Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 14. november 2017
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2017 og var til 1. behandling den 27. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 4. juli 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 396 og 404 (folketingsåret
2016-17). Den 5. oktober 2017 sendte sundhedsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Praktiserende Lægers
Organisation mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter forslaget, idet partiet er optaget af de aktuelle
udfordringer i sundhedsvæsenet med mangel på
praktiserende læger, specielt i visse områder af
Danmark, som også vil være et stort problem
fremadrettet.
DF ville ønske, at alle borgere i
Danmark kunne have en familielæge, som kendte dem og
familien, og som de kunne have fuld tillid til qua det lange
bekendtskab. Desværre er dette ikke længere muligt.
Derfor er det nødvendigt med en ny lovgivning på
området, der kan sikre, at alle i Danmark har en læge i
deres lokalområde at gå til, når de bliver
syge.
DF's største bekymring med forslaget
er, at regionsklinikkerne ikke sikrer, at lægen bliver
på klinikken i længere tid, således at deres
patienter kan lære dem at kende, føle sig trygge og
få skabt det fornødne tillidsforhold. Derfor vil DF
følge udviklingen nøje og gøre, hvad vi kan
for at sikre, at vores sundhedsvæsen er fuldt
tilgængeligt for borgerne, og at borgerne kan være
trygge og have tillid til deres behandling.
For Venstres medlemmer af udvalget er det
afgørende, at alle danskere har adgang til behandling og
sundhedsydelser af høj kvalitet, uanset hvor i landet man
bor. Det må ikke være postnummeret, der afgør,
om man som borger kan modtage den ene eller anden behandling.
Situationen i Danmark har gennem en årrække været
præget af endog meget store regionale forskelle i forhold til
lægedækning. Særlig i nogle yderområder har
det været en udfordring at rekruttere læger til almen
praksis. Venstre har en ambition om, at lægedækningen
fremover bliver mere homogen. Med udgangspunkt i det af
Venstreregeringen nedsatte Lægedækningsudvalg ser
Venstre med stor tilfredshed på, at udvalgets 18 anbefalinger
er drøftet indgående blandt Folketingets partier og
ligger til grund for en konkret politisk aftale, »Aftale om
bedre lægedækning« af 9. februar 2017, der samler
alle Folketingets partier. Af aftalens hovedelementer kan det
særlig fremhæves, at man vil
- forlænge den nuværende
4-årige periode, hvor regionerne har mulighed for at drive
alment medicinske klinikker,
- åbne muligheden for, at alment
praktiserende læger, der ønsker at eje ydernumre, kan
købe direkte fra praktiserende læger,
- omprioritere midler i en 3-årig
overgangsperiode til at understøtte honoraromlægning i
almen praksis og på den måde understøtte bedre
lægedækning og samtidig bidrage til at skabe incitament
til en model for differentieret basishonorar og
- øge optaget på
medicinstudiet i Aalborg.
Sidst, men ikke mindst, er det
afgørende, at der samles op på erfaringerne med
regions- og udbudsdrevne klinikker og der under
erfaringsopsamlingen inddrages såvel private som offentlige
aktører.
Venstre ser frem til, at alle initiativer
nu skal implementeres. Målet er, at alle danske patienter -
uanset sygdom - skal have let og lige adgang til behandling.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
bemærker, at der med forslaget bliver mindre bureaukrati i
forbindelse med handel med almen praksis. En privat læge kan
med forslaget sælge sin private praksis til en anden privat
læge, uden at regionen skal indblandes. Og en læge kan
have flere praksis. Dette giver bedre mulighed for, at læger
kan arbejde som ansatte i stedet for selv at eje, og dermed slipper
den pågældende for administration og økonomisk
risiko.
Med forslaget får regionsklinikker
bedre vilkår. Men vi skal være opmærksomme
på, at vi ikke ind ad bagdøren får en
nationalisering eller nærmere en regionalisering af almen
praksis. Efter LA's opfattelse må regionsklinikker kun
være absolutte nødløsninger og ikke oprettes
på bekostning af private PLO-klinikker. Selv om regionerne
skal leve op til udbudslovens regler om ligebehandling, lader det
til, at private udbudsklinikker alligevel ikke har helt samme
vilkår. LA vil undersøge dette nærmere i
begyndelsen af det nye år.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »Lovens
§ 1, nr. 4-6,« til: »Loven«, og efter
»2018« indsættes: », jf. dog stk.
2«.
[Ændring af formulering af
lovens ikrafttrædelsesbestemmelse]
2)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1-3, og § 2 træder i kraft den 5.
december 2017.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og forslag om ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet for de foreslåede § 1,
nr. 1-3, og § 2]
3) Stk.
4 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre
formuleringen af lovens ikrafttrædelsesbestemmelse,
således at det fremgår, at loven som udgangspunkt
træder i kraft den 1. januar 2018.
Dette indebærer, at lovforslagets
§ 1, nr. 4-6, vil træde i kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås desuden, at der i
lovforslagets § 3, stk. 1, tilføjes en henvisning til
lovforslagets § 3, stk. 2, som er en undtagelse til det i stk.
1 foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Der er således alene tale om en
lovteknisk ændring af formuleringen af bestemmelsen.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 3 indsættes et nyt stk. 2 om ikrafttræden af
lovforslagets § 1, nr. 1-3, og § 2.
Samtidig foreslås det, at det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt for lovforslagets
§ 1, nr. 1-3, og § 2 ændres fra den 1. december
2017 til den 5. december 2017.
Henset til det
forestående kommunal- og regionsrådsvalg den 21.
november 2017 afholder Folketinget ikke møder med
afstemninger i ugen op til valget, ligesom der ikke afholdes
afstemninger på selve dagen for valget.
Som
følge af dette vil lovforslaget ikke kunne gennemgå
lovgivningsprocessen i Folketinget som forudsat i grundloven og
Folketingets forretningsorden, herunder udvalgsbehandling, eller
overholde frister for 2. og 3. behandling og fristen på 3
søgnedage fra vedtagelse til stadfæstelse.
Dette betyder, at lovforslaget ikke kan
nå at træde i kraft den 1. december 2017.
På denne baggrund foreslås det,
at den foreslåede ikrafttrædelsesdato for den
foreslåede § 1, nr. 1-3, og § 2 i den nu
foreslåede § 3, stk. 2, ændres til den 5. december
2017.
Lovforslagets øvrige bestemmelser,
herunder den foreslåede § 1, nr. 4-6, foreslås
fortsat at skulle træde i kraft den 1. januar 2018.
Til nr. 3
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
2 foreslås det, at lovforslagets § 3, stk. 4,
udgår.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V) Marianne Bredal (V) Jacob Jensen
(V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Claus
Larsen-Jensen (S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn
Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Marlene Borst Hansen (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 58
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|