Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2017)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Bedre lægedækning ved udvidelse af
perioden for regioner drift af alment medicinske klinikker og
forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger samt
ændret opkrævning af gebyr for regionale sygehusenheder
m.v.)
(Lovforslag nr. L 58)
Regeringen konstaterer, at der i visse dele
af landet, særligt i yderområder og socialt belastede
områder, er vanskeligheder i forhold til at skaffe
læger til almen praksis. Almen praksis udgør en
central del af sundhedsvæsenet, hvorfor det er et
område, der bør prioriteres højt. Regeringen
ønsker derfor løbende at udvikle og modernisere
sektoren som et led i styrkelsen af det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen.
Den 9. februar 2017 indgik regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti en politisk aftale om
bedre lægedækning. Aftaleparterne er enige om at
forbedre lægedækningen i Danmark og dermed enige om, at
alle danskere skal have adgang til sundhedsydelser af høj
kvalitet, uanset hvor i landet man bor, og uanset hvad man fejler,
og at det kræver, at der er tilstrækkelig
lægedækning i alle dele af landet. På den
baggrund foreslår regeringen med nærværende
lovforslag at implementere en række af de anbefalinger, som
blev afgivet af Lægedækningsudvalget i januar 2017.
Formålet med lovforslaget er dels at
åbne mulighed for, at alment praktiserende læger, der
ønsker at eje flere ydernumre kan købe disse direkte
fra andre privatpraktiserende læger, dels at forlænge
den nuværende fireårige periode, hvor regionerne har
mulighed for at drive alment medicinske klinikker til en
seksårig periode i tilfælde af
lægedækningsproblemer.
Lovforslaget vil medføre forenklet
adgang til at erhverve ekstra ydernumre for alment praktiserende
læger, samt at regionerne får forlænget den
midlertidige periode, i hvilken de kan vælge at drive almen
medicinske klinikker, hvilket vil indfri den politiske aftale. Det
bemærkes, at der ikke med lovforslaget foretages
ændringer i forhold til regionernes forpligtelse til at
udbyde driften af almen praksis i situationer, hvor regionen har
fået overdraget ydernummeret, eller hvor regionen har
oprettet nye ydernumre. Regionerne skal leve op til udbudslovens
regler om ligebehandling, proportionalitet og gennemsigtighed og
herudfra fastsætte en passende periode for kontraktens
løbetid, der fx tilsvarende kan være seks år,
men det vil altid bero på en konkret vurdering.
Formålet med lovforslaget er
endvidere at sikre et stabilt økonomisk fundament for
Styrelsen for Patientsikkerheds risikobaserede tilsyn med
regionernes sygehuse ved at opkræve et samlet gebyr pr.
region i stedet for et gebyr pr. sygehusenhed. Det foreslås
desuden, at det er regionsrådet, der skal registrere
regionens sygehusenheder - og ikke som hidtil den enkelte regionale
sygehusenhed. Der ændres dog ikke ved den økonomiske
ramme, der var forudsat i lov nr. 656 af 8. juni 2016.
På baggrund af forsinkelsen af den
permanente registreringsløsning foreslås det at
udskyde den ved lov nr. 656 af 8. juni 2016 fastsætte frist
for registrering af regionale sygehusenheder fra den 31. december
2017 til et tidspunkt, som fastsættes af Styrelsen for
Patientsikkerhed. Det er hensigten, at registreringspligten skal
træde i kraft senest den 31. december 2018.
Styrelsen for Patientsikkerheds mulighed
for at identificere og føre tilsyn med de regionale
sygehusenheder påvirkes ikke af udskydelsen af
registreringsfristen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.