet kan desuden udbyde drift af praksis
vedrørende nye ydernumre, som regionsrådet har
oprettet. Regionsrådet kan endvidere som led i
praksisplanlægningen opkøbe eksisterende ydernumre fra
læger, der har ønsket at sælge, og udbyde
driften af disse praksis. Af sundhedslovens § 227, stk. 4,
fremgår det endvidere, at udbud efter stk. 3 skal
foregå på åbne, objektive og ikke diskriminerende
vilkår og skal tilrettelægges på en sådan
måde, at eventuelle bud kan sammenlignes med, hvad en
offentligt drevet enhed vil koste. Regionsrådet har mulighed
for at forkaste et bud, hvis omkostningerne er væsentlig
højere i en sammenligning.
2.2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Der er efter Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse behov for at forbedre
regionernes mulighed for som ansvarlig myndighed at opfylde
forpligtelsen til at tilbyde alle gruppe 1-sikrede borgere adgang
til almen lægehjælp på effektiv vis og af
høj kvalitet. Det er således forventningen, at der i
de kommende år - navnlig uden for de store byer, men
også i f.eks. socialt belastede områder - vil
være udfordringer ift. kapacitet, herunder ubesatte
lægepraksis, og lægepraksis, der er lukket for
patienttilgang. Det forventes dermed, at der i disse områder
vil være vanskeligheder ift. at sikre borgerne frit valg af
læge inden for rammerne af den nuværende overenskomst
mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og
Praktiserende Lægers Organisation.
Som det fremgår af
Lægedækningsudvalgets rapport, hænger en del af
disse rekrutteringsproblemer i almen praksis sammen med, at en
stigende del af de yngre læger ikke ønsker at binde
sig økonomisk og påtage sig det driftsansvar, som det
indebærer at nedsætte sig som praktiserende læge
efter overenskomsten. Det er derfor regeringens vurdering, at der
med henblik på at sikre kvalitet og kontinuitet i det almen
medicinske tilbud derfor er behov for at give regionerne mere
fleksible rammer for selv at kunne etablere mere varige almen
medicinske tilbud i de tilfælde, hvor det ikke er muligt at
løse opgaver inden for den eksisterende lovgivning og
overenskomstens rammer.
Lægedækningsudvalget har
anbefalet, at der skabes muligheder for, at regionerne kan drive
regionsklinikker i en længere tidsperiode end de
nuværende fire år. Af Lægedækningsaftalen
fremgår det, at aftaleparterne er enige om at
understøtte bedre lægedækning fra centralt hold
ved at forlænge den eksisterende fireårige periode,
hvor regionerne har mulighed for at drive almen medicinske
klinikker, jf. sundhedslovens § 227, stk. 5, op til seks
år, i tilfælde af lægedækningsproblemer.
Regionerne vil dermed få forlænget den midlertidige
periode, i hvilken de kan vælge at drive almen medicinske
klinikker. Det er regeringens vurdering, at forslaget vil
være med til at forbedre lægedækningen og sikre,
at alle danskere får adgang til sundhedsydelser af høj
kvalitet, uanset hvor i landet patienten bor, og uanset hvad
patienten fejler. Derudover vurderes det, at den forlængede
periode vil gøre det nemmere for regionerne at rekruttere
læger til regionsklinikkerne, idet det forventes at
være nemmere at tiltrække ansøgere til
midlertidige stillinger på hele seks år frem for blot
fire år.
2.2.3. Lovforslagets indhold
Sundheds- og Ældreministeriet
foreslår på denne baggrund, at den periode, hvori
regionsrådet selv kan etablere en praksis, hvis der ikke er
private leverandører, der deltager i udbud af drift af
praksis foretaget i henhold til sundhedslovens § 227,
stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud i henhold til
sundhedslovens § 227, stk. 4, 2. pkt., udvides fra 4 år
til 6 år.
Dette indebærer, at regionsrådet i
medfør af lovforslaget selv kan etablere en praksis i en
periode på op til 6 år, såfremt der ikke er
private leverandører, der deltager i udbud af drift af
praksis foretaget i henhold til sundhedslovens § 227,
stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud i henhold til
sundhedslovens § 227, stk. 4, 2. pkt. Det er
afgørende, at klinikken er regnskabsmæssigt adskilt
fra regionsrådets øvrige drift. Regionsrådet vil
desuden kunne vælge at afhænde ydernummeret til en
praktiserende læge, jf. sundhedslovens § 227, stk. 2, 2.
pkt.
Efter udløbet af den foreslåede
6-årige periode vil den pågældende region kunne
sælge ydernummeret til en læge, der vil virke inden for
overenskomsten, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1, eller
vælge at udbyde drift af praksis, jf. sundhedslovens §
227, stk. 3. Et regionsråd, der ønsker at
fortsætte driften af praksis efter udløbet af
6-årsperioden, kan alene gøre dette, hvis det ikke er
muligt at sælge ydernummeret til en læge efter
sundhedslovens § 227, stk. 2, 2. pkt. eller afsætte
driften via udbud efter sundhedslovens § 227, stk. 3 og
4.
Det bemærkes, at der ikke med
lovforslaget foretages ændringer i forhold til regionernes
forpligtelse til at udbyde driften af almen praksis i situationer,
hvor regionen har fået overdraget ydernummeret eller hvor
regionen har oprettet nye ydernumre. Regionerne skal leve op til
udbudslovens regler om ligebehandling, proportionalitet og
gennemsigtighed og herudfra fastsætte en passende periode for
kontraktens løbetid, der fx tilsvarende kan være 6
år, men det vil altid bero på en konkret vurdering.
I overensstemmelse med den politiske aftale om
bedre lægedækning af 9. februar 2017 vil der blive
gennemført en evaluering af anvendelsen af regionsklinikker
inden for tre år efter lovens ikrafttrædelse.
Lovforslaget indebærer ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til
privatpraktiserende læger, der driver almen praksis i henhold
til sundhedsloven § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedslovens
§ 60, stk. 1, eller de øvrige dele af sundhedslovens
§ 227, stk. 5.
2.3. Ændret model
for opkrævning af gebyrer for de regionale
sygehusenheder
2.3.1. Gældende ret
De nærmere regler om opkrævning af
gebyrer for behandlingssteder omfattet af Styrelsen for
Patientsikkerheds risikobaserede tilsyn fremgår af
sundhedslovens § 213 d.
Af bestemmelsen, der trådte i kraft den
1. januar 2017, fremgår det, at Styrelsen for
Patientsikkerhed opkræver et årligt gebyr hos de
behandlingssteder, der er registreret efter sundhedslovens §
213 c, stk. 1, til dækning af styrelsens udgifter til
registreringsordningen og tilsynet. Efter § 213 c, stk. 2,
fastsætter Styrelsen for Patientsikkerhed nærmere
regler om størrelsen af det årlige gebyr og om
opkrævning af gebyret. Det er således de registrerede
behandlingssteder, herunder regionale sygehusenheder, der hver
især skal betale et årligt gebyr.
I forbindelse med indførelse af det
risikobaserede tilsyn ved lov nr. 656 af 8. juni 2016 blev der i
lovbemærkningerne indskrevet graduerede gebyrtakster for de
forskellige typer af behandlingssteder, som blev inddelt i kategori
1-5, herunder for de regionale sygehusenheder i kategori 1.
Følgende fremgår af
bemærkningerne til lov nr. 656 af 8. juni 2016, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, Forslag til Lov om ændring af
sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og forskellige andre love (Styrelsen for
Patientsikkerheds fremtidige tilsyn m.v.), som fremsat den 28.
april 2016, side 87, om disse fem kategorier:
? For de anslået 1961 behandlingssteder i
kategori 1 (offentlige og private sygehusenheder (afdelingsniveau)
med og uden sengepladser) vil det årlige gebyr udgøre
10.697 kr. (2016-niveau)
? For de anslået 1060 behandlingssteder i
kategori 2 vil det årlige gebyr udgøre 7.134 kr.
(2016-niveau). Kategori 2 består af behandlingssteder uden
sengepladser og med flere læger eller tandlæger.
? For de anslået 4190 behandlingssteder i
kategori 3 vil det årlige gebyr udgøre 3.920 kr.
(2016-niveau). Kategori 3 består af behandlingssteder uden
sengepladser og med én læge, en tandlæge eller
flere deltidsydere inden for disse to faggrupper, samt
kiropraktorklinikker, vaccinationsklinikker,
lægevagtsordninger og præhospitale enheder.
? For de anslået 2562 behandlingssteder i
kategori 4 vil det årlige gebyr udgøre 2.207 kr.
(2016-niveau). Kategori 4 består af plejehjem,
hjemmesygepleje, bosteder, genoptræningscentre,
sundhedscentre/sundhedspleje, fysioterapeutklinikker,
jordemorklinikker, tandplejeklinikker, ergoterapiklinikker,
fodterapeutklinikker samt øvrige klinikker og enheder med
autoriseret sundhedspersonale, eksempelvis klinisk diætist
klinikker, optikerklinikker, centre for misbrugsbehandling m.v.
? De ovenstående klinikker i kategori 4, som
er enkeltmandspraksisser uden lægefagligt personale, er
omfattet af kategori 5. Der er i kategori 5 anslået 1638
behandlingssteder, og det årlige gebyr vil udgøre
1.891 kr. (2016-niveau)
2.3.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Der har efterfølgende vist sig
vanskeligheder forbundet med gebyropkrævningen for de
regionale sygehusenheder. Det skyldes, at det skønnede antal
af sygehusenheder, som det anførte gebyr bygger på,
har forandret sig. I loven var gebyret forudsat opkrævet pr.
nærmere defineret sygehusenhed - dvs. afdeling - ud
fra et skøn over antallet af enheder baseret på en
manuel optælling af unikke geografiske lokaliteter.
Vurderingen var, at antallet af regionale sygehusenheder i kategori
1 ville udgøre 1657 enheder, og det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, at hver sygehusenhed skal betale
et gebyr på 10.697 kr. (2016-niveau).
Det nuværende antal af oprettede
sygehusenheder (afdelinger) i Sundhedsvæsenets
Organisationsregister (SOR) - som registreringen af
behandlingssteder tager afsæt i - er imidlertid markant under
det således forudsatte antal. Desuden udvikler antallet
af regionale sygehusafdelinger sig fortsat generelt i retning af
færre og større afdelinger. Hvis
gebyropkrævningen skal ske på baggrund af de
gebyrtakster, som er forudsat i bemærkningerne til lov nr.
656 af 8. juni 2016, vil Styrelsen for Patientsikkerhed ikke kunne
opkræve tilstrækkelige midler til at kunne
udføre det risikobaserede tilsyn med de regionale
sygehusenheder i det forudsatte omfang. Det skyldes, at opgaven med
at føre tilsyn på en stor afdeling er mere
ressourcekrævende end opgaven med at føre tilsyn
på en mindre afdeling. Ressourcebehovet til tilsynsopgaven er
således i praksis den samme, selvom antallet af regionale
sygehusenheder i dag er forskelligt fra oprindelig antaget.
Gebyropkrævningen fra de regionale
sygehusenheder er nødvendig i forhold til Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsynsvirksomhed. Den skal sikre styrelsen de
forudsatte midler til registrering og tilsyn m.v. i forhold til de
regionale sygehusenheder. Dette kræver en gebyrmodel, som
ikke baserer sig på en strukturform, der er uensartet og
under stadig udvikling, som det er tilfældet for de regionale
sygehusenheder.
2.3.3. Lovforslagets indhold
På denne baggrund foreslås det at
ændre modellen for opkrævning af gebyrer for de
regionale sygehusenheder, uden at der ændres ved den
forudsatte økonomiske ramme. I stedet for opkrævning
af gebyr fra de enkelte regionale sygehusenheder foreslås
det, at der fastsættes en ordning med opkrævning af et
samlet beløb pr. region efter en fordelingsnøgle. Det
foreslås at anvende bloktilskudsnøglen, der er anvendt
ved DUT-forhandlinger med regionerne, og som er det parameter, der
kommer tættest på styrelsens tilsynstyngde i forhold
til de enkelte regioner. Herved fastsættes de enkelte
regioners gebyr ud fra parametre, som ikke konstant ændrer
sig.
De samlede gebyrer, som regionerne vil skulle
betale for de regionale sygehusenheder, vil være på
samme niveau som forudsat ved lov nr. 656 af 8. juni 2016.
Forslaget medfører ingen
ændringer i forhold til, hvornår de årlige
gebyrer bliver opkrævet. Regionerne vil således blive
opkrævet et samlet årligt gebyr for deres
sygehusenheder fra og med 2017.
Forslaget forventes at medføre en
væsentlig administrativ lettelse for regionerne. Det sker
ved, at gebyrstrukturen for de regionale sygehusenheder vil blive
markant lettere, da der efter den foreslåede model blot skal
afregnes en faktura pr. region modsat efter de nugældende
regler, hvor der skal afregnes én faktura pr. sygehusenhed.
Forslaget vil desuden lette Styrelsen for Patientsikkerheds
administration af gebyropkrævningen fra regionerne.
2.4. Registreringsforpligtelsen flyttes fra den regionale
sygehusenhed til regionen
2.4.1. Gældende ret
De nærmere regler om registrering af
behandlingssteder omfattet af det risikobaserede tilsyn
fremgår af sundhedslovens § 213 c.
Det fremgår af § 213 c, stk. 1, at
sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, plejehjem,
bosteder, sundheds- eller genoptræningssteder og andre
behandlingssteder, hvor sundhedspersoner udøver behandling,
skal lade sig registrere hos de centrale sundhedsmyndigheder.
Overtrædelser af registreringspligten i
§ 213 c, stk. 1, kan ifølge sundhedslovens § 272,
stk. 1, straffes med bøde.
Efter § 213 c, stk. 2, fastsætter
Styrelsen for Patientsikkerhed nærmere regler om
registrering, herunder regler om nærmere afgrænsning af
de behandlingssteder, der skal lade sig registrere, og at
registrering skal ske elektronisk.
2.4.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Som en konsekvens af den foreslåede
ændrede model for opkrævning af gebyrer for regionale
sygehusenheder, hvorefter der skal betales et samlet gebyr for
regionens sygehusenheder, skønnes det hensigtsmæssigt
også at tilpasse registreringsordningen for så vidt
angår de regionale sygehusenheder.
2.4.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der indsættes en
bestemmelse i sundhedslovens § 213 c, stk. 2, hvorefter
regionsrådet skal registrere regionens sygehusenheder hos
centrale sundhedsmyndigheder.
Dette indebærer, at hver region skal
registrere sine sygehusenheder i behandlingsstedsregistret i stedet
for, at hver sygehusenhed selv skal gøre det. Dette
indebærer samtidig, at registreringen af sygehusenheder i
behandlingsstedsregistret centraliseres og kan tage afsæt i
regionernes registreringer i SOR. Forslaget vil samlet set
medføre en registreringsmæssig lettelse for
regionerne.
2.5. Udskydelse af
registreringsfristen for regionale sygehusenheder
2.5.1. Gældende ret
Af § 8, stk. 3, i lov nr. 656 af 8. juni
2016, fremgår det, at behandlingssteder omfattet af
registreringspligten i sundhedslovens § 213 c, stk. 1, skal
lade sig registrere inden den 31. december 2017. Bestemmelsen
indebærer således, at også de regionale
sygehusenheder skal lade sig registrere inden udløbet af
denne frist.
2.5.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Styrelsen for Patientsikkerhed har det seneste
års tid arbejdet på at etablere en
registreringsløsning for de behandlingssteder, der er
omfattet af det risikobaserede tilsyn. Denne løsning skal
sikre en integration af data fra Sundhedsvæsenets
Organisationsregister (SOR). Det såkaldte
behandlingsstedsregister. Løsningen skal indeholde
organisationsdata fra SOR suppleret med data om
behandlingsstedskategori m.v., som er blevet registreret i
selvbetjeningsløsning, og behandlingsstedsregistret skal
danne baggrund for opkrævning af gebyrer.
Der har været afholdt en udbudsrunde i
forhold til at få udviklet en permanent
registreringsløsning til behandlingsstedsregisteret, men ved
udbudsfristens udløb var der ingen, som havde budt på
løsningen. Styrelsen for Patientsikkerhed vil derfor
etablere en midlertidig registreringsløsning, som gør
det muligt for behandlingssteder at lade sig registrere pr. 1. juli
2017. Styrelsen for Patientsikkerhed har i den forbindelse
ønsket en udskydelse af registreringsfristen i forhold til
de regionale sygehusenheder, så de først skal
registreres, når den permanente registreringsløsning
er blevet etableret. Dette skyldes, at data fra SOR ikke kan hentes
ind i den midlertidige registreringsløsning, og at
regionerne derfor ville skulle registrere alle deres sygehusenheder
på ny, hvis registreringsfristen ikke bliver udskudt. Dette
vil betyde en stor arbejdsbyrde for regionerne og manglende
anvendelse af eksisterende data. Der vil samtidig, hvis regionale
sygehusenheder registreres i den midlertidige løsning,
være et større datamigreringsarbejde, hvor der skal
ses på, om de registreringer, som Styrelsen for
Patientsikkerhed har fået ind, stemmer med registreringerne i
SOR.
En udskydelse af registreringsfristen har den
fordel, at regionerne vil kunne fritages fra at registrere data i
en midlertidig løsning. Disse data er i forvejen
tilgængelige i SOR, og de vil automatisk kunne
overføres til behandlingsstedsregistret med den permanente
registreringsløsning. Styrelsen for Patientsikkerhed vil
fastsætte regler om, at regionerne herefter i den permanente
registreringsløsning vil skulle anføre de SOR
oprettede enheder hvor eller hvorfra, der udføres
behandling.
2.5.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås at udskyde fristen for
regionernes registrering af deres regionale sygehusenheder.
Det foreslås desuden at ophæve
bestemmelsen i § 8, stk. 3, i lov nr. 656 af 8. juni 2016 om
ændring af sundhedsloven, lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og forskellige
andre love, hvorefter behandlingssteder skal lade sig registrere
inden den 31. december 2017.
Dette indebærer, at fristen for
registrering af de regionale sygehusenheder ikke længere er
den 31. december 2017.
Det skal understreges, at den foreslåede
udskydelse af registreringsfristen ikke betyder, at Styrelsen for
Patientsikkerhed ikke er i stand til at identificere de regionale
sygehusenheder med henblik på udførelsen af
tilsynsbesøg. Styrelsen kan allerede i dag identificere
disse på baggrund af oplysninger i SOR.
Lovforslaget og de tekniske vanskeligheder med
registreringssystemet i relation til opkrævning af gebyr for
de regionale sygehusenheder vil således ikke få
indflydelse på Styrelsen for Patientsikkerheds
udførelse af det risikobaserede tilsyn. Styrelsen
udfører allerede det risikobaserede tilsyn med regionale
sygehusenheder og vil fortsat udføre det.
Det er hensigten, at regionerne skal
registrere deres sygehusenheder senest den 31. december 2018.
Det skal samtidig bemærkes, at forslaget
om udskydelse af registreringsfristen ikke omfatter de
øvrige behandlingssteder, herunder de regionale
sundhedscentre, bosteder og regionsklinikker. De vil fortsat skulle
lade sig registrere senest den 31. december 2017, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 2.
3. Regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter
For så vidt angår forslagene om
bedre lægedækning ved forenklet overdragelse af
ydernumre mellem læger og udvidelse af perioden for regioners
drift af alment medicinske klinikker vurderes det, at kommuner i
landdistrikterne samt kommunerne med betydelig socialt belastede
områder har en mere behandlingskrævende
befolkningssammensætning sammenlignet med bykommuner.
Derudover oplever disse kommuner i højere grad udfordringer
i forhold til lægedækning sammenlignet med
bykommunerne.
Forslaget om at forlænge den periode,
hvori regionerne kan drive regionsklinikker, forventes at ville
gøre det nemmere for regionerne, herunder i
lægedækningstruede områder, at tiltrække
ansøgere til midlertidige stillinger. Lovforslagets forslag
om at forenkle alment praktiserende lægers adgang til at
erhverve ekstra ydernumre vil give en mere fleksibel mulighed for
at drive almen praksis efter Overenskomst om almen praksis,
herunder i lægedækningstruede områder.
Lovforslaget vurderes på denne baggrund
at have positive konsekvenser for landdistrikter og socialt
belastede områder, idet lovforslaget vurderes at ville kunne
bidrage til at sikre bedre lægedækning i disse
områder.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget for så
vidt angår lovforslagets § 1, nr. 4, om forenklet
overdragelse af ydernumre mellem læger, vil medføre en
administrativ lettelse for regionerne, idet det fremover ikke vil
være påkrævet, at regionerne involveres,
såfremt en praktiserende læge, der ejer et eller flere
ydernumre, ønsker at erhverve endnu et ydernummer.
Det vurderes, at lovforslaget, for så
vidt angår lovforslagets § 1, nr. 5, om udvidelse af
perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker, vil
medføre mindre væsentlige økonomiske og
administrative omkostninger for regionerne, i det omfang regionerne
vælger at udnytte muligheden for at drive egne almen
medicinske klinikker i en midlertidig periode op til 6
år.
I lovforslaget til lov nr. 656 af 8. juni 2016
er der beskrevet 5 registreringskategorier. Det årlige gebyr
for de anslåede 1961 behandlingssteder i kategori 1 - heraf
1657 offentlige og 304 private sygehusenheder (afdelingsniveau) med
og uden sengepladser - udgør 10.697 kr. Dette svarer til en
samlet årlig gebyrindtægt for Styrelsen for
Patientsikkerhed på 17,725 mio. kr. for de regionale
sygehusenheder. De anførte tal er i 2016-priser.
De årlige gebyrer er af en
størrelse, der giver fuld omkostningsdækning,
således at Styrelsen for Patientsikkerheds udgifter forbundet
med registrering og tilsyn i forhold til sygehusenheder modsvares
af de samlede gebyrindtægter, og således at ordningen
hviler i sig selv.
Den foreslåede gebyrordning vil samlet
set ikke have økonomiske konsekvenser for regionerne. Det
vil derimod indebære en administrativ lettelse for
regionerne, at de selv skal registrere deres sygehusenheder, og at
de får en samlet faktura på årligt gebyr for alle
deres sygehusenheder.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det foreslås med lovforslagets § 1,
nr. 4, om forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger,
at ydernumre fra praksis, som har leveret almen medicinske ydelser
til gruppe 1-sikrede personer, jf. sundhedslovens § 227, stk.
2, 1. pkt., jf. sundhedslovens § 60, stk. 1, kan overdrages
til regionsrådet og til læger, som vil praktisere i
henhold til sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf.
sundhedslovens § 60, stk. 1.
Det vurderes, at alment praktiserende
læger, der på baggrund af den foreslåede
ændring af sundhedslovens § 227, stk. 2, erhverver op
til 6 ydernumre, potentielt vil kunne opnå en
økonomisk gevinst som et resultat af forslaget.
Derudover vurderes denne del af lovforslaget
tillige at ville medføre en administrativ lettelse for de
alment praktiserende læger, da det fremover ikke vil
være påkrævet, at regionerne involveres,
såfremt en alment praktiserende læge, der ejer et eller
flere ydernumre, ønsker at erhverve endnu et ydernummer.
De foreslåede ændringer af
reglerne for gebyropkrævning m.v. har ingen konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
For så vidt angår forslaget om
bedre lægedækning ved forenklet overdragelse af
ydernumre mellem læger og udvidelse af perioden for regioners
drift af alment medicinske klinikker har et udkast til lovforslag
været i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v. i perioden fra den 30. juni 2017 til den 14.
august 2017:
Alzheimerforeningen, Ansatte Tandlægers
Organisation, Bedre Psykiatri, Brancheforeningen for
privathospitaler og klinikker, Børnerådet,
Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund,
Dansk Industri, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk
Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for
Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk Selskab for Patientsikkerhed,
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske Dental
Laboratorier, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Dansk Selskab for Folkesundhed, Datatilsynet,
De Offentlige Tandlæger, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, FOA, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af Praktiserende
Speciallæger, Foreningen af Speciallæger, Foreningen af
Specialtandlæger i Ortodonti, Foreningen af
Specialtandlæger i Tand-, Mund- og Kæbekirurgi,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen,
Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, LO, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Sundhed Danmark,
Tandlægeforeningen, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, Yngre Læger, Ældresagen.
For så vidt angår forslaget om
gebyropkrævning m.v. har et udkast til lovforslag været
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v. i perioden 4. juli 2017 til 17. august 2017:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre
Psykiatri, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT - Råd for
IT- og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister,
Danske Bioanalytikere, Danske Dental Laboratorier, Danske
Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Nationale Videnskabsetiske
Komité, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring & Pension,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre (Naalakkersuisut), Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Høreforeningen, Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost-
og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for
Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Yngre Læger,
ÆldreForum og Ældresagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vurderes, at lovforslagets § 1,
nr. 4, om forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger og
lovforslagets § 1, nr. 5, om regioners drift af alment
medicinske klinikker vil medføre mindre væsentlige
økonomiske omkostninger for regionerne, i det omfang
regionerne vælger at udnytte muligheden for at drive egne
almen medicinske klinikker i en midlertidig periode op til 6
år. | Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Det vurderes, at lovforslagets § 1,
nr. 5, om forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger
vil medføre en administrativ lettelse for regionerne, idet
det fremover ikke vil være påkrævet, at
regionerne involveres såfremt en alment praktiserende
læge ønsker at erhverve endnu et ydernummer. Det vurderes, at lovforslagets § 1,
nr. 2, indebærer en administrativ lettelse for regionerne, at
de selv skal registrere deres sygehusenheder, og at de får en
samlet faktura på årligt gebyr for alle deres
sygehusenheder. | Det vurderes, at lovforslagets § 1,
nr. 5, om regioners drift af alment medicinske klinikker, vil
medføre mindre væsentlige administrative omkostninger
for regionerne, idet omfang regionerne vælger at udnytte
muligheden for at drive egne almen medicinske klinikker i en
midlertidig periode op til 6 år. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at alment praktiserende
læger, der på baggrund af den med lovforslagets §
1, nr. 4, foreslåede ændring af sundhedslovens §
227, stk. 2, erhverver op til 6 ydernumre, potentielt vil kunne
opnå en økonomisk gevinst som et resultat af
forslaget. | Ingen | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Lovforslagets § 1, nr. 4, om
forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger, vurderes at
ville medføre en administrativ lettelse for de alment
praktiserende læger, da det fremover ikke vil være
påkrævet, at regionerne involveres, såfremt en
alment praktiserende læge ønsker at erhverve endnu et
ydernummer. | Ingen | Administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til
EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | | Nej |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i sundhedslovens § 213 c, stk. 1, at
sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, plejehjem,
bosteder, sundheds- eller genoptræningssteder og andre
behandlingssteder, hvor sundhedspersoner udøver behandling,
skal lade sig registrere hos de centrale sundhedsmyndigheder.
Overtrædelser af registreringspligten i
§ 213 c, stk. 1, kan ifølge sundhedslovens § 272,
stk. 1, straffes med bøde.
Det foreslås, at § 213 c, stk. 1,
ændres, således at der efter
»sundhedsmyndigheder« indsættes: »jf. dog
stk. 2.«
Dette indebærer, at der i § 213 c,
stk. 1, henvises til stk. 2, for en præcisering af, at det er
regionerne, der skal foretage registreringen af de regionale
sygehusenheder.
Til nr.
2
Efter den gældende bestemmelse i §
213 c, stk. 2, fastsætter Styrelsen for Patientsikkerhed
nærmere regler om registrering, herunder regler om
nærmere afgrænsning af de behandlingssteder, der skal
lade sig registrere, og at registrering skal ske elektronisk. Ved
fastsættelsen af krav om elektronisk indgivelse af
registrering skal der tages behørigt hensyn til eventuelle
særlige behov, der gør sig gældende for de
enkelte behandlingssteder omfattet af registreringspligten.
Med den foreslåede ændring af
§ 213 c, stk. 2, foreslås det at indsætte et nyt
stk. 2 i bestemmelsen, som fastlægger subjektet for
registreringspligten i forhold til de regionale sygehusenheder. Med
forslaget til ny § 213 c, stk. 2, skal regionerne foretage
registrering af deres regionale sygehusenheder.
Den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
§ 213 c, stk. 2, rykkes herefter til stk. 3.
Efter forslaget til stk. 3 fastsætter
styrelsen nærmere regler om registrering af både de i
stk. 1 nævnte behandlingssteder og de i stk. 2 nævnte
regionale sygehusenheder, herunder regler om nærmere
afgrænsning af de behandlingssteder, der skal lade sig
registrere, og at registrering skal ske elektronisk.
Forslaget vil indebære en
registreringslettelse for regionerne ved, at de selv skal
registrere deres sygehusenheder i behandlingsstedsregistret. De
undgår således, at hver enkelt sygehusenhed i regionen
skal definere sig som sygehusenhed og registrere sig i
behandlingsstedsregistret.
Regionerne skal via Styrelsen for
Patientsikkerheds registreringssystem udfinde deres sygehusenheder,
hvor der udføres behandling, dvs. afdelinger i SOR og
registrere dem i behandlingsstedsregistret. Derved skal de udelade
fx administrative enheder på sygehusene, som også er
registreret i SOR. Dette vil samlet set give et klarere overblik
over de regionale sygehusenheder.
Til nr.
3
Det følger af den gældende
bestemmelse i sundhedslovens § 213 d, stk. 1, at Styrelsen for
Patientsikkerhed opkræver et årligt gebyr hos de
behandlingssteder, der er registreret efter § 213 c, stk. 1,
til dækning af styrelsens udgifter til registreringsordningen
og det risikobaserede tilsyn, både det planlagte tilsyn og
det reaktive tilsyn, hvor styrelsen fører tilsyn på et
behandlingssted, hvor der kan være bekymring i forhold til
patientsikkerheden. Efter bestemmelsens stk. 2 fastsætter
styrelsen nærmere regler om størrelsen af det
årlige gebyr og om opkrævning af gebyret.
Styrelsen for Patientsikkerhed har med den
gældende § 213 d, stk. 2, hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om størrelsen af det i
stk. 1, nævnte gebyr og om opkrævning af gebyret.
Gebyrerne er fordelt på 5 kategorier og er graduerede,
så de vil være størst for kategori 1 og lavest
for kategori 5. Se afsnit 2.3.1.
Styrelsen for Patientsikkerhed har som led i
udmøntningen af bemyndigelsen i den gældende §
213 d, stk. 2, fastsat regler om, hvilke behandlingssteder, der er
i hver af de 5 kategorier, og hvad gebyret er fastsat til. Disse
regler fremgår af bekendtgørelse nr. 615 af 31. maj
2017 om registrering af tilsyn med offentlige og private
behandlingssteder m.v., som trådte i kraft den 1. juli
2017.
Det foreslås således, at Styrelsen
for Patientsikkerhed opkræver et årligt gebyr hos de
behandlingssteder, der er registreret efter § 213 c, stk. 1,
og et samlet årligt gebyr hos regionsrådet for
regionens sygehusenheder, der er registreret efter § 213 c,
stk. 2.
Dette indebærer, at Styrelsen for
Patientsikkerhed som noget nyt får adgang til at
opkræve et årligt gebyr hos hver af regionerne for
deres sygehusenheder. Regionerne får herefter årligt en
samlet faktura for alle deres sygehusenheder.
Med den foreslåede § 213 d, stk. 2,
får styrelsen adgang til at fastsætte nærmere
regler om størrelsen af det i stk. 1 nævnte gebyr og
om opkrævning af gebyret.
Gebyret vil for de regionale sygehusenheder
blive fastlagt og fordelt efter bloktilskudsnøglen, og det
vil således være uafhængigt af, hvordan antallet
af sygehusenheder (afdelinger) udvikler sig i de enkelte
regioner.
Bloktilskuddet udgør ca. 75 pct. af
regionernes indtægter. Bloktilskuddet gives til regionerne
som et basisbeløb. Bloktilskudsnøglen definerer hver
regions andel af bloktilskuddet og er beregnet på baggrund af
en række faktorer, der har indflydelse på regionernes
udgifter, herunder den aldersmæssige og
socioøkonomiske sammensætning af befolkningen i de
enkelte regioner. Der findes en bloktilskudsnøgle for
sundhedsområdet og for området for regional
udvikling.
Opkrævningen af gebyret bliver dermed
også gjort uafhængigt af, hvor mange sygehusenheder
regionerne registrerer i behandlingsstedsregistret. En region, der
efter den foreslåede § 213 c, stk. 2, registrerer
forholdsvis flere sygehusenheder end en anden regions, vil med
andre ord ikke blive opkrævet et større gebyr af den
grund.
Lovforslaget indebærer ikke
ændringer i forhold til de øvrige behandlingssteder,
herunder de regionale sundhedscentre, bosteder og regionsklinikker.
De skal hver især betale gebyr efter de takster, der er
forudsat i gældende lovgivning.
Til nr.
4
Efter sundhedslovens § 227, stk. 2, 1. pkt., kan regionsrådet sælge
ydernumre fra praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til
gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedslovens
§ 60, stk. 1, og som regionsrådet har fået
overdraget, til læger, som vil praktisere i henhold til stk.
1, 1. pkt., jf. sundhedslovens § 60, stk. 1. Salg af
ydernumre, jf. sundhedslovens § 227, stk. 2, 1. pkt., 2. pkt.,
kan ske til læger, som allerede har et ydernummer. En
læge kan eje op til seks ydernumre erhvervet i henhold til
sundhedslovens § 227, stk. 2, 1. og 2. pkt.
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det at ændre ordlyden af sundhedslovens §
227, stk. 2, 1. pkt., således at
ydernumre fra praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til
gruppe 1-sikrede personer, jf. sundhedslovens § 227, stk. 2,
1. pkt., jf. sundhedslovens § 60, stk. 1, kan overdrages til
regionsrådet og til læger, som vil praktisere i henhold
til sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedslovens
§ 60, stk. 1.
Den foreslåede ændring af
sundhedslovens § 227, stk. 2, 1.
pkt., indebærer, at ydernumre fra praksis, som har
leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedslovens
§ 60, stk. 1, fremover kan overdrages til regionsrådet
og til læger, som vil praktisere i henhold til sundhedslovens
§ 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedslovens § 60, stk.
1.
Dette indebærer, at alment praktiserende
læger vil kunne overdrage deres ydernummer til en anden
læge, som vil praktisere i henhold til overenskomst, uden at
regionsrådet forinden har fået ydernummeret
overdraget.
Med den foreslåede ændring af
sundhedslovens § 227, stk. 2, 1.
pkt., vil alment praktiserende læger fremover kunne
overdrage deres ydernummer fra en praksis, som har leveret almen
medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedslovens
§ 60, stk. 1, til en anden læge, som vil praktisere i
henhold til sundhedslovens § 227, stk. 1, 1. pkt., jf.
sundhedslovens § 60, stk. 1., uden at regionsrådet
forinden har fået ydernummeret overdraget til sig.
Lovforslaget ændrer ikke ved, at salg af
ydernumre kan ske til læger, som allerede har et ydernummer.
En læge kan fortsat eje op til seks ydernumre, jf. hertil
også de almindelige bemærkninger.
Ydernumre fra praksis, som har leveret almen
medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, vil desuden
fortsat kunne overdrages til regionsrådet. Lovforslaget
ændrer således ikke ved et regionsråds adgang til
at erhverve, oprette og afhænde ydernumre.
Til nr.
5
Efter sundhedslovens § 227, stk. 5, 1.
pkt., kan regionsrådet selv etablere en praksis i en periode
på op til 4 år, hvis der ikke er private
leverandører, der deltager i udbud af drift af praksis
foretaget i henhold til stk. 3, eller regionsrådet har
forkastet bud i henhold til stk. 4, 2. pkt. Et regionsråd,
der ønsker at fortsætte driften af praksis efter
udløbet af 4-årsperioden, kan alene gøre dette,
hvis det ikke er muligt at sælge ydernummeret til en
læge efter stk. 2 eller afsætte driften via udbud efter
stk. 3 og 4.
Med lovforslagets §
1, nr. 5, foreslås det at ændre ordlyden af
sundhedslovens § 227, stk. 5, 1.
pkt., således, at det af bestemmelsen fremgår,
at hvis der ikke er private leverandører, der deltager i
udbud af drift af praksis foretaget i henhold til § 227, stk.
3, eller regionsrådet har forkastet bud i henhold til §
227, stk. 4, 2. pkt., kan regionsrådet selv etablere en
praksis i en periode på op til 6 år.
Dette indebærer, at den midlertidige
periode, som regionerne kan drive egne almen medicinske klinikker
i, udvides fra 4 år til 6 år, hvilket vil være
med til at styrke lægedækningen og sikre, at alle
danskere får adgang til sundhedsydelser af høj
kvalitet, uanset hvor i landet patienten bor, og uanset hvad
patienten fejler.
Det er desuden hensigten, at den
forlængede periode skal gøre det nemmere for
regionerne at rekruttere læger til regionsklinikkerne.
Den henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr.
6
Efter sundhedslovens § 227, stk. 5, 2.
pkt., kan et regionsråd, der ønsker at fortsætte
driften af praksis efter udløbet af 4-årsperioden, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 5, 1. pkt., alene gøre
dette, hvis det ikke er muligt at sælge ydernummeret til en
læge efter sundhedslovens § 227, stk. 2, eller
afsætte driften via udbud efter sundhedslovens § 227,
stk. 3 og 4.
Med lovforslagets §
1, nr. 5, foreslås det, at et regionsråd, der
ønsker at fortsætte driften af praksis efter
udløbet af 6-årsperioden, jf. den foreslåede
ændring af sundhedslovens § 227, stk. 5, 1. pkt., alene
kan gøre dette, hvis det ikke er muligt at sælge
ydernummeret til en læge efter sundhedslovens § 227,
stk. 2, eller afsætte driften via udbud efter sundhedslovens
§ 227, stk. 3 og 4.
Dette indebærer, at et regionsråd,
der ønsker at fortsætte driften af et midlertidigt
tilbud efter udløbet af 6-årsperioden, alene kan
gøre dette, hvis det ikke er muligt at sælge til en
læge efter reglerne i sundhedslovens § 227, stk. 2,
eller at afsætte driften af tilbuddet via udbud efter
sundhedslovens § 227, stk. 3 og 4.
Ændringen er en konsekvens af forslaget
til ændring af sundhedslovens § 227, stk. 5, 1. pkt.,
jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Det bemærkes, at der ikke med
lovforslaget foretages ændringer i forhold til regionernes
forpligtelse til at udbyde driften af almen praksis i situationer,
hvor regionen har fået overdraget ydernummeret, eller hvor
regionen har oprettet nye ydernumre. Regionerne skal leve op til
udbudslovens regler om ligebehandling, proportionalitet og
gennemsigtighed og herudfra fastsætte en passende periode for
kontraktens løbetid, der fx tilsvarende kan være 6
år, men det vil altid bero på en konkret vurdering.
Den henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Af § 8, stk. 3, i lov nr. 656 af 8. juni
2016, fremgår det, at behandlingssteder omfattet af
registreringspligten i sundhedslovens § 213 c, stk. 1, skal
lade sig registrere inden den 31. december 2017. Bestemmelsen
indebærer således, at også de regionale
sygehusenheder skal lade sig registrere inden udløbet af
denne frist.
Af bemærkningerne til bestemmelsen
fremgår det, at der med fristen gives behandlingsstederne en
passende periode til at lade sig registrere, og at en
fuldstændig registrering formentlig først vil
være på plads i løbet af 2017.
Det foreslås, at bestemmelsen i §
8, stk. 3, ophæves for at give mulighed for at udskyde
registreringsfristen for regionale sygehusenheder.
Til §
3
Det foreslås i stk.1, at lovens § 1, nr. 4-6,
træder i kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås i stk.
2, at behandlingssteder omfattet af registreringspligten i
§ 213 c, stk. 1, i overensstemmelse med den gældende
bestemmelse i § 8, stk. 3, i lov nr. 656 af 8. juni 2016 skal
registrere sig inden den 31. december 2017.
Det foreslås i stk.
3 at fastsætte, at Styrelsen for Patientsikkerhed for
så vidt angår regionale behandlingssteder
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af
regionernes pligt til at registrere sine regionale sygehusenheder,
dog senest den 31. december 2018.
Regionerne kan således vente med at
registrere deres sygehusenheder til den permanente
registreringsløsning er klar. Det forventes den at
være så tidligt, at regionerne kan nå at
registrere deres sygehusenheder senest inden udgangen af 2018.
Det foreslås i stk.
4, at lovens § 1, nr. 1- 3 og § 2 træder i
kraft den 1. december 2017.
Til §
4
Loven gælder ikke for Grønland og
kan ikke sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland, jf. sundhedslovens § 278, stk.1.
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne, men lovens § 1, nr. 1-3, kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 691 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 213 c.
Sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, plejehjem,
bosteder, sundheds- eller genoptræningscentre og andre
behandlingssteder, hvor sundhedspersoner udøver behandling,
skal lade sig registrere hos de centrale sundhedsmyndigheder. | | 1. I § 213 c, stk. 1, indsættes efter
»sundhedsmyndigheder«: »jf. dog stk.
2.« | Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om registrering efter stk. 1, herunder regler om
nærmere afgrænsning af de behandlingssteder, der skal
lade sig registrere, og at registrering skal ske elektronisk. | | | | | | § 213 c.
--- | | 2. I § 213 c indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: | Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastætter nærmere regler
om registrering efter stk. 1, herunder regler om nærmere
afgrænsning af de behandlingssteder, der skal lade sig
registrere, og et registrering skal ske elektronisk. | | »Stk. 2.
Regionsrådet skal registrere regionens sygehusenheder hos
centrale sundhedsmyndigheder.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | § 213 d.
Styrelsen for Patientsikkerhed opkræver et årligt gebyr
hos de behandlingssteder, der er registreret efter § 213 c,
stk. 1, til dækning af styrelsens udgifter til
registreringsordningen efter § 213 c, stk. 1, og tilsynet
efter § 213, stk. 1 og 2. Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om størrelsen af det i stk. 1 nævnte gebyr og
om opkrævning af gebyret. | | 3. § 213 d affattes således: »Til dækning af styrelsens
udgifter til registreringsordningen efter § 213 c, stk. 1 og
2, og tilsynet efter § 213, stk. 1 og 2, opkræver
Styrelsen for Patientsikkerhed et årligt gebyr hos de
behandlingssteder, der er registreret efter § 213 c, stk. 1,
og et samlet årligt gebyr hos regionsråd for regionens
sygehusenheder, der er registreret efter § 213 c, stk.
2. Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om størrelsen af de i stk. 1 nævnte gebyrer og
om opkrævning af gebyrerne.« | | | | § 227.
--- | | | Stk. 2.
Ydernumre fra praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til
gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk.
1, og som regionsrådet har fået overdraget, kan
regionsrådet sælge til læger, som vil praktisere
i henhold til stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1.
Regionsrådet kan endvidere sælge nye ydernumre, som
regionen har oprettet, og ydernumre fra eksisterende praksis, som
regionsrådet har opkøbt som led i
praksisplanlægningen, til læger, som vil praktisere i
henhold til stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1. Salg af
ydernumre, jf. 1. og 2. pkt., kan ske til læger, som allerede
har et ydernummer. En læge kan eje op til seks ydernumre
erhvervet i henhold til 1. og 2. pkt. | | 4. I § 227, stk. 2, 1. pkt., ændres
»og som regionsrådet har fået overdraget, kan
regionsrådet sælge til læger,« til:
»kan overdrages til regionsrådet og til
læger,«. | Stk. 3-4.
--- | | | Stk. 5. Hvis der
ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift
af praksis foretaget i henhold til stk. 3, eller regionsrådet
har forkastet bud i henhold til stk. 4, 2. pkt., kan
regionsrådet selv etablere en praksis i en periode på
op til 4 år. Et regionsråd, der ønsker at
fortsætte driften af praksis efter udløbet af
4-årsperioden, kan alene gøre dette, hvis det ikke er
muligt at sælge ydernummeret til en læge efter stk. 2
eller afsætte driften via udbud efter stk. 3 og 4. | | 5. I § 227, stk. 5, 1. pkt., ændres
»4 år« til: »6 år«. 6. I § 227, stk. 5, 2. pkt., ændres
»4-årsperioden« til:
»6-årsperioden«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 656 af 8. juni 2016 om
ændring af sundhedsloven, lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og forskellige
andre love foretages følgende ændringer: | | | | § 8.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Behandlingssteder omfattet af registreringspligten efter § 213
c, stk. 1, i sundhedsloven som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 15, skal lade sig registrere inden den 31. december 2017. | | 1. § 8, stk. 3 ophæves. | Stk. 4-14.
--- | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Lovens
§ 1, nr. 4-6, træder i kraft den 1. januar 2018. | | | Stk. 2.
Behandlingssteder, med undtagelse af regionale sygehusenheder,
omfattet af registreringspligten efter § 213 c, stk. 1, skal
lade sig registrere inden den 31. december 2017. | | | Stk. 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af regionsrådenes registreringspligt efter
§ 213 c, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2. | | | Stk. 4. Lovens
§ 1, nr. 1 -3, og § 2 træder i kraft den 1.
december 2017, jf. dog stk. 2 og 3. | | | Stk. 5. Regler
fastsat i medfør af sundhedslovens § 213 c, stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016 af
sundhedsloven, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af
sundhedslovens § 213 c, stk. 3. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne, men lovens § 1, nr. 1-3, kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|